'Bodem moet steviger om spoor toekomstbestendig te maken'
03 december 2019
Om de groei en toenemende snelheden van het treinverkeer te kunnen ondervangen, moet 80 procent van de bodem onder het Nederlandse spoor flink worden verstevigd.
Dat zijn de eerste bevindingen in een nog lopend onderzoek van spoorbeheerder ProRail naar toekomstige knelpunten op het spoor. De grond in Nederland verzakt relatief snel door de vele 'zachte' klei- en veengronden. Ondertussen worden de treinen steeds sneller en langer om het groeiend aantal passagiers op te vangen. Dat leidt tot een zwaardere belasting voor rails en onderliggende grond.
Bron en meer...
Toekomst Nederlands spoor
Toekomst Nederlands spoor
Project loading: 75% loaded. Please wait...
Re: Toekomst Nederlands spoor
Dus gewoon de maximumsnelheid omlaag naar 100 km/u? :Y
Serieus, er zijn nu al een aantal trajecten met permanente TSB's vanwege de bodemkwaliteit, dat zal volgens ProRail wat gaan toenemen de komende jaren. Lijkt me dus niet direct een groot probleem. Wel belangrijk om rekening mee te houden in de toekomst.
Serieus, er zijn nu al een aantal trajecten met permanente TSB's vanwege de bodemkwaliteit, dat zal volgens ProRail wat gaan toenemen de komende jaren. Lijkt me dus niet direct een groot probleem. Wel belangrijk om rekening mee te houden in de toekomst.
Re: Toekomst Nederlands spoor
Lang verhaal kort: We hebben allemaal miljoenmiljardenGHELDT! nodig, dus de kaartjes en de belasting en de infraheffing en alles gaat omhoog :Y *O*
Re: Toekomst Nederlands spoor
Wat wil je daarmee zeggen? Dat het probleem eigenlijk niet zo groot is?
Re: Toekomst Nederlands spoor
Het is niet nieuw, maar af en toe moet er gewoon wat aandacht voor gevraagd worden ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46
Re: Toekomst Nederlands spoor
Tijdens mijn HTS opleiding weg- en waterbouw (1965-1970) hadden we het vak spoorwegen. Een apart hoofdstuk was gewijd aan de (zeer)slechte ondergrond in grote delen van o.a. het Westen, delen van Noord-Holland en Friesland. Er stonden ook voorbeelden in waar voor de 2e wereldoorlog al rekening gehouden was met het ontwerp van de baan. Dus niets nieuws onder de zon.
Het verbaast mij dan ook zeer dat de laatste jaren er problemen boven tafel komen op o.a. trajecten Woerden-Leiden; Sneek-Leeuwarden en Zwolle-Kampen.
Tig jaar geleden bij gereedkomen 4 sporen Utrecht-Amsterdam zijn met de ICE testritten gehouden met 200 km/u. Die zijn begreep ik afgebroken omdat de sporen km voor de ICE gingen golven.
Die slechte ondergrond in grote delen van ons land moet toch bij iedere ProRail-er die zich bezighoudt met onderhoud en ontwerpen van de baan bovenaan staan in de lijst met programma van eisen om naar te kijken?
Verstuurd vanaf mijn SM-T820 met Tapatalk
Het verbaast mij dan ook zeer dat de laatste jaren er problemen boven tafel komen op o.a. trajecten Woerden-Leiden; Sneek-Leeuwarden en Zwolle-Kampen.
Tig jaar geleden bij gereedkomen 4 sporen Utrecht-Amsterdam zijn met de ICE testritten gehouden met 200 km/u. Die zijn begreep ik afgebroken omdat de sporen km voor de ICE gingen golven.
Die slechte ondergrond in grote delen van ons land moet toch bij iedere ProRail-er die zich bezighoudt met onderhoud en ontwerpen van de baan bovenaan staan in de lijst met programma van eisen om naar te kijken?
Verstuurd vanaf mijn SM-T820 met Tapatalk
Re: Toekomst Nederlands spoor
Waarschijnlijk wordt dat als niet voldoende positief gezien. Dan ontsporen projecten dus.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Toekomst Nederlands spoor
Leuke woordspeling
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten