Minst gebruikte station van Nederland?

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
sumazuyq
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 12 aug 2018, 15:35

Minst gebruikte station van Nederland?

Bericht door sumazuyq »

Na de recente nieuwe cijfers van de lijn Sneek - Stavoren is er een nieuw officeel minst gebruikte station van Nederland (Hindeloopen). Echter, voor flink wat stations zijn de reizigersaantallen helaas onbekend. Zou Hindeloopen echt het minst gebruikte station van NL zijn of zijn er nog andere stations die onder de zouden 41 uitkomen, zoals een Daarlerveen, Vierlingsbeek of menig ander station aan de Arriva lijnen in Zuid-Limburg en Noord-Nederland?
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Minst gebruikte station van Nederland?

Bericht door Wannes »

Ik weet niet of er cijfers van zijn maar Hardinxveld Blauwe Zoom stapt ook nooit iemand in of uit. Dat zou best wel eens in de top 10 kunnen staan.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Minst gebruikte station van Nederland?

Bericht door umbusko »

Vierlingsbeek is een stuk drukker geworden nu de bediening van 1x per uur naar 4x per uur is gegaan. Nog steeds geen wereldstad natuurlijk, maar boven die 41 komt het echt wel.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Minst gebruikte station van Nederland?

Bericht door The best »

Daarlerveen bestaat niet meer als station. Daarnaast zijn volgens mij de meeste stations van Arriva (in ieder geval in Groningen) wel drukker dan 41 reizigers.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Minst gebruikte station van Nederland?

Bericht door Ardan »

The best schreef:Daarlerveen bestaat niet meer als station.
Daarlerveen wel, het 54 reizigers per dag tellende Geerdijk niet meer. Maar je zat in de buurt :P
Ik doe ook maar wat
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Minst gebruikte station van Nederland?

Bericht door The best »

Oh, dacht dat ze alletwee de stations gesloopt hadden. Vroeger kwam ik er nog best wel vaak langs, maar dat is sinds ze het station bij Geerdijk hebben weggehaald ook niet meer gebeurd.
Laatst gewijzigd door Ardan op do 28 nov 2019, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Minst gebruikte station van Nederland?

Bericht door SuperGhost »

Heerenveen IJsstadion. Het bestaat nog altijd, maar doordat er nooit meer een trein stopt kent het dus 0 reizigers per dag.

Maar als je een station in reizigersdienst bedoeld: zou Eemshaven wellicht meedingen naar de titel? Doordat er maar enkele treinen per dag stoppen lijkt me dat er ook weinig in/uitstappers zullen zijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Minst gebruikte station van Nederland?

Bericht door Meltrain »

Het lijkt me ook eens interessant om te kijken welk station het minste aantal reizigers per trein heeft.
Dus een station wat 4 treinen per uur en 150 reizigers per dag heeft, heeft minder reizigers per trein dan een station wat 1 trein per uur en 41 reizigers per dag heeft.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 137
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Minst gebruikte station van Nederland?

Bericht door Willem »

SuperGhost schreef:Maar als je een station in reizigersdienst bedoeld: zou Eemshaven wellicht meedingen naar de titel? Doordat er maar enkele treinen per dag stoppen lijkt me dat er ook weinig in/uitstappers zullen zijn.
Bij Eemshaven zal een groot verschil tussen zomer en winter zijn. Als die paar treinen op een mooie zomerse dag vol zitten met (dagjes-)mensen voor Borkum zit je zo boven de 41.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Minst gebruikte station van Nederland?

Bericht door trolly »

Toevoegen van het hier veelal impliciet veronderstelde woordje gemiddeld — als in "daggemiddelde van het aantal in- en uitstappers over een kalender- danwel dienstregelingsjaar" — zou daarbij helderheid kunnen geven, inderdaad. Hoewel je nou ook weer niet over bovenmenselijke eigenschappen hoeft te beschikken om te snappen dat het hier over gemiddelden gaat :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Minst gebruikte station van Nederland?

Bericht door Klaasje »

Het gemiddeld aantal reizigers per uur levert een heel andere dienstregeling op dan een die de pieken moet opvangen en gemiddeld aardig rendeert.
Laatst gewijzigd door Ardan op vr 29 nov 2019, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Minst gebruikte station van Nederland?

Bericht door julsteren »

Ik haak graag even in op dit topic :wink:
Heb deze middag 2 stations bezocht aan de lijn Almelo-Hengelo, die de minst gebruikte NS-stations van Overijssel zijn, dat komt doordat er enkel NS-treinen in de spitsuren stoppen.

https://youtu.be/Zk6ZNLeDcRc

Afbeelding
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Minst gebruikte station van Nederland?

Bericht door SuperGhost »

Alleen hadden we het volgens mij over in/uitstappers onafhankelijk van vervoerder. Voor Borne en De Riet geld natuurlijk dat veruit het grootste deel met de Blauwnet-treinen gaan.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1492
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Minst gebruikte station van Nederland?

Bericht door JordiBrabant »

julsteren schreef:Heb deze middag 2 stations bezocht aan de lijn Almelo-Hengelo, die de minst gebruikte NS-stations van Overijssel zijn, dat komt doordat er enkel NS-treinen in de spitsuren stoppen.
Ik wil bijna zeggen dat het clickbait is, maar dat doe ik niet. Is met met deze bijzondere telmethode Nijverdal niet het minst gebruikte station van Overijssel, of ieder ander exclusief Blauwnet station.
*duikt weg*
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Minst gebruikte station van Nederland?

Bericht door julsteren »

Dat bedoel ik ook, het minst gebruikte NS-station van heel Nederland is Maastricht Randwyck, wat naast een groot ziekenhuis en een aantal scholen staat, en door een hele hoop Arriva treinen wordt bediend. De paar NS-reizigers checken in- en uit bij NS om met de NMBS te reizen :wink:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1492
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Minst gebruikte station van Nederland?

Bericht door JordiBrabant »

Hoor ik hier spoilers voor de zondagochtend?
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Minst gebruikte station van Nederland?

Bericht door julsteren »

Nee :mrgreen: ik ga bergbeklimmen.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Minst gebruikte station van Nederland?

Bericht door umbusko »

julsteren schreef:Dat bedoel ik ook, het minst gebruikte NS-station van heel Nederland is Maastricht Randwyck, wat naast een groot ziekenhuis en een aantal scholen staat, en door een hele hoop Arriva treinen wordt bediend. De paar NS-reizigers checken in- en uit bij NS om met de NMBS te reizen :wink:
Ik heb deze zomer met een NS-retourtje gereisd van en naar Randwyck, maar ik ben vergeten in te checken. Sorry! :mrgreen:
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Minst gebruikte station van Nederland?

Bericht door SuperGhost »

Daar gaat al de helft van de reizigers van die dag :N
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Minst gebruikte station van Nederland?

Bericht door umbusko »

Ik was er nog niet aan gewend dat je met kaartjes die uit de automaat komen in moet checken, temeer daar het een internationaal kaartje was. Maar in- en uitchecken is verplicht, zo staat het althans op het kaartje.
De Belgen zal het verder worst wezen, die knippen gewoon een gaatje in je chip. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Minst gebruikte station van Nederland?

Bericht door Z2N »

julsteren schreef:Nee :mrgreen: ik ga bergbeklimmen.
Veel plezier op Urk dan maar! :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
gpvos
Berichten: 596
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Minst gebruikte station van Nederland?

Bericht door gpvos »

Ooit was het Santpoort-Noord.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Minst gebruikte station van Nederland?

Bericht door dennistd »

Ooit was het d'Eenhonderd Roe.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Minst gebruikte station van Nederland?

Bericht door trolly »

Nope, dat station deelde de laatste plek met Haarlem.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
RobertT
Berichten: 583
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Minst gebruikte station van Nederland?

Bericht door RobertT »

Ik heb hier De Eschmarke of Eygelshoven Markt nog niet voorbij zien komen,dat zijn ook weinig gebruikte stations.Vooral De Eschmarke
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 131 gasten