Lelylijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door April064 »

Als er geen afscherming is tussen de snelweg en het spoor en het spoor heel dichtbij de snelweg is kan het best gebeuren. Gebeurt ook als je bij een storm een vrachtwagen inhaalt (of als een vrachtwagen jou inhaalt)
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door TffpaA »

Die passeert me op hooguit een paar meter afstand dan. Ik ken eerlijk gezegd geen situaties waarin een spoorlijn zó dicht op een (snel)weg ligt, maar misschien heb je voorbeelden.

Hoe dan ook: dit soort leed en ellende is allemaal eenvoudig te voorkomen door enige afstand in te bouwen, en waar dat niet passend te krijgen is, te werken met schermen en andere oplossingen die het gevaar doen wijken.
🗣
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Z2N »

Een groter risico is dat een wegvoertuig van de snelweg afvalt, en op het spoor terecht komt. Op de SFS Wendlingen - Ulm is daar ook rekening mee gehouden, door een dijk tussen de beide tracés te leggen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door April064 »

TffpaA schreef: wo 08 feb 2023, 13:41 Die passeert me op hooguit een paar meter afstand dan. Ik ken eerlijk gezegd geen situaties waarin een spoorlijn zó dicht op een (snel)weg ligt, maar misschien heb je voorbeelden.

Hoe dan ook: dit soort leed en ellende is allemaal eenvoudig te voorkomen door enige afstand in te bouwen, en waar dat niet passend te krijgen is, te werken met schermen en andere oplossingen die het gevaar doen wijken.
Echt concrete voorbeelden heb ik niet, maar het blijft wel iets waar bij de bouw rekening mee moet gehouden worden. Net als wat Z2N aankaartte over dat voertuigen op het spoor kunnen belanden.
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Z2N »

Gelukkig hoef je je daar geen zorgen om te maken, ingenieurs hebben daar oplossingen voor bedacht.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

TffpaA schreef: wo 08 feb 2023, 13:10 Ik heb hier eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. En er liggen wereldwijd nogal wat snel- en spoorlijnen naast elkaar.
Dat het wereldwijd (waaronder Nederland) voorkomt zegt niets, er zijn genoeg bestaande situaties waarvan ProRail nu zegt dat ze het niet meer accepteren bij nieuwe projecten. Voornaamste punt zal denk ik de bereikbaarheid bij calamiteiten zijn, men zal niet bij elke defecte trein direct de snelweg willen afsluiten omdat die de enige toegang tot het spoor vormt. Maar dat is inderdaad wel oplosbaar, alleen is de vraag of een middenligging dan nog wel het meest efficiënt is.

Als je de rijbanen uit elkaar moet leggen moet je een hoop viaducten opnieuw bouwen en ik denk niet dat de oude viaducten zonder meer hergebruikt kunnen worden voor de spoorlijn dus moet je die vervolgens ook slopen en opnieuw bouwen. Je hebt het al snel over meer dan 50 kunstwerken die je slopen en herbouwen puur om ruimte te maken voor een spoorlijn in de middenberm. En dan moet de bouw van de spoorlijn zelf nog beginnen!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

sirvinniei schreef: wo 08 feb 2023, 09:53 Kan er een trein vlak naast een snelweg 200 km/u razen? Is dat niet gevaarlijk?
Het enige dat gevaar kan opleveren is 25 kV bovenleiding; die zou de vangail onder hoogspanning kunnen zetten bij een breuk. Op zich is dat met goede zekeringen wel te borgen.

Een spoorlijn in de middenberm van een snelweg moet je verder niet willen. Is onnodig duur in aanleg, en levert in exploitatie ook veel problemen op, omdat je ruimte voor onderhoudsvoertuigen nodig hebt en bij calamiteiten alles netjes en snel wil afhandelen. Daarnaast heb je een extra uitdaging als de infrabundel eens verbreed moet worden, daar lopen ze nu tussen Schiphol en Amsterdam-Zuid tegen aan. Ook zijn tussenstations in de middenberm van een snelweg behoorlijk troosteloos voor de reiziger. Ook nu Amsterdam Zuid als voorbeeld nemend (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Durashift »

VIRM schreef: ma 06 feb 2023, 15:08 Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Wat verwacht je van een spoorlijn tussen Groningen en Lelystad? Hoe snel zouden de treinen moeten rijden? En hoeveel mensen mogen overlast hebben van de lijn?

Het zijn vragen die vanaf vandaag voorliggen in het zogenoemde participatietraject van de Lelylijn. (..)

"Inwoners en belanghebbenden krijgen niet de platte vraag: bent u voor of tegen?", vertelt infrastructuur-staatssecretaris Vivianne Heijnen. "Maar we willen echt weten wat de voorkeuren zijn. Zodat de plannen bij het inbrengen al meteen op steun kunnen rekenen."

Bron en meer: NOS
Ja ja, beetje inspraak is goed.. máár niet te veel, dat is dan weer lastig, aldus één van de initiatiefnemers voor de Lelylijn. :roll: :neg:
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Daan! »

Lijkt me niets geks aan.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door MaartenD »

TffpaA schreef: wo 08 feb 2023, 13:10
April064 schreef: wo 08 feb 2023, 13:07 Nou, als het hard stormt en er zoeft een trein dichtbij langs met 200 km/h, kan je als autobestuurder wel verrast worden door een grote windvlaag.
Ik heb hier eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. En er liggen wereldwijd nogal wat snel- en spoorlijnen naast elkaar.
Waar liggen er spoorlijnen zo dicht langs elkaar? De middenberm is net breed genoeg voor twee sporen, 13 meter dus je legt het spoor direkt naast de rijbaan. Ik denk niet dat er ergens een serieuze spoorlijn zo dicht tegen een weg aan ligt.
Als ik kijk naar andere plekken waar het spoor dicht bij een weg ligt: De LGV-Nord in Frankrijk ligt minimaal 30 meter van de A1. Betuweroute en A15 ook. Goudse lijn en A12 20 meter, SFS Rhein-Main komt op sommige plekken wel 10 meter bij de weg, maar dan staan er geluidsschermen tussen.

10 meter is de breedte van 2 rijbanen + vluchtstrook. Dus je moet de weg over de volle lengte een volledige wegbreedte verleggen.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door teun »

Ze gaan tussen Victorville en Las Vegas toch zoiets proberen?
IIVQ
Berichten: 851
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door IIVQ »

Dat verleggen is geen probleem als je het toch al gaat doen, bijv. bij een grootschalige vernieuwingsoperatie. De onderbouw vannde A27 Deil-Breda is technisch afgeschreven en moet sowieso vernieuwd worden bij een verbreding naar 2x3. Als je dan tovh bezig bent, is een spoorlijn meenemn in die plannen relatief goedkoop.

De A2 Amsterdam-Utrecht is destijds ook op dienmanier vernieuwd: Leg een nieuwe 5strooks rijbaan (ri noorden) naast de weg, leg daar tijdelijk 2x3 op aan, sloop de oude 2x3 en leg op die ruimte nog eens 5 stroken (ri zuiden) aan. Bij bepaalde viaducten die open moeten blijven (vooral Vinkeveen) lukte dat niet en is de héle snelweg naast de plek van de oude aangelegd.

Een spoorlijn in een middenberm is niet erg als de spoorlijn de snelweg toch moet kruisen, en enkele suburbane stations vind ik niet zo erg. Binnen de agglommeraties is je snelweg toch niet waar je je spoorlijn wil hebben.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Roeland »

Voordeel van een spoorlijn in de middenberm heb je vooral bij snelwegknooppunten. Een middenberm-ligging had voor bijv. de Betuweroute de aanleg bij de knooppunten Deil en Gorinchem makkelijker kunnen maken.
Bij aanleg van de Lelylijn zou dit de knooppunten A7-A32 bij Heerenveen en A7-N31 bij Drachten makkelijker maken.
IIVQ schreef: do 09 feb 2023, 09:19 Een spoorlijn in een middenberm is niet erg als de spoorlijn de snelweg toch moet kruisen, en enkele suburbane stations vind ik niet zo erg. Binnen de agglommeraties is je snelweg toch niet waar je je spoorlijn wil hebben.
Volgens mij hebben we dat in Nederland juist bij Amsterdam Zuid en RAI, toch één van de meest urbane trajectdelen die we in Nederland hebben ;)
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Roeland »

Tussen Leek en Lemmer zie ik de volgende kruisingen in de A7:
Viaduct A7 gaat over kruisende weg:
* Leek (afslag)
* Boerakker (afslag)
* Marum (afslag)
* Marum-west (2x)
* Drachten Zuid
* Gorredijk (vaart)
* Luxwoude
* Heerenveen West (2x)
* Joure-zuid
* Scharsterbrug
* Tjeukemeer
* Lemmer (afslag)
Dus zo'n 14 keer.

A7 loopt onder kruisend viaduct:
* Tolbert
* Nuis
* Frieschepalen (afslag)
* Ureterp
* Drachten-oost (met voldoende ruimte onder viaduct voor verleggen A7-rijbaan)
* Drachten knooppunt N31
* Drachten-fietsbrug (met voldoende ruimte onder viaduct voor verleggen A7-rijbaan)
* Drachten-west (afslag)
* Beetsterzwaag
* Gorredijk (afslag)
* Tjallebert (afslag)
* Heerenveen-oost
* Heerenveen knooppunt A32
* Oudehaske (afslag)
* Haskerland
* Joure (2x, afslag)
* knooppunt Joure (2x)
* Heide
* St. Nicolaasga (afslag)
* Oosterzee (afslag)
* Lemmer-zuid
Dus zo'n 23 keer.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Z2N »

Het nadeel van een spoorlijn tussen de rijbanen leggen is dat je sowieso een snelweg moet oversteken om de trein te bereiken, dat is minder aantrekkelijk voor reizigers en lastiger in het geval van een evacuatie. Bovendien zou een tracering parallel aan de A7 best goed uitkomen voor een tracering aan de westzijde van de snelweg, aangezien in zowel Emmeloord, Lemmer, Joure als Drachten de plaats aan die kant van de snelweg ligt. Vaak ligt het bestaande busstation ook vlak bij de snelweg, waardoor het dan best logisch wordt om stations daar in te plannen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Roeland »

Is er in Drachten voldoende ruimte om een spoorlijn tussen de A7 en de bebouwing aan te leggen?
En hoe wil je dan het A7-N31-knooppunt passeren?

En een busstation kun je wellicht ook aanleggen onder een spoor/A7-viaduct? Dan halteert de bus meteen bovenaan (of onderaan) de trap vanaf het perron.
Wanneer je in Drachten de tunnel van Het Zuid onder de A7 verbreedt, kan daaronder (mits er voldoende lichtinval is) toch best een busstation komen?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Z2N »

Of je de spoorlijn tussen of naast de snelweg legt, je zult toch flink wat nieuwe viaducten moeten aanleggen. Dus in Drachten kan je dat dan simpel oplossen, door de rijbaan richting Groningen nieuw aan te leggen, de rijbanen richting Heerenveen op die van de huidige rijbanen richting Groningen te leggen, en op de ruimte van de huidige rijbaan richting Heerenveen het spoor neer te leggen.

En het station van Drachten kan bijvoorbeeld ter hoogte van de Burgemeester Wuiterweg, dan is er ruim genoeg ruimte voor een dive-under onder het knooppunt door. In tegenstelling tot een tracering tussen de rijbanen kan het knooppunt dan ook blijven liggen.
Laatst gewijzigd door Z2N op do 09 feb 2023, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door TffpaA »

En daarom: stop het hele ding in een tunnel. Ben je meteen van alle gezeik af.
🗣
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door DingeZ »

Breek maar gelijk die hele snelweg af, gelijk genoeg plek om een mooie spoorlijn aan te leggen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door isadora »

_O- *O*
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door dennistd »

Zo, eens even lekker aan het tekenen geweest met Google Earth/Maps:
https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... sp=sharing

In mijn idee komen vijf treinseries, elk in een uursdienst:
  • IC Lelystad - Joure - Leeuwarden
  • IC Lelystad - Heerenveen Kruising (hoog) - Drachten - Groningen
  • SPR Lelystad - Emmeloord - Lemmer - Joure - Heerenveen - Heerenveen Kruising (laag) - Akkrum - Grou-Jirnsum - Leeuwarden
  • SPR Lelystad - Emmeloord - Lemmer - Joure - Heerenveen Kruising (hoog) - Drachten - Marum - Leek - Hoogkerk - Groningen
  • SPR Joure - Heerenveen Kruising (hoog) - Drachten - Marum - Leek - Hoogkerk - Groningen
Op het moment dat de IC naar Leeuwarden rijdt haalt deze in Joure de Sprinter naar Groningen in, waarmee er een crossplatform overstap is.
Op het moment dat de IC naar Groningen rijdt is er een overstap van 9 minuten op Heerenveen Kruising (hoog/laag) naar Leeuwarden.
De extra Sprinter Joure-Groningen sluit in Heerenveen Kruising aan op de IC van/naar Groningen (tbv niet-IC-stations).

De Sprinter Lelystad-Leeuwarden buigt vanuit Joure net voor Heerenveen Kruising af naar het oude station Heerenveen en maakt daar kop. Vervolgens wordt via Heerenveen Kruising (laag) naar Leeuwarden gereden. Op die manier wordt ook het Heerenveen (het zuidelijker deel) aangesloten op de Lelylijn.

Dienstregeling uitgewerkt:
Afbeelding

En tot slot nog het sporenplan voor Joure, Heerenveen en Vegelinsoord aansluiting:
Afbeelding
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Roeland »

Als die Lelylijn er al komt, verwacht ik dat er geen speciale Leeuwarden-boog komt. De vervoerwaarde daarvan is te beperkt (of zelfs negatief, omdat daardoor minder rechtstreekse IC's naar Groningen zouden rijden). Het gedateerde drg-model van 1x/uur IC en 1x/uur sprinter heeft NS sinds 2007 juist losgelaten.
Ik verwacht daarom 2x/uur een IC die na Lelystad stopt op Heerenveen-kruising, Drachten en Groningen, waarbij het huidige station Heerenveen noordwaarts wordt verplaatst.
En een sprinter die ook stopt in Emmeloord, Lemmer, Joure, Marum, Leek en Hoogkerk.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door sirvinniei »

Verder lijkt mij een intercity Amsterdam-Zwolle-Groningen onnodig. Zou eerder een knoop zien op zwolle Rotterdam-Utrecht-Zwolle-Leeuwarden en Roosendaal-Nijmegen-Zwolle-Groningen
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door TffpaA »

De vervoersvraag Groningen-Roosendaal lijkt mij inderdaad ook veel groter dan Groningen-Amsterdam(-Schiphol-Rotterdam), ja.
🗣
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Daan! »

_O-
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten