Dienstregeling 2020

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door reisthijs »

NS kan die inschatting ook maken en omroepen hoe lang het gaat duren.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door AppleMoose »

Precies. Er wordt zo goed als altijd wel een prognose gegeven van wanneer de dienstregeling weer hervat wordt. Bovendien, een aanrijding met een object kan best langer duren dan een aanrijding met een persoon. Je kan zelf wel een tijd inschatten, maar zolang je niet precies op de hoogte bent van de details, kun je niks met de info waarmee de aanrijding is gebeurd en blijft een eindtijd een wilde gok. Hetzelfde geldt voor de mededeling over zoiets als een dier op het spoor. In de app is vaak te lezen welk dier het betreft. Totaal irrelevante overinformatie.

Wanneer de treinen niet rijden is voor de reiziger het volgende van belang:
Oorzaak: aanrijding (waarmee is niet relevant, reiziger kan er niets mee), Dier op het spoor (welk dier doet er niet toe, reiziger kan er niks mee) etc.
Gevolg: Geen treinen tussen A en B (+eventueel minder treinen tussen B en C)
Hoe verder te reizen? Vervoerder geeft omreisadvies en/of zet bussen in + eventuele mededeling waar de bussen te vinden zijn.
Duur: Vervoerder geeft prognose eindtijd aan.

Het is een beetje van deze tijd dat we iedereen tot in detail willen informeren, maar dat gaat ten koste van de werkelijk relevante informatie.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door umbusko »

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Soms kan het soort aanrijding wel degelijk relevant zijn: je kunt op je klompen aanvoelen dat een aanrijding met een wild zwijn wel eens een langdurigere aangelegenheid kan zijn dan een aanrijding met een gans. :wink:

Ik heb al zo vaak meegemaakt dat prognoses niet klopten. Vaak gingen 45 minuten voor het einde van de prognose de treinen weer rijden of werd de prognose juist een half uur voor de eindtijd weer met twee uur verlengd. Op het moment dat een verstoring net optreedt, vind ik het heel prettig om onmiddellijk te weten wat er aan de hand is, zodat ik - in combinatie met de al dan niet gegeven prognose - direct kan inschatten of omreizen handig is. Ik snap best de argumenten om de toevoeging "met een persoon" weg te halen - prima - maar in het algemeen ben ik toch blij met details.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door AppleMoose »

Dat ligt er maar net aan waar de gans of het wild zwijn is geraakt en wat de opgelopen schade is aan het spoor/materieel. Kan een trein nog op eigen kracht verder rijden of niet?

Prognoses zijn geen absolute zekerheid, (eigen inschattingen zijn dat evenmin) dus het klopt dat ze soms niet kloppen. Er kan tussentijds van alles gebeuren waarom er eerder weer gereden kan worden of dat het allemaal wat langer duurt dan voorzien. Dat verandert niet als je weet dat het een aanrijding met een persoon, diersoort of object is.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door umbusko »

Twee weten meer dan één. :wink: Krijg je details, dan kun je je eigen prognose maken en die afzetten tegen de officiële prognose. Krijg je alleen een prognose, tsja, dan kun je alleen uitgaan van de prognose. Maar goed, "aanrijding" biedt ook nog wel detail, beter dan gewoon "er rijdt niks punt".
PHS

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door PHS »

Ik ben erg benieuwd waar de onderzoekers van Trimbos zich op baseren. Er is steeds meer aandacht voor zelfdoding. Daar kan je moeilijk op tegen zijn, maar of het aanpassen van de omroep 'aanrijding met een persoon' naar 'aanrijding' nou dé oplossing is - ik denk het niet.

Verder heb ik de indruk dat reizigers wel degelijk belang hechten aan de oorzaak van een verstoring. Het noemen van de oorzaak legitimeert namelijk de vertraging; een trein is namelijk niet zomaar te laat of om een slechte reden te laat (bijvoorbeeld de machinist zich heeft verslapen), maar omdat er een probleem is dat - meestal - buiten de macht van de spoorwegen ligt. Zelf zeg ik liever een afspraak af 'omdat er een aanrijding met een persoon is geweest' dan 'omdat de treinen niet rijden', het eerste excuus komt namelijk sterker over.

