Pagina 1 van 2

OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Geplaatst: do 03 jan 2019, 10:20
door Daniel
OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU
Kirchberg - Het openbaar vervoer in Nederland is voor reizigers blijkens cijfers van het Europees statistiekbureau Eurostat het duurste van de 28 EU-landen. Vervoersdiensten, waaronder ook taxi’s en veerdiensten, zijn gemiddeld 32 procent duurder dan het Europees gemiddelde.
In België liggen de prijzen slechts 4 procent boven het Europees gemiddelde. In Luxemburg wordt het openbaar vervoer in 2020 zelfs helemaal gratis.

Lees verder

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Geplaatst: do 03 jan 2019, 10:30
door Nitein-Repart
Ik vraag mij af of het Nederlandse OV wel duurder is dan dat van bijv. Denemarken of Verenigd Koninkrijk.

Dat Luxemburg het goedkoopste OV heeft van de EU wil ik best geloven. Voor €4 op en neer van Troisvierges naar Luxemburg-Ville is gewoon een bodemprijs.

Tsjechië is ook bizar goedkoop, zelfs als je dat afzet tegenover het lagere Tsjechische prijspeil.

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Geplaatst: do 03 jan 2019, 10:39
door Suus
Geen verrassing, bij het vorige onderzoek uit 2016 was Nederland ook het duurste.

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Geplaatst: do 03 jan 2019, 12:29
door Dennenboom
Goed OV zorgt over het algemeen voor een hogere modal-split dan goedkoop OV.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... rail_usage

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Geplaatst: do 03 jan 2019, 12:54
door trolly
Dat was wat mij ook door het hoofd speelde. Goedkoop of "gratis" OV leidt bovendien makkelijk tot de misvatting dat OV vooral een kostenpost is, waarop bezuinigd kan worden. Daarmee verschraalt het aanbod, en zal de potentiële passagier liever naar ander vervoer uitzien.

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Geplaatst: do 03 jan 2019, 14:19
door Hendrik
De cijfers gaan niet alleen over OV, in elk geval niet over OV zoals we dat in Nederland zien. Vliegtuig valt er bijvoorbeeld ook onder. (Bron: OVPro)

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Geplaatst: do 03 jan 2019, 15:25
door Mdk
dus de statistieken betreffen de gemiddelde kosten van vervoer in Europa, met uitzondering van de Auto en fiets?

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Geplaatst: do 03 jan 2019, 19:39
door Vinny
De levensstandaard in Nederland is ook hoger dan in pak 'em beet Tsjechië.
Luxemburg en België subsidiëren het OV veel meer. Dat is natuurlijk geen eerlijke vergelijking!

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Geplaatst: do 03 jan 2019, 19:46
door waldo79
Desondanks heb ik de indruk dat die hogere prijs mensen er niet van weerhoudt het openbaar vervoer te gebruiken. De standaardtarieven in Nederland zijn duurder dan in omliggende landen, maar daarentegen kan de prijsbewuste consument bijna overal met een actie tegen gereduceerd tarief reizen.

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Geplaatst: do 03 jan 2019, 20:29
door Ruben
Nederland heeft ook de hoogste belastingdruk op benzine. Je verplaatsen is duur in dit land. De vraag naar beide modaliteiten lijkt er niet onder te lijden: files nemen toe en drukte in treinen ook. Puur gezien vanuit vraag/aanbod kunnen de tarieven in het OV nog verder omhoog.

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Geplaatst: do 03 jan 2019, 21:17
door Vinny
Ruben schreef: Je verplaatsen is duur in dit land.
Maar je krijgt er ook wat voor terug: de infrastructuur is in Nederland in topconditie. Wegen en spoorlijnen bieden een adequaat netwerk, en dankzij de vrijwel eeuwige verbouwingen zijn de centrale stations bij ons echt werkelijk pareltjes vergeleken bij de tochtgaten die ze in onze buurlanden vaak nog zijn (Brussel-Noord ofzo). Ook bijvoorbeeld de frequentie en de punctualiteit is hier beter dan België, Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië.

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Geplaatst: do 03 jan 2019, 21:59
door en-es
Ja, de infrastructuur is in topconditie. Met name op de HSL. *O*

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Geplaatst: do 03 jan 2019, 22:21
door Z2N
De Britten hadden geen geld voor bovenleiding waardoor treinen nu Elektrisch kunnen rijden van Londen tot Bristol Parkway maar niet op het laatste stuk tot Bristol Temple Meads, de Duitsers lopen 20 jaar achter op planning op de uitbreiding van de Rheintalstrecke en de Fransen sluiten elk jaar spoorlijnen vanwege gebrek aan onderhoud. Je moet het wel in perspectief zien. :wink:

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Geplaatst: do 03 jan 2019, 22:46
door Suus
en-es schreef:Ja, de infrastructuur is in topconditie. Met name op de HSL. *O*
De treinen gaan kapot, de infrastructuur niet zo vaak.

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Geplaatst: do 03 jan 2019, 22:50
door Suus
Metro deed ook even een onderzoekje: https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... -van-de-eu

Conclusie: Als het VK uit de EU is hebben de Denen de duurste treinkaartjes. Niet zo heel gek trouwens, de Denen staan vaak bovenaan die lijstjes omdat ze slechts één BTW-tarief van 25% hebben. Daardoor hebben ze ook de duurste supermarkten van de EU bijvoorbeeld :wink:

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Geplaatst: do 03 jan 2019, 23:26
door Z2N
Het is jammer dat we niet weten hoe de cijfers berekend zijn, ik heb althans geen rapport bij deze cijfers gezien. Taxi's zijn in Nederland bijvoorbeeld vrij duur maar hebben een klein marktaandeel, als je dat niet goed vergelijkt met bijvoorbeeld het VK (waar Taxi's goedkoper zijn en vaker gebruikt worden) kan dat je cijfers flink verkleuren.

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Geplaatst: vr 04 jan 2019, 10:04
door waldo79
Inderdaad, of taxi's meegeteld zijn maakt wel een verschil. Maar een taxi beschouw ik als privaat vervoer.

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Geplaatst: vr 04 jan 2019, 10:12
door Jultar
Taxi's en zelfs vliegtuigtickets en ook helikoptervervoer is allemaal meegerekend. De uitkomst is dan niet gek.
Het is ook geen onderzoek naar Openbaar Vervoer (public transportation), maar naar Transport Services.
Dat een journalist vervolgens de blunder maakt om dat te vertalen naar OV....

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Geplaatst: vr 04 jan 2019, 12:36
door Abus
Ruben schreef:Nederland heeft ook de hoogste belastingdruk op benzine. Je verplaatsen is duur in dit land. De vraag naar beide modaliteiten lijkt er niet onder te lijden: files nemen toe en drukte in treinen ook. Puur gezien vanuit vraag/aanbod kunnen de tarieven in het OV nog verder omhoog.
Niet alleen de brandstofaccijns, maar ook de wegenbelasting, BPM en parkeertarieven in Nederland behoren samen met GB tot de hoogste van Europa. Daarnaast betalen we in delen van het land ook nog wegbeheerskosten aan het waterschap. Aan de belastingbetaling door automobilisten houdt de Nederlandse overheid jaarlijks miljarden meer over dan dat de overheid aan onderhoud en aanleg van wegen uitgeeft. Maar inderdaad: de mobiliteit is er niet minder om, in Nederland niet en in GB niet. Vlaanderen wil trouwens een kilometerheffing in gaan voeren voor alle automobilisten. In de dichtstbevolkte gebieden van Europa valt er niet te ontkomen aan tariefsturing, voor de auto, maar ook voor het OV.

Uit milieuoogpunt is het onnodig aanwakkeren van extra OV-gebruik door lage tarieven of gratis vervoerbewijzen ook geen goed idee. Uit de experimenten die er in Nederland geweest zijn met gratis OV (o.a. voor ouderen) blijkt dat er door lage tarieven nauwelijks nieuwe doelgroepen overstappen naar het OV, maar wel dat de mensen die het OV toch al gebruiken, vaker gaan reizen. Daar heeft niemand baat bij. Automobilisten verleid je vooral naar het OV met een goed aanbod (snelheid, frequenties, comfort), en dat kost geld, maar dat kost de auto zelf ook.

Ik snap dan ook niet wat dit onderzoek beoogt. Ja, Nederland is geen Griekenland of Portugal qua prijspeil, maar dat wisten we al. De buschauffeurs (en de meeste andere inwoners) verdienen daar ook erg weinig. De treinmachinisten in Griekenland verdienen op sommige verbindingen wel veel (rijksambtenaren; de overheid daar ging niet voor niets zo ongeveer bankroet).

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Geplaatst: vr 04 jan 2019, 17:49
door Z2N
Belastingen op autorijden zijn dan ook geen manier om infrastructuur te betalen, maar gewoon een vorm van belasting. Elders wordt er meer geld verdiend door de staat aan de boodschappen of aan winstbelasting.

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Geplaatst: vr 04 jan 2019, 20:07
door Mr-W
waldo79 schreef:Desondanks heb ik de indruk dat die hogere prijs mensen er niet van weerhoudt het openbaar vervoer te gebruiken. De standaardtarieven in Nederland zijn duurder dan in omliggende landen, maar daarentegen kan de prijsbewuste consument bijna overal met een actie tegen gereduceerd tarief reizen.
In het busvervoer zijn er anders zelden actietarieven en vermoed dat die al mee zijn genomen in deze berekening.
Abus schreef:
Ruben schreef:Nederland heeft ook de hoogste belastingdruk op benzine. Je verplaatsen is duur in dit land. De vraag naar beide modaliteiten lijkt er niet onder te lijden: files nemen toe en drukte in treinen ook. Puur gezien vanuit vraag/aanbod kunnen de tarieven in het OV nog verder omhoog.
Niet alleen de brandstofaccijns, maar ook de wegenbelasting, BPM en parkeertarieven in Nederland behoren samen met GB tot de hoogste van Europa. Daarnaast betalen we in delen van het land ook nog wegbeheerskosten aan het waterschap. Aan de belastingbetaling door automobilisten houdt de Nederlandse overheid jaarlijks miljarden meer over dan dat de overheid aan onderhoud en aanleg van wegen uitgeeft. Maar inderdaad: de mobiliteit is er niet minder om, in Nederland niet en in GB niet. Vlaanderen wil trouwens een kilometerheffing in gaan voeren voor alle automobilisten. In de dichtstbevolkte gebieden van Europa valt er niet te ontkomen aan tariefsturing, voor de auto, maar ook voor het OV.

Uit milieuoogpunt is het onnodig aanwakkeren van extra OV-gebruik door lage tarieven of gratis vervoerbewijzen ook geen goed idee. Uit de experimenten die er in Nederland geweest zijn met gratis OV (o.a. voor ouderen) blijkt dat er door lage tarieven nauwelijks nieuwe doelgroepen overstappen naar het OV, maar wel dat de mensen die het OV toch al gebruiken, vaker gaan reizen. Daar heeft niemand baat bij. Automobilisten verleid je vooral naar het OV met een goed aanbod (snelheid, frequenties, comfort), en dat kost geld, maar dat kost de auto zelf ook.

Ik snap dan ook niet wat dit onderzoek beoogt. Ja, Nederland is geen Griekenland of Portugal qua prijspeil, maar dat wisten we al. De buschauffeurs (en de meeste andere inwoners) verdienen daar ook erg weinig. De treinmachinisten in Griekenland verdienen op sommige verbindingen wel veel (rijksambtenaren; de overheid daar ging niet voor niets zo ongeveer bankroet).
De volgende Vlaamse regering beslist pas over kilometerheffing per 2024.
Automobilisten blijven vaak autorijden omdat vooral buiten de randstad de auto sneller blijft dan reizen per openbaar vervoer of de fiets, vooral bij reizen naar locaties op een industrieterrein bij de snelweg en daarnaast vind men de prijs toch ook te hoog gezien.

Ik ben het er niet mee eens dat er geen baten zijn als een groep zich meer verplaatst door een goedkopere ritprijs, winkeliers in het centrum zullen bijv wel blij zijn met meer aanloop.

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Geplaatst: vr 04 jan 2019, 20:13
door Aking
Mr-W schreef:In het busvervoer zijn er anders zelden actietarieven en vermoed dat die al mee zijn genomen in deze berekening.
Ik heb het idee dat er in het Oosten van het land bijna voortdurend acties zijn (2=1, probeertickets, goedkope dag- of promotiekaartjes, meereiskaartjes en noem maar op), maar hier in Utrecht zie ik inderdaad nauwelijks wat voorbij komen...

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Geplaatst: vr 04 jan 2019, 20:47
door Daniel
Het verschil is natuurlijk ook dat het OV in Utrecht door de frequente verbindingen en hoge dichtheid van het netwerk al zat recreatieve reizigers trekt waardoor de bussen ook overdag een goede vulling hebben. In het oosten des lands is er daarentegen in sterkere mate sprake van scholierenvervoer met in de spits nog wat forensen en is de lager frequente bus minder uit zichzelf in trek om recreatief gebruik van te maken.

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Geplaatst: za 05 jan 2019, 09:22
door waldo79
En buiten dat is de bus in vergelijking met andere vervoermiddelen nu duur of niet? Het feit dat burgers het openbaar vervoer te duur vinden is deels perceptie.

Daarnaast hoeft op kosten van de belastingbetaler niet in ongebreidelde mobiliteit te worden voorzien...met andere woorden: een redelijk aandeel in de kosten moet door de reiziger zelf betaald worden.

Re: OV in Nederland 32 procent duurder dan gemiddeld in EU

Geplaatst: za 05 jan 2019, 09:30
door Daniel
waldo79 schreef:En buiten dat is de bus in vergelijking met andere vervoermiddelen nu duur of niet?
Vergeleken met de trein is BTM relatief veel voordeliger in Nederland, zeker als je een in de spits reizende forens bent. (Ter vergelijk: als ik zelf met de trein i.p.v. bus zou forensen waren m'n reiskosten 3,3x hoger geweest)