Keolis-directeur: besteed OV ook aan in drie grote steden

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Keolis-directeur: besteed OV ook aan in drie grote steden

Bericht door katvis »

Keolis-directeur: besteed OV ook aan in drie grote steden

Het openbaar vervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag moet opengesteld worden voor marktwerking. Dit zou niet alleen de kwaliteit, maar ook de efficiëntie ten goede komen. “Meer waar voor lagere kosten”, meent Keolis-directeur Cees Anker. “We moeten de politieke lijn voortzetten waarin – met inachtneming van ieders belangen – ook deze steden worden opengesteld voor marktwerking.”
Bron: https://www.ovpro.nl/management/2019/05 ... teden-aan/
Bij de buslijnen vind ik het niet zo'n gek idee, maar bij tram en metro lijkt het me tamelijk bijzonder.
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Keolis-directeur: besteed OV ook aan in drie grote steden

Bericht door Suus »

Het belangrijkste argument is kosten en kwaliteit, maar:

De RET rijdt de concessie voor het railvervoer zonder subsidie en won de aanbesteding voor de concessie voor het busvervoerder die dit jaar eindigt op prijs van Connexxion. Misschien is het wel beter voor Syntus als de RET niet meedoet ;-)

En bij de OV-Barometer scoren RET en HTM beter dan Keolis en het GVB gelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Keolis-directeur: besteed OV ook aan in drie grote steden

Bericht door Cas »

"Het OV in de steden moet aanbesteed worden, net als alle sprinters, maar er mogen vooral niet meer bedrijven komen op de OV-markt." Dit hele stuk, net als bijvoorbeeld dat pleidooi van Connexxion een paar maanden geleden, leest als niks meer dan 'geef ons meer geld!'.
Fijn dat Syntus de tevredenheid omhoog heeft gekregen op Zwolle-Enschede (waarbij ze die ook nog eens nieuw geëlektrificeerd aangeleverd kregen) maar dat zegt bijster weinig over hoe ze het op andere plekken zouden doen. Daarnaast worden aanbesteede diensten niet per se beter beoordeeld en is men in het algemeen positief over de stadsvervoerders.
Kortom, leuk propagandastukje van Keolis, maar niks meer dan dat.
Laatst gewijzigd door Cas op di 07 mei 2019, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Keolis-directeur: besteed OV ook aan in drie grote steden

Bericht door Z2N »

Daarbij is ook niet vast te stellen of de ervaring op Zwenzwoka nou beter is geworden door Keolis, of door de enorme investeringen in elektrificatie en extra spoor. Zwakke redenatie dus. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Keolis-directeur: besteed OV ook aan in drie grote steden

Bericht door Cas »

De huidige (wan)prestaties op de Maaslijn doen mij denken dat het eerder aan het tweede ligt.
請勿靠近車門
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Keolis-directeur: besteed OV ook aan in drie grote steden

Bericht door jelmerrr »

Wat heeft de maaslijn met Keolis te maken?

Tevens rijden de treinen zelf gewoon goed, vrijwel zonder problemen. Ik heb zelf geen punten waarvan ik denk dat doet NS beter.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Keolis-directeur: besteed OV ook aan in drie grote steden

Bericht door Z2N »

De directeur doet geloven dat privatisering het antwoord is op alle problemen. Dat is duidelijk niet zo.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Keolis-directeur: besteed OV ook aan in drie grote steden

Bericht door jelmerrr »

Dat geloof ik zeker niet. Ik weet alleen dat mijn ervaring met Keolis nu goed is. (dagelijks reiziger op Zwenzwoka en wekelijks reiziger van lijn 7 in Zwolle)
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Keolis-directeur: besteed OV ook aan in drie grote steden

Bericht door n-evo »

Ergens lijkt het me interessant om een andere vervoerder met een compleet nieuwe blik naar het Amsterdamse ov te laten kijken. Anderzijds ben ik bang dat ze met iedere nieuwe concessie het wiel opnieuw proberen uit te vinden, met iedere 4 jaar een nieuwe zogenaamd "hippe" productformule.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Keolis-directeur: besteed OV ook aan in drie grote steden

Bericht door Cas »

jelmerrr schreef:Wat heeft de maaslijn met Keolis te maken?

Tevens rijden de treinen zelf gewoon goed, vrijwel zonder problemen. Ik heb zelf geen punten waarvan ik denk dat doet NS beter.
De Maaslijn is ook gedecentraliseerd, maar is nog steeds een zooi, omdat het gebrek aan draad en inhaalsporen een grotere invloed heeft dan welke naam er op de treintjes staat.
De overgang van NS naar Keolis ging gepaard met electrificatie, dus de vergelijking NS-Keolis kan niet een op een gemaakt worden, zeker aangezien er bij andere lijnen blijkt dat electrificatie e.d. een grote invloed heeft op de betrouwbaarheid van een spoorlijn. Keolis doet het goed, daar niet van, maar het is de vraag in hoeverre ze een gelijk speelveld hadden t.o.v. de NS.
請勿靠近車門
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Keolis-directeur: besteed OV ook aan in drie grote steden

Bericht door jelmerrr »

Dat klopt de invloed weet ik ook niet. Alleen is de maaslijn Arriva en over Arriva hoor ik in het algemeen slechtere verhalen.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Keolis-directeur: besteed OV ook aan in drie grote steden

Bericht door SLToilet »

Het minst slechte om te vergelijken is juist Zuid-Limburg met wat in Overijssel gebeurt, daar waar Keolis met een FLIRT onder draad rijdt versus daar waar Arriva met een FLIRT onder draad rijdt met dezelfde spoorconfiguratie: voor Enschede-Zwolle heb je de minst slechte, dus niet per definitie beste vergelijkingen; daar ook GTW wordt ingezet naar Kerkrade (in hoeverre zulk materieel echt wat uitmaakt kun je over twisten). En de trein naar Aken, weliswaar deels enkelspoor, heeft te maken met buitenlandse systemen. Dat is dan wel weer voer voor een andere lijn in Overijssel en Duitsland :twisted:

Maar goed, terug naar de tram en metro. Wat zou het concreet opleveren voor de overheid en voor de reiziger als Keolis of een andere partij de boel overneemt? Ik heb er mijn twijfels bij. Met de treinen hadden ze meestal een goede troef in handen omdat de NS de lijnen aanvankelijk liever kwijt dan rijk was. Bussen zijn niet zo complex om te runnen (maar zelfs dat kun je verprutsen: zie Arriva in de begindagen in Brabant). De huidige trams en metro's worden goed bereden, de overheidsbedrijven hebben zelf ook al aan de kosteneffectiviteit gewerkt en ze hebben ervaringen met alle systemen.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Vincent
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 02:30
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Keolis-directeur: besteed OV ook aan in drie grote steden

Bericht door Vincent »

Het hele idee voor aanbestedingen en marktwerking is het slechtste wat de afgelopen jaren is ingevoerd. Dus nee. Graag al het OV terug in handen van de overheid, zodat het weer betaalbaar wordt en geen commerciële zooi zoals nu. In de afgelopen jaren zijn de arbeidsvoorwaarden gigantisch achteruit gegaan (met name bij stadsvervoerders!). In economisch goede tijden zijn deze voorwaarden ook niet verbeterd. Voor passagiers is er ook weinig verbeterd sinds de aanbestedingen. Het is alleen maar duurder en dus onbetaalbaar geworden voor veel mensen.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Keolis-directeur: besteed OV ook aan in drie grote steden

Bericht door Western Soldier »

jelmerrr schreef:Dat klopt de invloed weet ik ook niet. Alleen is de maaslijn Arriva en over Arriva hoor ik in het algemeen slechtere verhalen.
Ben ik het niet mee eens hoor. Ik vind Arriva op het gebied van treinvervoer beter presteren dan Syntus. Arriva rijdt altijd stipt op tijd in de Achterhoek en Syntus had altijd vertraging. Alleen direct na de overname door Arriva van Syntus op die lijnen waren er af en toe wat problemen, maar die heb ik nu nooit meer en dat terwijl de drukte tussen Arnhem Centraal en Arnhem Velperpoort een stuk groter is geworden. Ook tussen Apeldoorn en Zutphen heb ik met Arriva nooit problemen gehad.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Keolis-directeur: besteed OV ook aan in drie grote steden

Bericht door JothamvW »

Arriva Maaslijn is inderdaad niks, maar die hebben gewoon te veel enkelspoor; alsof je de kwartierdienst Groningen-Zuidbroek van begin 2011 zou doen met alleen kruisingsmogelijkheden op stations, waarbij in de spitsrichting die kwartierdienst ook nog doorgaat van/naar Bad Nieuweschans.

Eigenlijk zou dus geïnvesteerd moeten worden in echt flinke delen dubbelspoor, Keolis redt het ook niet op Zwolle - Enschede door te veel enkelspoor bijvoorbeeld; terwijl daar met strategisch dubbelspoor ook heel veel mogelijk is.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Keolis-directeur: besteed OV ook aan in drie grote steden

Bericht door AppleMoose »

Western Soldier schreef:
jelmerrr schreef:Dat klopt de invloed weet ik ook niet. Alleen is de maaslijn Arriva en over Arriva hoor ik in het algemeen slechtere verhalen.
Ben ik het niet mee eens hoor. Ik vind Arriva op het gebied van treinvervoer beter presteren dan Syntus. Arriva rijdt altijd stipt op tijd in de Achterhoek en Syntus had altijd vertraging. Alleen direct na de overname door Arriva van Syntus op die lijnen waren er af en toe wat problemen, maar die heb ik nu nooit meer en dat terwijl de drukte tussen Arnhem Centraal en Arnhem Velperpoort een stuk groter is geworden. Ook tussen Apeldoorn en Zutphen heb ik met Arriva nooit problemen gehad.
Er zijn in de Achterhoek andere treinen gekomen en ook de lijnen zelf hebben een (sein)technische upgrade gehad. Dat helpt natuurlijk ook om vertragingen in te dammen.

Verder is deze man niet heel serieus te nemen. Natuurlijk wil de beste man dat ook de grote steden worden aanbesteed. Dat is in het belang van zijn eigen bedrijf.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Keolis-directeur: besteed OV ook aan in drie grote steden

Bericht door cassie127 »

Cas schreef:"Het OV in de steden moet aanbesteed worden, net als alle sprinters, maar er mogen vooral niet meer bedrijven komen op de OV-markt." Dit hele stuk, net als bijvoorbeeld dat pleidooi van Connexxion een paar maanden geleden, leest als niks meer dan 'geef ons meer geld!'.
Fijn dat Syntus de tevredenheid omhoog heeft gekregen op Zwolle-Enschede (waarbij ze die ook nog eens nieuw geëlektrificeerd aangeleverd kregen) maar dat zegt bijster weinig over hoe ze het op andere plekken zouden doen. Daarnaast worden aanbesteede diensten niet per se beter beoordeeld en is men in het algemeen positief over de stadsvervoerders.
Kortom, leuk propagandastukje van Keolis, maar niks meer dan dat.
Nou heb ik laatst ook een interview met Directeur Rail van Keolis geluisterd via RTV Oost, en daar praatte hij ook wel om wat dingen heen. https://www.rtvoost.nl/nieuws/311500/Ke ... heidsscore

Verder heb ik wel gemerkt dat de punctualiteit sinds dat Keolis hier rijdt en de boel onder de draad zit, omhoog is gegaan... En dan rijden er ook nog per uur 2 treinen meer over de lijn dan bij NS.
Daarnaast merk je ook wel erg goed dat er meer reizigers bij zijn gekomen... Op veel stations langs de lijn is inmiddels een tekort aan parkeerplaatsen voor auto's ontstaan, en zo langzamerhand begint dat tekort er ook al te komen voor de fiets. En dat zie je met name op de stations waar de Intercity ook stopt.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Keolis-directeur: besteed OV ook aan in drie grote steden

Bericht door Z2N »

Dan alsnog: Causaliteit en Correlatie zijn niet hetzelfde. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Keolis-directeur: besteed OV ook aan in drie grote steden

Bericht door Suus »

Je mag toch wel hopen dat er meer reizigers zijn als er ook meer treinen rijden.

En nieuw elektrisch materieel is al snel beter dan twintig jaar oud dieselmaterieel, dat kan elke vervoerder voor elkaar krijgen. Zie ook de NS-trein van het jaar-wedstrijd, waar FLIRT van niets in de top drie terecht kwam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Keolis-directeur: besteed OV ook aan in drie grote steden

Bericht door Wubbo »

Suus schreef:En bij de OV-Barometer scoren RET en HTM beter dan Keolis en het GVB gelijk.
Dat zegt niet alles: de demografie van een gebied zegt veel over hoe het beoordeeld wordt. In steden heb je nu eenmaal sneller een hogere frequentie dan op het platteland, en reizigers zijn geneigd een hogere frequentie beter te beoordelen dan een lage frequentie.

Consequent hoog in de Barometer staan concessies met veel toeristen (bijvoorbeeld de Waddeneilanden), zolang de bus daar op de boot aansluit zal dat zo blijven onafhankelijk van de vervoerder. Zelfs prijs is waarschijnlijk nauwelijks een issue.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Keolis-directeur: besteed OV ook aan in drie grote steden

Bericht door jelmerrr »

cassie127 schreef:Op veel stations langs de lijn is inmiddels een tekort aan parkeerplaatsen voor auto's ontstaan, en zo langzamerhand begint dat tekort er ook al te komen voor de fiets. En dat zie je met name op de stations waar de Intercity ook stopt.
In Wierden stopt geen intercity maar daar zie ik inderdaad ook dat de parkeerplaatsen en fietsenstalling regelmatig vol staan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten