Pagina 1 van 1
'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'
Geplaatst: zo 03 feb 2019, 12:13
door HOV38
De Stentor publiceerde vanmorgen een artikel over een conflict tussen provincies en de minister wat betreft de financiering van het regionale spoor. Beide partijen staan recht tegenover elkaar.
Provinciebestuurders willen niet langer betalen voor beheer van en onderhoud aan het spoor. Ze vinden de situatie volledig scheefgegroeid. Er dreigt hierover een conflict met staatssecretaris Stientje van Veldhoven, van Infrastructuur en Waterstaat. Die vindt wel dat de provincie moet blijven bijdragen.
Het overleg is nog gaande, maar de partijen staan recht tegenover elkaar. Het debacle rond het Kamperlijntje is een katalysator geweest. Daar bleek dat de provincie Overijssel, als opdrachtgever, nauwelijks controle kon uitoefenen op het werk van spoorbeheerder ProRail. Maar het was allemaal wel voor rekening en risico van de opdrachtgever. Gedeputeerde Bert Boerman vraagt dan ook nieuwe spelregels. Geen provincie wil nog langer zo werken, zegt hij.
Over de kosten is Van Veldhoven wel duidelijk: ,,Voor mij is het logisch dat decentrale overheden meebetalen aan kosten voor beheer, onderhoud en vervanging van projecten die er op hun eigen initiatief kwamen’’, laat ze weten.
Hopelijk komen beide partijen er samen snel uit. Want naast kritiek heeft de decentralisatie veel positieve effecten gehad op door de NS afgeschreven spoorlijnen. Al snap ik dat de kennis bij het ministerie en Prorail ligt en niet bij de provincie, wat zorgt voor scheve verhoudingen waar de partijen nu tegenaan lopen. De provincie mag wel betalen maar heeft beperkte invloed. Wordt vervolgd!
Bron:
https://www.destentor.nl/zwolle/provinc ... ~a20d9c39/
Re: 'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'
Geplaatst: zo 03 feb 2019, 12:26
door PHS
Goh, zouden er soms verkiezingen voor de Provinciale Staten op komst zijn? :')
Re: 'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'
Geplaatst: zo 03 feb 2019, 12:40
door waldo79
Precies, eerst maar 21 maart afwachten wat er werkelijk gebeurt.
Re: 'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'
Geplaatst: zo 03 feb 2019, 16:23
door BrengMe
Ben Boerman schreef:We zijn de enige regionale lijn met een intercity. Dat is in Nederland nog niet voorgekomen.
Nee, dat klopt. Maar dat is omdat op alle andere regionale spoorlijnen gewoon de term 'sneltrein' wordt gebruikt :')
Re: 'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'
Geplaatst: zo 03 feb 2019, 18:19
door ArrivaBas
Die 'sneltreinen' stoppen op alle stations, behalve twee (Vechtdallijnen) of alleen in het boerengehucht Buitenpost (Noordelijke Nevenlijnen). :')
Re: 'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'
Geplaatst: zo 03 feb 2019, 18:32
door Cas
De Limburgse sneltrein slaat toch echt 6 stations over, waardoor hij tussen Maastricht en Heerlen maar twee keer stopt in plaats van acht.
Dat vind ik goed te vergelijken met de Blauwnet-'intercity', die stopt in stadjes van 30.000 inwoners en rijdt met precies hetzelfde materieel. Het is goed dat de trein er is, daar niet van, maar hij is niet te vergelijken met NS-intercity's.
(Overigens is de trein Dordt-Gorinchem voor zover ik me kan herinneren volgens de borden een sneltrein, omdat Blauwe Zoom niet ingepast kan worden _O- )
Re: 'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'
Geplaatst: zo 03 feb 2019, 19:04
door trolly
Cas schreef:Het is goed dat de trein er is, daar niet van, maar hij is niet te vergelijken met NS-intercity's.
...die grootstedelijke stations als Den Helder Zuid aandoen :Y
Re: 'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'
Geplaatst: zo 03 feb 2019, 19:19
door Hainje
Vlak in dat kader het hoofdstation van de Deltametropool Rilland-Bath ook niet uit!
Re: 'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'
Geplaatst: zo 03 feb 2019, 19:37
door Wannes
In zeeland zijn natuurlijk eigenlijk geen intercitytreinen, alleen maar stoptreinen. Maar omdat ze wel als intercity buiten Zeeland rijden hebben ze maar alle stations in Zeeland intercitystation genoemd.
Re: 'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'
Geplaatst: zo 03 feb 2019, 19:40
door trolly
Hainje schreef:Vlak in dat kader het hoofdstation van de Deltametropool Rilland-Bath ook niet uit!
Hoe kon ik het over het hoofd zien :@
Re: 'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'
Geplaatst: zo 03 feb 2019, 19:43
door Daniel
Cas schreef:(Overigens is de trein Dordt-Gorinchem voor zover ik me kan herinneren volgens de borden een sneltrein, omdat Blauwe Zoom niet ingepast kan worden _O- )
Dat is 'ie alleen op de displays van de treinen geweest.
Re: 'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'
Geplaatst: zo 03 feb 2019, 19:45
door Wannes
Op de borden staat ie gewoon als r-net stoptrein naar Gorinchem met 'doesn't stop at Blauwe Zoom'.
Re: 'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'
Geplaatst: zo 03 feb 2019, 19:47
door Hainje
traibergen schreef:In zeeland zijn natuurlijk eigenlijk geen intercitytreinen, alleen maar stoptreinen. Maar omdat ze wel als intercity buiten Zeeland rijden hebben ze maar alle stations in Zeeland intercitystation genoemd.
Serieus??
trolly schreef:Hoe kon ik het over het hoofd zien :@
:N
Re: 'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'
Geplaatst: zo 03 feb 2019, 19:50
door trolly
Hainje schreef:Serieus??
:Y
Serieus.
Re: 'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'
Geplaatst: zo 03 feb 2019, 20:04
door Hainje
Wa-joooooooooooooo!!
Re: 'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'
Geplaatst: zo 03 feb 2019, 20:09
door SLToilet
Hainje schreef:Vlak in dat kader het hoofdstation van de Deltametropool Rilland-Bath ook niet uit!
Dat noemen ze in België een intercity
Maar om weer terug bij het draadje te zijn: laten we idd maar gewoon afwachten wat de Statenverkiezingen brengen. Daar hebben we zelf invloed op: stemmen voor of tegen partijen die best een zak geld over hebben voor investeringen, of juist stemmen op de partijen die meer voor elkaar kúnnen en willen krijgen om de investeringen gedaan te krijgen ongeacht wie er betaalt. Vervolgens kunnen we alleen nog maar wachten op het resultaat. De uitwerking kan per provincie nog eens behoorlijk verschillen.
Re: 'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'
Geplaatst: zo 03 feb 2019, 23:32
door SuperGhost
trolly schreef:Hainje schreef:Vlak in dat kader het hoofdstation van de Deltametropool Rilland-Bath ook niet uit!
Hoe kon ik het over het hoofd zien :@
Zo groot is dat station dus! (A)
Re: 'Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor'
Geplaatst: ma 04 feb 2019, 17:32
door Hainje