Lelylijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Bemined schreef: zo 19 dec 2021, 11:59 Het is natuurlijk niet zo dat de bestaande lijn verdwijnt. Je hebt dus exploitatiekosten voor de nieuwe lijn en de bestaande lijn bij elkaar, tegenover alleen de exploitatiekosten van de bestaande lijn met eventueel een 3e en 4e intercity per uur erbij.
Heb je het dan over onderhoud of over exploitatie? Als het sec om dat laatste gaat (m.a.w. de kosten voor de vervoerder) lijkt de nieuwe lijn me een no-brainer. Maar een serieuze aanpak van de bestaande lijn levert ook meer onderhoud op, terwijl daar niet de eerder genoemde voordelen tegenover staan.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Staatslijn K »

trolly schreef: zo 19 dec 2021, 11:45 Waar die enorme afkeer voor een zinvolle uitbreiding van het Nederlandse spoornetwerk bij je vandaan komt weet ik niet, maar de argumenten die je aanvoert snijden geen hout, of hebben hoegenaamd niets van doen met het project an sich. Ik fileer je post maar even:
Staatslijn K schreef: zo 19 dec 2021, 10:02Zelfs als de kosten van een Zuiderzeelijn gelijk zijn aan renoveren, blijft de exploitatie goedkoper.
Waarom dat zo? Een kortere lijn waarop met hogere snelheid kan worden gereden is eerder goedkoper te exploiteren.
Daarnaast is 3 miljard wel erg veel voor 60 kilometer spoor (Zwolle - Meppel) en een paar boogjes.Onthoudt dat die 3 miljard het minimale bedrag is en dat bouwprojecten in Nederland standaard hoger uitvallen, met name omdat de bodemgesteldheid in de Noordoostpolder en Friesland alles behalve ideaal is. In Drenthe en Overijssel is deze van een aanzienlijk betere kwaliteit,
Voor dat bedrag is in Amsterdam laatst nog een lijntje van een schamele tien kilometer aangelegd — alles is relatief. Dat spoorprojecten altijd duurder uitvallen betekent overigens ook dat je daar bij een upgrade van de bestaande lijn op kunt rekenen. Geen doorslaggevend verschil dus.
[...] daarnaast blijf je zitten met bekende knelpunten als Utrecht (kopmaken richting Gouda), Almere - Weesp - Schiphol, Leiden en de aansluitingen in Zwolle.
...die je met een upgrade van de bestaande lijn ook niet oplost.
Daarnaast profiteren alleen Groningen en Friesland van de Lelylijn, ok het is sneller tussen Assen en Heerenveen. Maar vanuit Assen ben je niet sneller in Lelystad en richting Utrecht win je er helemaal niets mee. Wanneer de noordelijke provincies met Overijssel kunnen optrekken staan zij veel sterker en kunnen grotere investeringen worden gerechtvaardigd.
Een snelle lijn verbindt twee punten. Als er nog op een paar plekken onderweg gestopt kan worden door een boemeltje verbetert dat mogelijk de vervoerswaarde, maar als je een snelle lijn door heel Nederland wil laten kronkelen kan je beter vanaf Lelystad afbuigen naar Biddinghuizen, en daar aansluiten op de achtbaan. Ook snel. De waarde van de investering is de kwaliteit en de aantrekkingskracht van de verbinding, niet het aantal inwoners per provincie.

Daarnaast is de treinreis tussen Groningen en Amsterdam Zuid nu 9 minuten sneller met de auto [...]
Hiermee kan worden aangetoond dat kortere reistijden tussen Friesland en de randstad het overwegen van een investering waard zijn, maar het reizigersaantal zal dit moeilijk rechtvaardigen ten opzichte van andere regio's, waar dit probleem ook speelt.
Anders gezegd: een forse invertering voor een versnelling naar Groningen, is alleen gerechtvaardigd als soortgelijke investeringen worden gedaan naar Enschede en Maastricht. Welk argument kan worden gegeven dat Leeuwarden en Heerenveen een forse verkorting van de reistijd verdienen met een bijbehorende miljardeninvestering ten opzichte van andere regio's?
Deze drogreden (een zgn. whataboutism)) is toe te passen op elke willekeurige overheidsinvestering. Maar als je het alleen te doen is om het verschil in reistijd tussen auto en trein is het eenvoudigste wellicht wat bruggen in (bijvoorbeeld) de A2 op te blazen. Iedereen blij, niet-bestaand probleem opgelost.

Wat betreft de Lelylijn denk ik dat je met betere argumenten moet komen, hoewel ik me zoals gezegd blijf afvragen waarom je er zoveel aan gelegen is dat die lijn niet aangelegd wordt.
Ik ben tegen de Zuiderzeelijn op de wijze zoals deze wordt gepresenteerd, als regionale spoorlijn Heerenveen - Drachten - Groningen ben ik helemaal voor! Een fiasco in het noorden zal echter het draagvlak voor andere investeringen in regio's, die geen 2 miljard aan compensatie in het wegennet hebben gestoken, schaden. Zoals de kritiek op de NZ-lijn in Amsterdam ook gaande was.

Voor een IC dienst Groningen - Zwolle zijn 5 slagen materieel nodig, voor de IC naar Leeuwarden ook. Daarnaast rijden naar beide steden nog sprinters, een IC Groningen - Amsterdam komt hier dan bij, tenzij de bediening richting Zwolle wordt afgeschaald, heb je meer treinen nodig.

Ik zeg dat de bodemkwaliteit van Overijssel en Drenthe meer geschikt is om te bouwen, terwijl Friesland en de NO-polder hier behoorlijk aan onderdoen.

Het probleem tussen verzorgingsgebied en reistijd is dat je een keuze moet maken. Echter is het inwonertal van plaatsen als Lemmer, Emmeloord en Urk niet zodanig dat zij een trein rechtvaardigen. Anders had ieder dorpje wel zijn treinverbinding gehad. Daarnaast zeg je hier al dat er dus een IC en SPR moeten rijden, dat zijn dus exploitatiekosten!

Met mijn cijfers wil ik aantonen dat de bereikbaarheid van de stad Groningen eigenlijk niet veel afwijkt van vergelijkbare universiteitssteden met hetzelfde inwonertal als Enschede en Maastricht. Wel blijkt de bereikbaarheid van Friesland behoorlijk af te wijken, maar Friesland zelf rechtvaardigt de investering niet.

Ik zeg herhaaldelijk dat de noordelijke provincies met Overijssel moeten optrekken, dan verdubbeld het verzorgingsgebied meteen, wat grotere investeringen rechtvaardigt!
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Sorry Staatslijn K, maar een directe trein tussen Amsterdam en Groningen gaat niet langs Zwolle, en al helemáál niet langs Enschede. Het aantal inwoners van de provincie Overijssel is dus niet zo relevant voor de discussie.

Ik ben wel benieuwd waar je de gedachte vandaan haalt dat een los lijntje Heereveen-Drachten-Groningen wel uit zou kunnen, terwijl Lelystad-Heereveen een niet op te brengen investering zou zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef: zo 19 dec 2021, 12:50 Ja, als je netto-contante waarde meeneemt is hij negatief. Als je die vergeet bedruipt de lijn zichzelf maatschappelijk inclusief de investering. Dat maakt ook dat zowel een voor- als tegenstandpunt zo goed te onderbouwen en billijken valt. De vervoerwaarde op de as tussen Heerenveen en Groningen is best wel dik en ov is daar eigenlijk totaal geen alternatief als je een auto voor de deur hebt staan. Met andere woorden: de treinen bedruipen zich prima. Je moet alleen een vet investeringsgat zien te overbruggen.
De vervoersvraag op die as is voornamelijk veroorzaakt door Friese en Groningse studenten die bij hun ouders op het platteland wonen en studeren in de stad Groningen. Ik vind het een goed plan om in deze vervoersbehoefte te voorzien, maar 3 miljard is best wel erg veel geld voor een relatief kleine groep mensen en erg 'zelfberdruipend' is het studentenvervoer natuurlijk ook weer niet. Daar zit heel veel overheidssubidie op.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Klaasje »

De A7 ligt er leeg bij wilde je zeggen?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

De A 7 is natuurlijk niet leeg, maar een stuk rustiger dan vergelijkbare snelwegen in de randstad.

Even ter overweging: Lelystad-Groningen is via Joure 127 km en geeft een reistijd van ongeveer 1.20 uur. Via Zwolle is het 153 km en een reistijd van ongeveer 1.25 uur met de trein. Een conventionele IC geeft dus niet heel erg veel tijdwinst, en Groningen-Amsterdam is geen dagelijkse forensenafstand. Ook hier mis ik weer de enorme vooruitgang voor de treinreiziger die tegenover 3 miljard aan investeringen staan. Ik zeg; voor dat geld kan het openbaar vervoer in Noord-Nederland ook op andere manieren een flinke oppepper krijgen. Als dat goed gebeurd profiteren meer reizgiers.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Wubbo »

CamilleKreemers schreef: za 18 dec 2021, 19:35 De Lelylijn wordt met name gewenst voor de regionale stromen en het ontbreken van een tweede connectie met het land. Regelmatig ligt het spoor tussen Meppel en Zwolle eruit en dan ligt bijna alles direct stil boven Zwolle.

De Lelylijn kan een tweede reismogelijkheid geven hiervoor.
Als dat het argument is zou ik ook een BornThorn lijn verwachten, want als er iets op Roermond - Sittard is, is Zuid-Limburg ook afgesneden van het land. Een spoorlijn Weert - Thorn - Born - Geleen Lutterade - Spaubeek dan maar?
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door waldo79 »

En dat stuk is voor het wegverkeer ook kwetsbaar. Een ongeval op de A2 tussen Echt en zeg Geleen laat zich in een fors deel van Zuid-Nederland voelen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef: zo 19 dec 2021, 14:17
CamilleKreemers schreef: za 18 dec 2021, 19:35 De Lelylijn wordt met name gewenst voor de regionale stromen en het ontbreken van een tweede connectie met het land. Regelmatig ligt het spoor tussen Meppel en Zwolle eruit en dan ligt bijna alles direct stil boven Zwolle.

De Lelylijn kan een tweede reismogelijkheid geven hiervoor.
Als dat het argument is zou ik ook een BornThorn lijn verwachten, want als er iets op Roermond - Sittard is, is Zuid-Limburg ook afgesneden van het land. Een spoorlijn Weert - Thorn - Born - Geleen Lutterade - Spaubeek dan maar?
Mijn ervaring is dat storingen of werkzaamheden bij Zwolle altijd meteen een logistieke nachtmerrie opleveren, terwijl er in Zuid-Limburg een stuk makkelijker verbust kan worden. Ik denk overigens dat het vooral te maken heeft met Zwolle zelf: dat is na Utrecht Centraal de spoorknoop met de meeste richtingen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Wubbo »

Dat is volgens mij omdat iemand bedacht heeft dat bij werkzaamheden in de buurt van Zwolle gelijk heel Zwolle verbust moet worden. Alleen Zwolle - Meppel is prima te verbussen.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Staatslijn K »

trolly schreef: zo 19 dec 2021, 13:12 Sorry Staatslijn K, maar een directe trein tussen Amsterdam en Groningen gaat niet langs Zwolle, en al helemáál niet langs Enschede. Het aantal inwoners van de provincie Overijssel is dus niet zo relevant voor de discussie.
Naar Middelburg vanuit Rotterdam maak je al helemaal een forse omweg, rechtvaardigt dat ook meteen een investering in een directe trein?

Ik zeg trouwens nergens dat treinverkeer tussen Groningen en Amsterdam via Enschede verloopt, wel dat een snelle verbinding tussen Groningen en Zwolle betekent dat je eerder in Amsterdam, Utrecht, Arnhem én Enschede bent.

In totaal ben je 30 kilometer langer bezig tussen Groningen en Lelystad dan een rechte lijn, hier wordt twee keer gestopt: in Assen en Zwolle. Zijn twee stops in steden met meer dan 100.000 inwoners zo beroerd? Wanneer je in Emmeloord, Heerenveen en Drachten stopt (toch wel het minimale, gezien het inwonertal) ben je niet heel veel sneller
trolly schreef: zo 19 dec 2021, 13:12 Ik ben wel benieuwd waar je de gedachte vandaan haalt dat een los lijntje Heereveen-Drachten-Groningen wel uit zou kunnen, terwijl Lelystad-Heereveen een niet op te brengen investering zou zijn.
Misschien omdat de grootste vervoersvraag vanuit Friesland gericht is op Groningen, Heerenveen, Zwolle en Leeuwarden. Een directe trein tussen Heerenveen en Groningen bedient Drachten en plaatsjes als Leek, Marum, Beetsterzwaag en Gorredijk. Kwa inwoners per kilometer is dat lijntje vergelijkbaar met Zwolle - Emmen. Tel daarbij op dat Lelystad en Almere niets te bieden hebben en 75% van de treinreizen minder dan 80 kilometer betreft, waarbij nog eens 20% hoogfrequente verbindingen zijn, zoals Eindhoven en Nijmegen - Utrecht, Den Haag - Amersfoort of snelle verbindingen met het minimale aantal tussenstops: Groningen en Leeuwarden - Zwolle (wat precies een uur is, rijtijden waar de Zuiderzeelijn nooit aan komt), Amsterdam - Breda en Den Haag - Eindhoven
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Klaasje »

Vinny schreef: zo 19 dec 2021, 14:02 De A 7 is natuurlijk niet leeg, maar een stuk rustiger dan vergelijkbare snelwegen in de randstad.
Mijn punt is eigenlijk heel simpel. Er is Sociaal-economisch een hele sterke relatie tussen de stad Groningen aan de ene kant en Drachten/Heerenveen aan de andere kant maar ook tussen deze Friese steden onderling. Het OV is hier momenteel een kwalitatief sterk ondermaatse optie. Met een snel rijdende trein zet je een substantieel beter product neer dan de Q-liners die veel meer reizigers zal trekken. Dit is een degelijk alternatief voor mensen die niet altijd met de auto willen of geen gedoe willen hebben met een auto in de stad Groningen met al die fietsers en parkeerproblematiek.
Even ter overweging: Lelystad-Groningen is via Joure 127 km en geeft een reistijd van ongeveer 1.20 uur. Via Zwolle is het 153 km en een reistijd van ongeveer 1.25 uur met de trein.
Vreemd, er wordt een nieuwe lijn aangelegd waarop de gemiddelde rijsnelheid kennelijk lager is dan op een bestaande lijn waardoor meer dan 25 kilometer afsnijden slechts 5 minuten winst geeft. Zelfs als de maximum snelheid 140 km/h is tussen Groningen en Lelystad zou het gek zijn als de rijtijd meer is dan ongeveer 65 minuten is. Dat wordt uiteraard minder als de maximum snelheid hoger is. 160 km/h is wel zo'n beetje de logische ondergrens. Sneller dan 200 km/h heeft niet zoveel zin. Ik heb wel eens begrepen dat een IC Groningen-Amsterdam Zuid met die laatste snelheid en alleen stops te Heerenveen en Almere de hele rit in 1:20 uur zou moeten kunnen doen. Ik heb lang genoeg geforensd op afstand om te weten dat je dat niet moet doen maar álle tussenliggende stops liggen dan op forensbare afstand van zowel Groningen als Amsterdam. - los daarvan is inderdaad de vraag of dit het geld waard is. Maar politiek gaat niet alleen over de KBA-verhouding van de Lelylijn.
Wubbo schreef: zo 19 dec 2021, 14:38 Dat is volgens mij omdat iemand bedacht heeft dat bij werkzaamheden in de buurt van Zwolle gelijk heel Zwolle verbust moet worden. Alleen Zwolle - Meppel is prima te verbussen.
Tijdens de studentenspitsen (vrijdag- en zondagavond) valt juist dit baanvak niet te verbussen zonder wachttijden voor de bussen die oplopen tot meer dan een uur. De normale "verbusvertraging" komt daar nog bovenop. Één 500/700 zorgt tijdens dit soort tijdstippen voor 20 gevulde bussen. Voor een paar keer per jaar ongewenst maar geen rechtvaardiging van een nieuwe spoorlijn.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Staatslijn K schreef: zo 19 dec 2021, 17:55 Naar Middelburg vanuit Rotterdam maak je al helemaal een forse omweg, rechtvaardigt dat ook meteen een investering in een directe trein?
De argumenten worden wel steeds gezochter. Er hoeft op dit moment geen directe lijn Rotterdam-Middelburg te komen, maar daar gaat dit draadje dan ook niet over.
Ik zeg trouwens nergens dat treinverkeer tussen Groningen en Amsterdam via Enschede verloopt, wel dat een snelle verbinding tussen Groningen en Zwolle betekent dat je eerder in Amsterdam, Utrecht, Arnhem én Enschede bent.
Dit draadje heet "NS: snel van A'dam naar Groningen". Dus niet: "NS: snel van Groningen naar Arnhem, Enschede en Schubbekutteveen". Overijssel ligt niet — NIET — op het tracé van een mogelijke Lelylijn. Zwolle ligt wel in die provincie, maar die overbelaste flessenhals wordt juist gemeden door een nieuwe lijn aan te leggen.

In totaal ben je 30 kilometer langer bezig tussen Groningen en Lelystad dan een rechte lijn, hier wordt twee keer gestopt: in Assen en Zwolle. Zijn twee stops in steden met meer dan 100.000 inwoners zo beroerd? Wanneer je in Emmeloord, Heerenveen en Drachten stopt (toch wel het minimale, gezien het inwonertal) ben je niet heel veel sneller.
Als je niet stopt in die plaatsen, en ook niet in Lelystad, Almere en Weesp ben je daarentegen een heel stuk sneller in Amsterdam vanuit Groningen. Leuk voor een enkele forens, maar zeker aantrekkelijk voor menig Schipholganger.

Als laatste nog even deze:
Groningen en Leeuwarden - Zwolle (wat precies een uur is, rijtijden waar de Zuiderzeelijn nooit aan komt)
De Lelylijn (of voor mijn part Zuiderzeelijn) komt niet langs Zwolle. Klaag jij bij de conducteur als je er met de Schiphollijn lang over doet naar Haarlem?

Resumerend: een nieuwe lijn is aantrekkelijk vanwege de reistijd, doordat de bouw weinig of geen hinder voor het treinverkeer oplevert, omdat knoppunt Zwolle ontlast wordt, omdat zo'n lijn een paar nieuwe kernen ontsluit en vanwege de robuustheidvan het netwerk. Elk op zich wellicht geen reden om zo'n lijn te bouwen, maar in samenhang genoeg redenen om aan de slag te gaan. En als de Lelylijn er ligt kan wat mij betreft de bestaande lijn naar Groningen een update krijgen, want dan is er een alternatieve route beschikbaar tijdens de werkzaamheden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

trolly schreef: zo 19 dec 2021, 20:24Dit draadje heet "NS: snel van A'dam naar Groningen".
Precies, en het heet dus niet "Snel van Amsterdam naar Groningen via de Lelylijn".
PHS

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

Zolang je het bij normale treindiensten houd kan de Flevolijn dat wel aan, in de OV-SAAL lijnvoering zijn er 8 treinen per uur vanaf Lelystad richting Amsterdam (4x IC, 2x sneltrein en 2x sprinter) waarvan er 4 aan de Hanzelijn doorgekoppeld zitten en er 4 in Lelystad beginnen. Pas als je bovenop de reguliere ICs internationale treinen wilt gaan inleggen kom je in de knel met de capaciteit van de Flevolijn.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

Vreemd, er wordt een nieuwe lijn aangelegd waarop de gemiddelde rijsnelheid kennelijk lager is dan op een bestaande lijn waardoor meer dan 25 kilometer afsnijden slechts 5 minuten winst geeft. Zelfs als de maximum snelheid 140 km/h is tussen Groningen en Lelystad zou het gek zijn als de rijtijd meer is dan ongeveer 65 minuten is. Dat wordt uiteraard minder als de maximum snelheid hoger is.
Jij gaat er vanuit dat er een kaarsrechte lijn wordt aangelegd, en dat doorgaande intercitys niet in Heerenveen stoppen. Dan kan ik je bij deze uit de droom helpen: dat gaat niet gebeuren. Ik vermoed dat de exploitatie ongeveer hetzelfde gaat als de bestaande Hanzelijn, dus ongeveer een half uur voor 50 km. Misschien is vijf minuten tijdwinst wat conservatief geschat maar het zullen er nooit meer dan negen worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

Bemined schreef: zo 19 dec 2021, 22:18 Zolang je het bij normale treindiensten houd kan de Flevolijn dat wel aan, in de OV-SAAL lijnvoering zijn er 8 treinen per uur vanaf Lelystad richting Amsterdam (4x IC, 2x sneltrein en 2x sprinter) waarvan er 4 aan de Hanzelijn doorgekoppeld zitten en er 4 in Lelystad beginnen. Pas als je bovenop de reguliere ICs internationale treinen wilt gaan inleggen kom je in de knel met de capaciteit van de Flevolijn.
Er zijn nu de nodige treinseries die eindigen in Almere resp. Lelystad. Die kunnen naar gelang wens doorgetrokken worden naar Heerenveen, Leeuwarden of Drachten en Groningen. Ik persoonlijk verwacht daar geen capaciteitsprobleem. Als er meer reizigers naar Amsterdam-Zuid gaan gaat het daar wel knellen, maar dat doet het ook zonder Lelylijn wel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Exact dat. De Lelylijn verlegt in eerste instantie een vervoersstroom. Het is natuurlijk te hopen dat de rest van het systeem binen de kortste keren kreunt onder het succes van de nieuwe verbinding, maar zover is het nog niet.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door gpvos »

Wubbo schreef: zo 19 dec 2021, 14:17Als dat het argument is zou ik ook een BornThorn lijn verwachten, want als er iets op Roermond - Sittard is, is Zuid-Limburg ook afgesneden van het land. Een spoorlijn Weert - Thorn - Born - Geleen Lutterade - Spaubeek dan maar?
Nee, maar wel Eindhoven-Neerpelt-Hasselt en Hasselt-Maastricht graag.

Al is een nieuw aan te leggen route Lanaken-Maasmechelen-Weert misschien ook een idee. Of vanaf Roermond de IJzeren Rijn en dan via Herzogenrath.
Laatst gewijzigd door gpvos op ma 20 dec 2021, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
PHS

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Die treinen vanaf Amsterdam naar het noorden vermeden de Gooi- en de Flevolijn tot nu toch ook niet?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

Nogmaals het vervoerspotentieel van de Lelylijn bestaat uit de steden en dorpen: Emmeloord, Lemmer, Joure en Drachten. Opgeteld zijn dat ongeveer 90.000 inwoners van grote plaatsen die nu geen treinstation hebben en dat in de toekomst (mogelijk) krijgen. Zelfs als er flink wat wordt bijgebouwd is dat vér onder het inwoneraantal van de gemeente Almere en ongeveer vergelijkbaar met Lelystad (momenteel 80.000 inwoners). Daarnaast is het gewoon verder weg. Als je met de trein naar Amsterdam wil kun je beter in Almere wonen dan in Joure, want je bent gewoon altijd eerder thuis en sneller op je werk.
Vanuit Leeuwarden, Groningen en Heerenveen verwacht ik nauwelijks reizigersgroei, hooguit een verschuiving van mensen die voorheen via Zwolle reizen. Voor de bestemming Amsterdam maakt dat niet uit, want de treinen rijden tussen Weesp en Duivendrecht over dezelfde spoorlijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Staatslijn K »

trolly schreef: zo 19 dec 2021, 20:24 Dit draadje heet "NS: snel van A'dam naar Groningen". Dus niet: "NS: snel van Groningen naar Arnhem, Enschede en Schubbekutteveen". Overijssel ligt niet — NIET — op het tracé van een mogelijke Lelylijn. Zwolle ligt wel in die provincie, maar die overbelaste flessenhals wordt juist gemeden door een nieuwe lijn aan te leggen.
Ik hoop dat je wel inziet dat Groningen een goede verbinding heeft met Zwolle doordat deze trein gevuld wordt met reizigers naar verschillende steden in Nederland? Men reist echt niet alleen naar Amsterdam of Den Haag, genoeg mensen die in Utrecht, Zwolle of Enschede moeten zijn. Zij zullen waarschijnlijk een slechtere verbinding krijgen als de reizigers naar Amsterdam eruit worden gehaald. Is dat geheel rechtvaardig?

Zeker als je kijkt naar het weggebruik, waar de stromen richting Zwolle (A28 ten noorden van Hoogeveen, A32 ten noorden van Meppel, A50 bij Kampen) aanzienlijk hoger zijn dan de A6 bij de ketelbrug. Aangezien het wegennet bijna een overtreksel is van de spoorlijnen blijkt de Lelylijn echt niet zo veelbelovend is.

Vergeet niet dat weg en spoorgebruik behoorlijk met elkaar in verband staan, je mag hopen op 15.000 reizigers tussen Lelystad en Heerenveen, maar daar moet je 3 IC's aan besteden, dan moet deze IC op alle stations stoppen op dat traject (geen enkel lang traject met zulke aantallen kent 4 treinen per uur), want anders is het al helemaal onrendabel. Doordat je overal moet stoppen ben je nauwelijks sneller dan de bestaande lijn

Daarnaast zal je tussen Emmeloord en Heerenveen een natura-2000 gebied doorsnijden, dat wordt een lange juridische strijd.
Alleen daarom al zouden de noordelijke provincies (waarbij Drenthe zelfs een verliezer is) er goed aan doen, zich te richten op een regionale lijn tussen Groningen en Heerenveen, dan kunnen kleinere dorpjes ook een trein krijgen en kan het geld worden gebruikt om de verbinding met alle grote steden in Nederland te verbeteren.
Stel dat de trein naar Leeuwarden 3 minuten eerder kan vertrekken uit Zwolle, dan heb je meteen een slag materieel minder nodig, deze trein kan dan bijvoorbeeld gebruikt worden voor Amsterdam CS - Lelystad C, waardoor de trein tussen Den Haag CS en Zwolle wordt ontlast en dus minder druk is. Hiermee profiteert geheel NO-Nederland van een betere verbinding: 3 minuten korter reizen en een minder drukke trein naar Amsterdam
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 46 gasten