Lelylijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door reisthijs »

PHS schreef: ma 20 dec 2021, 18:17 Nee, niet de treinen vanaf Amsterdam, wel de treinen vanaf Utrecht en Rotterdam.
Ik vraag me dan af of Utrecht - Groningen via de Lelylijn een logische verbinding zou zijn, zou dat sneller zijn dan de huidige route dan via Zwolle?
Staatslijn K schreef: ma 20 dec 2021, 19:58Ik hoop dat je wel inziet dat Groningen een goede verbinding heeft met Zwolle doordat deze trein gevuld wordt met reizigers naar verschillende steden in Nederland? Men reist echt niet alleen naar Amsterdam of Den Haag, genoeg mensen die in Utrecht, Zwolle of Enschede moeten zijn. Zij zullen waarschijnlijk een slechtere verbinding krijgen als de reizigers naar Amsterdam eruit worden gehaald. Is dat geheel rechtvaardig?
Ik zou niet verwachten dat de verbinding Groningen - Zwolle gaat verslechteren met de komst van de Lelylijn, juist vanwege al die reizigers die niet in Amsterdam, Den Haag of Rotterdam moeten zijn. Zwolle zal toch wel een belangrijk overstap- en bestemmingsstation blijven.
Wat dan wel goed zou kunnen is dat er dan minder noodzaak is (of wordt gezien) om de verbinding Groningen - Zwolle - Utrecht te verbeteren, er is dan meer capaciteit om toekomstige reizigersgroei op te vangen zonder de frequentie te verhogen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Cas »


Vinny schreef:Nogmaals het vervoerspotentieel van de Lelylijn bestaat uit de steden en dorpen: Emmeloord, Lemmer, Joure en Drachten.
Want Heerenveen heeft niks aan een correcte verbinding met Groningen en richting de Randstad? Want Groningen heeft geen baat bij een snellere verbinding met Amsterdam? Want de overbelaste knoop Zwolle heeft geen ruimte voor groei nodig?
De Lelylijn is juist een verbinding die zowel lokaal, regionaal als nationaal vervoerswaarde heeft.

Of de lijn er komt maakt me overigens niet barstens veel uit, maar het potentieel van de lijn (zoals voor veel infrastructuur, mits de geografie het toelaat) is veel groter dan alleen deze paar dorpen en steden. Er is een reden dat er bijvoorbeeld ook een snelweg ligt.
請勿靠近車門
PHS

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Wubbo »

Als er rechtstreekse treinen Groningen - Schiphol via de Lelylijn gaan rijden, zullen de IC's die van Groningen via Zwolle rijden ongetwijfeld naar Utrecht gaan. Op zo'n reistijd verkiezen mensen vaak het hogere comfort (niet overstappen) boven de reistijdwinst. Dat zie je ook met de rechtstreekse treinen tussen Den Haag en Zwolle via de Hanzelijn, die zijn ook niet sneller dan de verbinding via Utrecht (met overstap). De verbinding Almere - Utrecht versnellen voor de reizigers vanaf de Lelylijn lijkt me dan ook niet erg logisch.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Staatslijn K schreef: ma 20 dec 2021, 19:58 Ik hoop dat je wel inziet dat ...
Zonder op elk argument dat je er met de haren bijsleept in te gaan, valt me vooral op dat je er een buitengewoon conservatieve — om niet te zeggen: defensieve kijk op het spoornetwerk (en dus in dit geval de sporen naar het noorden) op nahoudt. Je redeneert namelijk vanuit het behoud van het bestaande, waarin optimalisatie en wellicht een treintje erbij het maximaal haabare is. Dat lijkt begrotingstechnisch wellicht een goed idee, maar daarmee verbeter je een verbinding marginaal, terwijl je ook een toevoeging aan het netwerk als totaal kan doen, terwijl de betreffende relatie sterk verbetert.

En zeker, er zijn allerlei randvoorwaarden bij een nieuwe lijn. Er moet capaciteit op de aansluitende baanvakken beschikbaar zijn of komen, er zullen keuzes wat betreft de inpassing van het tracé moeten worden gemaakt en uiteraard moet het niet ten kostte gaan van de bestaande verbindingen. Maar het spoorvervoer groeit al jaren als kool, dus de angst dat dat laatste zal gebeuren lijkt me compleet onnodig. Reizigers naar Enschede zullen m.a.w. tot in lengte van jaren op een beroerde verbinding vanaf Groningen kunnen rekenen. Daar gaat zo'n Lelylijn inderdaad niet tegen helpen. Wellicht de Nedersaksenlijn, maar ik weet niet of je die wèl ziet zitten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

reisthijs schreef: ma 20 dec 2021, 20:43Ik vraag me dan af of Utrecht - Groningen via de Lelylijn een logische verbinding zou zijn, zou dat sneller zijn dan de huidige route dan via Zwolle?
Hoewel het voelt als een omweg, met name door het rare bochtje dat je maakt bij de Gooiboog, is Groningen - Utrecht via de Lelylijn in werkelijkheid een kilometertje korter dan via Zwolle. Maar de overstap in Almere zal het niet echt interessant maken, als de overstap kort zal deze te vaak mis gaan, en als deze te lang is zal de verbinding nauwelijks sneller zijn. En aangezien het spoornet enorm vol zit is het plannen van de perfecte overstap ook niet te doen, de overstaptijd zal vooral bepaald worden door welk treinpad er toevallig beschikbaar is.
PHS

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Slechts vijf minuten? Ik kon (en kan nog steeds in het weekend) via Utrecht 7 (:10 i.p.v. :03) minuten later weg uit Den Haag om 3 minuten (:40 i.p.v. :43) eerder in Zwolle aan te komen.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Staatslijn K »

trolly schreef: ma 20 dec 2021, 22:25 Reizigers naar Enschede zullen m.a.w. tot in lengte van jaren op een beroerde verbinding vanaf Groningen kunnen rekenen. Daar gaat zo'n Lelylijn inderdaad niet tegen helpen. Wellicht de Nedersaksenlijn, maar ik weet niet of je die wèl ziet zitten.
De Nedersaksenlijn gaat minimaal 13 stops tellen tussen Almelo en Groningen, via Zwolle zijn het er 7+7 minuten overstaptijd. Echter, deze lijn zou Ter Apel kunnen ontsluiten en voor Stadskanaal en Veendam wellicht een snellere verbinding met Zwolle betekenen. Hierdoor hoeft de stoptrein Stadskanaal - Groningen in Groningen niet aan te sluiten op de IC naar Zwolle. Echter loopt deze lijn door twee concessies, waar loopt de grens? Daarnaast heeft Emmen al een goede busverbinding met Assen en Groningen, levert dit alsnog voordelen op?

Echter, vanuit Friesland naar Enschede zal je altijd sneller zijn via Zwolle, omdat je bijna in een rechte lijn rijdt. Ook geld natuurlijk dat een snellere verbinding met Zwolle inhoud dat je ook sneller in Gelderland, Noord-Brabant en de regio Deventer bent.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
PHS

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Wubbo »

Ik doelde ook op de weekend-aansluiting. Die aansluiting van 5 minuten in Almere betekent trouwens ook dat de overstap daar richting Amsterdam Centraal langer gaat worden: die vertrekt nu 5 minuten na aankomst van de IC uit het Noorden. Een van beide overstappen komt sowieso op 8 minuten, en dan denk ik dat de verbinding met Amsterdam Centraal belangrijker is dan die met Utrecht (waar je nog steeds een rechtstreekse trein naar toe aanbiedt).
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door SuperGhost »

Het zou mij niets verbazen als na de komst van de Lelylijn beide IC's Groningen-Zwolle door naar Utrecht gaan.
Wat dat betekent voor de IC's Leeuwarden-Zwolle is dan de vraag, gaan die beiden over de Hanzelijn, of gaan er meer IC's rijden op Zwolle-Amersfoort? Het lijkt me immers dat je de IC uit Leeuwarden op een knoopstation bij Heerenveen goed wil laten aansluiten op de IC over de Lelylijn naar de Randstad.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door waldo79 »

We glijden af naar een fantasiedraad.
PHS

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

Want Heerenveen heeft niks aan een correcte verbinding met Groningen en richting de Randstad?
Het zal nauwelijks extra reizigers opleveren, alleen de bestaande reizigers een iets snellere verbinding geven. Heerenveen - Groningen is nu een rechtstreekse busverbinding en de Randstad kan worden bereikt via Zwolle.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door waldo79 »

En Heerenveen - Utrecht of Amsterdam vind ik nu niet echt een lekkere forensafstand voor elke dag. Met hybride werken is het een andere zaak.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Vinny schreef: di 21 dec 2021, 19:58
Want Heerenveen heeft niks aan een correcte verbinding met Groningen en richting de Randstad?
Het zal nauwelijks extra reizigers opleveren, alleen de bestaande reizigers een iets snellere verbinding geven. Heerenveen - Groningen is nu een rechtstreekse busverbinding en de Randstad kan worden bereikt via Zwolle.
:Y

...en de melk zal zuur worden, en bovendien is er al een trekschuit.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door ibodejoode »

SuperGhost schreef:Het zou mij niets verbazen als na de komst van de Lelylijn beide IC's Groningen-Zwolle door naar Utrecht gaan.
Wat dat betekent voor de IC's Leeuwarden-Zwolle is dan de vraag, gaan die beiden over de Hanzelijn, of gaan er meer IC's rijden op Zwolle-Amersfoort? Het lijkt me immers dat je de IC uit Leeuwarden op een knoopstation bij Heerenveen goed wil laten aansluiten op de IC over de Lelylijn naar de Randstad.
Als ... de Lelylijn er komt, zal de frequentie Heerenveen - Zwolle en misschien Assen - Zwolle in mijn ogen wel omlaag gaan. Die 2 trajecten zullen minder reizigers hebben dan nu en dan is op beide trajecten 4x per uur wat overdone. Ik kan mij voorstellen dat 1 van de IC's Leeuwarden - Heerenveen afslaat naar de Lelylijn en de ander doorgaat als stopper tussen Heerenveen en Zwolle. En dat er dan 1 sprinter tussen Heerenveen en Zwolle verdwijnt. Hetzelfde zou kunnen tussen Assen en Zwolle. Dan houd je op beide trajecten 2 sprinters, die gezien de forse afstanden tussen de tussenliggende haltes niet veel minuten verliezen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door CamilleKreemers »

trolly schreef: di 21 dec 2021, 22:51
Vinny schreef: di 21 dec 2021, 19:58
Want Heerenveen heeft niks aan een correcte verbinding met Groningen en richting de Randstad?
Het zal nauwelijks extra reizigers opleveren, alleen de bestaande reizigers een iets snellere verbinding geven. Heerenveen - Groningen is nu een rechtstreekse busverbinding en de Randstad kan worden bereikt via Zwolle.
:Y

...en de melk zal zuur worden, en bovendien is er al een trekschuit.
Die directe verbinding Heerenveen - Groningen kan echter wel sneller worden als de trein 120km mag vergeleken met huidig. Daarnaast kan de Randstad ook dichterbij komen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

ibodejoode schreef: wo 22 dec 2021, 16:57
SuperGhost schreef:Het zou mij niets verbazen als na de komst van de Lelylijn beide IC's Groningen-Zwolle door naar Utrecht gaan.
Wat dat betekent voor de IC's Leeuwarden-Zwolle is dan de vraag, gaan die beiden over de Hanzelijn, of gaan er meer IC's rijden op Zwolle-Amersfoort? Het lijkt me immers dat je de IC uit Leeuwarden op een knoopstation bij Heerenveen goed wil laten aansluiten op de IC over de Lelylijn naar de Randstad.
Als ... de Lelylijn er komt, zal de frequentie Heerenveen - Zwolle en misschien Assen - Zwolle in mijn ogen wel omlaag gaan. Die 2 trajecten zullen minder reizigers hebben dan nu en dan is op beide trajecten 4x per uur wat overdone. Ik kan mij voorstellen dat 1 van de IC's Leeuwarden - Heerenveen afslaat naar de Lelylijn en de ander doorgaat als stopper tussen Heerenveen en Zwolle. En dat er dan 1 sprinter tussen Heerenveen en Zwolle verdwijnt. Hetzelfde zou kunnen tussen Assen en Zwolle. Dan houd je op beide trajecten 2 sprinters, die gezien de forse afstanden tussen de tussenliggende haltes niet veel minuten verliezen.
Ik verwacht zelf op alle verbindingen 2 keer per uur een sprinter. Dat is de minimumconcessievoorwaarde. In het IC segement zal wel wat gaan schuiven. Wellicht 1 keer per uur Leeuwarden-Zwolle-Utrecht-Rotterdam, 1 keer per uur Groningen-Zwolle-Utrecht-Den Haag, 1 keer per uur Leeuwarden-Lelystad-Amsterdam Zuid-Leiden en 1 keer per uur Groningen-Lelystad-Amsterdam Zuid-Leiden. Merk op dat een IC Leeuwarden-Lelystad over de Lelylijn waarschijnlijk niet in Heerenveen zal gaan stoppen, al zal dat afhangen van de exacte locatie van de spoorboog. Maar deze verwacht ik ten noorden van de plaats. Daar liggen industrieterreinen en weilanden en ten zuiden van Heerenveen ligt natuurgebied en water. Veel minder praktisch.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door tjoektjoek »

https://nos.nl/artikel/2420359-onderzoe ... an-gedacht
Het voorstel van de noordelijke provincies om in combinatie met de aanleg van de Lelylijn 220.000 extra woningen te bouwen, is niet realistisch. Dat blijkt uit aanvullend onderzoek naar de haalbaarheid van de nieuwe spoorlijn tussen Groningen en de Randstad.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

Mijn eerste gedachte na het lezen van de kop was "Zal wel komen omdat er geen 220.000 mensen te vinden zijn die in Groningen willen gaan wonen". En vervolgens blijkt dat nog de inhoud van het artikel te zijn ook :lol: Vooroordeel is dus weer bevestigd (A)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

Dat vind ik een heel bijzondere conclusie. Er zijn blijkbaar ruim 400.000 mensen die in f*ing Almere willen wonen. Groningen is écht heel erg veel leuker!
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door teun »

Ben voor allebei die uitspraken eigenlijk wel benieuwd naar een bronnetje.
iamthedutchdude
Berichten: 958
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door iamthedutchdude »

De 400.000 mensen moet ik helaas ontkrachten, voor het feit dat Groningen veel beter is heb ik wel bewijs gevonden. *O*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten