Dienstregeling 2020

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Daniel »

Wat me nog opviel bij de extra ICs tussen Utrecht en Amersfoort was de vermelding dat hierdoor de overstap in Utrecht uit Zwolle naar Den Haag zou komen te vervallen. Niet echt een ramp (alle reizigers hebben een alternatief waarbij de extra reistijd nihil is), maar dat deed me nog eens nadenken hoe het dan zit met de ligging van de treinen.
Richting Amersfoort gaat de extra IC achter de [serie=Intercity|2019|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie]/[serie=Intercity|2019|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] aan zo was hier al langsgekomen. En dan dus voor de Sprinter uit nog, immers maakte het snellere sprintermaterieel dit mogelijk. Bij een symmetrische dienstregeling zit 'ie dan dus de andere kant op ook tussen Sprinter en IC naar Rotterdam in. Uit de adviesaanvraag lees ik dat de IC naar Rotterdam weer naar de ligging van vorig jaar teruggaat (dus 1 minuut later uit Amersfoort), maar dan zou je nog altijd 3 minuten overhouden voor de overstap in Utrecht. Kennelijk gaat die er dan dus nog een paar minuten langer over doen om in Utrecht te komen, wat daar van de keertijd af gaat. Maar richting Amersfoort is die overstap er dan dus weer wel, wordt dat niet wat verwarrend?

En in Amersfoort dus een cross-platform overstap vanuit de nieuwe IC Deventer - Den Haag op de IC naar Amsterdam, dat zorgt dus dat je met die extra IC aan het relatief klantonvriendelijke spoor 4A vast zit. Iets wat weer niet heel goed is voor de spreiding van de reizigers in de trein
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door reisthijs »

Cas schreef:Het lijkt me dat men hier meerdere vliegen in één klap probeert mee te slaan, namelijk versterking op Breda-Eindhoven terwijl Dordrecht zijn geliefde intercity terugkrijgt.
Erg veel versterking lijkt het alleen niet op te leveren, met maar twee ritten die echt in de spits rijden ('s ochtends Eindhoven-Breda, 's middags Breda-Eindhoven).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door SuperGhost »

Daniel schreef:En in Amersfoort dus een cross-platform overstap vanuit de nieuwe IC Deventer - Den Haag op de IC naar Amsterdam, dat zorgt dus dat je met die extra IC aan het relatief klantonvriendelijke spoor 4A vast zit. Iets wat weer niet heel goed is voor de spreiding van de reizigers in de trein
Dat lijkt me heel erg krap, want je komt vanuit Deventer om ongeveer .23/.24 aan, terwijl om .22 en .23 de intercity's naar Enschede en Schothorst vertrekken en om .26 de stopper naar Barneveld Zuid. Dat wordt wel erg krap allemaal. Als je dan door al die langzame wissels naar 4a moet, lijkt me dat je zelfs nog ietsjes later aankomt. Dan lijkt me de aansluiting ri. Amsterdam ook verkeerd gaan.

Een optie om dat op te lossen is om de Valleilijn-treinen te verplaatsen naar spoor 5b, zodat heel spoor 4 vrij is voor de spits-intercity's Deventer<->Den Haag. Dan hoef je niet meer via spoor 3c te rijden. Wel blijft dan de kruising met de Valleilijn-treinen bestaan.

Een andere optie is om ook de Intercity van/naar Amsterdam C in de spits via Amersfoort Schothorst te laten steken, waarbij in de spits dan de IC Zwolle<->Rotterdam naar het middelste eilandperron verhuisd (4a voor ri. Zwolle, 5 voor ri. Rotterdam). Dan heb je geen krappe kruisingen meer en lijkt me dus de beste optie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Daniel »

Het lijkt me aannemelijk dat de stoptrein naar Barneveld dan op spoor 5B neergezet gaat worden, op die manier hoef je namelijk slechts beperkt door langzame wissels om op 4A te komen en heb je ook geen conflict met de treinen naar Schothorst/Enschede.

De IC van/naar Amsterdam via Schothorst omrijden wordt ook krapper met deze nieuwe dienstregelingopzet omdat die dan strak achter de [serie=Sprinter|2019|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] aan moet (en vlak voor de nieuwe IC uit Deventer uit). Wil je snellere wissels kunnen gebruiken dan moet de IC uit Deventer namelijk al bij Amersfoort aansluiting naar rechts en vervolgens een heel stuk over hetzelfde spoor als de trein die je via Schothorst aan het omrijden bent.
Daarnaast moet je het niet willen dat je met de IC Rotterdam - Zwolle over 4a moet gaan rijden, dat perron is 100 meter korter dan spoor 2 en levert dus ook allerlei lengtebeperkingen op in de spits. En ik denk niet dat het echt de bedoeling is om daar treinen in te gaan korten want tussen Amersfoort en Zwolle hebben die hun huidige lengte nog hard zat nodig.

Wat ik nog niet in de adviesaanvraag las trouwens is of de IC-Berlijn en de daluren-IC Deventer-Amsterdam in Amersfoort ook een cross-platform aansluiting op de nieuwe IC naar Utrecht gaan bieden. Qua spoorgebruik wel wat complex zeker vanuit Utrecht richting Deventer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door SuperGhost »

Spoor 4a is met 320 meter gewoon op IC-lengte :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Daniel »

Echter passen langs een perron met een nuttige lengte van 320 meter geen 12 bakken ICM, wat toch echt een regelmatig voorkomende inzet in de treinseries Rotterdam - Zwolle is. Die combi is namelijk 321 meter lang :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door MetroRET »

4maal ICM3 zelfs 323 meter. :mrgreen:
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Wannes »

Dat is toch gewoon een kwestie van extreem goed remmen?
:lol:
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door MetroRET »

Dat is gezien de hoogte van de cabine van de ICM een nog grotere uitdaging.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door OVinspecteur »

ArrivaBas schreef:Kijkend naar de vertrektijden uit Dordrecht wordt gepoogd vlak voor de [serie=Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] naar Vlissingen te rijden, een half uur omgeklapt t.o.v. nu.
Waar vind je die tijden precies?

Deze serie lijkt een vroege spits voor werkenden in/om Dordrecht te combineren met vliegtuigpassagiers naar Eindhoven airport en recreatief dalurenverkeer. Ik neem aan dat er gekeken is naar de check-in/check-uit-momenten van de huidige reizigers. Het lijkt me overigens nog steeds niet handig om direct na de sprinter in dezelfde richting uit Dordrecht te vertrekken. Dus precies 30 minuten omklappen zou ik betreuren. Ook reizigers naar/uit de richting Arnhem/Nijmegen hebben er dan nog niets aan.

Vroeger (spoorboekje 2010) deed de IC 59 min. over Dordrecht - Eindhoven. [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] en [serie=Intercity|2019|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] doen er nu samen 1:18u over. Als daar dan 10 minuten van af gaat volgens de adviesaanvraag dan staat deze nieuwe trein toch nog ergens een tijdje te wachten lijkt me.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Bjarte »

Welk materieel wordt er ingezet om die 4 minuten tijdswinst te bewerkstelligen op de [serie=Sprinter|2019|Groningen - Zwolle8100[/serie]? Als dat SLT is, dan gaat het noorden er sterk op achteruit! Momenteel wordt dit met ICM gereden, dus het comfortniveau gaat sowieso omlaag. Ik vraag mij af of reizigers daar die 1 of 2 minuten winst nou voor over hebben.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door jelmerrr »

SNG komt er te rijden.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door SLToilet »

reisthijs schreef:
Cas schreef:Het lijkt me dat men hier meerdere vliegen in één klap probeert mee te slaan, namelijk versterking op Breda-Eindhoven terwijl Dordrecht zijn geliefde intercity terugkrijgt.
Erg veel versterking lijkt het alleen niet op te leveren, met maar twee ritten die echt in de spits rijden ('s ochtends Eindhoven-Breda, 's middags Breda-Eindhoven).
En dat is dan net de tegenspits voor veel reizigers, aangezien de reizigers richting de Randstad toch wel de snellere trein naar Rotterdam zullen pakken, maar andersom kan het juist interessant zijn; naar Eindhoven in de ochtend en van Eindhoven aan het eind van de middag. Als dat niet het geval is, is het gewoon sund van het materieel.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door waldo79 »

Het gaat dan ook niet om Eindhoven - Breda op zich, maar de snelle ontsluiting van het zuidoosten naar Dordrecht v.v.

Vanuit Eindhoven betekent het juist wat extra ritten naar Breda v.v.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:Uit de adviesaanvraag lees ik dat de IC naar Rotterdam weer naar de ligging van vorig jaar teruggaat (dus 1 minuut later uit Amersfoort), maar dan zou je nog altijd 3 minuten overhouden voor de overstap in Utrecht.
Die overstap is nu in Utrecht 2 minuten, als hij 1 minuut later in Utrecht aankomt wordt de overstap 1 minuut.
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Gothic-Writer »

OVinspecteur schreef:
ArrivaBas schreef:Kijkend naar de vertrektijden uit Dordrecht wordt gepoogd vlak voor de [serie=Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] naar Vlissingen te rijden, een half uur omgeklapt t.o.v. nu.
Waar vind je die tijden precies?

Deze serie lijkt een vroege spits voor werkenden in/om Dordrecht te combineren met vliegtuigpassagiers naar Eindhoven airport en recreatief dalurenverkeer. Ik neem aan dat er gekeken is naar de check-in/check-uit-momenten van de huidige reizigers. Het lijkt me overigens nog steeds niet handig om direct na de sprinter in dezelfde richting uit Dordrecht te vertrekken. Dus precies 30 minuten omklappen zou ik betreuren. Ook reizigers naar/uit de richting Arnhem/Nijmegen hebben er dan nog niets aan.

Vroeger (spoorboekje 2010) deed de IC 59 min. over Dordrecht - Eindhoven. [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] en [serie=Intercity|2019|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] doen er nu samen 1:18u over. Als daar dan 10 minuten van af gaat volgens de adviesaanvraag dan staat deze nieuwe trein toch nog ergens een tijdje te wachten lijkt me.
Zal mij niks verbazen als dat wachtpunt bij Gilze-Rijen komt te liggen, wat dan meteen ook een probleem op gaat leveren, aangezien die losers van de gemeente daar, op geen enkele wijze willen mee werken aan een betere capaciteit op het spoor.
Sterker nog, ze hebben het al voor elkaar dat het "wachtspoor" wat daar ligt, buiten gebruik is gesteld en in de plannen voor het nieuwe station is op geen enkele wijze rekening gehouden met eventuele spoorverdubbeling, die (zeker tussen Tilburg en Breda) steeds harder nodig is.

Dus die extra intercity zou theoretisch gezien een goede aanvulling zijn, maar wil je hem inpassen tussen Tilburg en Breda, dan zal je of Gilze-rijen samen met Tilburg Universiteit aan de rit moeten toevoegen of Tilburg Reeshof, zolang er niet meer sporen zijn tussen Breda en Tilburg.
Ook mogen ze dan in Tilburg ook wel eens gaan opschieten met het verder aanleggen van perron 4, want dat is ook geen overbodige luxe.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:
Daniel schreef:Uit de adviesaanvraag lees ik dat de IC naar Rotterdam weer naar de ligging van vorig jaar teruggaat (dus 1 minuut later uit Amersfoort), maar dan zou je nog altijd 3 minuten overhouden voor de overstap in Utrecht.
Die overstap is nu in Utrecht 2 minuten, als hij 1 minuut later in Utrecht aankomt wordt de overstap 1 minuut.
Ik zat kennelijk nog met de oude ligging van de [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] in m'n hoofd (in 2018 was de overstap nog 3 minuten, maar de 2000 bleek toen ook 2 minuten later te rijden dan nu).
Maar blijft potentieel verwarrend dat 'ie de ene kant op ruim lukt en de andere kant op net niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Z2N »

Dat zal niet zo'n probleem zijn, want reizigers die van Zwolle of verder komen reizen over Almere naar Den Haag (zo komt het uit de reisplanner), en de 2000 zal naar Amersfoort en Deventer rijden, en dus zullen er heel weinig mensen zijn die echt baat hebben bij die overstap. Alleen mensen die in Amersfoort de trein missen en met de korte overstap alsnog de 2000 naar Den Haag C willen halen misschien.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Daniel »

Ik zei in m'n eerdere bericht hierover al dat inderdaad elke reiziger een alternatief heeft, maar dat maakt het niet minder verwarrend.

In elk geval zijn er ook nog genoeg reizigers die die overstap in Utrecht maken. In tegenstelling tot wat jij schrijft komt 'ie namelijk wel degelijk uit de reisplanner, die geeft namelijk beide opties weer waarbij de reis via Utrecht op dit moment ook 7 minuten sneller is.
En ook in 2020 zal die van Den Haag naar Zwolle uit de planner blijven komen, want die kant op verandert er eigenlijk niks aan de ligging van de treinen (de adviesaanvraag heeft het ook specifiek over vervallen in één richting). Die kant op scheelt het zelfs 10 minuten trouwens. Heel gek is het natuurlijk ook niet dat reizigers die de ene kant op een overstap kunnen maken denken dat het de andere kant uit ook mogelijk is, mede door de behoorlijk klokvaste dienstregelingen die we in Nederland hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Wubbo »

Ik ben er nog niet zo gerust op dat er de andere kant op niets wijzigt, maar ik laat me graag verrassen. Ruim lukken is ook overdreven: die overstap is 2 minuten en gaat met regelmaat mis.
Gamma
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Gamma »

Daniel schreef:En ook in 2020 zal die van Den Haag naar Zwolle uit de planner blijven komen, want die kant op verandert er eigenlijk niks aan de ligging van de treinen (de adviesaanvraag heeft het ook specifiek over vervallen in één richting).
Best vermoeiend, die continue verkeerde aannames van je. In dit geval gaat in drgl 2020 de aansluiting 2000 op 600/500 in Ut verloren (overstaptijd van 1 minuut dus niet). De reis tussen Zl en Gvc zal in beide richtingen het snelst over de Hanzelijn zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Suus »

Daniel schreef:(de adviesaanvraag heeft het ook specifiek over vervallen in één richting).
Uit de leeswijzer in de adviesaanvraag: In principe gelden beschreven wijzigingen (reistijden en overstaptijden) in beide richtingen. Als de tegenrichting afwijkt, meldt NS dit expliciet.

NS meldt niet expliciet dat vanuit Den Haag Centraal naar Zwolle in Utrecht Centraal de overstap wel behouden blijft. En dan nog, er gaat geen enkele verbinding verloren als die overstap in Utrecht wegvalt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5925
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Bemined »

Daniel schreef:Echter passen langs een perron met een nuttige lengte van 320 meter geen 12 bakken ICM, wat toch echt een regelmatig voorkomende inzet in de treinseries Rotterdam - Zwolle is. Die combi is namelijk 321 meter lang :wink:
De enige reden dat er lange treinen rijden is de drukte op Amersfoort - Utrecht, voor Utrecht - Rotterdam en Amersfoort - Zwolle volstaat ICM11. Dus als deze extra treinen succesvol zijn dan kan men dat DDZ en bijbehorende combineerproblemen ook weer weghalen hier.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Daniel »

Mwoh, als ik zag wat er zoal blijft zitten in Amersfoort en wat daar nog instapt zijn lange treinen tot Zwolle ook geen overbodige luxe hoor. Al redt je het dan wel met enkeldeks ja.
Suus schreef:
Daniel schreef:(de adviesaanvraag heeft het ook specifiek over vervallen in één richting).
Uit de leeswijzer in de adviesaanvraag: In principe gelden beschreven wijzigingen (reistijden en overstaptijden) in beide richtingen. Als de tegenrichting afwijkt, meldt NS dit expliciet.

NS meldt niet expliciet dat vanuit Den Haag Centraal naar Zwolle in Utrecht Centraal de overstap wel behouden blijft. En dan nog, er gaat geen enkele verbinding verloren als die overstap in Utrecht wegvalt.
Verbindingen gaan natuurlijk ook niet snel echt verloren, maar Den Haag - Zwolle wordt wel 10 minuten trager als je via de Hanzelijn moet.
Overigens zit er in mijn redenatie ook een stukje wat überhaupt kan op de beschikbare infra en juist daardoor heb ik twijfels of de overstap richting Zwolle wel verloren gaat: er zitten afhankelijk van de gekozen sporen per serie namelijk her en der wat krappe overkruisingen in die in elk geval niet korter dan nu kunnen. Maar dat weten we pas als er patroon tijden bekend zijn.

Jammer overigens dat juist hierover zo doorgezaagd wordt en niet over de andere veel interessantere kwestie uit mijn eerdere post over de aansluitingen andersom in Amersfoort als de IC Berlijn rijdt of de dal-IC van Deventer naar Amsterdam.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Daniel »

Via Somda wat inzicht gekregen in het spoorgebruik dat men wil gaan toepassen: zoals ik al een beetje vermoedde blijft de [serie=Intercity|2019|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie]/[serie=Intercity|2019|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] via spoor 12 rijden in Utrecht en maakt als direct gevolg de [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] straks kop op spoor 11. Dat betekent dus ook dat er pas een rijweginstelling voor de vertrekkende trein ri. Zwolle kan plaatsvinden zodra de IC uit Den Haag binnen is. En dat zou dan allemaal binnen een minuut moeten gebeuren? Lijkt me niet heel realistisch.
Als extra complicerende factor in de spoorbezetting schijnt de [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] er dan ook nog tussendoor te moeten, want die zou dus op spoor 12 moeten aankomen om vervolgens via het tailtrack op OZ naar vertrekspoor 8 om te rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten