Lelylijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bemined
Berichten: 5960
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Lelylijn

Bericht door Bemined »

Als je goed kijkt zie je dat er helemaal geen 1800 meer nodig is in dat voorstel omdat de 700 2x per uur rijdt ;)
MetroRET
Berichten: 3827
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Lelylijn

Bericht door MetroRET »

700 uit Breda.
Bemined
Berichten: 5960
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Lelylijn

Bericht door Bemined »

Tegen die tijd zal die ook wel naar Eindhoven verlengd zijn als we toch over lijnvoeringen door blijven gaan :p En mogelijk vanaf daar weer door naar Aken als ze daar hun zin krijgen. Nu nog een treinserie naar Berghem Piekenhoef bedenken en we zijn klaar.
MetroRET
Berichten: 3827
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Lelylijn

Bericht door MetroRET »

Ik dacht dat de 1600 naar Ehv zou gaan rijden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Lelylijn

Bericht door Vinny »

SuperGhost schreef:Groningen-Zwolle is nu ook al 4x per uur? Ik houdt hetzelfde aanbod, namelijk 2x een IC en 2x een SPR.
Als je dus tussen Groningen en de Randstad een nieuwe spoorlijn aanlegt waarbij snellere verbindingen worden geboden: dan neem ik aan dat de reizigers ook zullen verplaatsten naar de nieuwe treinen, en er dus een flinke afname is van de vervoersvraag tussen Groningen en Zwolle (doorgaande reizigers). Het kan natuurlijk zijn dat er nog wat groei zit in de locale reizigers (dus Groningen-Assen-Hoogeveen-Zwolle) maar aangezien het marktaandeel ('modal shift') voor Groningen-Zwolle al best wel gunstig is voor de trein, denk ik niet dat het reizigersaanbod nog zo groeit dat vier treinen per uur rendabel blijven. Maar goed, wellicht kan er nog wat geoptimaliseerd worden in de exploitatie, en als de vakbonden toelaten dat er éénmansbediening mogelijk wordt kan het voor dezelfde prijs wel.
Al heeft de 2e Kamer geloof ik een motie aangenomen om in de nieuwe HRN-concessie op te nemen dat Groningen-Zwolle naar 4x per uur een IC toe moet.
Die motie heb ik ook gelezen, en ik vind het een heel flauwe motie. Allereerst vind ik de huidige bediening best oké en ten tweede kost het inzeten van een extra IC ook gewoon extra geld en daar is geen extra dekking voor geregeld: Het heeft dus een nogal hoog 'gratis bier' gehalte.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Lelylijn

Bericht door trolly »

NS hoeft dan weer niet bepaald het onderste uit de kan te halen om de grootste Nederlandse OV-concessie binnen te hengelen, dus een rondje bier van de zaak zou moeten kunnen. En anders zijn ze er vast niet vies van hun handje op te houden bij de grootaandeelhouder.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Lelylijn

Bericht door sirvinniei »

De hele grap is toch juist dat met de Lelylijn minder mensen vanuit Zwolle hoeven te reizen? Ik vraag me af of Zwolle-Groningen straks überhaupt nog wel intercitywaardig is. Op Haren en Beilen na liggen er eigenlijk alleen maar steden. 6x per uur een sprinter zou me nuttiger lijken. Als we dan toch bezig zijn kunnen zou je meteen Zutphen-Zwolle ook tot sprinter kunnen degraderen.
Dus uiteindelijk dan qua intercities rond Zwolle:
4x Groningen-Drachten-Heerenveen-Emmeloord-Lelystad-Almere-Amsterdam Zuid(-Den Haag)
en 2x Leeuwarden-Heerenveen-Zwolle-Amersfoort-Utrecht-Rotterdam
Laatst gewijzigd door sirvinniei op zo 22 okt 2023, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
Bemined
Berichten: 5960
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Lelylijn

Bericht door Bemined »

De meeste reizigers uit Groningen reizen helemaal niet naar Amsterdam, meer dan de helft van de reizigers die in Groningen instapt heeft de trein in Zwolle alweer verlaten. Dat speelt overigens bijna op alle langeafstandsverbindingen, slechts een klein deel van de reizigers reist echt over een lange afstand, een veel groter deel slechts een relatief kort stukje.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Lelylijn

Bericht door sirvinniei »

Dan lijkt me voor steden als Meppel en Hoogeveen alsnog een sprinter handiger.
Ik heb geen onderschrift
VIRM
Berichten: 7639
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Lelylijn

Bericht door VIRM »

Bemined schreef: zo 22 okt 2023, 22:47 De meeste reizigers uit Groningen reizen helemaal niet naar Amsterdam, meer dan de helft van de reizigers die in Groningen instapt heeft de trein in Zwolle alweer verlaten. Dat speelt overigens bijna op alle langeafstandsverbindingen, slechts een klein deel van de reizigers reist echt over een lange afstand, een veel groter deel slechts een relatief kort stukje.
Hoe zit het juist bij deze verbindingen? Ik heb sterk het idee dat er best wel wat doorgaande reizigers vanuit het noorden over Zwolle richting bijvoorbeeld Amersfoort en Utrecht reizen.
Beul van de blindegeleidelijn
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Lelylijn

Bericht door Roeland »

In de praktijk reist een relatief groot deel van de Groningse reizigers naar Zwolle (evt. overstap op de IJssellijn) en Amersfoort / Utrecht.
Wanneer je wilt investeren in een betere spoorverbinding voor Groningen, dan is investeren in reistijdverkorting op Groningen - Zwolle - Almere / Amsterdam en Groningen - Zwolle - Amersfoort / Utrecht veel rendabeler dan de Lelylijn.

En eventueel zou je nog voor Drachten een regionale spoorlijn Heerenveen - Drachten - Groningen langs de A7 kunnen overwegen. Maar ik durf niet te zeggen of dat een rendabel verhaal zou worden.
VIRM
Berichten: 7639
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Lelylijn

Bericht door VIRM »

Nou ja, dan zou je als projectorganisatie ook kunnen kijken naar een scenario voor het versnellen/opwaarderen van de bestaande verbindingen. En dan iets meer dan dat ene minuutje tijdswinst bij Hogeveen, want dat zet geen zoden aan de dijk.
Beul van de blindegeleidelijn
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Lelylijn

Bericht door sirvinniei »

Zou een trein Groningen-Almere-Utrecht via de Lelylijn sneller zijn dan de huidige lijn Groningen-Zwolle-Amersfoort-Utrecht?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Lelylijn

Bericht door trolly »

Geen idee, maar dat is wel een oorspronkelijke vraag.

Dat geldt niet voor de vraag naar het opwaarderen van de bestaande lijn naar Grongingen. Daarvan is nl. bekend dat het een dure en langdurige klus zou worden, met veel overlast voor de reiziger vanwege langdurige buitendienststellingen. Zelfs als je dat met alle geweld denkt te moeten doen is er dus erg veel voor te zeggen eerst een functionerend alternatief te hebben, aka Lelylijn.

Maar dat verhaal is zoals gezegd dus al een paar keer voorbij gekomen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
waldo79
Berichten: 7655
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Lelylijn

Bericht door waldo79 »

Structurele versnelling van de verbinding met Groningen vergt ook een herontwerp van de dienstregeling en misschien hier en daar optimaliseren van bijvoorbeeld de Veluwelijn. Via Almere is de passage van het Gooi traag te noemen en het is niet bepaald een directe route in tegenstelling tot de A27.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Lelylijn

Bericht door Vinny »

sirvinniei schreef: ma 23 okt 2023, 12:18 Zou een trein Groningen-Almere-Utrecht via de Lelylijn sneller zijn dan de huidige lijn Groningen-Zwolle-Amersfoort-Utrecht?
Als de spoorlijn wordt aangelegd op een manier dat geschikt materieel 200 km/h zou kunnen rijden inclusief opwaardering van de Flevolijn naar 200 km/h, zou het iets sneller kunnen. Een IC Rotterdam - Amsterdam Zuid - Lelystad - Groningen zal wel significant sneller zijn dan Rotterdam-Utrecht-Zwolle-Groningen. Maar die maakt dan natuurlijk gebruik van de HSL-zuid en slaat Utrecht (en Den Haag) dus over.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3259
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Lelylijn

Bericht door TffpaA »

Hóps:

Afbeelding
🗣
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Lelylijn

Bericht door sirvinniei »

In het Gooi zeuren ze al als er een paar bomen verwijderd moeten worden voor een busbaan :')
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Lelylijn

Bericht door Vinny »

Nee, dat is niet een variant die momenteel in besproken wordt in de comissie Lelylijn. (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Lelylijn

Bericht door trolly »

trolly waardeert deze streep
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Lelylijn

Bericht door ibodejoode »

Ik woon in Franeker, reis dus altijd via Leeuwarden. Moet dus de hele omweg via Zwolle naar Amsterdam maken, maar zie absoluut niet de noodzaak van een miljarden kostende Lelylijn. Iedereen focust zich op Amsterdam, Schiphol, maar er is nog meer Nederland dan die 2 plaatsen. Het is alleen jammer voor Drachten. Daarnaast zie ik dat bij een Lelylijn Heerenveen - Meppel - Zwolle een onderbezet stoptreinlijntje wordt en word mijn reizen naar Utrecht, .

Liever heb ik van een deel van die miljarden een opwaardering van Leeuwarden - Groningen. Compleet dubbelspoor en electrificatie. Deze lijn loopt als een trein maar heeft door delen enkelsspoor zEn voor het probleem Meppel - Zwolle een forse investering in het betrouwbaar maken van dit baanvak. In eerste instantie ongelijkvloerse wegkruisingen en betrouwbare seinen en wissels.

Verder maken we ons in het noorden ontzettend druk over het achterstellen van ons t.o.v. de Randstad. Maar even een paar feiten: Maastricht - Asd Zuid 2 u 53 min. Enschede - Asd Z. 2 u 11 min. Leeuwarden - Asd Z. 2 u 12 min. Groningen - Asd Z. 2 u 10 min. Waar hebben we het over. En als ik naar Utrecht, Arnhem, en de rest van Nederland ga heb ik niets aan een Lelylijn.
dennistd
Berichten: 5549
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Lelylijn

Bericht door dennistd »

Het is niet alleen Amsterdam waar je sneller bent he:
Leeuwarden-Amsterdam Zuid 2:00 -> 1:20
Leeuwarden-Rotterdam 2:38 -> 1:52
Leeuwarden-Breda 3:15 -> 2:17
Bemined
Berichten: 5960
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Lelylijn

Bericht door Bemined »

sirvinniei schreef: ma 23 okt 2023, 12:18 Zou een trein Groningen-Almere-Utrecht via de Lelylijn sneller zijn dan de huidige lijn Groningen-Zwolle-Amersfoort-Utrecht?
De Lelylijn werd destijds geadverteerd met een reistijd van 85 minuten tussen Groningen en Amsterdam Zuid. Dat zou dan neerkomen op 64 minuten tussen Groningen en Almere, met Almere - Hilversum - Utrecht erbij zonder verdere stops zou je dan op zo'n 100 minuten uitkomen. Dat is dan zo'n 10 minuten sneller dan via Amersfoort. Qua kilometers is het ook vrijwel even ver, mogelijk zelfs iets korter via de Lelylijn. Enige probleem is dat zowel de Flevolijn als Gooilijn waarschijnlijk geen capaciteit hebben om zo'n IC in te passen.
VIRM
Berichten: 7639
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Lelylijn

Bericht door VIRM »

Was de viersporigheid van OV-SAAL rondom Almere niet wat jaren geleden afgeschoten?
Beul van de blindegeleidelijn
Bemined
Berichten: 5960
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Lelylijn

Bericht door Bemined »

Is dat ooit echt concreet geweest dan? Enige waarvan ik weet dat het concreet geweest is was de 8-sporigheid van Weesp, maar dat is inderdaad afgeschoten een paar jaar terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten