Pagina 5 van 12

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: di 19 mar 2019, 00:38
door Wievank
Er zijn een aantal incidenten met VIRM geweest waarbij er met de eerste remstand geremd werd, het rode sein gemist en gepasseerd met fors meer dan 40 km/u. De ATB greep niet in doordat de eerste remstand ook voldeed. Hierdoor werd het gevaarpunt ook bereikt, en zijn serieuze ongelukken slechts voorkomen, doordat voor de andere treinen het sein afviel.

Om dit probleem te ondervangen is/wordt de ATB in VIRM aangepast, zodat de tweede remstand als minimum vereist wordt. Hierdoor wordt er zoals gezegd sneller geremd, waardoor je gemiddeld met een lagere snelheid zal rijden.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: ma 13 mei 2019, 20:08
door wouter15
NS heeft een besluit genomen over dienstregeling 2020: https://www.locov.nl/binaries/Locov%202 ... 388418.pdf

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: ma 24 jun 2019, 09:30
door Michael
De sneltrein Dordrecht-Eindhoven die 4 keer per dag moet gaan rijden dreigt een boemeltje te worden:

https://www.bndestem.nl/dordrecht/nieuw ... ~a0cecf06/ (let op: Premium artikel)

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: ma 24 jun 2019, 11:31
door DingeZ
Klinkt als dat iemand de gemiddelde snelheid uitgerekend heeft en niet snapt wat het verschil tussen maximale en gemiddelde snelheid is. 95km/h voor een gemiddelde snelheid is niet de snelste, maar zeker wel acceptabel, er zijn genoeg IC's die dat niet halen. Een goede IC gaat net over de 100km/h heen gemiddeld, waar een sprinter (afhankelijk van de halteafstanden uiteraard) zelden boven de 70km/h komt.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: ma 24 jun 2019, 12:16
door Gebruikersnaam
Lees het artikel nog eens... Goederentreinen kunnen vaak max. 100 km/u en worden om marge in te bouwen ingelegd met 95 km/u (tot dusver de theorie, de praktijk pakt weer heel anders uit). Daarnaast zou je met je NS-treintje alsnog 140 km/u rijden als je wil, de kans dat je tegen een rood sein aanloopt is echter groter.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: ma 24 jun 2019, 13:01
door waldo79
Aangezien de meeste intercity's zijn verworden tot sneltreinen is 95 km/h geen gek gemiddelde.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: ma 24 jun 2019, 13:09
door Suus
Ik vond die hele trein Dordrecht - Eindhoven al een raar plan maar nu blijkt het een bizar plan. Vooral dat de trein sowieso uitvalt wanneer de brug in Dordrecht niet open gaat. Dat wordt voor de potentiële reizigers duimen voor veel scheepvaartverkeer. :roll:

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: ma 24 jun 2019, 18:13
door Wubbo
De klok en de klepel hebben elkaar nog niet helemaal gevonden in dit artikel. Maar ProRail heeft ook nog geen definitieve capaciteitsverdeling gedaan, dus voorlopig wachten we even af wat klok en klepel wel precies worden.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: ma 24 jun 2019, 22:12
door Vinny
DingeZ schreef:Klinkt als dat iemand de gemiddelde snelheid uitgerekend heeft en niet snapt wat het verschil tussen maximale en gemiddelde snelheid is. 95km/h voor een gemiddelde snelheid is niet de snelste, maar zeker wel acceptabel, er zijn genoeg IC's die dat niet halen. Een goede IC gaat net over de 100km/h heen gemiddeld, waar een sprinter (afhankelijk van de halteafstanden uiteraard) zelden boven de 70km/h komt.
Een gemiddelde snelheid van boven de 100 km/h is echt bijzonder voor een intercity. Volgens mij haalt zelfs Zwolle-Groningen dat niet. Zwolle-Leeuwarden sinds ze wat extra tussenstops hebben ingevoerd ook net niet meer.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: ma 24 jun 2019, 22:46
door Hainje
Groningen - Zwolle is zelfs 110,42 km/u gemiddeld.
Leeuwarden - Zwolle is net aan, namelijk 100,92 km/u gemiddeld.

Verder zelluf uitrekenen via dees, dees en ook dees.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: ma 24 jun 2019, 23:04
door Suus
Rotterdam - Groningen (serie 500) is volgens mij nog steeds de binnenlandse treinserie met de hoogste gemiddelde snelheid.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: ma 24 jun 2019, 23:15
door MetroRET
De [serie=Intercity|2019|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] rijdt inderdaad met een rijtijd van 142 minuten (hierbij zijn dus alle buffers op de tussenstations afgerekend) over 249,3 km: 105,34 km/uur

En dat terwijl de [serie=Intercity direct|2019|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] (via de HSL van 20 km/u harder) over het gehele traject van 62 minuten van 115,6 km op een gemiddelde snelheid van 111,87 km/uur komt, wat dus maar 6,5 km harder is.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: ma 24 jun 2019, 23:42
door SuperGhost
Waarmee je meteen Suus tegenspreekt, aangezien de 900 toch echt een binnenlandse treinserie is :wink:

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: ma 24 jun 2019, 23:59
door Suus
Wat mij nog meevalt, de 900 heeft 16 minuten nodig voor Amsterdam Centraal - Schiphol Airport terwijl het minstens drie keer zo lange traject naar Rotterdam Centraal in 25 minuten kan.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: di 25 jun 2019, 00:05
door MetroRET
Dat is ook hetgene wat de [serie=Intercity direct|2019|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] zo gigantisch onderuit trekt in de gemiddelde snelheid:
Asd-Shl = 13 minuten // 17,4 km = 80,3 km/u.
Shl- Rtd = 24 minuten // 52,4 km = 131 km/u.
Rtd-Bd = 24 minuten // 45,8 km = 114,5 km/u.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: di 25 jun 2019, 07:46
door SLToilet
Niet in de laatste plaats komt dit doordat de trein over langzame stukken door Amsterdam moet, en zelfs als je vaart kan maken op de Westtak dan zit je zo weer in een bocht. De 500 heeft dat minder en enkele trajecten zijn nóg langer dan de 900 heeft.
- optrekken in Utrecht, maar ook Rotterdam, is makkelijker dan in Amsterdam.
- 160 is niet veel sneller dan 140
- wel zijn Harderwijk, Meppel en Hoogeveen plaatsen waar de 500 langzamer moet, maar dit heeft maar een kleine invloed op de reistijd.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: ma 19 aug 2019, 11:24
door Mikos
De nieuwe dienstregeling: een oplossing voor 50 duizend conflicten

19 augustus 2019

ProRail maakt maandag de dienstregeling bekend. Met daarin niet alleen het nieuwe spoorboekje van de NS, maar ook dat van concurrenten, goederenvervoerders, aannemers en de Veluwse stoomtram. ‘Het piept en kraakt overal.’

Wat is nou het grootste knelpunt bij het opstellen van de ‘dienstregeling’ voor het hele ­Nederlandse spoor? Wat is de grootste knoop in die spaghettiknoedel van 7.300 kilometer rails waarover de NS en nog eens vijftig andere vervoerders denderen met reizigers, kolen, graan en Spaanse sinaasappelen? Mike Roos, coördinator capaciteitsverdeling bij ProRail, hoeft in Utrecht over die vraag niet lang te denken. ‘Het piept en kraakt overal.’

Maandag maakt de spoornet­beheerder bekend hoe het spoorboekje van 2020 eruit gaat zien. Dat is nogal een monnikenwerk. Europa’s drukst bereden spoor is een legpuzzel, Rubiks kubus en gordiaanse knoop ineen, met elke dag zesduizend reizigersritten en driehonderd vrachttransporten. Die puzzel leggen Roos en dertig collega’s, elk jaar opnieuw. Na vandaag gaan ze eerst op vakantie, en dan gaan ze de boel finetunen. Dat doen ze ook na medio ­december, als het spoor volgens de nieuwe dienstregeling gaat draaien.

De opvallendste wijzigingen voor 2020 pakken grosso modo in het voordeel uit van de forens. Vooral Amersfoort is spekkoper. De intercity’s tussen Den Haag en Utrecht gaan overdag twee keer per uur doorrijden naar Amersfoort en in de spits naar Deventer. ’s Ochtends pendelen vier extra treinen tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort. Verder kunnen strandliefhebbers zich in de zomer tussen Haarlem en Zandvoort elk uur in twee extra Sprinters persen.

Bron en meer...

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: ma 19 aug 2019, 13:04
door reisthijs
de Veluwse stoomtram. ‘Het piept en kraakt overal.’
Ik geloof best dat een stoomtram overal piept en kraakt, maar niet dat er een over de Veluwe rijdt. (A)

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: do 22 aug 2019, 16:21
door SuperGhost
reisthijs schreef:
de Veluwse stoomtram. ‘Het piept en kraakt overal.’
Ik geloof best dat een stoomtram overal piept en kraakt, maar niet dat er een over de Veluwe rijdt. (A)
Ze hebben het dan over de stoomtrein van de VSM (Veluwsche Stoomtrein Maatschappij) op Apeldoorn-Dieren.
Alleen vraag ik me af waarom die ook een door ProRail goedgekeurde dienstregeling moet hebben, dat traject ligt vrij van het HRN.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: do 22 aug 2019, 16:31
door diederickx
Vermoedelijk staat dit voor charter- en excursietreinen van de VSM en dergelijke bedrijven.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: do 22 aug 2019, 17:59
door reisthijs
Waarschijnlijk gaat dit over de spoorlijn Apeldoorn-Dieren, waarvan de verkeersleiding wordt verzorgd door ProRail.

Charter- en excursietreinen zijn meestal geen onderdeel van de jaardienstregeling, omdat die niet zo lang van te voren gepland worden.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: do 22 aug 2019, 19:51
door Gebruikersnaam
De trajecten Apeldoorn VAM - Apeldoorn en het laatste stukje Dieren zijn Prorail-terrein. Tevens regelt Prorail de verkeersleiding.

Charter- en excursietreinen (voor zover die nog rijden) worden geregeld door een vervoerder die de papieren hiervoor geregeld heeft. Tegenwoordig zorgt RXP hiervoor.

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: do 22 aug 2019, 23:23
door SuperGhost
oke, ik wist niet dat ProRail de verkeersleiding over dat museumlijntje ook deed

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: di 24 sep 2019, 11:35
door Milco
Via http://hafas.bene-system.com/ is de dienstregeling vanaf 15-12-2019 te plannen! :)

Re: Dienstregeling 2020

Geplaatst: di 24 sep 2019, 13:28
door Chrysa
Rijdt die extra IC Dordt-Eindhoven nou 4x naar eindhoven en maar 3x naar Dordrecht? :?