Tariefstijgingen in de loop der jaren

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Tariefstijgingen in de loop der jaren

Bericht door IIVQ »

huibf schreef: do 27 jul 2023, 21:28 Hoe kom je erbij dat de provincie de prijzen vaststelt. In de meeste concessies is de vervoeder de opbrengstverantwoordelijke.
De vervoeder dient zijn tarief in bij de opdrachtgever en deze keurt deze goed.
In principe kan de provincie niet meer dan goedkeuren als deze in iijn is met de inflatie van het kalanderjaar van het jaar ervoor (2022 dus voor de prijzen voor 2024) en eventuele extra afspraken uit de concessieeisen. (Zoals in Brabant met de +1%)
Nou, in alle provincies waar ik mee gewerkt heb (Utrecht en NH) kunnen we als vervoerder voorstellen wat we willen, maar de Provincie stelt gewoon vast, en kan zéker wel meer dan goedkeuren (namelijk verhogen met de CPI* afkeuren, wat ook vóór corona regelmatig gebeurd is).

*De tarieven in het OV worden meestal niet met CPI verhoogd, maar met een tarief dat is afgeleid van de CPI zónder brandstofkosten en een aparte brandstofcomponent. Dat omdat OV als grootverbruikers (3 tankwagens vol per week is niet raar voor een grote vestiging) heel andere prijzen voor brandstof betalen dan consumenten.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Tariefstijgingen in de loop der jaren

Bericht door huibf »

In Brabant en Limburg is de vervoerder opbrengstverantwoordelijke.
Ik heb zo geen idee welke provincie de provincie opbrengstverantwoordelijke is. Volgensmij in Gromingen Drente.

Wat betreft de LTI, deze is idd niet exact aanvde inflatiecorrectie, maar veel scheelt het niet.
Brandstofcomponent... daar ze we spoedig vanaf maar dan zal wr weer een ander argument worden aangedragen.

Feit is wel dat dit zo onthoudbaar is
Afgelopen dagen is in ZOB de rituitval weer gigantisch op sommeb lijnen rijden nu onvoorspelbaar ineens gaten van 3 uur. Uitschieter lijn 6 met een gat van 4 uur.
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Tariefstijgingen in de loop der jaren

Bericht door en-es »

Ik heb de indruk dat we steeds meer betalen maar er steeds minder voor terug krijgen. Al is dat in alle sectoren.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Tariefstijgingen in de loop der jaren

Bericht door IIVQ »

huibf schreef: vr 28 jul 2023, 08:07 In Brabant en Limburg is de vervoerder opbrengstverantwoordelijke.
Ik heb zo geen idee welke provincie de provincie opbrengstverantwoordelijke is. Volgensmij in Gromingen Drente.
Opbrengstverantwoordelijkheid (de meeste concessies) betekent niet per sé dat je als vervoerder de tarieven vaststelt.
Het betekent dat je zelf je best doet om met een aantrekkelijk lijnnennet en goede marketing probeert zo veel mogelijk reizigers te trekken. De opbrengsten van reizigers mag je daarna zelf houden.

De andere variant, kostencontract (GD en IJsselmond ken ik, en ik denk ook nogal wat noodconcessies) betekent dat de opdrachtgever zegt: Wij willen de opbrengsten van de kaartjes. Meestal betekent dat dan ook dat de opdrachtgever lijnen met tijden bedenkt, je mag dan als opdrachtnemer alleen nog even bedenken hoe je die aan elkaar knoopt tot efficiënte omlopen (en soms zelfs dat niet) en diensten.
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Tariefstijgingen in de loop der jaren

Bericht door dennistd »

Daniel schreef: do 27 jul 2023, 16:33 11,74% heb ik zelfs langs zien komen. Maargoed, dat is de index voor de landelijke producten en het opstaptarief. De regionale producten en tarieven hoeven die index niet 1 op 1 te volgen. (Al doen ze het vaak wel)
Gaat het instaptarief eigenlijk ook nog een keer omhoog? Dit is al sinds de invoering van de OV-chipkaart €4 / €10 / €20. Met alle gestegen prijzen loont het steeds meer om maar gewoon niet uit te checken, desnoods met een anonieme kaart tot ie blokkeert en dan een nieuwe halen.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Tariefstijgingen in de loop der jaren

Bericht door huibf »

sssssttt. vervoerders lezen mee, breng ze niet op gedachten. (A) :Y
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Tariefstijgingen in de loop der jaren

Bericht door ibodejoode »

dennistd schreef:
Daniel schreef: do 27 jul 2023, 16:33 11,74% heb ik zelfs langs zien komen. Maargoed, dat is de index voor de landelijke producten en het opstaptarief. De regionale producten en tarieven hoeven die index niet 1 op 1 te volgen. (Al doen ze het vaak wel)
Gaat het instaptarief eigenlijk ook nog een keer omhoog? Dit is al sinds de invoering van de OV-chipkaart €4 / €10 / €20. Met alle gestegen prijzen loont het steeds meer om maar gewoon niet uit te checken, desnoods met een anonieme kaart tot ie blokkeert en dan een nieuwe halen.
Als het goed is verdwijnt dat met de nieuwe OVPay kaarten. Dan is dat niet meer nodig. Is dan een soort IDeal waarin je direct van je rekening betaald.
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Tariefstijgingen in de loop der jaren

Bericht door RnBn »

Dat verandert niks aan het bedrag dat afgeschreven wordt bij een vergeten check-out, aangezien er dan nog steeds niet bekend is waar naartoe gereisd is. Het enige wat dat verandert is dat je geen geld vooraf op je kaart hoeft te hebben staan.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Tariefstijgingen in de loop der jaren

Bericht door Hainje »

Mijn ervaring is dat er bij OV-Pay tot die tijd alleen het starttarief (á € 1,08) word afgeschreven en niets met een borg (á € 4,-/etc.).
🍉
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Tariefstijgingen in de loop der jaren

Bericht door Mr-W »

huibf schreef: vr 28 jul 2023, 19:14 sssssttt. vervoerders lezen mee, breng ze niet op gedachten. (A) :Y
In Brabant zijn er al n hoop buslijnen met een verhoogd instaptarief -0-
rikthoff
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Re: Tariefstijgingen in de loop der jaren

Bericht door rikthoff »

Hainje schreef: za 29 jul 2023, 15:43 Mijn ervaring is dat er bij OV-Pay tot die tijd alleen het starttarief (á € 1,08) word afgeschreven en niets met een borg (á € 4,-/etc.).
Nouuu... Er stond een vreemde boeking á €10,00 op mijn bankrekeningafschrift. Met als betalingskenmerk NLOV... Dus maar even ingetoetst op de site, waar een vergeten check-in stond (terwijl ik die toch keurig met mijn Business Card had gedaan). Gevalletje "de betaalkaart heeft het van de NS-kaart gewonnen" bij het uitchecken.

Geld is wel retour gekomen na als instap ook Ah in te toetsen, dus keurig opgelost. Maar het is dus niet zo dat altijd alleen het starttarief afgeschreven wordt.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Tariefstijgingen in de loop der jaren

Bericht door IIVQ »

Dat is een zogeheten reservering.

Als je bijvoorbeelt tankt en je creditcardsaldo checkt voor je het pistool ophangt staat er €150 of €250 reservering op je rekening, waarbij je bestedingslimiet met dat bedrag omlaag is gegaan. Meestal staan die reserveringen er maar heel kort op en wordt er snel verrekend met het echte tarief, maar na een "timeout-tijd" wordt het allemaal omgezet naar een echte afrekening (of juist niet).

In feite is dat dus een instaptarief. Ik ben dus benieuwd of je dat tarief van €10 nog aan saldo op je rekening of kredietlimiet op je creditcard moet hebben.

Ik heb in september een deelfiets gehuurd bij het Bixi-systeem in Montréal, Canada, en daarvan heeft een reservering van $CDN6 wel 6 maand op mijn rekening gestaan, het was elke keer een ander bedrag in euro's. Mijn boekhoudsheet raakte er vreselijk van van slag. Uiteindelijk is het teruggeboekt.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Tariefstijgingen in de loop der jaren

Bericht door huibf »

Dat is bij NS.
Volgensmij is het bij BTM inderdaad het basistarief bij OVpay. Ik wee het dus niet.
Dat zou voor veel mensen het voordeel om het huidige kwaliteit van het geboden vervoer iets of wat te verdisconteren. Als de vervoerder het niet vrijwillig doet, dan doe de reiziger het wel, natuurlijk per ongeluk. Niet express natuurlijk.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tariefstijgingen in de loop der jaren

Bericht door Vinny »

Het feitelijke bedrag dat wordt afgeschreven wordt helemaal niet vermeld (dat was mijn ervaring in Groningen althans) en moest het dus thuis checken met het rekeningafschrift of digitaal bankieren..., en dat was nog in de situatie dat ik wel keurig netjes had ingecheckt en uitgechekt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 162 gasten