Wat in mijn ogen wel beter zou kunnen, is aangeven wélke treinen worden geraakt door de verstoring. Dat zou zeker goed werken in combinatie met lijnnummers en -letters. Voorbeeld van een omroep op Ut: 'Dames en heren Beste reizigers. Dit is een bericht voor reizigers tussen Amersfoort en Zwolle. Vanwege een aanrijding {met een persoon} rijden er geen treinen tussen Harderwijk en Nunspeet. Intercity F naar Leeuwarden rijdt niet verder dan Amersfoort. Sprinter 30 naar Zwolle rijdt niet verder dan Harderwijk. Deze verstoring duurt tot ongeveer 18:30. Plan uw reis in de app.'
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door T-hijs »

Juist heel veel mensen, vooral mensen die met zelfdoding in aanraking zijn geweest doordat ze ofwel zelf een poging hebben gedaan, ofwel in hun omgeving voorbeelden kennen, hebben "last" van de term "aanrijding met een persoon", vanwege de associatie die het oproept. En diezelfde term brengt mensen op een idee. Dat is de reden dat NS heeft besloten van die term af te stappen.
F.k.a. Bollenstad
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door sirvinniei »

Ik vind juist een aanrijding heftiger klinken dan aanrijding met persoon. Misschien omdat het tweede puur NS jargon is en daar niet zo sterk een beeld bij gevormd kan worden, terwijl een aanrijding ook bij bijvoorbeeld auto's wordt gebruikt, waar ik me weer veel sterker een beeld van kan vormen.
Maarja, ik heb geen ervaring met zelfdoding in mijn directe omgeving en kan best begrijpen dat het voor andere mensen anders overkomt.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door isadora »

Geheel off-topic, maar wat dacht je van die smakelijke plaatjes op sigarettendoosjes?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Bemined »

Volgens de NS diensten app gaat de 1900 met ICM gereden worden terwijl de [serie=Sprinter|2019|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie] 3 composities FLIRT en 3 composities SLT wordt. Op donderdag verhuist een van deze SLTs naar de [serie=Sprinter|2019|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie]/[serie=Sprinter|2019|Weert - Eindhoven6400[/serie] ter variatie. Verder de 15600 met SLT, en in de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie]/[serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] worden de drukste treinen versterkt tot drie stellen SGM.

Verder bevestiging dat DDZ doordeweeks inderdaad vrijwel verdwijnt in de [serie=Intercity|2019|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie]/[serie=Intercity|2019|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie], alleen in de 524/559 blijft nog DDZ8 rijden (en de rest van de dag als solo DDZ4).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Meltrain »

Waar komt al dat SLT dan vandaan, want het verdwijnt uit geen enkele treinserie? Dat extra SGM zal wel uit de [serie=Sprinter|2019|Baarn - Utrecht Centraal5500[/serie] komen, waar het wordt vervangen door SLT.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door jelmerrr »

Die komt uit de SNG reserve.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door waldo79 »

Gaat het geen gemengd bedrijf rijden met ander materieel? Dat lijkt me aannemelijk.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door MetroRET »

jelmerrr schreef:Die komt uit de SNG reserve.
Klopt, dat zijn die van de [serie=Sprinter|2019|Leiden Centraal - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] en er komen natuurlijk ook nog 4 stellen vrij uit de [serie=Sprinter|2019|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Den Haag Centraal4600[/serie]/[serie=Sprinter|2019|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal14600[/serie].

Verder inderdaad een mix tussen FLIRT en SLT in de 4400.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Bemined »

Er werd tot nu toe inderdaad flink wat materieel op reserve gehouden, maar blijkbaar heeft SNG zich nu voldoende bewezen want er lijkt geen materieel meer achtergehouden te worden. Zo snel gezien worden er volgende week 7 stellen SLT, 15 stellen SNG, 8 stellen ICM en 3 stellen DDZ meer ingezet. Daar staat tegenover dat DDAR, DDM en een klein deel van SGM terzijde gesteld wordt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Suus »

Het langzamer laten rijden (slechts 115 km/uur) van de [serie=Intercity|2020|Den Haag Centraal - Eindhoven Centraal1100[/serie] tussen Breda en Boxtel had geen merkbaar effect op de ervaren trillingen in woningen nabij het spoor, dus sinds 14 juni rijdt de [serie=Intercity|2020|Den Haag Centraal - Eindhoven Centraal1100[/serie] daar weer op baanvaksnelheid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door teun »

Betekend dat dat op termijn de 1100 ook weer een minuutje later uit Eindhoven vertrekt?
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Bemined »

Dat doet ie sinds 14 juni alweer :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Suus »

Is alweer het geval. Vertrek is terug naar xx:14 en xx:44 volgens de Reisplanner *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door MetroRET »

En vervolgens 4 minuten kogelschieten in Tilburg :roll:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door Suus »

Ja, dat is ook een grote ergernis van mij, maar blijkbaar kan de trein niet later vertrekken in Eindhoven wegens een goederenpad ofzoiets.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door MetroRET »

Dan dit hij de 3600 bij Tba in de weg.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Dienstregeling 2020

Bericht door JordiBrabant »

En de [serie=Intercity|2020|Venlo - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] rijdt ook op minimale afstand achter de [serie=Intercity|2020|Den Haag Centraal - Eindhoven Centraal1100[/serie] aan, inderdaad is er vaak een goederentrein over de buitenste sporen rond het vertrek van de [serie=Intercity|2020|Den Haag Centraal - Eindhoven Centraal1100[/serie] in Ehv, deze wordt ingehaald voor Boxtel.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten