Lelylijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Suus »

Is de salamitactiek hier niet iedereen in verwarring achterlaten wat het plan is, zodat er aandacht voor de treindienst is?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

Ik het kader van duurzaamheid is het hergebruiken van oude ideeën natuurlijk ook wel logisch.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Dennenboom »

Je kunt ook de methode " Volkskrant" toepassen om de reistijd naar Groningen te verminderen:
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... volkskrant
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door sirvinniei »

Hoezo? Is de intercity naar Leeuwarden zan zoveel sneller dan die naar Groningen? :lol:
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door TffpaA »

Zijn er al Kamervragen gesteld?
🗣
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door DDietzen »

sirvinniei schreef: zo 16 okt 2022, 16:33 Hoezo? Is de intercity naar Leeuwarden zan zoveel sneller dan die naar Groningen? :lol:
Nee, maar Hr ligt nu wel in Groningen, en da's toch een kwartier sneller bereikbaar vanuit de Randstad dan Gn :Y
Joey
Berichten: 81
Lid geworden op: di 26 jan 2016, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Joey »

De Europese Commissie LIJKT bereid om de Lelylijn op te nemen in het TEN-T-netwerk. Vermoedelijk wordt eind dit jaar of komend voorjaar hierover gestemd. Als men inderdaad hiertoe bereid lijkt, is de kans aanwezig dat Brussel een deel gaat bijdragen bij de aanleg hiervan, waardoor de kans dat de Lelylijn komt weer een stukje groter is geworden.
https://www.ad.nl/flevoland/weer-een-st ... ~ac519831/

Zonder te optimistisch te willen zijn, klinkt dit toch wel als een positieve stap wat mij betreft!
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door sirvinniei »

Zonder elektrificatie Groningen-Duitsland heeft die lijn volgens mij weinig Europese meerwaarde.
Laatst gewijzigd door sirvinniei op vr 21 okt 2022, 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
Joey
Berichten: 81
Lid geworden op: di 26 jan 2016, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Joey »

Dat zou wat mij betreft dan ook een project moeten worden waar Brussel aan zou moeten meebetalen, tegelijk met de aanleg van de Lelylijn. Ben het met je eens dat het anders totaal geen toegevoegde waarde heeft. En er mag wel meer gebeuren op die lijn volgens mij, naast alle plannen die er al zijn, om überhaupt interessant te zijn als snelle route. En we moeten natuurlijk maar afwachten of die Friesenbrücke er ooit komt. :X
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door VIRM »

Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Wat verwacht je van een spoorlijn tussen Groningen en Lelystad? Hoe snel zouden de treinen moeten rijden? En hoeveel mensen mogen overlast hebben van de lijn?

Het zijn vragen die vanaf vandaag voorliggen in het zogenoemde participatietraject van de Lelylijn. Hoewel nog lang niet zeker is of de spoorlijn er ook echt komt, kunnen inwoners nu al laten weten hoe en of ze de Lelylijn voor zich zien. En dat is voor het eerst in dit stadium, bij een groot project als een spoorlijn.

"Inwoners en belanghebbenden krijgen niet de platte vraag: bent u voor of tegen?", vertelt infrastructuur-staatssecretaris Vivianne Heijnen. "Maar we willen echt weten wat de voorkeuren zijn. Zodat de plannen bij het inbrengen al meteen op steun kunnen rekenen."

Bron en meer: NOS
Beul van de blindegeleidelijn
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

Een treinrit van Groningen naar Amsterdam duurt nu ruim twee uur. Met de Lelylijn zou dat bijna een uur sneller worden.
Hier overdrijft de NOS toch een beetje, veel meer dan een half uur sneller zal het niet worden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Klaasje »

Afhankelijk van de exacte route, stoppatroon en snelheid is een half uur winst echt niet zo ambitieus. Eem uur zit er ook echt niet in. Dan hangt het af van je beeld van 'bijna een uur' wat de NOS schrijft.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

Bij dit soort berichten neemt men vaak een historische dienstregeling als referentie voor de reistijdwinst. De winst die gepakt wordt door de uitrol van ERTMS en inzet van het snellere ICNG materieel neemt men dus voor het gemak ook mee in de geclaimde tijdwinst van de Lelylijn. In eerdere berichten werd een reistijd van 85 minuten genoemd voor Groningen - Amsterdam Zuid, dat is 29 minuten sneller dan de 114 minuten van de PHS dienstregeling.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door reisthijs »

Bij dit bericht niet, dit is gewoon een vergelijking met de huidige dienstregeling. Of de ideeën van de Lelylijnlobby realistisch zijn, dat is een andere vraag.
Lelylijn.nl schreef:De verwachting is dat de reistijd iets meer dan één uur is, wat ongeveer 60 minuten sneller is dan in de huidige.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

De NOS had het over "ruim twee uur", in de huidige dienstregeling duurt de reis Gn - Asdz 1:59 wat dus geen "ruim twee uur" is. Die reistijd van "iets meer dan één uur" is trouwens onzin, dat is gewoon fysiek onmogelijk zonder de hele Flevolijn te vervangen door een HSL. Zelfs als je 75 minuten "iets meer dan een uur" vindt, wat de definitie al behoorlijk zou oprekken naar mijn mening, wordt het erg krap.
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door ibodejoode »

Even wat rekenwerk. Lelystad - Amsterdam zuid huidige reistijd 33-34 min. Misschien, misschien.... is versnelling mogelijk naar 25 min. Maar bij nu al 12 vertrekkende treinen per uur naar Amsterdam/Utrecht vanaf Almere Centrum is daar geen winst te behalen. Groningen - Lelystad kortste afstand is ca. 125 km. Uitgaande van de verhalen zou Gr.-Lel. in 40-45 min moeten. Betekend gemiddeld ca. 170 km/h. Is m.i. wel haalbaar maar alleen als Heerenveen en Drachten met 200 km/h gepasseerd worden. En dat zie ik niet gebeuren. Max. winst zou in mijn ogen een half uur kunnen zijn.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door reisthijs »

Bemined schreef: ma 06 feb 2023, 18:45 De NOS had het over "ruim twee uur", in de huidige dienstregeling duurt de reis Gn - Asdz 1:59 wat dus geen "ruim twee uur" is.
De NOS had het over "Amsterdam", en daar bedoelen ze geen Asdz mee volgens het kaartje bij het artikel. Groningen - Amsterdam Centraal duurt 2:04.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

Maar dan klopt er nog minder van, want de IC Almere - Amsterdam verdwijnt in de nieuwe OV-SAAL lijnvoering waardoor de reis naar Amsterdam Centraal 6 tot 11 minuten langer wordt per sprinter en je dus helemaal nooit op een uur tijdwinst uit zal komen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

ibodejoode schreef: ma 06 feb 2023, 19:09 Even wat rekenwerk. Lelystad - Amsterdam zuid huidige reistijd 33-34 min. Misschien, misschien.... is versnelling mogelijk naar 25 min. Maar bij nu al 12 vertrekkende treinen per uur naar Amsterdam/Utrecht vanaf Almere Centrum is daar geen winst te behalen. Groningen - Lelystad kortste afstand is ca. 125 km. Uitgaande van de verhalen zou Gr.-Lel. in 40-45 min moeten. Betekend gemiddeld ca. 170 km/h. Is m.i. wel haalbaar maar alleen als Heerenveen en Drachten met 200 km/h gepasseerd worden. En dat zie ik niet gebeuren. Max. winst zou in mijn ogen een half uur kunnen zijn.
Ja dan moet de spoorlijn vrijwel kaarsrecht worden aangelegd. Gaat niet gebeuren. Er zitten de nodige natuurgebieden en woonwijken in de weg. En vlak langs de bestaande snelwegen levert ook de nodige inpassingsproblemen op. Ik zie de lijn alleen kansrijk als conventionele intercity verbinding, maar dan wel met een maximumsnelheid van 180-200 km/h. Stations worden gewoon met 140 gepasseerd. Lelystad Centrum kan trouwens ook overgeslagen worden indien nodig (wordt dan bediend met een sneltrein die ook in Drachten en Joure stopt). Kan je voor Groningen weer wat minuutjes van de kaart strepen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door gpvos »

Als je de intercity Joure en Drachten voorbij laat rijden, blijft er denk ik alleen een stoptrein over. Veel meer haltes dan Drachten, Heerenveen, Joure, Lemmer en Emmeloord zijn er niet te verzinnen. Leek misschien nog.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door SuperGhost »

Je weet de route nog niet eens, dus hoe weet je of er niet meer stops te verzinnen zijn?

Ik zou bijv. prima kunnen bedenken dat er ook mogelijke stations Urk-Nagele/Tollebeek, Gorredijk, Beetsterzwaag, Marum en Hoogkerk kunnen komen naast de door jou genoemde stations. Leek lijkt me daarbij helemaal geen 'misschien' station, maar lijkt me vrijwel een zekerheidje (tenzij de route opeens er niet langs zou komen, maar dat lijkt me een kleine kans)
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Roeland »

Bemined schreef: ma 06 feb 2023, 19:59 Maar dan klopt er nog minder van, want de IC Almere - Amsterdam verdwijnt in de nieuwe OV-SAAL lijnvoering waardoor de reis naar Amsterdam Centraal 6 tot 11 minuten langer wordt per sprinter en je dus helemaal nooit op een uur tijdwinst uit zal komen.
Misschien willen ze daarom die Amsterdam CS - IC opheffen... Maak de reistijd eerst 15 minuten langer, en vervolgens kun je een (t.o.v. nu) 30 minuten snellere verbinding verkopen als 45 minuten sneller (en dan afronden naar "bijna een uur sneller").
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door isadora »

Ik voorzie de komende decennia de luchtfiets als snelste alternatief voor dit project.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Roeland »

Tja, 20 jaar geleden waren ze ook al aan het luchtfietsen met die plannen voor een magneetzweefbaan
Bemined schreef: ma 06 feb 2023, 19:59 Maar dan klopt er nog minder van, want de IC Almere - Amsterdam verdwijnt in de nieuwe OV-SAAL lijnvoering waardoor de reis naar Amsterdam Centraal 6 tot 11 minuten langer wordt per sprinter en je dus helemaal nooit op een uur tijdwinst uit zal komen.
Dan is de beste investering in "sneller Groningen - Amsterdam CS": die buiten-inhaalsporen Weesp aanleggen, waardoor er meer snelle treinen tussen Almere en Amsterdam CS kunnen rijden. Daarmee verkort je de (toekomstige) reistijd van Groningen (via Zwolle en Almere) naar Amsterdam CS significant.
Laatst gewijzigd door Tom024 op wo 08 feb 2023, 08:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Twee berichten samengevoegd
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door reisthijs »

Bemined schreef: ma 06 feb 2023, 19:59 Maar dan klopt er nog minder van, want de IC Almere - Amsterdam verdwijnt in de nieuwe OV-SAAL lijnvoering waardoor de reis naar Amsterdam Centraal 6 tot 11 minuten langer wordt per sprinter en je dus helemaal nooit op een uur tijdwinst uit zal komen.
Die hypothetische toekomstige lijnvoering van jou is vast al vele malen gewijzigd tegen de tijd dat de hypothetische toekomstige Lelylijn en ligt.
En wie zegt dat de Lelylijn-IC naar Amsterdam Centraal moet rijden? Als die naar Zuid rijdt is de tijdswinst in vergelijking met de huidige verbinding naar Centraal alleen maar groter.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DDietzen en 44 gasten