Pagina 35 van 52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: za 15 okt 2022, 17:23
door Suus
Is de salamitactiek hier niet iedereen in verwarring achterlaten wat het plan is, zodat er aandacht voor de treindienst is?

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: za 15 okt 2022, 17:31
door Bemined
Ik het kader van duurzaamheid is het hergebruiken van oude ideeën natuurlijk ook wel logisch.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: zo 16 okt 2022, 16:27
door Dennenboom
Je kunt ook de methode " Volkskrant" toepassen om de reistijd naar Groningen te verminderen:
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... volkskrant

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: zo 16 okt 2022, 16:33
door sirvinniei
Hoezo? Is de intercity naar Leeuwarden zan zoveel sneller dan die naar Groningen? :lol:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: zo 16 okt 2022, 16:36
door TffpaA
Zijn er al Kamervragen gesteld?

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: zo 16 okt 2022, 17:16
door DDietzen
sirvinniei schreef: zo 16 okt 2022, 16:33 Hoezo? Is de intercity naar Leeuwarden zan zoveel sneller dan die naar Groningen? :lol:
Nee, maar Hr ligt nu wel in Groningen, en da's toch een kwartier sneller bereikbaar vanuit de Randstad dan Gn :Y

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: do 20 okt 2022, 21:38
door Joey
De Europese Commissie LIJKT bereid om de Lelylijn op te nemen in het TEN-T-netwerk. Vermoedelijk wordt eind dit jaar of komend voorjaar hierover gestemd. Als men inderdaad hiertoe bereid lijkt, is de kans aanwezig dat Brussel een deel gaat bijdragen bij de aanleg hiervan, waardoor de kans dat de Lelylijn komt weer een stukje groter is geworden.
https://www.ad.nl/flevoland/weer-een-st ... ~ac519831/

Zonder te optimistisch te willen zijn, klinkt dit toch wel als een positieve stap wat mij betreft!

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: do 20 okt 2022, 22:33
door sirvinniei
Zonder elektrificatie Groningen-Duitsland heeft die lijn volgens mij weinig Europese meerwaarde.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: vr 21 okt 2022, 07:52
door Joey
Dat zou wat mij betreft dan ook een project moeten worden waar Brussel aan zou moeten meebetalen, tegelijk met de aanleg van de Lelylijn. Ben het met je eens dat het anders totaal geen toegevoegde waarde heeft. En er mag wel meer gebeuren op die lijn volgens mij, naast alle plannen die er al zijn, om überhaupt interessant te zijn als snelle route. En we moeten natuurlijk maar afwachten of die Friesenbrücke er ooit komt. :X

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: ma 06 feb 2023, 15:08
door VIRM
Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
Wat verwacht je van een spoorlijn tussen Groningen en Lelystad? Hoe snel zouden de treinen moeten rijden? En hoeveel mensen mogen overlast hebben van de lijn?

Het zijn vragen die vanaf vandaag voorliggen in het zogenoemde participatietraject van de Lelylijn. Hoewel nog lang niet zeker is of de spoorlijn er ook echt komt, kunnen inwoners nu al laten weten hoe en of ze de Lelylijn voor zich zien. En dat is voor het eerst in dit stadium, bij een groot project als een spoorlijn.

"Inwoners en belanghebbenden krijgen niet de platte vraag: bent u voor of tegen?", vertelt infrastructuur-staatssecretaris Vivianne Heijnen. "Maar we willen echt weten wat de voorkeuren zijn. Zodat de plannen bij het inbrengen al meteen op steun kunnen rekenen."

Bron en meer: NOS

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: ma 06 feb 2023, 17:25
door Bemined
Een treinrit van Groningen naar Amsterdam duurt nu ruim twee uur. Met de Lelylijn zou dat bijna een uur sneller worden.
Hier overdrijft de NOS toch een beetje, veel meer dan een half uur sneller zal het niet worden.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: ma 06 feb 2023, 17:52
door Klaasje
Afhankelijk van de exacte route, stoppatroon en snelheid is een half uur winst echt niet zo ambitieus. Eem uur zit er ook echt niet in. Dan hangt het af van je beeld van 'bijna een uur' wat de NOS schrijft.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: ma 06 feb 2023, 18:04
door Bemined
Bij dit soort berichten neemt men vaak een historische dienstregeling als referentie voor de reistijdwinst. De winst die gepakt wordt door de uitrol van ERTMS en inzet van het snellere ICNG materieel neemt men dus voor het gemak ook mee in de geclaimde tijdwinst van de Lelylijn. In eerdere berichten werd een reistijd van 85 minuten genoemd voor Groningen - Amsterdam Zuid, dat is 29 minuten sneller dan de 114 minuten van de PHS dienstregeling.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: ma 06 feb 2023, 18:17
door reisthijs
Bij dit bericht niet, dit is gewoon een vergelijking met de huidige dienstregeling. Of de ideeën van de Lelylijnlobby realistisch zijn, dat is een andere vraag.
Lelylijn.nl schreef:De verwachting is dat de reistijd iets meer dan één uur is, wat ongeveer 60 minuten sneller is dan in de huidige.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: ma 06 feb 2023, 18:45
door Bemined
De NOS had het over "ruim twee uur", in de huidige dienstregeling duurt de reis Gn - Asdz 1:59 wat dus geen "ruim twee uur" is. Die reistijd van "iets meer dan één uur" is trouwens onzin, dat is gewoon fysiek onmogelijk zonder de hele Flevolijn te vervangen door een HSL. Zelfs als je 75 minuten "iets meer dan een uur" vindt, wat de definitie al behoorlijk zou oprekken naar mijn mening, wordt het erg krap.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: ma 06 feb 2023, 19:09
door ibodejoode
Even wat rekenwerk. Lelystad - Amsterdam zuid huidige reistijd 33-34 min. Misschien, misschien.... is versnelling mogelijk naar 25 min. Maar bij nu al 12 vertrekkende treinen per uur naar Amsterdam/Utrecht vanaf Almere Centrum is daar geen winst te behalen. Groningen - Lelystad kortste afstand is ca. 125 km. Uitgaande van de verhalen zou Gr.-Lel. in 40-45 min moeten. Betekend gemiddeld ca. 170 km/h. Is m.i. wel haalbaar maar alleen als Heerenveen en Drachten met 200 km/h gepasseerd worden. En dat zie ik niet gebeuren. Max. winst zou in mijn ogen een half uur kunnen zijn.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: ma 06 feb 2023, 19:52
door reisthijs
Bemined schreef: ma 06 feb 2023, 18:45 De NOS had het over "ruim twee uur", in de huidige dienstregeling duurt de reis Gn - Asdz 1:59 wat dus geen "ruim twee uur" is.
De NOS had het over "Amsterdam", en daar bedoelen ze geen Asdz mee volgens het kaartje bij het artikel. Groningen - Amsterdam Centraal duurt 2:04.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: ma 06 feb 2023, 19:59
door Bemined
Maar dan klopt er nog minder van, want de IC Almere - Amsterdam verdwijnt in de nieuwe OV-SAAL lijnvoering waardoor de reis naar Amsterdam Centraal 6 tot 11 minuten langer wordt per sprinter en je dus helemaal nooit op een uur tijdwinst uit zal komen.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: ma 06 feb 2023, 22:37
door Vinny
ibodejoode schreef: ma 06 feb 2023, 19:09 Even wat rekenwerk. Lelystad - Amsterdam zuid huidige reistijd 33-34 min. Misschien, misschien.... is versnelling mogelijk naar 25 min. Maar bij nu al 12 vertrekkende treinen per uur naar Amsterdam/Utrecht vanaf Almere Centrum is daar geen winst te behalen. Groningen - Lelystad kortste afstand is ca. 125 km. Uitgaande van de verhalen zou Gr.-Lel. in 40-45 min moeten. Betekend gemiddeld ca. 170 km/h. Is m.i. wel haalbaar maar alleen als Heerenveen en Drachten met 200 km/h gepasseerd worden. En dat zie ik niet gebeuren. Max. winst zou in mijn ogen een half uur kunnen zijn.
Ja dan moet de spoorlijn vrijwel kaarsrecht worden aangelegd. Gaat niet gebeuren. Er zitten de nodige natuurgebieden en woonwijken in de weg. En vlak langs de bestaande snelwegen levert ook de nodige inpassingsproblemen op. Ik zie de lijn alleen kansrijk als conventionele intercity verbinding, maar dan wel met een maximumsnelheid van 180-200 km/h. Stations worden gewoon met 140 gepasseerd. Lelystad Centrum kan trouwens ook overgeslagen worden indien nodig (wordt dan bediend met een sneltrein die ook in Drachten en Joure stopt). Kan je voor Groningen weer wat minuutjes van de kaart strepen.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: ma 06 feb 2023, 23:02
door gpvos
Als je de intercity Joure en Drachten voorbij laat rijden, blijft er denk ik alleen een stoptrein over. Veel meer haltes dan Drachten, Heerenveen, Joure, Lemmer en Emmeloord zijn er niet te verzinnen. Leek misschien nog.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 07 feb 2023, 00:31
door SuperGhost
Je weet de route nog niet eens, dus hoe weet je of er niet meer stops te verzinnen zijn?

Ik zou bijv. prima kunnen bedenken dat er ook mogelijke stations Urk-Nagele/Tollebeek, Gorredijk, Beetsterzwaag, Marum en Hoogkerk kunnen komen naast de door jou genoemde stations. Leek lijkt me daarbij helemaal geen 'misschien' station, maar lijkt me vrijwel een zekerheidje (tenzij de route opeens er niet langs zou komen, maar dat lijkt me een kleine kans)

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 07 feb 2023, 07:35
door Roeland
Bemined schreef: ma 06 feb 2023, 19:59 Maar dan klopt er nog minder van, want de IC Almere - Amsterdam verdwijnt in de nieuwe OV-SAAL lijnvoering waardoor de reis naar Amsterdam Centraal 6 tot 11 minuten langer wordt per sprinter en je dus helemaal nooit op een uur tijdwinst uit zal komen.
Misschien willen ze daarom die Amsterdam CS - IC opheffen... Maak de reistijd eerst 15 minuten langer, en vervolgens kun je een (t.o.v. nu) 30 minuten snellere verbinding verkopen als 45 minuten sneller (en dan afronden naar "bijna een uur sneller").

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 07 feb 2023, 07:39
door isadora
Ik voorzie de komende decennia de luchtfiets als snelste alternatief voor dit project.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 07 feb 2023, 08:27
door Roeland
Tja, 20 jaar geleden waren ze ook al aan het luchtfietsen met die plannen voor een magneetzweefbaan
Bemined schreef: ma 06 feb 2023, 19:59 Maar dan klopt er nog minder van, want de IC Almere - Amsterdam verdwijnt in de nieuwe OV-SAAL lijnvoering waardoor de reis naar Amsterdam Centraal 6 tot 11 minuten langer wordt per sprinter en je dus helemaal nooit op een uur tijdwinst uit zal komen.
Dan is de beste investering in "sneller Groningen - Amsterdam CS": die buiten-inhaalsporen Weesp aanleggen, waardoor er meer snelle treinen tussen Almere en Amsterdam CS kunnen rijden. Daarmee verkort je de (toekomstige) reistijd van Groningen (via Zwolle en Almere) naar Amsterdam CS significant.

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Geplaatst: di 07 feb 2023, 08:48
door reisthijs
Bemined schreef: ma 06 feb 2023, 19:59 Maar dan klopt er nog minder van, want de IC Almere - Amsterdam verdwijnt in de nieuwe OV-SAAL lijnvoering waardoor de reis naar Amsterdam Centraal 6 tot 11 minuten langer wordt per sprinter en je dus helemaal nooit op een uur tijdwinst uit zal komen.
Die hypothetische toekomstige lijnvoering van jou is vast al vele malen gewijzigd tegen de tijd dat de hypothetische toekomstige Lelylijn en ligt.
En wie zegt dat de Lelylijn-IC naar Amsterdam Centraal moet rijden? Als die naar Zuid rijdt is de tijdswinst in vergelijking met de huidige verbinding naar Centraal alleen maar groter.