Lelylijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

Welk punt wil je nu maken? Je begon zelf over Amsterdam Centraal.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door The Greyhound »

Roeland schreef: di 07 feb 2023, 08:27
Bemined schreef: ma 06 feb 2023, 19:59 Maar dan klopt er nog minder van, want de IC Almere - Amsterdam verdwijnt in de nieuwe OV-SAAL lijnvoering waardoor de reis naar Amsterdam Centraal 6 tot 11 minuten langer wordt per sprinter en je dus helemaal nooit op een uur tijdwinst uit zal komen.
Dan is de beste investering in "sneller Groningen - Amsterdam CS": die buiten-inhaalsporen Weesp aanleggen, waardoor er meer snelle treinen tussen Almere en Amsterdam CS kunnen rijden. Daarmee verkort je de (toekomstige) reistijd van Groningen (via Zwolle en Almere) naar Amsterdam CS significant.
Aan die verbinding heb je behalve voor rekreatief verkeer weinig. Door deze lijn via Amsterdam Zuid naar Den Haag/Rotterdam door te trekken wordt de reistijd naar de hele Randstad een stuk korter en komet wonen in het Noorden en werken in het westen voor een groot gebied een stuk dichter bij.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

Daarvoor blijft Groningen te ver weg liggen, zeker als je de reistijd van huis naar station meetelt want die nieuwe woningen komen niet naast het station te liggen.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door sirvinniei »

Begrijp ik het dan goed dat in dat SAAL model vanaf Amsterdam Centraal alleen maar intercity's richting Utrecht vertrekken?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Als het toch om inhalen gaat is het wellicht slimmer een nieuwe spoorbundel langs de A1 te leggen, inclusief tunnel onder de Vecht door. De Vechtspoorbruggen in Weesp beperken de capaciteit gigantisch, waaardoor het rendement van extra inhaalsporen vrij beperkt is.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door reisthijs »

Bemined schreef: di 07 feb 2023, 08:56 Welk punt wil je nu maken? Je begon zelf over Amsterdam Centraal.
De NOS begon over Amsterdam Centraal.
Het punt is dat de Lelylijnlobby het natuurlijk zo mooi mogelijk probeert te maken. De vergelijking hoeft daarvoor niet precies te kloppen.

Het hoeft al helemaal niet te passen binnen een toekomstscenario dat forumuser Bemined in een of ander rapport heeft gelezen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

Kortom je hebt geen punt en gaat daarom maar op de man spelen. Mijn opmerking ging over dat de winst van een uur onrealistisch is, dat heeft niets met zogenaamde toekomstscenario's te maken maar met de feitelijke lengte van de lijn en beoogde snelheid waardoor je onmogelijk zoveel tijdwinst kan maken op dit stuk.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door The Greyhound »

Bemined schreef: di 07 feb 2023, 09:15 Daarvoor blijft Groningen te ver weg liggen, zeker als je de reistijd van huis naar station meetelt want die nieuwe woningen komen niet naast het station te liggen.
Voor mensen die 5 dagen in de week van 9 tot 5 achter hun bureau moeten zitten is dat wellicht zo. Als je 2-3 dagen in de week naar kantoor gaat is dit zeker een optie (is een trend die nu plaats vindt) helemaal als je in de trein zeker bent van een goed plek om te werken.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door waldo79 »

Gaat het ook wat economische groei brengen in tussenliggende gebieden of wordt er alleen maar gestimuleerd om nog verder weg van de Randstad te wonen?
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door The Greyhound »

Dat zal er van afhangen hoe aantrekkelijk (voor iedereen verschillend/persoonlijk) is (of wordt gemaakt) om daar te wonen.
IIVQ
Berichten: 857
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door IIVQ »

The Greyhound schreef: di 07 feb 2023, 11:52
Bemined schreef: di 07 feb 2023, 09:15 Daarvoor blijft Groningen te ver weg liggen, zeker als je de reistijd van huis naar station meetelt want die nieuwe woningen komen niet naast het station te liggen.
Voor mensen die 5 dagen in de week van 9 tot 5 achter hun bureau moeten zitten is dat wellicht zo. Als je 2-3 dagen in de week naar kantoor gaat is dit zeker een optie (is een trend die nu plaats vindt) helemaal als je in de trein zeker bent van een goed plek om te werken.
Mijn zwager rijdt gewoon elke dag 110 minuten van Friesland naar Amsterdam en 's avonds weer terug. En hij overweegt het per trein te gaan doen: 25 mn in de auto, ruim 2 uur OV. En daar is hij écht niet de enige in.

(Ik heb zelf een tijd 2 dagen per week 3½ uur enkele reis gedaan)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Klaasje »

Dat het voorkomt, en nog niet eens zo weinig, is natuurlijk wel wat anders dan dat het gaat over grote massa's die een investering rechtvaardigen. Dat staat nog los van de vraag of dat een groep is waar beleid in zou moeten faciliteren. Als je het mij vraagt moet een Lelylijn veel meer regio's versterken door de regionale mobiliteit te verbeteren. Dat betekent dus ook dat de vlottere ov-verbinding tussen Heerenveen en Flevoland of Groningen en het bedienen van Drachten, Emmeloord en nog wat dorpen van redelijke omvang meer prioriteit zou moeten hebben dan zo snel mogelijk van Groningen naar Amsterdam. Dat laatste is mooie bijvangst en als je toch bezig bent zijn de extra kosten voor 200 km/h t.o.v. 160 of 130 km/h nu ook weer niet zo heel erg groot. De grootste kostendrijvers zijn toch grond, kunstwerken en inpassingsmaatregelen.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

Groot verschil tussen 160 en 200km/u is dat de perrons volgens de Nederlandse normen dan niet langs de doorgaande sporen mogen liggen. Dus elk station moet dan zijsporen krijgen, wat extra stations gelijk een stuk duurder zal maken.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door zone2000 »

Dat betekent dus ook dat de vlottere ov-verbinding tussen Heerenveen en Flevoland of Groningen en het bedienen van Drachten, Emmeloord en nog wat dorpen van redelijke omvang
Dat zie ik eigenlijk niet gebeuren.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Klaasje schreef: di 07 feb 2023, 14:54 Dat het voorkomt, en nog niet eens zo weinig, is natuurlijk wel wat anders dan dat het gaat over grote massa's die een investering rechtvaardigen. Dat staat nog los van de vraag of dat een groep is waar beleid in zou moeten faciliteren. Als je het mij vraagt moet een Lelylijn veel meer regio's versterken door de regionale mobiliteit te verbeteren. Dat betekent dus ook dat de vlottere ov-verbinding tussen Heerenveen en Flevoland of Groningen en het bedienen van Drachten, Emmeloord en nog wat dorpen van redelijke omvang meer prioriteit zou moeten hebben dan zo snel mogelijk van Groningen naar Amsterdam. Dat laatste is mooie bijvangst en als je toch bezig bent zijn de extra kosten voor 200 km/h t.o.v. 160 of 130 km/h nu ook weer niet zo heel erg groot. De grootste kostendrijvers zijn toch grond, kunstwerken en inpassingsmaatregelen.
Hè ja. Als we dan toch een snelle trein aanleggen, laten we 'm dan vooral zo langzaam mogelijk maken, zodat degenen die er het meest van zouden kunnen profiteren dat zo min mogelijk doen, maar de nu ook al zo drukbereisde relatie Emmeloord-Drachten eindelijk de prioriteit krijgt die ze verdient.

Hartelijk dank voor deze schitterende demonstratie subprovinciaal kleindenken. Mocht er iemand interesse hebben in HSL-rommel: ga naar Frankrijk. Hier gaat het niet gebeuren.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

Zucht...

Een extra station voor de sprinter maakt de IC niet trager. Daarnaast bleek uit een eerdere studie dat de Lelylijn ook voor veel extra autoverkeer zou zorgen, dus zo gek is het idee voor betere lokale verbindingen niet. Een snelle non-stop IC bereikt slechts een hele kleine doelgroep en zorgt niet voor een modalshift.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door TffpaA »

Waarom zou een modal shift nodig zijn dan? De Lelylijn wordt toch juist aangelegd als aanjager voor ruimtelijk-economische ontwikkelingen? Als die in samenhang met de aanleg van de Lelylijn gerealiseerd worden, vult die lijn zich vanzelf wel.

Dat er ook meer mensen in de auto zullen stappen is een feit - hoeveel dat er zijn zal meer afhangen van hoe het ruimtelijk programma wordt opgezet (autoluwe, compacte stadswijken op loopafstand van een station versus uitgespreide vinextweeondereenkapmeuk met drie parkeerplaatsen per adres) dan van een extra stop in Lubberkutstradeel.

Een snellere trein met weinig stations waaromheen grote dichtheden worden gerealiseerd, zou ik dan verkiezen boven een veredelde buurttramlijn.
🗣
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Suus »

De grootste winnaar van 10 jaar Hanzelijn niet de langeafstandsreiziger, maar de plaats Dronten. Het aantal inwoners groeit gestaag, de plaats is beter bereikbaar dan ooit en dat dankzij de trein. Waarom zouden van een eventuele Lelylaan alleen inwoners van Dronten en Emmeloord de echte vruchten mogen plukken, en andere plaatsen in die regio niet? De leefbaarheid van de regio zal enorm toenemen als je op een kwartiertje fietsen van een treinstation woont, dus dan is een station Tolbert-Leek en nog wat anderen ook geen raar idee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Klaasje »

zone2000 schreef: di 07 feb 2023, 15:08
Dat betekent dus ook dat de vlottere ov-verbinding tussen Heerenveen en Flevoland of Groningen en het bedienen van Drachten, Emmeloord en nog wat dorpen van redelijke omvang
Dat zie ik eigenlijk niet gebeuren.
Ik denk ook hooguit aan Lemmer, Joure en Leek/Tolbert. Al het andere is sowieso veel te klein. En ja, natuurlijk alleen met een stoppertje.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

De Lelylijn is ruim 120 kilometer, een sprinter station om de 15 a 20km is helemaal niet zo raar.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door TffpaA »

Ik vind het huidige uitgangspunt met een station elke ca. 30 kilometer anders ook heel goed te verdedigen.
🗣
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Klaasje »

Zo'n spoorlijn is niet alleen een kans voor de plaatsen die worden aangesloten maar ook een kans om busnetwerken fors te herstructureren. Een snelbus Emmeloord-Heerenveen kan nu subsidiearm rijden maar als de massa straks in de trein zit moet daar fors subsidie bij terwijl die alsnog alleen maar Bant, Joure en Lemmer bediend. Daarvan kan je ook qua rendabiliteit twijfelachtige stations openen die ook weer knooppunten kunnen zijn in de ontsluiting van kleinere gebieden.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door sirvinniei »

Suus schreef: di 07 feb 2023, 15:40 De grootste winnaar van 10 jaar Hanzelijn niet de langeafstandsreiziger, maar de plaats Dronten. Het aantal inwoners groeit gestaag, de plaats is beter bereikbaar dan ooit en dat dankzij de trein. Waarom zouden van een eventuele Lelylaan alleen inwoners van Dronten en Emmeloord de echte vruchten mogen plukken, en andere plaatsen in die regio niet? De leefbaarheid van de regio zal enorm toenemen als je op een kwartiertje fietsen van een treinstation woont, dus dan is een station Tolbert-Leek en nog wat anderen ook geen raar idee.
Ik neem aan dat je Drachten bedoelt, Dronten heeft namelijk al een station ;)
Ik heb geen onderschrift
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door gpvos »

Suus heeft het over de Hanzelijn en neemt die als voorbeeld voor hoe het met de Lelylijn zou kunnen gaan.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door gpvos »

SuperGhost schreef: di 07 feb 2023, 00:31Ik zou bijv. prima kunnen bedenken dat er ook mogelijke stations Urk-Nagele/Tollebeek, Gorredijk, Beetsterzwaag, Marum en Hoogkerk kunnen komen naast de door jou genoemde stations. Leek lijkt me daarbij helemaal geen 'misschien' station, maar lijkt me vrijwel een zekerheidje (tenzij de route opeens er niet langs zou komen, maar dat lijkt me een kleine kans)
Dat mag hoor. Eigenlijk wou ik vooral aangeven dat drie treintypes (stop, snel en een megasnelle die Drachten en Heerenveen overslaat zoals iemand suggereerde) ongelofelijke overkill zou zijn voor deze lijn.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 49 gasten