Lelylijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door CamilleKreemers »

Het komt weer in een lastig bereikbare plek. Een uithoek van Nederland weer. Waarom wordt het aanmeldcentrum niet centraler gelegd in de buurt van die plekken waar ze veel binnenkomen. En dan daarna naar de verblijfsplekken die wel verspreid door het land liggen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door SuperGhost »

Wellicht zou meespelen dat de lokale economie dan een boost kan krijgen en dit niet bepaald de best presterende gebieden (economisch gezien) zijn van ons land.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Dat, bijvoorbeeld. En er is plek om zo'n centrum neer te zetten. En de hartelijke gastvrijheid van het plaatselijk bestuur zal vast ook een duit in het zakje doen (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IIVQ
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door IIVQ »

Tsja. Bij ons in de wijk (een buitenwijk van Amsterdam) is ook plek voor een containerdorp voor studenten, een containerdorp voor jongere starters en een Corona-teststraat. 1000 statushouders in een wijk van 80k inwoners waar al veel "hangmensen" zijn en ook veel infrastructuur om daar mee om te gaan, valt nauwelijks op.
En natuurlijk wil ik ook wel eens wat beter OV, die metro mag wel van 5 naar 8x per uur en slechts 4 buslijnen op 10 minuten lopen vind ik ook wat karig. Dus kom maar op met dat aanmeldcentrum! (A)
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Roeland »

Pas dan maar op dat je er niet een spoorlijn naar Groningen bij krijgt als packagedeal...
IIVQ
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door IIVQ »

Die hebben we al!
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Staatslijn K »

CamilleKreemers schreef: di 12 jul 2022, 21:41 Het komt weer in een lastig bereikbare plek. Een uithoek van Nederland weer. Waarom wordt het aanmeldcentrum niet centraler gelegd in de buurt van die plekken waar ze veel binnenkomen. En dan daarna naar de verblijfsplekken die wel verspreid door het land liggen.
In principe helpt een AZC ook mee om de leefbaarheid van zo'n dorpje te verbeteren. Bijvoorbeeld doordat de apotheek en de huisarts meer patiënten hebben en daardoor open kunnen blijven, de supermarkt verkoopt meer, de bus heeft meer reizigers etc. Dat betekent wel dat het naar proportie moet, je kan geen veelvoud van een dorp huisvesten in het naburige AZC.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
IIVQ
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door IIVQ »

Dat klopt, maar dan moet je het wel over een permanent iets hebben.

Dit is een crisiopvang. Er gaat geen supermarkt extra gebouwd worden (bovendien krijgen dit soort naar ik aanneem maaltijden) en als het OV-bedrijf al extra lijnen gaan inzetten worden die ingekocht door de overheid en net zo snel weer losgelaten.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Hainje »

En vergeet niet dat het leefgeld dat de mensen krijgen rond het bijstandsniveau is. Dus lekker spenderen in het nabij gelegen winkelcentrum zit er ook niet echt in.
🍉
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door en-es »

Gaan we het over asielzoekers hebben i.p.v. snelle treinen van Amsterdam naar Groningen? :s
iamthedutchdude
Berichten: 958
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door iamthedutchdude »

Tsja, het is de Commisaris van de koning in Flevoland die deze onderwerpen aan elkaar gekoppeld heeft (Premium). Maar het lijkt me inderdaad handig weer on topic te gaan.
Joey
Berichten: 81
Lid geworden op: di 26 jan 2016, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Joey »

Een mooi initiatief: de burgemeesters van Zwolle en Meppel hadden vandaag enkele Eerste en Tweede Kamerleden uitgenodigd om te praten over de knelpunten op de 'flessenhals' Zwolle - Meppel. Ze stellen een 'salamitactiek' voor, waarbij in stukjes verbeteringen worden doorgevoerd. Ik ben bang dat het niet tot iets zal leiden (ik proef weinig enthousiasme bij de Kamerleden), maar wel mooi dat ze op eigen initiatief Kamerleden hebben uitgenodigd. Proactief handelen in dit soort zaken, ik hou ervan.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/150415 ... l-oplossen


En natuurlijk is een bericht over spoor op de lijn Zwolle - Groningen niet compleet als Hoogeveen niet even weer oppert voor een intercity:

"Bij Meppel moet een vierde perron worden bijgebouwd zodat er uitwijkmogelijkheden zijn, vindt de burgemeester. "Dan kunnen er straks vier intercity's per uur naar Assen en Groningen rijden in plaats van de huidige twee." Dan zou een aantal ook weer in Hoogeveen kunnen stoppen, is meteen de gedachte bij de Hoogeveense politici. Maar ook dat is nog niet zo ver."
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

In 2030 een half uur sneller? In de OV-SAAL dienstregeling wordt Zwolle - Almere 5 minuten sneller, waar gaan de overige 25 minuten vandaan komen?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door SuperGhost »

Lelylijn?
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

Die gaat er in 2030 nog niet liggen.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door sirvinniei »

Ik zou zeggen het gebruik van ICNG, maar 25 minuten lijkt me dan ook sterk overdreven
Ik heb geen onderschrift
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

ICNG inzet is die 5 minuten winst op de Hanzelijn, je gaat niet met een paar plakjes salami de overige 25 minuten winst maken door sneller te rijden via de bestaande route.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door TffpaA »

En met leverworst?
🗣
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door DDietzen »

Dat zal me worst wezen :)

Misschien dachten de burgemeesters dat de Kamerleden ineens plots wel open zouden staan voor een uitbouw naar 200 km/h als het *O* stapsgewijs *O* zou gaan
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

Als je die stapjes over 20 à 30 jaar uitsmeert kan dat best ja. Maar tussen nu en 2030 ga je hooguit wat kleine projecten doorgevoerd kunnen krijgen, als je sneller wilt moet je dat doen door stations over te gaan slaan, maar ik twijfel of het economisch is om bovenop de bestaande intercity (die nodig zal blijven omdat het aantal lokale reizigers groter is dan het aantal doorgaande reizigers) nog een extra intercity te laten rijden die non-stop Groningen - Almere rijdt. En zelfs dan ga je geen half uur winst pakken in 2030.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

TffpaA schreef: za 15 okt 2022, 10:42 En met leverworst?
Bemined schreef: za 15 okt 2022, 11:16 Als je die stapjes over 20 à 30 jaar uitsmeert kan dat best ja.
Smeerleverworst, dus.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door sirvinniei »

Bemined schreef: vr 14 okt 2022, 22:34 In 2030 een half uur sneller? In de OV-SAAL dienstregeling wordt Zwolle - Almere 5 minuten sneller, waar gaan de overige 25 minuten vandaan komen?
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/143517 ... nen-rijden
Hiet het antwoord uit een ouder nieuwsartikel: sneller rijden en minder stoppen.
Ik heb geen onderschrift
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

Daarin staat vooral de wens om een half uur sneller te kunnen rijden, maar geen concreet voorstel hoe men dit gaat realiseren met behulp van wat plakjes salami.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door TffpaA »

Nou ja, salami is een redelijk vettige worst, dus als je daarmee de rails en de wielen insmeert, heb je minder rolweerstand en ga je harder.

Toegegeven: je hebt er veel salamiplakjes voor nodig. Maar ik zie kansen in het licht van de stikstofcrisis en de varkensstapel in Nederland.
🗣
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door sirvinniei »

Bemined schreef: za 15 okt 2022, 12:52 Daarin staat vooral de wens om een half uur sneller te kunnen rijden, maar geen concreet voorstel hoe men dit gaat realiseren met behulp van wat plakjes salami.
Die "Salami" is dan vermoedelijk het opwaarderen van de hele lijn Zwolle-Groningen naar 200 km/h en ERTMS invoeren op de hele lijn.
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten