Lelylijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Z2N »

Waarom is het nodig om Wijhe over te slaan om de aansluitingen van/naar Groningen te realiseren, als ze nu al bestaan? En het schuiven van de tijden in Deventer moet wel passen samen met de Berlijntrein / 1500. Overigens zou ik eerder kijken naar een ander sporenplan in Deventer, zodat de rittijd tussen Deventer en Zutphen en tussen Deventer en Olst iets korter wordt en de tijden in Deventer geschoven kunnen worden om een kwartiersdienst in te passen tussen Deventer en Olst.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door PHS »

Staatslijn K schreef: zo 20 dec 2020, 17:01 Om 22 komt de trein in Olst aan waardoor een kwartierdienst haalbaar is (ook met een IC).
Wat Z2N zegt, een strakke kwartiersdienst tussen Deventer en Olst is niet mogelijk. Het enkelspoor is overkomelijk, maar de beperkte perroncapaciteit in Deventer niet; ik heb dat al eens eerder uitgerekend.
De vraag is wat goedkoper zou zijn: het verdubbelen van Deventer-Olst of het verbouwen van Deventer, sporenplan en/of een extra perron. Aangezien Deventer-Olst eigenlijk alleen het spoor nodig heeft - de rest ligt/staat er al - is het eerste wellicht goedkoper dan het tweede.
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door dennistd »

Staatslijn K schreef: zo 20 dec 2020, 17:01 Is het wellicht mogelijk de 3600 niet meer te laten stoppen in Dieren
Dan ben je in beide richtingen gelijktijdig in Zutphen, waar wil je ze kwijt dan?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door SuperGhost »

Staatslijn K schreef: zo 20 dec 2020, 17:01Omdat in Zutphen dan extra perroncapaciteit nodig is hoop ik dat de ST Winterswijk - Zutphen als sneltrein naar Apeldoorn kan rijden.
Dat kan echter maar één keer per uur en moet je eerst Gelderland zo ver krijgen om doordeweeks overdag De Maten, Klarenbeek en Voorst-Empe slechts 1x per uur te bedienen.

Direct doorsturen als stoptrein zou een logischere stap zijn, maar daar is wel dubbelspoor bij Voorst-Empe voor nodig (daar loopt Gelderland ook over na te denken). Dat kan wel ervoor zorgen dat in Zutphen beide intercity's tegelijk binnen kunnen komen, maar dan moet de IC naar Zwolle wel op spoor 1 terecht (immers: de trein uit Winterswijk komt dan nog altijd tegelijk binnen met die uit Winterswijk, dus die uit Oldenzaal moet nog altijd op het eilandperron afgehandeld worden). Spoor 1 is niet bepaald geschikt voor een intercity vanwege de lage transfercapaciteit met die smalle trappen.

Het beste zou zijn als er een zakspoor zou komen voor de trein uit Oldenzaal, zodat sporen 2 en 3 vrij komen in zo'n situatie. Spoor 1 is dan voor de sprinter uit Wijchen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Z2N »

PHS schreef: zo 20 dec 2020, 17:48 De vraag is wat goedkoper zou zijn: het verdubbelen van Deventer-Olst of het verbouwen van Deventer, sporenplan en/of een extra perron. Aangezien Deventer-Olst eigenlijk alleen het spoor nodig heeft - de rest ligt/staat er al - is het eerste wellicht goedkoper dan het tweede.
Ik kan me best voorstellen dat met dubbelspoor aanleggen de overwegen ook verwijderd (moeten) worden, dan wordt het al snel een dure aangelegenheid.

Overigens mis ik wat in het plan voor een sprinter Zwolle - Deventer: wat is het verdere verloop? Eindigt die trein in Deventer, moet er worden doorgereden naar bijvoorbeeld Zutphen? Want als je door wil rijden naar Almelo kom je al snel op een pad uit dat lijkt op dat van de 7000 (ervanuitgaande dat je de 3600 niet een kwartier wil klappen ivm de aansluitingen in Zutphen), en doorrijden naar Zutphen betekent dat je daar geen nieuwe aansluitingen creëert. Wat is dan nog het nut van zo'n sprinter?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Mijn bezoeken aan dit draadje geven mij een enorme geografische dissonantie. Ligt dat aan mij, en is door platentectoniek Zutphen in de Noord-Oostpolder terecht gekomen? Of is hier een discussie gaande die wellicht vaagjes iets met Zwolle, maar echt helemaal niks met de Lelylijn van doen heeft?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Z2N »

Off-topic raaskallen is het beste wat we kunnen doen zolang het hoofdonderwerp van het topic slechts luchtfietserij is. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Off-topic raaskallen is de voornaamste bestaansreden van dit forum, en daar mag ik graag aan meedoen — maar dit klinkt allemaal best heel serieus, en heeft desondanks echt geen donder met de topictitel van doen. Afsplitsen?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door PHS »

Aangezien het hele Nederlandse spoornetwerk met elkaar samenhangt - bij wijze van spreken werkt een verschuiving van een paar minuten in dienstregeling in Groningen door op de dienstregeling in Maastricht - kom je bij het bespreken van de Lelylijn al snel op de IJssellijn uit :)
Z2N schreef: zo 20 dec 2020, 21:39 Ik kan me best voorstellen dat met dubbelspoor aanleggen de overwegen ook verwijderd (moeten) worden, dan wordt het al snel een dure aangelegenheid.
Ik weet eigenlijk niet wat het beleid te dien aanzien is, maar aangezien ProRail op termijn toch van alle overwegen af wil, kan er wellicht een ander potje worden aangesproken om de overwegen te betalen.
Z2N schreef: zo 20 dec 2020, 21:39 Overigens mis ik wat in het plan voor een sprinter Zwolle - Deventer: wat is het verdere verloop? Eindigt die trein in Deventer, moet er worden doorgereden naar bijvoorbeeld Zutphen? Want als je door wil rijden naar Almelo kom je al snel op een pad uit dat lijkt op dat van de 7000 (ervanuitgaande dat je de 3600 niet een kwartier wil klappen ivm de aansluitingen in Zutphen), en doorrijden naar Zutphen betekent dat je daar geen nieuwe aansluitingen creëert. Wat is dan nog het nut van zo'n sprinter?
Het intercity + sprinteridee gaat bij mijn weten uit van een sprinter Zwolle - Deventer - Almelo en een sprinter Arnhem - Zutphen - Apeldoorn. Wat mij eerlijk gezegd niet zo aanspreekt, omdat je voordelen maar beperkt zijn vanwege de knoop in Zutphen.
Ik zou eerder voor vier sneltreinen per uur op Arnhem - Deventer - Olst/Wijhe (alternerend) - Zwolle gaan, dan krijg je meer flexibiliteit met hoe je de
knoop in Zutphen inricht.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

PHS schreef: zo 20 dec 2020, 22:21 Aangezien het hele Nederlandse spoornetwerk met elkaar samenhangt - bij wijze van spreken werkt een verschuiving van een paar minuten in dienstregeling in Groningen door op de dienstregeling in Maastricht - kom je bij het bespreken van de Lelylijn al snel op de IJssellijn uit :)
Ik ben de voorzienigheid uiterst erkentelijk voor het vreugdevolle gegeven dat de Hoekse lijn geen onderdeel meer uitmaakt van het hoofdspoornet _O_
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Hainje »

Jawel, want er gaan goederentreinen overheen welke uiteindelijk ook over het hoofdrailnet gaan. Dusssssssss, het mag dan misschien geen deel meer uitmaken van het net, het blijft een factor.
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Dat zal inderdaad wel van cruciale invloed zijn op de halve sprinter die dan nog langs Olst geperst kan worden — sorry dat ik dat over het hoofd gezien heb, en dank voor je wakkere opmerking :X
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Hainje »

Graag gedaan a neef (A)
🍉
PHS

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door SuperGhost »

PHS schreef: zo 20 dec 2020, 22:21Ik zou eerder voor vier sneltreinen per uur op Arnhem - Deventer - Olst/Wijhe (alternerend) - Zwolle gaan
Mag alleen niet volgens de concessie-eisen, want de verbinding Wijhe-Olst moet 2x p/u geboden worden en die komt dan uit op 0x p/u.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Daniel »

PHS schreef: zo 20 dec 2020, 22:21Het intercity + sprinteridee gaat bij mijn weten uit van een sprinter Zwolle - Deventer - Almelo en een sprinter Arnhem - Zutphen - Apeldoorn.
Het lijkt me vooral ook vrij complex, zo'n sprinter die moet kopmaken in Zutphen en dan ook nog binnen de knoop moet vallen. Vooral omdat je dan waarschijnlijk ook nog ergens rond Zutphen moet kruisen, terwijl dat met een losse Sprinter Arnhem - Zutphen en Zutphen - Apeldoorn niet hoeft (en voor Arnhem - Apeldoorn is de bus waarschijnlijk ook nog sneller).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Hainje »

PHS schreef: zo 20 dec 2020, 23:24 En aangezien er 1x/u een bus rijdt tussen Olst en Wijhe
Nog wel ja. :')
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Daniel »

PHS schreef: zo 20 dec 2020, 23:24 Excuus, daar moest nog - Deventer - tussen, het is Arnhem - Zutphen - Deventer - Apeldoorn. De NS heeft ook geen dieseltreinen meer, dus de lijn via Klarenbeek zou best lastig zijn.
Ach, tussen dat soort grote plannen had natuurlijk ook best een elektrificatie kunnen zitten. Vandaar mijn gedachte.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door SuperGhost »

PHS schreef: zo 20 dec 2020, 23:24
SuperGhost schreef: zo 20 dec 2020, 23:05
PHS schreef: zo 20 dec 2020, 22:21Ik zou eerder voor vier sneltreinen per uur op Arnhem - Deventer - Olst/Wijhe (alternerend) - Zwolle gaan
Mag alleen niet volgens de concessie-eisen, want de verbinding Wijhe-Olst moet 2x p/u geboden worden en die komt dan uit op 0x p/u.
Veenendaal-De Klomp - Maarn is toch 0x/u en dat is toegestaan?
En aangezien er 1x/u een bus rijdt tussen Olst en Wijhe, lijkt mij het probleem ook niet zo groot.
De Klomp-Maarn heeft een uitzondering op die eis en die is er gemaakt omdat een sprinter daar niet meer tussen paste en terug naar 2 IC's gaan te weinig capaciteit zou leveren. Dat is op Zwolle-Deventer natuurlijk niet het geval en ik zie het ministerie er ook geen toestemming voor geven.
Volgens mij is de enige andere uitzondering op die eis de verbinding Hoevelaken-Apeldoorn en die is er gekomen omdat anders station Hoevelaken (wat sowieso al voor de Valleilijn bedoeld was) er anders niet was gekomen (dan had de NS de komst van dat station geblokkeerd).
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door umbusko »

Op Blerick-Venray is die uitzondering er ook een hele tijd geweest.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door reisthijs »

Of voor Almere Oostvaarders, in de tijd dat er geen sprinter naar Lelystad reed.

Kortom, zo'n uitzondering kan altijd gemaakt worden, als daardoor een grote verbetering mogelijk is.
Als er veel reizigers profiteren van een frequentere en snellere verbinding Zwolle-Arnhem is dat geen gekke reden om een uitzondering te maken.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door SuperGhost »

Alleen als dat ook noodzakelijk is. De vraag tussen (Arnhem-)Deventer en Zwolle is niet groot genoeg om dat te rechtvaardigen. Dan zullen ze eerder tegen NS zeggen dat ze dan maar 4x p/u met een sprintercity moeten rijden.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Staatslijn K »

Gewoon eem vraag uit interesse, maar zal de Lelylijn wanneer deze komt ook gevolgen hebben voor de huidige Noordoost of blijft alles hetzelfde buiten dat de IC Dordrecht - Lelystad en Amsterdam CS - Almere (?) worden doorgetrokken?
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door DDietzen »

Tegen die tijd is OV-SAAL allang actief, dus de Dordrechtse IC komt sowieso niet meer in Flevoland (die buigt bij de Zuidtak af richting Utrecht). Het zullen dan de HSL-IC's zijn die de Zuidtak met Flevoland verbinden. Tenzij de Lelylijnbouw zo lang duurt dat zelfs OV-SAAL weer achterhaald is natuurlijk :Y

Lelylijnlijnvoering is nog grotendeels gissen. Ik zou zelf gokken op ICNG HSL - Almere - Lelylijn - Groningen, ICNG HSL - Almere - Lelylijn - Leeuwarden en IC Amsterdam C - Almere - Zwolle (- Groningen/Leeuwarden/Arnhem/...).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten