Pagina 24 van 52

NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: za 31 okt 2020, 17:06
door Suus
Niemand weet hoeveel de Ring Zuid in Groningen gaat kosten, want dat is een geheim of nog niet eens bekend, maar op een budget van 640 miljoen euro schijnt de kostenoverschreiding al enige honderden miljoenen te zijn. Dat is echt heel veel geld.

Bronnen : https://m.binnenlandsbestuur.nl/nieuws/ ... 5950.lynkx en https://www.dvhn.nl/meningen/Opinie/Leg ... 44207.html

En dan is nog niet eens zeker of de nieuwe streefdatum van 2024 haalbaar is. Dus ja ik ben kritisch over de besteding van een onbekend bedrag aan belastinggeld aan een weg in Groningen terwijl de mensen met ingezakte huizen nog steeds zitten te wachten op compensatie.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: za 31 okt 2020, 17:15
door Klaasje
Maar ondertussen reageer je dus niet op het punt dat ik maak. Hoeft niet maar het werkt niet in het voordeel van je geloofwaardigheid.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: za 31 okt 2020, 17:40
door Vinny
De overeenkomst is dat de ringweg van Groningen een tamelijk ambitieus project is maar de projectleiding niet heel erg adequaat is en dat de aannemer van het kaliber Beun de Beunhaas is, maar wel lekker goedkoop heeft ingetekend bij de aanbesteding. Kortom, het zal mij niets verbazen dat we daar Fyra-achtige taferelen gaan zien. Als men dat anders had gewild had men de boel ruimer rond de stad moeten trekken. Dat is dan jammer van een paar veldwezels en goudvissen, maar die kunnen ook wel even verderop schuiven.

NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: za 31 okt 2020, 17:40
door Suus
Je bewering dat het hooguit een kwart van de compensatiegelden is kan niet onderbouwd worden als er geen prijskaartje is voor een project waar wel aan gebouwd wordt. Het is ook nog niet voor het gehele project definitief besloten hoe het eruit gaat zien, dus de leefbaarheid kan ook niet definitief vastgesteld worden. Bovendien staan andere compensatieprojecten in de provincie Groningen zoals de N33 en de treindienst naar Stadskanaal nu op de nominatie om geschrapt te worden om de ringweg-Zuid te kunnen financieren. De leefbaarheid van de stad Groningen kan dus wel verbeteren, maar de rest van de provincie ziet daarmee wel hun kans op verbetering van de leefbaarheid verdwijnen.

Noord-Nederland kent een lange geschiedenis van potentiële infraprojecten die uiteindelijk geschrapt zijn omdat de kosten niet te overzien waren of te hoog, maar met de Ringweg-Zuid is het de bestuurders toch gelukt om een zwart gat zich in de begroting te laten nestelen.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: za 31 okt 2020, 17:41
door Vinny
ovendien staan andere compensatieprojecten in de provincie Groningen zoals de N33 en de treindienst naar Stadskanaal nu op de nominatie om geschrapt te worden
Voor de provincie Groningen (en eigenlijk in zijn algemeenheid) is de treinverbinding naar Stadskanaal en een verbetering van de N33 nuttiger dan de Lelylijn.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: za 31 okt 2020, 18:13
door Klaasje
Suus schreef: za 31 okt 2020, 17:40 Je bewering dat het hooguit een kwart van de compensatiegelden is kan niet onderbouwd worden als er geen prijskaartje is voor een project waar wel aan gebouwd wordt. Het is ook nog niet voor het gehele project definitief besloten hoe het eruit gaat zien, dus de leefbaarheid kan ook niet definitief vastgesteld worden.
Nou, dan is het heel simpel: Dan is de stelling die je aan het begin van deze discussie innam al helemaal niet te verantwoorden. Hoe verklaar je het volgende? Want met bijna alle compensatiegelden heb je het over een bedrag van ongeveer 1,2 miljard in het RSP-fonds wat nog los staat van een aantal projecten die in dat kader elders in het MIRT waren belegd als compensatie van de Zuiderzeelijn.
Suus schreef: za 31 okt 2020, 13:48 Bijna alle vorige compensatiegelden zijn verdwenen in de ring van Groningen. Die wordt blijkbaar precies bovenop de gaswinning gebouwd want dat is een echte bodemloze put geworden.
In plaats van dat gewoon toe te geven ga je nu een beetje dramatisch zitten doen. Ja, de overlast van de werkzaamheden is groot en het project wordt duurder maar het gaat wel om iets wat een einde moet maken aan langjarige problematiek op het vlak van leefbaarheid en verkeersveiligheid. Je zal maar in de Maaslaan wonen met file voor de verkeerslichten voor de deur. Als dat een beetje doorrijdt scheelt dat ontzettend veel herrie en vervuiling.
Bovendien staan andere compensatieprojecten in de provincie Groningen zoals de N33 en de treindienst naar Stadskanaal nu op de nominatie om geschrapt te worden om de ringweg-Zuid te kunnen financieren. De leefbaarheid van de stad Groningen kan dus wel verbeteren, maar de rest van de provincie ziet daarmee wel hun kans op verbetering van de leefbaarheid verdwijnen.
Volgens mij kan je die stelling niet hard maken. De N33 is een ontzettend onnodig symboolproject. De Eemshaven heeft helemaal geen 2x2 verbinding met Zuidbroek nodig om meer dan voldoende wegcapaciteit te hebben en vrachtverkeer hoeft geen 100 km/h te rijden. En misschien is er ook wel een reden dat het gepalaver over Veendam - Stadskanaal jaren heeft geduurd en het gepalaver die een oplossing heeft gebaard die vele malen duurder is dan eerder begroot: Het heeft te weinig prioriteit om er bepaalde zaken voor op te geven en nu past het niet meer in budget. Dat project zou ook zonder Ring Zuid dus alsnog op de schopstoel hebben gezeten.
Noord-Nederland kent een lange geschiedenis van potentiële infraprojecten die uiteindelijk geschrapt zijn omdat de kosten niet te overzien waren of te hoog, maar met de Ringweg-Zuid is het de bestuurders toch gelukt om een zwart gat zich in de begroting te laten nestelen.
Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat de niet gestarte projectenlijst van Noord-Nederland behoorlijk lang is. Tegelijkertijd is de hele situatie rondom de ring zuid ernstig onacceptabel en is het goed dat daar eens een keer wat aan gedaan wordt. Dat gaat ook een hoop doorgaand verkeer in de stad schelen en helpt de bereikbaarheid van zo'n beetje de hele provincie vooruit. Het project is alleen te laat gekomen om het een beetje makkelijk te kunnen bouwen. Ja, dan is ellende onvermijdelijk. Dat wordt erger als je een relatief onervaren hoofdaannemer en opdrachtgever op een dusdanig complex project hebt zitten.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: za 31 okt 2020, 18:57
door trolly
Niet bekend met de stijlfiguur "hyperbool", neem ik aan?

(A)

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: za 31 okt 2020, 19:21
door waldo79
Maar Klaasje maakt wel een feitelijke analyse zonder in geblaat te vervallen. Kan misschien ook helpen dat hij in Groningen bekend is ;)

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: za 31 okt 2020, 22:43
door Klaasje
Dat klopt zeker inderdaad. Heb er een tijdje gewoond en met familie in die hoek ben ik er nog wel eens te vinden.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: do 26 nov 2020, 06:22
door trolly
Er is poen.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: do 26 nov 2020, 07:40
door Roeland
Voor het geld dat naar OV / bereikbaarheid zal gaan zou ik adviseren:
Verspil het niet aan "de spoorlijn die er toch nooit komt", maar gebruik het voor het versnellen van de IC's tussen Zwolle en Groningen (bochtafsnijdingen en/of snelheidsverhoging).
En verder voor het opzetten van een goed snelbusnetwerk met 100 km/uur bussen tussen:
- Lelystad en Zuidwest Friesland
- Lelystad en Heerenveen / Drachten
Die bussen zouden dan bijv. non-stop kunnen rijden tussen Lelystad en Lemmer.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: do 26 nov 2020, 08:03
door trolly
Met de investering in daadwerkelijke versnelling van de bestaande lijn bouw je een nieuwe, waarbij de bestaande sporen gewoon in dienst blijven, en er enige redundantie richting het noorden ontstaat. Enfin, de argumenten voor die lijn zijn uitgebreid langsgekomen, de eerste centen zijn er, dus nu bouwen. Dan valt het best mee met "de spoorlijn die er toch nooit komt".

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: do 26 nov 2020, 08:55
door Bemined
Argumenten tegen de lijn zijn ook uitgebreid langsgekomen. Het feit dat jij voor bent wil niet zeggen dat er geen ruimte is voor andere geluiden. Veel argumenten voor deze lijn zou je ook op andere uithoeken van het land kunnen toepassen, dus waarom zo juist Groningen een snelle trein moeten krijgen en niet de andere uithoeken van het land, terwijl die een nog langere reistijd hebben dan de Groningers?

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: do 26 nov 2020, 09:01
door PHS
-

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: do 26 nov 2020, 10:26
door Staatslijn K
Roeland schreef: do 26 nov 2020, 07:40 Voor het geld dat naar OV / bereikbaarheid zal gaan zou ik adviseren:
Verspil het niet aan "de spoorlijn die er toch nooit komt", maar gebruik het voor het versnellen van de IC's tussen Zwolle en Groningen (bochtafsnijdingen en/of snelheidsverhoging).
En verder voor het opzetten van een goed snelbusnetwerk met 100 km/uur bussen tussen:
- Lelystad en Zuidwest Friesland
- Lelystad en Heerenveen / Drachten
Die bussen zouden dan bijv. non-stop kunnen rijden tussen Lelystad en Lemmer.
Zouden de noordelijke provincies geen geld kunnen geven om de IC Amsterdam CS-Almere C door te trekken naar Lelystad en Zwolle? Het scheelt eens per uur een extra overstap. Lelystad kan worden overgeslagen en waarom zou je niet kunnen kijken of deze trein als stoptrein kan doorrijden naar Groningen zodat een niet nader te noemen plaatsje in Zuid-Drenthe weer zijn IC-verbinding heeft. Wanneer de stoptrein Leeuwarden-Zwolle rijdt zou misschien de stop in Meppel eruit kunnen.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: do 26 nov 2020, 10:32
door Wannes
Ook de stop in Assen van de IC Groningen - Rtd/Gvc kan er dan uit. Dat geeft weer wat versnelling op de verbinding naar Groningen.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: do 26 nov 2020, 10:49
door SuperGhost
Staatslijn K schreef: do 26 nov 2020, 10:26Zouden de noordelijke provincies geen geld kunnen geven om de IC Amsterdam CS-Almere C door te trekken naar Lelystad en Zwolle? Het scheelt eens per uur een extra overstap. Lelystad kan worden overgeslagen en waarom zou je niet kunnen kijken of deze trein als stoptrein kan doorrijden naar Groningen zodat een niet nader te noemen plaatsje in Zuid-Drenthe weer zijn IC-verbinding heeft. Wanneer de stoptrein Leeuwarden-Zwolle rijdt zou misschien de stop in Meppel eruit kunnen.
Dan krijg je 2 IC's die onnodig achter elkaar rijden op Almere-Zwolle. Dat is niet zo interessant en rendabel natuurlijk. Dan zie ik meer in het doortrekken van de intercity Dordrecht-Lelystad naar Zwolle, zodat je elk kwartier een intercity Zwolle<->Randstad hebt (ook beter voor de spitstreinen Emmen-Zwolle, die dan ook ergens op aan kunnen sluiten). De sprinter Zwolle-Lelystad e.v. kun je dan hopelijk een kwartier verschuiven, waarbij in Lelystad een overstap komt op die IC naar Dordrecht, zodat in Zwolle ook weer in de knoop aangesloten kan worden.

Zelf blijf ik nog altijd voorstander voor een halve knoop in Zwolle, waarbij een intercity van/naar Groningen aansluit op een stoppercity van/naar Leeuwarden en vice versa. Maar dan heb je ook een kwartiersdienst nodig op de Veluwelijn.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: do 26 nov 2020, 11:08
door Bemined
Een model met een intercity, sneltrein en sprinter (2+2+2) lijkt op zich wel interessant hier. Maar dan moeten de reizigersaantallen wel toenemen, momenteel zijn deze niet echt hoog genoeg om extra treinen van/naar het Noorden te rechtvaardigen. Ik ben benieuwd of men in de nieuwe toekomstvisie waar men nu mee bezig nog nieuwe plannen heeft voor het noorden, tot nu toe bleef het in de toekomstvisies beperkt tot extra treinen tot Zwolle en niet verder vanwege te lage potentie.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: do 26 nov 2020, 11:37
door SuperGhost
Ik denk ook niet dat daar plots meer potentie gaat komen, aangezien het krimpregio's zijn...

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: do 26 nov 2020, 12:18
door Roeland
traibergen schreef: do 26 nov 2020, 10:32 Ook de stop in Assen van de IC Groningen - Rtd/Gvc kan er dan uit. Dat geeft weer wat versnelling op de verbinding naar Groningen.
Dan krijgen de Assenaren ca. 15 minuten extra reistijd, om de Groningers 3 minuten reistijd te besparen?

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: do 26 nov 2020, 20:53
door ODRAIL
trolly schreef: do 26 nov 2020, 06:22Er is poen.
Maar ik lees nergens dat de poen uitgegeven gaat worden aan (spoor)wegen.

In het 20:00 uur journaal hadden ze het er over dat het geld geïnvesteerd moet worden in duurzame energie.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: do 26 nov 2020, 21:01
door trolly
Dat stond er vanochtend nog wel in, met als openingsfoto een schematisch kaartje van de lelylijn.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: do 26 nov 2020, 21:10
door ODRAIL
Onder dit bericht staat een rectificatie dat het geld juist niet naar (spoor)wegen gaat, terwijl dit eerder wel was vermeld:

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/765134/N ... g-kritisch

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: do 26 nov 2020, 23:09
door SuperGhost
Dus binnen een korte tijd was de illusie voor geld voor het spoor-weg? (A)

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: wo 16 dec 2020, 12:43
door 530
https://nieuws.ns.nl/sneller-sneller-en ... s-sneller/

Volgend jaar zijn de studies klaar over de Lelylijn. Ik ben benieuwd of het er echt van komt.