Dienstregeling 2020
Re: Dienstregeling 2020
Er zijn een aantal incidenten met VIRM geweest waarbij er met de eerste remstand geremd werd, het rode sein gemist en gepasseerd met fors meer dan 40 km/u. De ATB greep niet in doordat de eerste remstand ook voldeed. Hierdoor werd het gevaarpunt ook bereikt, en zijn serieuze ongelukken slechts voorkomen, doordat voor de andere treinen het sein afviel.
Om dit probleem te ondervangen is/wordt de ATB in VIRM aangepast, zodat de tweede remstand als minimum vereist wordt. Hierdoor wordt er zoals gezegd sneller geremd, waardoor je gemiddeld met een lagere snelheid zal rijden.
Om dit probleem te ondervangen is/wordt de ATB in VIRM aangepast, zodat de tweede remstand als minimum vereist wordt. Hierdoor wordt er zoals gezegd sneller geremd, waardoor je gemiddeld met een lagere snelheid zal rijden.
Re: Dienstregeling 2020
NS heeft een besluit genomen over dienstregeling 2020: https://www.locov.nl/binaries/Locov%202 ... 388418.pdf
Re: Dienstregeling 2020
De sneltrein Dordrecht-Eindhoven die 4 keer per dag moet gaan rijden dreigt een boemeltje te worden:
https://www.bndestem.nl/dordrecht/nieuw ... ~a0cecf06/ (let op: Premium artikel)
https://www.bndestem.nl/dordrecht/nieuw ... ~a0cecf06/ (let op: Premium artikel)
Re: Dienstregeling 2020
Klinkt als dat iemand de gemiddelde snelheid uitgerekend heeft en niet snapt wat het verschil tussen maximale en gemiddelde snelheid is. 95km/h voor een gemiddelde snelheid is niet de snelste, maar zeker wel acceptabel, er zijn genoeg IC's die dat niet halen. Een goede IC gaat net over de 100km/h heen gemiddeld, waar een sprinter (afhankelijk van de halteafstanden uiteraard) zelden boven de 70km/h komt.
-
- Berichten: 629
- Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2020
Lees het artikel nog eens... Goederentreinen kunnen vaak max. 100 km/u en worden om marge in te bouwen ingelegd met 95 km/u (tot dusver de theorie, de praktijk pakt weer heel anders uit). Daarnaast zou je met je NS-treintje alsnog 140 km/u rijden als je wil, de kans dat je tegen een rood sein aanloopt is echter groter.
Re: Dienstregeling 2020
Aangezien de meeste intercity's zijn verworden tot sneltreinen is 95 km/h geen gek gemiddelde.
Re: Dienstregeling 2020
Ik vond die hele trein Dordrecht - Eindhoven al een raar plan maar nu blijkt het een bizar plan. Vooral dat de trein sowieso uitvalt wanneer de brug in Dordrecht niet open gaat. Dat wordt voor de potentiële reizigers duimen voor veel scheepvaartverkeer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2020
De klok en de klepel hebben elkaar nog niet helemaal gevonden in dit artikel. Maar ProRail heeft ook nog geen definitieve capaciteitsverdeling gedaan, dus voorlopig wachten we even af wat klok en klepel wel precies worden.
Re: Dienstregeling 2020
Een gemiddelde snelheid van boven de 100 km/h is echt bijzonder voor een intercity. Volgens mij haalt zelfs Zwolle-Groningen dat niet. Zwolle-Leeuwarden sinds ze wat extra tussenstops hebben ingevoerd ook net niet meer.DingeZ schreef:Klinkt als dat iemand de gemiddelde snelheid uitgerekend heeft en niet snapt wat het verschil tussen maximale en gemiddelde snelheid is. 95km/h voor een gemiddelde snelheid is niet de snelste, maar zeker wel acceptabel, er zijn genoeg IC's die dat niet halen. Een goede IC gaat net over de 100km/h heen gemiddeld, waar een sprinter (afhankelijk van de halteafstanden uiteraard) zelden boven de 70km/h komt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Dienstregeling 2020
Rotterdam - Groningen (serie 500) is volgens mij nog steeds de binnenlandse treinserie met de hoogste gemiddelde snelheid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2020
De [serie=Intercity|2019|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] rijdt inderdaad met een rijtijd van 142 minuten (hierbij zijn dus alle buffers op de tussenstations afgerekend) over 249,3 km: 105,34 km/uur
En dat terwijl de [serie=Intercity direct|2019|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] (via de HSL van 20 km/u harder) over het gehele traject van 62 minuten van 115,6 km op een gemiddelde snelheid van 111,87 km/uur komt, wat dus maar 6,5 km harder is.
En dat terwijl de [serie=Intercity direct|2019|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] (via de HSL van 20 km/u harder) over het gehele traject van 62 minuten van 115,6 km op een gemiddelde snelheid van 111,87 km/uur komt, wat dus maar 6,5 km harder is.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2020
Waarmee je meteen Suus tegenspreekt, aangezien de 900 toch echt een binnenlandse treinserie is
Re: Dienstregeling 2020
Wat mij nog meevalt, de 900 heeft 16 minuten nodig voor Amsterdam Centraal - Schiphol Airport terwijl het minstens drie keer zo lange traject naar Rotterdam Centraal in 25 minuten kan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2020
Dat is ook hetgene wat de [serie=Intercity direct|2019|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] zo gigantisch onderuit trekt in de gemiddelde snelheid:
Asd-Shl = 13 minuten // 17,4 km = 80,3 km/u.
Shl- Rtd = 24 minuten // 52,4 km = 131 km/u.
Rtd-Bd = 24 minuten // 45,8 km = 114,5 km/u.
Asd-Shl = 13 minuten // 17,4 km = 80,3 km/u.
Shl- Rtd = 24 minuten // 52,4 km = 131 km/u.
Rtd-Bd = 24 minuten // 45,8 km = 114,5 km/u.
Re: Dienstregeling 2020
Niet in de laatste plaats komt dit doordat de trein over langzame stukken door Amsterdam moet, en zelfs als je vaart kan maken op de Westtak dan zit je zo weer in een bocht. De 500 heeft dat minder en enkele trajecten zijn nóg langer dan de 900 heeft.
- optrekken in Utrecht, maar ook Rotterdam, is makkelijker dan in Amsterdam.
- 160 is niet veel sneller dan 140
- wel zijn Harderwijk, Meppel en Hoogeveen plaatsen waar de 500 langzamer moet, maar dit heeft maar een kleine invloed op de reistijd.
- optrekken in Utrecht, maar ook Rotterdam, is makkelijker dan in Amsterdam.
- 160 is niet veel sneller dan 140
- wel zijn Harderwijk, Meppel en Hoogeveen plaatsen waar de 500 langzamer moet, maar dit heeft maar een kleine invloed op de reistijd.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Dienstregeling 2020
De nieuwe dienstregeling: een oplossing voor 50 duizend conflicten
19 augustus 2019
ProRail maakt maandag de dienstregeling bekend. Met daarin niet alleen het nieuwe spoorboekje van de NS, maar ook dat van concurrenten, goederenvervoerders, aannemers en de Veluwse stoomtram. ‘Het piept en kraakt overal.’
Wat is nou het grootste knelpunt bij het opstellen van de ‘dienstregeling’ voor het hele Nederlandse spoor? Wat is de grootste knoop in die spaghettiknoedel van 7.300 kilometer rails waarover de NS en nog eens vijftig andere vervoerders denderen met reizigers, kolen, graan en Spaanse sinaasappelen? Mike Roos, coördinator capaciteitsverdeling bij ProRail, hoeft in Utrecht over die vraag niet lang te denken. ‘Het piept en kraakt overal.’
Maandag maakt de spoornetbeheerder bekend hoe het spoorboekje van 2020 eruit gaat zien. Dat is nogal een monnikenwerk. Europa’s drukst bereden spoor is een legpuzzel, Rubiks kubus en gordiaanse knoop ineen, met elke dag zesduizend reizigersritten en driehonderd vrachttransporten. Die puzzel leggen Roos en dertig collega’s, elk jaar opnieuw. Na vandaag gaan ze eerst op vakantie, en dan gaan ze de boel finetunen. Dat doen ze ook na medio december, als het spoor volgens de nieuwe dienstregeling gaat draaien.
De opvallendste wijzigingen voor 2020 pakken grosso modo in het voordeel uit van de forens. Vooral Amersfoort is spekkoper. De intercity’s tussen Den Haag en Utrecht gaan overdag twee keer per uur doorrijden naar Amersfoort en in de spits naar Deventer. ’s Ochtends pendelen vier extra treinen tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort. Verder kunnen strandliefhebbers zich in de zomer tussen Haarlem en Zandvoort elk uur in twee extra Sprinters persen.
Bron en meer...
19 augustus 2019
ProRail maakt maandag de dienstregeling bekend. Met daarin niet alleen het nieuwe spoorboekje van de NS, maar ook dat van concurrenten, goederenvervoerders, aannemers en de Veluwse stoomtram. ‘Het piept en kraakt overal.’
Wat is nou het grootste knelpunt bij het opstellen van de ‘dienstregeling’ voor het hele Nederlandse spoor? Wat is de grootste knoop in die spaghettiknoedel van 7.300 kilometer rails waarover de NS en nog eens vijftig andere vervoerders denderen met reizigers, kolen, graan en Spaanse sinaasappelen? Mike Roos, coördinator capaciteitsverdeling bij ProRail, hoeft in Utrecht over die vraag niet lang te denken. ‘Het piept en kraakt overal.’
Maandag maakt de spoornetbeheerder bekend hoe het spoorboekje van 2020 eruit gaat zien. Dat is nogal een monnikenwerk. Europa’s drukst bereden spoor is een legpuzzel, Rubiks kubus en gordiaanse knoop ineen, met elke dag zesduizend reizigersritten en driehonderd vrachttransporten. Die puzzel leggen Roos en dertig collega’s, elk jaar opnieuw. Na vandaag gaan ze eerst op vakantie, en dan gaan ze de boel finetunen. Dat doen ze ook na medio december, als het spoor volgens de nieuwe dienstregeling gaat draaien.
De opvallendste wijzigingen voor 2020 pakken grosso modo in het voordeel uit van de forens. Vooral Amersfoort is spekkoper. De intercity’s tussen Den Haag en Utrecht gaan overdag twee keer per uur doorrijden naar Amersfoort en in de spits naar Deventer. ’s Ochtends pendelen vier extra treinen tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort. Verder kunnen strandliefhebbers zich in de zomer tussen Haarlem en Zandvoort elk uur in twee extra Sprinters persen.
Bron en meer...
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2020
Ik geloof best dat een stoomtram overal piept en kraakt, maar niet dat er een over de Veluwe rijdt. (A)de Veluwse stoomtram. ‘Het piept en kraakt overal.’
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2020
Ze hebben het dan over de stoomtrein van de VSM (Veluwsche Stoomtrein Maatschappij) op Apeldoorn-Dieren.reisthijs schreef:Ik geloof best dat een stoomtram overal piept en kraakt, maar niet dat er een over de Veluwe rijdt. (A)de Veluwse stoomtram. ‘Het piept en kraakt overal.’
Alleen vraag ik me af waarom die ook een door ProRail goedgekeurde dienstregeling moet hebben, dat traject ligt vrij van het HRN.
-
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Dienstregeling 2020
Vermoedelijk staat dit voor charter- en excursietreinen van de VSM en dergelijke bedrijven.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2020
Waarschijnlijk gaat dit over de spoorlijn Apeldoorn-Dieren, waarvan de verkeersleiding wordt verzorgd door ProRail.
Charter- en excursietreinen zijn meestal geen onderdeel van de jaardienstregeling, omdat die niet zo lang van te voren gepland worden.
Charter- en excursietreinen zijn meestal geen onderdeel van de jaardienstregeling, omdat die niet zo lang van te voren gepland worden.
Laatst gewijzigd door reisthijs op vr 23 aug 2019, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 629
- Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2020
De trajecten Apeldoorn VAM - Apeldoorn en het laatste stukje Dieren zijn Prorail-terrein. Tevens regelt Prorail de verkeersleiding.
Charter- en excursietreinen (voor zover die nog rijden) worden geregeld door een vervoerder die de papieren hiervoor geregeld heeft. Tegenwoordig zorgt RXP hiervoor.
Charter- en excursietreinen (voor zover die nog rijden) worden geregeld door een vervoerder die de papieren hiervoor geregeld heeft. Tegenwoordig zorgt RXP hiervoor.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2020
oke, ik wist niet dat ProRail de verkeersleiding over dat museumlijntje ook deed
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8684
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2020
Via http://hafas.bene-system.com/ is de dienstregeling vanaf 15-12-2019 te plannen! :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Dienstregeling 2020
Rijdt die extra IC Dordt-Eindhoven nou 4x naar eindhoven en maar 3x naar Dordrecht? :?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 165 gasten