Lelylijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Lange_Dre »

Ik ben het totaal niet met je eens. Zullen we dan ook maar geen metrolijnen upgraden of autowegen of wat dan ook upgraden als de vraag te groot is? Een trein hoeft niet perse vaker te gaan rijden als de vraag te groot word. Je zou ook kunnen denken aan met langere treinen of met dubbeldekkers rijden. Al denk ik dat er niet zulke grote problemen gaan ontstaan volgens de NS. Al jaren rijd de NS vaak met te korte treinen van en naar Groningen, terwijl de vraag vaak te groot is om met een klein treintje te rijden. En daarnaast hoeven lang niet alle mensen langs die nog te bouwen stations richting het westen van het land. Ze kunnen ook richting Groningen gaan, waardoor ze niet meer de auto hoeven te nemen. Ik ken veel mensen die dat nu dagelijks al moeten doen omdat er in het noorden niet veel keuze is. :Y
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

Bemined schreef: do 17 mar 2022, 16:58
Lange_Dre schreef: do 17 mar 2022, 15:16Kortom, die Lelylijn hoeft helemaal geen capaciteit te kosten op het spoor.
Dat lijkt zo omdat je uitgaat van spoorcapaciteit, als in aantal treinpaden per uur. Daar kun je inderdaad treinen die nu in Almere of Lelystad keren verlengen waardoor je geen extra paden nodig hebt naar Weesp. Het ging echter om reizigerscapaciteit, als in hoeveel reizigers je per uur kunt vervoeren. En die capaciteit moet natuurlijk wél uitgebreid worden als de Lelylijn voor veel extra reizigers gaat zorgen. En als je een paar honderd duizend extra woningen gaat bouwen, want daar ging het over, kun je wel verwachten dat het aantal reizigers gaat toenemen. Dus dan is het niet de vraag of, maar wanneer de maximale capaciteit bereikt wordt.
Ben je nu niet een beetje moeilijk aan het doen om het moeilijk doen?

Als we er vanuit gaan dat de Lelylijn wordt aangelegd in combinatie met woningbouw voor 500.000 inwoners 'verder in de polder' in plaats van in Almere, dan levert dat hooguit langere treinreizen op en geen hogere reizigersdruk op de verbinding tussen Amsterdam en Almere. Sterker nog, ik denk dat die juist iets omlaag gaat, omdat mensen die bijvoorbeeld in Joure of Drachten gaan wonen eerder werk zoeken in Groningen dan in Amsterdam. Die stad ligt immers dichter bij; daarnaast geldt alsnog dat met stedelijke verdichting de bovengenoemde plaatsen echt nog wel een flink eind kunnen groeien, maar echt niet zomaar Lelystad en Almere gaan inhalen. De verbinding Lelystad-Emmeloord-Heerenveen-Groningen zal altijd redelijk marginaal blijven. Je moet dat vergelijken met de lijn Alkmaar-Den Helder. Een zeer nuttige verbinding, maar aangezien Den Helder kleiner is dan Amstelveen heeft het niet zo'n grote invloed op de vervoersstromen in Noord-Holland... :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

Wie is hier nou moeilijk aan het doen? Ik geef alleen aan dat je niet zomaar duizenden reizigers kunt toevoegen aan een spoorlijn zonder te kijken naar het uitbreiden van de capaciteit van de bestaande verbinding. Ik zeg nergens dat ik tegen de aanleg van die lijn ben, helaas doen mensen nogal snel een aanname dat je tegen bent als je het niet volledig eens bent met ze.

Overigens lijk je nu ook uit te gaan van dat als die woningen in het noorden komen, ze niet in Almere komen. Maar dat lijkt me erg naïef, gezien de hoeveelheid woningen die er moeten komen zullen er ook woningen in Almere bij moeten komen. Zeker gezien er al vele nieuwe woningen in 2030 nodig zijn en die Lelylijn er dan echt nog niet zal liggen.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Staatslijn K »

Vinny schreef: do 17 mar 2022, 20:59 Als we er vanuit gaan dat de Lelylijn wordt aangelegd in combinatie met woningbouw voor 500.000 inwoners 'verder in de polder' in plaats van in Almere, dan levert dat hooguit langere treinreizen op en geen hogere reizigersdruk op de verbinding tussen Amsterdam en Almere. Sterker nog, ik denk dat die juist iets omlaag gaat, omdat mensen die bijvoorbeeld in Joure of Drachten gaan wonen eerder werk zoeken in Groningen dan in Amsterdam. Die stad ligt immers dichter bij; daarnaast geldt alsnog dat met stedelijke verdichting de bovengenoemde plaatsen echt nog wel een flink eind kunnen groeien, maar echt niet zomaar Lelystad en Almere gaan inhalen. De verbinding Lelystad-Emmeloord-Heerenveen-Groningen zal altijd redelijk marginaal blijven.
Dat zijn behoorlijke uitspraken, vanaf Amsterdam is Joure ongeveer even ver als Eindhoven, nu zal de frequentie lager zijn, wat afschrikt. Maar aan de andere kant zal het zeker reizigers aantrekken, Nederland is te klein om te denken dat je een regio kan ontlasten door mensen ergens anders heen te halen. Het zuiden van Friesland is al best populair door de relatief korte reistijd via de A6, zeggen dat een Lelylijn het knelpunt bij Weesp gaat ontlasten is simpelweg onwaar.

Daartegen zou het oplossen van dat knelpunt wel veel kunnen betekenen voor Noordoost-Nederland. Daarnaast heb je dat nodig om de Lelylijn goed aan te kunnen sluiten op de rest van het binnenlandse spoornet
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door teun »

Toch denk ik dat er uiteindelijk niet zo heel veel Eindhovenaren in Amsterdam werken.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

Het gaat inderdaad maar op percentages van de bevolking die zo ver van huis werkt, meeste mensen werken in hun eigen provincie of een aangrenzende provincie. Flevoland is de enige provincie waar de helft van de werkenden niet in de eigen provincie werkt.

Langeafstandtreinen vervoeren dan ook maar weinig reizigers van begin tot eind bij de 700 stapt de helft al weer in Zwolle uit bijvoorbeeld.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Lange_Dre »

Dat laatste kan ik voor een groot deel ontkrachten. Vrijwel altijd wanneer ik in een 700 zit blijft het aantal reizigers in die trein heel hoog, en het grootste deel dat dan wel uitstapt, stapt dan over in de trein naar Friesland en andersom.


Daarnaast, nog altijd rijd de NS vaak met chronisch te korte treinen tussen Groningen en Zwolle. Waarbij het vaak zo vol is (zelfs in covid tijd) dat je vaak dicht op elkaar of bij elkaar opschoot moet. Of wat ook geregeld gebeurd je beter op een volgende trein kan wachten. Zo gebeurd het vaak dat de trein bij vertrek in Groningen al vol zit, terwijl er in Assen nog veel reizigers staan te wachten. Maar dat is een ander punt.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

Dergelijke eigen waarnemingen zijn geen goede indicatie, per trein kunnen de reizigersstromen sterk verschillen. Maar het daggemiddelde is ongeveer 50/50 doorgaand en uit/overstappend.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door VIRM »

Staatslijn K schreef: vr 18 mar 2022, 08:18
Vinny schreef: do 17 mar 2022, 20:59 Als we er vanuit gaan dat de Lelylijn wordt aangelegd in combinatie met woningbouw voor 500.000 inwoners 'verder in de polder' in plaats van in Almere, dan levert dat hooguit langere treinreizen op en geen hogere reizigersdruk op de verbinding tussen Amsterdam en Almere. Sterker nog, ik denk dat die juist iets omlaag gaat, omdat mensen die bijvoorbeeld in Joure of Drachten gaan wonen eerder werk zoeken in Groningen dan in Amsterdam. Die stad ligt immers dichter bij; daarnaast geldt alsnog dat met stedelijke verdichting de bovengenoemde plaatsen echt nog wel een flink eind kunnen groeien, maar echt niet zomaar Lelystad en Almere gaan inhalen. De verbinding Lelystad-Emmeloord-Heerenveen-Groningen zal altijd redelijk marginaal blijven.
Dat zijn behoorlijke uitspraken, vanaf Amsterdam is Joure ongeveer even ver als Eindhoven, nu zal de frequentie lager zijn, wat afschrikt. Maar aan de andere kant zal het zeker reizigers aantrekken, Nederland is te klein om te denken dat je een regio kan ontlasten door mensen ergens anders heen te halen. Het zuiden van Friesland is al best populair door de relatief korte reistijd via de A6, zeggen dat een Lelylijn het knelpunt bij Weesp gaat ontlasten is simpelweg onwaar.

Daartegen zou het oplossen van dat knelpunt wel veel kunnen betekenen voor Noordoost-Nederland. Daarnaast heb je dat nodig om de Lelylijn goed aan te kunnen sluiten op de rest van het binnenlandse spoornet
Als je ergens buiten de randstad wat meer betaalbare woningen gaat bouwen, of het nu langs de Lelylaan of de Kop van Noord-Holland is, ga je ook lange-afstandsforensen aantrekken. Misschien zijn het geen gigantische aantallen, maar als ze langs een bestaande treinverbinding wonen, kun je beginnen om daar de treinen te verlengen. En ik vraag mij af of dat ook mensen in beroepsgroepen zijn die niet vijf dagen per week op kantoor hoeven te zitten.
Beul van de blindegeleidelijn
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

Dat verlengen van treinen is een van de problemen, men heeft er destijds voor gekozen de Flevolijn aan de HSL te gaan koppelen en die HSL uitsluitend met enkeldekstreinen te gaan exploiteren. Dat is ook de reden dat ik knelpunten zie hier, had men DDICNG gekocht voor de HSL dan kon je makkelijker uitbreiden hier.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door VIRM »

Heeft de Coradia Stream niet een dubbeldeksvariant...?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

Dat verlengen van treinen is een van de problemen, men heeft er destijds voor gekozen de Flevolijn aan de HSL te gaan koppelen en die HSL uitsluitend met enkeldekstreinen te gaan exploiteren. Dat is ook de reden dat ik knelpunten zie hier, had men DDICNG gekocht voor de HSL dan kon je makkelijker uitbreiden hier.
Er is werkelijk geen énkel probleem: De 4300 eindigt in Almere Oostvaarders, die kun je prima als sprinter doortrekken naar Lelystad, Emmeloord, Joure, Heerenveen en Leeuwarden. Dan hou je over dat er nog een snelle IC naar Groningen toe moet, maar dat kan gewoon de bestaande IC zijn die nu via Zwolle rijdt. De 2400 trek je door van Lelystad naar Zwolle en je bent er gewoon al.

Ik bedenk me dan wel dat de IC Schiphol-Groningen dan ook in Heerenveen en Drachten zal moeten stoppen of daar moet dan een aparte sprinter voor worden ingelegd. Maar het is sowieso nog ernstige toekomstmuziek. Kunnen we het altijd in 2030 nog over hebben.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

Het gaat om verlengen van treinen, niet om het verlengen van treinseries. Oftewel extra treinstellen vastkoppelen aan de al lange treinen. De Lelylijn gaat namelijk voor vele duizenden extra reizigers zorgen op de Flevolijn (het onderzoek van 2020 had het over 11.500 per etmaal maar dat was nog voor men over honderdduizenden extra woningen begon) en die kun je niet onbeperkt in de bestaande treinen erbij proppen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Wubbo »

Volgens mij is de vraag vooral hoeveel arbeidsplaatsen er buiten de Randstad gecreëerd worden voor de nieuwe woningen die ook buiten de Randstad gebouwd worden. Nog meer mensen over bestaande wegen en in bestaande treinen proppen houdt op een gegeven moment op. Zorgen dat mensen niet hoeven te reizen (of zorgen dat mensen hun reis op de fiets of lopend kunnen maken) is maatschappelijk altijd het beste alternatief.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Staatslijn K »

Vinny schreef: vr 18 mar 2022, 20:48 Dat verlengen van treinen is een van de problemen, men heeft er destijds voor gekozen de Flevolijn aan de HSL te gaan koppelen en die HSL uitsluitend met enkeldekstreinen te gaan exploiteren. Dat is ook de reden dat ik knelpunten zie hier, had men DDICNG gekocht voor de HSL dan kon je makkelijker uitbreiden hier.
Dan hou je over dat er nog een snelle IC naar Groningen toe moet, maar dat kan gewoon de bestaande IC zijn die nu via Zwolle rijdt. De 2400 trek je door van Lelystad naar Zwolle en je bent er gewoon al.
Mooi plan, maar dan draai je de knoop in Zwolle wel meteen de nek om. Daarom zal de 2400 nooit doorrijden naar Zwolle. Soms is het voor het oog makkelijk om maar lijntjes te trekken, maar je moet wel zien wat de gevolgen zijn.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door SuperGhost »

Bemined schreef: vr 18 mar 2022, 21:03 Het gaat om verlengen van treinen, niet om het verlengen van treinseries. Oftewel extra treinstellen vastkoppelen aan de al lange treinen. De Lelylijn gaat namelijk voor vele duizenden extra reizigers zorgen op de Flevolijn (het onderzoek van 2020 had het over 11.500 per etmaal maar dat was nog voor men over honderdduizenden extra woningen begon) en die kun je niet onbeperkt in de bestaande treinen erbij proppen.
Echter staat er voor de Flevolijn natuurlijk ook wel een uitbreiding qua treindiensten gepland. Wilde men niet toe naar 8x per uur een sprinter naar Amsterdam C, 4x per uur een IC naar Schiphol-Rotterdam en 4x p/u een zonetrein naar Schiphol (IC in Flevoland, stopper op Weesp-Schiphol)? Dan krijg je natuurlijk ook al meer capaciteit.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Durashift »

Wubbo schreef: vr 18 mar 2022, 21:12 Volgens mij is de vraag vooral hoeveel arbeidsplaatsen er buiten de Randstad gecreëerd worden voor de nieuwe woningen die ook buiten de Randstad gebouwd worden. Nog meer mensen over bestaande wegen en in bestaande treinen proppen houdt op een gegeven moment op. Zorgen dat mensen niet hoeven te reizen (of zorgen dat mensen hun reis op de fiets of lopend kunnen maken) is maatschappelijk altijd het beste alternatief.
Als dit het idee is.. en dat lijkt mij een goed idee.. dan is uitbreiden van infrawerken of een extra spoorlijn toch niet nodig?

Volgens mij 'verkoopt' de politiek / beleidsmakers het e.e.a. toch vooral als een mogelijkheid voor de agent/juf/ambtenaar, met een werkplek in de Randstad( A'dam e.o.) daar te blijven werken en een betaalbaarder woonstek 'in de noordelijker gelegen provincies' te verwerven. Dat eventuele 'aanhang binnen één huishouden' dan wél in de regio kan werken, is mooi meegenomen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Wubbo »

Dan alsnog kan het nuttig zijn om infrawerken te doen. De kans dat alle mensen gaan werken, winkelen en recreeren op de plek waar ze wonen is nihil, dus iets aan infra heb je toch nodig. Maar je hebt het dan eerder over gerichte infrastructuur voor lokale knelpunten. En ik sluit niet uit dat dat een spoorlijn is, bijvoorbeeld om Drachten en Emmeloord te ontsluiten.

Honderdduizenden huizen bouwen in Friesland en Groningen en vervolgens proberen al die mensen elke werkdag naar de Randstad te krijgen lijkt mij in ieder geval een heilloze weg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

Heb ik zelf niet verzonnen hoor. Is de VVD lobby :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
PHS

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door PHS »

OVPro: Nieuwe fase in Lelylijn: MIRT-onderzoek ingesteld
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincies Groningen, Friesland en Drenthe hebben nieuwe afspraken gemaakt over een onderzoek naar de Lelylijn, de toekomstige treinverbinding tussen Groningen, Leeuwarden en de Randstad. In het zogenoemde MIRT-onderzoek wordt gekeken hoe de economie, woningbouw en een betere bereikbaarheid elkaar kunnen versterken.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door teun »

Bijzonder dat er nu toch wel wat vaart achter lijkt te zitten, ik hoop dat het een voorbode wordt voor meer structurele investeringen in het Nederlandse OV maar het zal me benieuwen.
PHS

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door tjoektjoek »

Nou dan kan de Nedersaksenlijn er ook gewoon komen als gemeente Westerwolde even dreigt met sluiting van het aanmeldcentrum in Ter Apel.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Gewoon beide treinlijnen aanleggen, en beide asielzoekerscentra openen. Allemaal hard nodig. Raar dat zo'n gemeenteraadslid dat niet snapt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
iamthedutchdude
Berichten: 958
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door iamthedutchdude »

Helaas snappen ook de gemeenteraadsleden in alle andere gemeenten in Nederland dat niet. Waarom moet dat nu weer op het bordje van het noorden komen? Ik snap heel goed dat die gemeenteraadsleden dit chantage noemen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten