Lelylijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Suus »

sirvinniei schreef: di 07 feb 2023, 16:58
Suus schreef: di 07 feb 2023, 15:40 De grootste winnaar van 10 jaar Hanzelijn niet de langeafstandsreiziger, maar de plaats Dronten. Het aantal inwoners groeit gestaag, de plaats is beter bereikbaar dan ooit en dat dankzij de trein. Waarom zouden van een eventuele Lelylaan alleen inwoners van Dronten en Emmeloord de echte vruchten mogen plukken, en andere plaatsen in die regio niet? De leefbaarheid van de regio zal enorm toenemen als je op een kwartiertje fietsen van een treinstation woont, dus dan is een station Tolbert-Leek en nog wat anderen ook geen raar idee.
Ik neem aan dat je Drachten bedoelt, Dronten heeft namelijk al een station ;)
Ja, de tweede Dronten mag je vervangen door Drachten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door SuperGhost »

gpvos schreef: di 07 feb 2023, 17:12
SuperGhost schreef: di 07 feb 2023, 00:31Ik zou bijv. prima kunnen bedenken dat er ook mogelijke stations Urk-Nagele/Tollebeek, Gorredijk, Beetsterzwaag, Marum en Hoogkerk kunnen komen naast de door jou genoemde stations. Leek lijkt me daarbij helemaal geen 'misschien' station, maar lijkt me vrijwel een zekerheidje (tenzij de route opeens er niet langs zou komen, maar dat lijkt me een kleine kans)
Dat mag hoor. Eigenlijk wou ik vooral aangeven dat drie treintypes (stop, snel en een megasnelle die Drachten en Heerenveen overslaat zoals iemand suggereerde) ongelofelijke overkill zou zijn voor deze lijn.
Ah okay, dan begreep ik je verkeerd.

Ik denk dat de Lelylijn 2x een IC en 2x een stopper (evt. doorgekoppeld aan een IC/sneltrein in Lelystad) krijgt. Het belangrijkste lijkt me om beide treinen in Heerenveen de overstappen zo goed mogelijk te krijgen voor de belangrijkste richtingen, dus de voor de IC zou dat de overstap Lelystad<->Leeuwarden zijn en voor de stopper Drachten<->Zwolle
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

Goede aansluitingen lijken me een illusie, tenzij het gewoon toevallig zo uitkomt. Maar met zoveel knooppunten en dwangpunten in je spoornet is het niet realistisch meer om overal een goede aansluiting te bieden.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door gpvos »

Nu we het toch daarover hebben: wat wordt het tracé bij Heerenveen eigenlijk?

1) Aansluiten op het bestaande spoor? Als je dan in Joure wilt stoppen sluit je vanaf daar aan de noordkant van Heerenveen in zuidelijke richting aan en buig je ten zuiden van Heerenveen weer af naar het noordoosten, maar je zit dan ver van de snelweg als je die zou willen volgen. Of toch andersom?

2) Kruising ten noorden van Heerenveen met een extra station. Lijkt me niet handig, je moet de intercity's van Zwolle dan twee keer kort na elkaar laten stoppen als je een overstap wilt bieden.

2a) Als 2, maar de Duivendrecht-met-Gooiboog-oplossing: intercity's vanaf Zwolle stoppen alleen in Heerenveen Centrum, niet op het kruisingsstation. Je hebt dus geen overstap Leeuwarden <-> Lelystad. Daarvoor leg je een extra boog aan. Maar of er genoeg verkeer voor de verbinding over die boog is...

3) Dwars onder het huidige station Heerenveen door met een tunnel. Lijkt me ideaal qua overstappen en snelheid, maar is ontiegelijk duur.

3a) Hetzelfde, maar met een viaduct over heel Heerenveen heen. *O*

4) Kruising ten noorden van Heerenveen zonder station, of alleen een station op de nieuwe lijn. Geen overstap, loop maar of neem een bus.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

Als het toch om inhalen gaat is het wellicht slimmer een nieuwe spoorbundel langs de A1 te leggen, inclusief tunnel onder de Vecht door. De Vechtspoorbruggen in Weesp beperken de capaciteit gigantisch, waaardoor het rendement van extra inhaalsporen vrij beperkt is.
Dat heb ik ook wel eens voorgesteld ja. "In het echt" waren er plannen voor een nieuwe trein- of metroverbinding door het IJ-meer. Dat zie ik toch als veel minder realistisch en ook minder nuttig trouwens.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

gpvos schreef: di 07 feb 2023, 19:57 Nu we het toch daarover hebben: wat wordt het tracé bij Heerenveen eigenlijk?
Je vergeet de beste:

3b) Half Heerenveen platslaan en de boel gelijkvloers aanleggen. Nou vooruit, op een talud dan.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

Nu we het toch daarover hebben: wat wordt het tracé bij Heerenveen eigenlijk?
Dat is nog niet bekend. Een nieuw station buiten de bebouwde kom met een groot P&R terrein en busstation lijkt me voor de hand liggen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

trolly schreef: di 07 feb 2023, 20:08
gpvos schreef: di 07 feb 2023, 19:57 Nu we het toch daarover hebben: wat wordt het tracé bij Heerenveen eigenlijk?
Je vergeet de beste:

3b) Half Heerenveen platslaan en de boel gelijkvloers aanleggen. Nou vooruit, op een talud dan.
Dit is het sfeerbeeld van het centrum:
https://goo.gl/maps/aoqiQyZSvWbvhNWd8

Je mist er inderdaad niet veel aan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
IIVQ
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door IIVQ »

reisthijs schreef: ma 06 feb 2023, 19:52
Bemined schreef: ma 06 feb 2023, 18:45 De NOS had het over "ruim twee uur", in de huidige dienstregeling duurt de reis Gn - Asdz 1:59 wat dus geen "ruim twee uur" is.
De NOS had het over "Amsterdam", en daar bedoelen ze geen Asdz mee volgens het kaartje bij het artikel. Groningen - Amsterdam Centraal duurt 2:04.
Als je echt evil bent leg je een IC in naar Wp. Dat scheelt toch weer 7 tot 11mn t.o.v. Asdz, en is ook Amsterdam tegenwoordig!

Even los van deze discussie: Ik ben van mening dat de IC vanuit Zwolle ook te Dvd zou moeten stoppen: het brengt heel Oostelijk Amsterdam (Universiteit, Hogeschool, Amstelkwartier, Bijlmer/Amstel III en AMC) een stuk betere bereikbaarheid. Alternatief zou een spr zijn die direct ná de IC uit Almere vertrekt en niet superlang stilstaat te Wp...
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door SuperGhost »

gpvos schreef: di 07 feb 2023, 19:57 Nu we het toch daarover hebben: wat wordt het tracé bij Heerenveen eigenlijk?

1) Aansluiten op het bestaande spoor? Als je dan in Joure wilt stoppen sluit je vanaf daar aan de noordkant van Heerenveen in zuidelijke richting aan en buig je ten zuiden van Heerenveen weer af naar het noordoosten, maar je zit dan ver van de snelweg als je die zou willen volgen. Of toch andersom?
Lijkt me dan eerder andersom, maar dan heb je inderdaad geen station in Joure (en wellicht ook niet Lemmer, aangezien het dan logischer is om bij Wolvega op het bestaande spoor aan te sluiten).
gpvos schreef: di 07 feb 2023, 19:57 2) Kruising ten noorden van Heerenveen met een extra station. Lijkt me niet handig, je moet de intercity's van Zwolle dan twee keer kort na elkaar laten stoppen als je een overstap wilt bieden.
Lijkt me de meest voor de hand liggende optie (qua route). Alleen lijkt me niet dat er 2 IC-stops komen in Heerenveen op de lijn van/naar Zwolle. Dat nieuwe kruisstation zal dan het centrale station worden waar de IC's stoppen en het busstation dan ook naartoe verplaatst zal worden lijkt me. Er zal dan wel een 2e station in Heerenveen komen waar de sprinter nog stopt. Ik weet alleen niet of dat dan op de plek van het huidige station Heerenveen zal zijn (dan heb je beide stations wel erg noordelijk in die plaats liggen), maar het zal goed kunnen dat het huidige station dan gesloopt wordt (op termijn) en er iets zuidelijker een nieuw sprinterstation voor terug komt (bijv. ter hoogte van de Rottumerweg)

gpvos schreef: di 07 feb 2023, 19:57 2a) Als 2, maar de Duivendrecht-met-Gooiboog-oplossing: intercity's vanaf Zwolle stoppen alleen in Heerenveen Centrum, niet op het kruisingsstation. Je hebt dus geen overstap Leeuwarden <-> Lelystad. Daarvoor leg je een extra boog aan. Maar of er genoeg verkeer voor de verbinding over die boog is...
Dan zouden de treinen over de Lelylijn naar Leeuwarden niet in Heerenveen stoppen, lijkt me geen realistische optie.
gpvos schreef: di 07 feb 2023, 19:57 3) Dwars onder het huidige station Heerenveen door met een tunnel. Lijkt me ideaal qua overstappen en snelheid, maar is ontiegelijk duur.

3a) Hetzelfde, maar met een viaduct over heel Heerenveen heen. *O*
Lijkt me kansloos door de veel te hoge prijs (3 bovendien ook vanwege de geluids- en uitzichtsvervuiling)
gpvos schreef: di 07 feb 2023, 19:57 4) Kruising ten noorden van Heerenveen zonder station, of alleen een station op de nieuwe lijn. Geen overstap, loop maar of neem een bus.
Lijkt me niet dat ze daarvoor zullen kiezen. Heerenveen wil je niet doorheen zonder stop en een overstapsmogelijkheid van/naar Leeuwarden lijkt me ook best belangrijk (of bijv. om vanaf Drachten naar Zwolle te kunnen), ook om die lijn te voeden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

superGhost schreef:Dan zouden de treinen over de Lelylijn naar Leeuwarden niet in Heerenveen stoppen, lijkt me geen realistische optie.
Als er een IC Leeuwarden-Joure-Lemmer-Lelystad en verder wordt ingelegd, is een tussenstop te Heerenveen niet noodzakelijk: reizigers van en naar Heerenveen kunnen dan in Joure overstappen op een goede busverbinding of reizen via Zwolle. Voor een groot deel van de rest van de provincie verandert slechts het instapstation, dat wordt dan Joure in plaats van Heerenveen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door ibodejoode »

Niet stoppen in Heerenveen zal voor Friesland onacceptabel zijn. Het belangrijkste argument wat Friesland gebruikt om de Lelylijn te promoten is de bouw van 10.000den extra woningen in Drachten en Heerenveen.

Blijft dat een fatsoenlijke stop in Heerenveen lastig is. Zelf denk ik toch aan een nieuw station ten noorden van de A7 met een verbindingsboog Leeuwarden - Joure.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

SuperGhost schreef: di 07 feb 2023, 21:55
gpvos schreef: di 07 feb 2023, 19:57 2) Kruising ten noorden van Heerenveen met een extra station. Lijkt me niet handig, je moet de intercity's van Zwolle dan twee keer kort na elkaar laten stoppen als je een overstap wilt bieden.
Lijkt me de meest voor de hand liggende optie (qua route). Alleen lijkt me niet dat er 2 IC-stops komen in Heerenveen op de lijn van/naar Zwolle. Dat nieuwe kruisstation zal dan het centrale station worden waar de IC's stoppen en het busstation dan ook naartoe verplaatst zal worden lijkt me. Er zal dan wel een 2e station in Heerenveen komen waar de sprinter nog stopt. Ik weet alleen niet of dat dan op de plek van het huidige station Heerenveen zal zijn (dan heb je beide stations wel erg noordelijk in die plaats liggen), maar het zal goed kunnen dat het huidige station dan gesloopt wordt (op termijn) en er iets zuidelijker een nieuw sprinterstation voor terug komt (bijv. ter hoogte van de Rottumerweg)
Dat biedt ook uitzicht op een andere mogelijkheid:

5) Het nieuwe spoor met een tunnel, talud en/of viaduct de Rottummeweg laten volgen, daar een kruisingstation bouwen en het huidige station Heerenveen slopen. Ik vrees wel dat Joure daarmee geen station gaat krijgen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door MaartenD »

Vinny schreef: di 07 feb 2023, 20:13 Dit is het sfeerbeeld van het centrum:
https://goo.gl/maps/aoqiQyZSvWbvhNWd8

Je mist er inderdaad niet veel aan.
Ik zie daar al het begin van de verdiepte tunnelbak waar het spoor in zal liggen. Ze zijn al bezig! :trein:
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door VIRM »

IIVQ schreef: di 07 feb 2023, 20:46
Even los van deze discussie: Ik ben van mening dat de IC vanuit Zwolle ook te Dvd zou moeten stoppen: het brengt heel Oostelijk Amsterdam (Universiteit, Hogeschool, Amstelkwartier, Bijlmer/Amstel III en AMC) een stuk betere bereikbaarheid. Alternatief zou een spr zijn die direct ná de IC uit Almere vertrekt en niet superlang stilstaat te Wp...
NS laat de 700/1800 naar eigen zeggen niet op Duivendrecht stoppen wegens inpassing op de Zuidtak. Vreemd genoeg is het wel mogelijk om zo af en toe op Amsterdam RAI te stoppen tijdens een groot evenement.
Beul van de blindegeleidelijn
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Roeland »

ibodejoode schreef: di 07 feb 2023, 22:39 Blijft dat een fatsoenlijke stop in Heerenveen lastig is. Zelf denk ik toch aan een nieuw station ten noorden van de A7 met een verbindingsboog Leeuwarden - Joure.
Waarom zou je een verbindingsboog aanleggen wanneer die hoogstwaarschijnlijk toch niet gebruikt gaat worden wegens bedroevend lage reizigersvraag?
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Roeland »

Mijn idee (als die Lelylijn er überhaupt zal komen) is: leg de Lelylijn tussen Leek en Lemmer zoveel mogelijk aan in de middenberm van de A7.
Tussen Groningen en Vierverlaten volgt de lijn het bestaande spoor.
En in Emmeloord komt het station ergens langs de Hannie Schaftweg (westkant van Emmeloord)
Met in Heerenveen:
* bij Heerenveen-noord een Duivendrecht-achtig overstapstation voor beide spoorlijnen (zowel IC als sprinter)
* huidig station Heerenveen wordt opgeheven
* een nieuw sprinterstation ergens in Heerenveen-zuid
Als IC-stations verwacht ik tussen Lelystad en Groningen alleen Heerenveen en Drachten.
Als mogelijke sprinterstations: Emmeloord, Lemmer, Joure, Leek (en eventueel ook Marum en Hoogkerk)
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

Een tracé in de middenberm is op zich gunstig qua ruimtelijke inpassing omdat je minder rare bochten nodig hebt bij op- en afritten. Maar je moet dan wel de halve snelweg opnieuw aanleggen...
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Roeland »

Dat is volgens mij minder duur dan alle afslagen aanpassen aan een parallelle spoorlijn.
En volgens mij hebben ze destijds de A16 bij Breda ook helemaal nieuw gebouwd omdat er toevallig een HSL-spoorlijn naast (en niet eens midden in) de A16 werd aangelegd...
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door sirvinniei »

Kan er een trein vlak naast een snelweg 200 km/u razen? Is dat niet gevaarlijk?
Ik heb geen onderschrift
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Michael »

Roeland schreef: wo 08 feb 2023, 09:38 En volgens mij hebben ze destijds de A16 bij Breda ook helemaal nieuw gebouwd omdat er toevallig een HSL-spoorlijn naast (en niet eens midden in) de A16 werd aangelegd...
De HSL ligt inderdaad op de plek waar vroeger de A16 lag. De A16 is ernaast opnieuw aangelegd waarbij ze meteen van de gelegenheid gebruik hebben gemaakt om hem te verbreden van 2x2 rijbanen naar 2x3 rijbanen.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door TffpaA »

sirvinniei schreef: wo 08 feb 2023, 09:53 Kan er een trein vlak naast een snelweg 200 km/u razen? Is dat niet gevaarlijk?
Genoeg tracés pal langs de snelweg waar wel 300 km/u wordt gereden. Ik zou niet inzien wat er gevaarlijk aan zou zijn.
🗣
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Aan de trein ligt het niet, maar die auto's die er met wel 130 km/u langsrazen vormen wel een behoorlijk risico.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door April064 »

Nou, als het hard stormt en er zoeft een trein dichtbij langs met 200 km/h, kan je als autobestuurder wel verrast worden door een grote windvlaag.

Dit ligt natuurlijk wel aan hoe dicht op de snelweg de lijn wordt gebouwd.
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door TffpaA »

April064 schreef: wo 08 feb 2023, 13:07 Nou, als het hard stormt en er zoeft een trein dichtbij langs met 200 km/h, kan je als autobestuurder wel verrast worden door een grote windvlaag.
Ik heb hier eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. En er liggen wereldwijd nogal wat snel- en spoorlijnen naast elkaar.
🗣
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten