Lelylijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef: wo 15 feb 2023, 12:34 En voor de liefhebbers nog een ander document met vanaf pagina 37 van de PDF een wat duidelijker beeld van hoe de Zuiderzeelijn ooit bedacht was inclusief lijnvoeringsvarianten en stoppatronen. Voor de liefhebbers zat aftrappen- en bijplaatsen in Heerenveen in de plannen om Leeuwarden bereikbaar te maken.
Tja, bijzonder bedacht. Gaat niet helemaal lukken als je strak langs de A 6 en A 7, met 250 km/h en ten zuiden van Heerenveen wil aantakken. "Maar op de kaart staat het zo mooi" :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Lelylijn

Bericht door Vinny »

Nieuws:

De projectdirecteur Lelylijn heeft de betrokken provincies geïnformeerd over de mogelijke routes van de Lelylijn. De volgende opties zijn onderzocht:

1. Lelystad-Emmeloord-Heerenveen-Drachten-Groningen: Voorkeursroute
2. Lelystad-Emmeloord-(Steenwijk?)-Assen-Groningen: Optie
3. Alkmaar-Afsluitdijk-(Sneek?)-Groningen: Optie
4. Enkhuizen-(Stavoren?-Sneek?)-Groningen: Afgevallen
5. Zwolle-Meppel-(Assen?)-Groningen: Afgevallen

https://www.oogtv.nl/2023/10/aantal-mog ... een-optie/

Ik vind de afgevallen opties tamelijk bizar, dus logisch dat ze niet meer meedoen. De route via de Afsluitdijk lijkt me ook tamelijk onzinnig als ik eerlijk ben vanwege een veel te grote omweg, net als optie 2 die behoorlijk weinig steden ontsluit en bovendien dwars door een bijzonder natuurgebied/landschap loopt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Lelylijn

Bericht door Hainje »

Vind optie 4 anders nog niet zo heel gek als je daarmee Amsterdam - Alkmaar bijvoorbeeld 4-sporig kunt maken. Alleen het IJsselmeer over is natuurlijk wel een dingetje.
🍉
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Lelylijn

Bericht door sirvinniei »

Eigenlijk bedien je alleen met de voorkeursoptie Emmeloord en Drachten.
Optie 3 kan wel interessant zijn omdat je Alkmaar, Leeuwarden en Groningen met elkaar verbindt, hoewel er weinig tussengebied is.
Laatst gewijzigd door sirvinniei op zo 15 okt 2023, 07:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Lelylijn

Bericht door Durashift »

Afsluitdijk is dadelijk helemaal aangepakt en waterkeringsbestendig en dan zou er nog een dijklichaam voor een spoorverbinding bijgeknutselt moeten worden? :roll:
Dionysusnu
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Lelylijn

Bericht door Dionysusnu »

Nee, dat is er al. Bij de aanleg hebben ze daar rekening mee gehouden. Alleen ligt er nu asfalt op. -0-
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10539
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Lelylijn

Bericht door trolly »

Om je te troosten: het dijklichaam van de afsluitdijk werd al kort na de aanleg onvoldoende stabiel geacht voor de aanleg van een treinbaan.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Lelylijn

Bericht door Vinny »

De reden dat men geen spoorlijn over de Afsluitdijk heeft aangelegd in de jaren '50 is ook omdat de route geen wezenlijke tijdwinst bood voor de verbinding Amsterdam-Leeuwarden en er onderweg geen grote plaatsen zouden worden bediend.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7601
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Lelylijn

Bericht door VIRM »

Wat zou de reistijd zijn over de Afsluitdijk, versus de huidige situatie en voorkeursvariant?
Beul van de blindegeleidelijn
Dionysusnu
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Lelylijn

Bericht door Dionysusnu »

1:04 tot Anna Paulowna, 56km nieuw spoor, 25m tot Leeuwarden
39m tot Lelystad, 68km nieuw spoor, 17m tot Leeuwarden
Aannemende een pad met 120km/h (wellicht wat optimistisch afhankelijk van aantal stops) is dat 1:57 via afsluitdijk, 1:30 via Emmeloord. Huidige reistijd is 2:06.

Naar Groningen is 122km nieuw via voorkeursvariant, dus 1:40. Huidige reistijd 2:04. Afsluitdijk 2:32.

De variant afsluitdijk zou meer zijn voor de lokale ontsluiting dan de nationale functie.
gpvos
Berichten: 596
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Lelylijn

Bericht door gpvos »

Ik hoop dat ze aan hun berekeningen voor de route via de Afsluitdijk even weinig tijd hebben besteed als jij. Wat een verspillende onzin dat ze die route nog in overweging nemen.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Lelylijn

Bericht door ibodejoode »

gpvos schreef:Ik hoop dat ze aan hun berekeningen voor de route via de Afsluitdijk even weinig tijd hebben besteed als jij. Wat een verspillende onzin dat ze die route nog in overweging nemen.
Verkeer over de Afsluitdijk bestaat, groffe inschatting van mij, ken vele rijders, maak er zelf veel gebruik van, voor 3/4 of meer uit relatie kop Noordholland en Friesland/Groningen (en Duitsers naar Texel). En voor 90 % uit verkeer boven Noordzeekanaal - Friesland. Als je verder naar autocijfers kijkt: intensiteit autoverkeer Afluitdijk A7 ca. 20.000. A7 Joure - Heerenveen- Drachten (route A6 polders) boven de 60.000, Alleen uit die cijfers blijkt al dat optie 1 de beste optie is en praten over de Afsluitdijk zinloos.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Lelylijn

Bericht door Vinny »

Voor de route over de Afsluitdijk zijn er nog een aantal niet uitgewerkte varianten. Wat hier boven me wordt genoemd is via Anna Pauwlona. Dat is echt een plan uit de jaren '20 van de vorige eeuw recyclen. Volgens mij gaan de meeste serieuze voorstellen uit van de route Hoorn-Den Oever-Zurich. Daarna kun je aantakken bij Harlingen op de bestaande spoorlijn en via Leeuwarden en Buitenpost naar Groningen, of een nieuwe spoorlijn via Bolsward, Sneek, Joure, Heerenveen, Drachten; dus langs de A 7.

Wat mij eigenlijk een beter idee lijkt is de spoorlijn Leeuwarden-Harlingen doortrekken naar Makkum (langs de kust) met een stop bij het wegrestaurant Zurich, waar een goede aansluiting geboden kan worden op een bus naar Alkmaar en/of Hoorn en een bus naar Heerenveen via Bolsward en Sneek.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Lelylijn

Bericht door Klaasje »

Met een intercitystop bij het monument?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Lelylijn

Bericht door SuperGhost »

Vinny schreef: ma 16 okt 2023, 20:19 Volgens mij gaan de meeste serieuze voorstellen uit van de route Hoorn-Den Oever-Zurich.
Waarom meldde je eerder bij de varianten dan dat de variant over de Afsluitdijk via Alkmaar gaat? -0-
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5821
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Lelylijn

Bericht door isadora »

Klaasje schreef: ma 16 okt 2023, 22:45 Met een intercitystop bij het monument?
En ook graag een lus via Texel, zijn we die roetuitstotende kl :X tenboten ook kwijt.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Lelylijn

Bericht door zone2000 »

Wat mij eigenlijk een beter idee lijkt is de spoorlijn Leeuwarden-Harlingen doortrekken naar Makkum (langs de kust) met een stop bij het wegrestaurant Zurich,
_O-
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Lelylijn

Bericht door Z2N »

Ik ken Vinny niet als iemand die zomaar ideeën roeptoetert, dus vandaar deze reactie? Vind je het een slecht idee?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Lelylijn

Bericht door Vinny »

Het idee van een verlengde spoorlijn Leeuwarden-Harlingen-Makkum is dan ook niet van mij, van van een gedeputeerde, stond enige jaren geleden in de Leeuwarder Courant. Dat was een reactie op het feit dat de bus Alkmaar-Leeuwarden niet meer via Bolsward rijdt waardoor reizigers extra reistijd hebben gekregen en 's avonds zijn er verbindingen geschrapt.
SuperGhost schreef:Waarom meldde je eerder bij de varianten dan dat de variant over de Afsluitdijk via Alkmaar gaat?
Ja dat is het plan dat nu voorligt inderdaad. Maar ik bedoel meer, de opties voor een spoorlijn over de Afsluitdijk voordat de meest recente ideeën over de Lelylijn werden geopperd.
Met een intercitystop bij het monument?
Momenteel stopt de bus alleen bij Kornwerderzand. Als je een tussenstop op de Afsluitdijk zou willen, ligt Breezanddijk meer voor de hand. Betere faciliteiten en ruimer opgezet. Alleen minder monumentaal (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10539
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Lelylijn

Bericht door trolly »

Breezanddijk heeft ook beduidend meer inwoners. Bij een intercitystation natuurlijk ook niet onbelangrijk.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Lelylijn

Bericht door sirvinniei »

Is defensie ook weer blij
Ik heb geen onderschrift
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Lelylijn

Bericht door Staatslijn K »

Het is geen populaire reactie, maar ik denk zelf dat de kans groot is dat het openbaar maken van deze alternatieven al laat zien dat ze zelf eigenlijk niets zien in de Lelylijn. Dit is een beetje de boel masseren en over een half jaartje (c.q. na de verkiezingen) verschijnt het bericht dat geen alternatief voldoet.

De provincies Groningen en Friesland kunnen naar mijn mening het beste inzetten op een regionale enkelbaans spoorlijn Groningen-Heerenveen, met stops in Tijnje, Drachten, Marum en Leek. Misschien geen wild plan, maar wel een manier om het reisproduct te verbeteren en op een veel langere termijn naar een volwaardige verbinding te werken.

Gelijktijdig kunnen de provincies Overijssel en Flevoland inzetten op een spoorlijn Kampen-Emmeloord (duidelijk meer busvervoer dan richting Lelystad) en in een later stadium deze doortrekken naar Heerenveen of aansluiten op Lelystad-Heerenveen. Net zoals een spoorlijn van Stadskanaal-Ter Apel-Emmen. Ook hier worden de producten verbeterd maar zijn de kosten beduidend lager dan meteen een volwaardige IC wensen.

Stapsgewijze uitbouw is de beste mogelijkheid, de meeste reizen zijn regionaal en subsidies kunnen worden verschoven naar de trein in plaats van dat 'Den Haag' alles moet betalen en mag bepalen.

Tevens wil ik opmerken dat met name Groningen en Assen al een behoorlijk snelle treinverbinding hebben, zeker als je deze afzet tegenover bijvoorbeeld Maastricht of Enschede. Dat betekent niet dat ze geen recht van spreken hebben, maar wel dat redelijkerwijs niet zoveel mogelijk is als gewenst. Overigens hebben alle 3 de steden alleen logische tussenstops op de route naar de Randstad. Versnellen klinkt interessant, maar je wilt uiteindelijk zowel in Zwolle als in Leiden goed aansluiten en ook in Amersfoort heb je te maken met andere treinseries. Hierdoor is versnellen helaas erg ingewikkeld.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10539
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Lelylijn

Bericht door trolly »

Ach ja, jij was zo rabiaat tegen die spoorlijn. Mag je ook gewoon zeggen hoor, en dan hoef je ook niet allerlei rare excuuslijntjes te verzinnen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM
Berichten: 7601
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Lelylijn

Bericht door VIRM »

Staatslijn K schreef: di 17 okt 2023, 21:57 Het is geen populaire reactie, maar ik denk zelf dat de kans groot is dat het openbaar maken van deze alternatieven al laat zien dat ze zelf eigenlijk niets zien in de Lelylijn. Dit is een beetje de boel masseren en over een half jaartje (c.q. na de verkiezingen) verschijnt het bericht dat geen alternatief voldoet.
Waar maak je dat precies uit op? Ik vind het juist ontzettend logisch dat diverse alternatieven worden onderzocht, en dat er wordt gekeken naar de bijbehorende kosten en baten.

De Noordhollandse media (zoals dit artikel in NH Nieuws) waren al enthousiast over een route via de Afsluitdijk, maar waren vergeten te vermelden dat dat toch echt niet de voorkeursvariant is.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lelylijn

Bericht door reisthijs »

Dit is wel een interessant artikel, geeft wat achtergrond over die varianten die de stuurgroep nu onderzoekt:DvhN: De Lelylijn over de Afsluitdijk? Nee, zo'n vaart zal het niet lopen
De stuurgroep wil drie smaken kunnen voorleggen aan bestuurders en politici, om te vergelijken. Wat kost een kilometer spoor door de Flevopolder - en wat over de Afsluitdijk? Moet er een tunnel onder het Ketelmeer komen - of een brug?

Je kunt het ook anders zien: het onderzoeken van de Afsluitdijk-variant kan ook gunstig uitpakken voor de bekende route-optie. Mocht blijken dat het spoor over de dijk te duur is, vergroot dat de kansen voor de Lelylijn-lobby in de polder, Heerenveen en Drachten.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 59 gasten