Toekomst Nederlands spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Toekomst Nederlands spoor

Bericht door Mikos »

'Bodem moet steviger om spoor toekomstbestendig te maken'

03 december 2019

Om de groei en toenemende snelheden van het treinverkeer te kunnen ondervangen, moet 80 procent van de bodem onder het Nederlandse spoor flink worden verstevigd.

Dat zijn de eerste bevindingen in een nog lopend onderzoek van spoorbeheerder ProRail naar toekomstige knelpunten op het spoor. De grond in Nederland verzakt relatief snel door de vele 'zachte' klei- en veengronden. Ondertussen worden de treinen steeds sneller en langer om het groeiend aantal passagiers op te vangen. Dat leidt tot een zwaardere belasting voor rails en onderliggende grond.

Bron en meer...
PHS

Re: Toekomst Nederlands spoor

Bericht door PHS »

Dus gewoon de maximumsnelheid omlaag naar 100 km/u? :Y

Serieus, er zijn nu al een aantal trajecten met permanente TSB's vanwege de bodemkwaliteit, dat zal volgens ProRail wat gaan toenemen de komende jaren. Lijkt me dus niet direct een groot probleem. Wel belangrijk om rekening mee te houden in de toekomst.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Toekomst Nederlands spoor

Bericht door Aking »

Lang verhaal kort: We hebben allemaal miljoenmiljardenGHELDT! nodig, dus de kaartjes en de belasting en de infraheffing en alles gaat omhoog :Y *O*
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Toekomst Nederlands spoor

Bericht door Wubbo »

Wat wil je daarmee zeggen? Dat het probleem eigenlijk niet zo groot is?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomst Nederlands spoor

Bericht door Vinny »

Het is niet nieuw, maar af en toe moet er gewoon wat aandacht voor gevraagd worden ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Toekomst Nederlands spoor

Bericht door ibodejoode »

Tijdens mijn HTS opleiding weg- en waterbouw (1965-1970) hadden we het vak spoorwegen. Een apart hoofdstuk was gewijd aan de (zeer)slechte ondergrond in grote delen van o.a. het Westen, delen van Noord-Holland en Friesland. Er stonden ook voorbeelden in waar voor de 2e wereldoorlog al rekening gehouden was met het ontwerp van de baan. Dus niets nieuws onder de zon.

Het verbaast mij dan ook zeer dat de laatste jaren er problemen boven tafel komen op o.a. trajecten Woerden-Leiden; Sneek-Leeuwarden en Zwolle-Kampen.

Tig jaar geleden bij gereedkomen 4 sporen Utrecht-Amsterdam zijn met de ICE testritten gehouden met 200 km/u. Die zijn begreep ik afgebroken omdat de sporen km voor de ICE gingen golven.

Die slechte ondergrond in grote delen van ons land moet toch bij iedere ProRail-er die zich bezighoudt met onderhoud en ontwerpen van de baan bovenaan staan in de lijst met programma van eisen om naar te kijken?

Verstuurd vanaf mijn SM-T820 met Tapatalk
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Toekomst Nederlands spoor

Bericht door WSM »

Waarschijnlijk wordt dat als niet voldoende positief gezien. Dan ontsporen projecten dus.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Toekomst Nederlands spoor

Bericht door SuperGhost »

Leuke woordspeling :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten