Pagina 1 van 1

Toekomst Nederlands spoor

Geplaatst: di 03 dec 2019, 20:33
door Mikos
'Bodem moet steviger om spoor toekomstbestendig te maken'

03 december 2019

Om de groei en toenemende snelheden van het treinverkeer te kunnen ondervangen, moet 80 procent van de bodem onder het Nederlandse spoor flink worden verstevigd.

Dat zijn de eerste bevindingen in een nog lopend onderzoek van spoorbeheerder ProRail naar toekomstige knelpunten op het spoor. De grond in Nederland verzakt relatief snel door de vele 'zachte' klei- en veengronden. Ondertussen worden de treinen steeds sneller en langer om het groeiend aantal passagiers op te vangen. Dat leidt tot een zwaardere belasting voor rails en onderliggende grond.

Bron en meer...

Re: Toekomst Nederlands spoor

Geplaatst: di 03 dec 2019, 20:39
door PHS
Dus gewoon de maximumsnelheid omlaag naar 100 km/u? :Y

Serieus, er zijn nu al een aantal trajecten met permanente TSB's vanwege de bodemkwaliteit, dat zal volgens ProRail wat gaan toenemen de komende jaren. Lijkt me dus niet direct een groot probleem. Wel belangrijk om rekening mee te houden in de toekomst.

Re: Toekomst Nederlands spoor

Geplaatst: di 03 dec 2019, 20:41
door Aking
Lang verhaal kort: We hebben allemaal miljoenmiljardenGHELDT! nodig, dus de kaartjes en de belasting en de infraheffing en alles gaat omhoog :Y *O*

Re: Toekomst Nederlands spoor

Geplaatst: di 03 dec 2019, 21:07
door Wubbo
Wat wil je daarmee zeggen? Dat het probleem eigenlijk niet zo groot is?

Re: Toekomst Nederlands spoor

Geplaatst: wo 04 dec 2019, 20:41
door Vinny
Het is niet nieuw, maar af en toe moet er gewoon wat aandacht voor gevraagd worden ;)

Re: Toekomst Nederlands spoor

Geplaatst: do 05 dec 2019, 19:29
door ibodejoode
Tijdens mijn HTS opleiding weg- en waterbouw (1965-1970) hadden we het vak spoorwegen. Een apart hoofdstuk was gewijd aan de (zeer)slechte ondergrond in grote delen van o.a. het Westen, delen van Noord-Holland en Friesland. Er stonden ook voorbeelden in waar voor de 2e wereldoorlog al rekening gehouden was met het ontwerp van de baan. Dus niets nieuws onder de zon.

Het verbaast mij dan ook zeer dat de laatste jaren er problemen boven tafel komen op o.a. trajecten Woerden-Leiden; Sneek-Leeuwarden en Zwolle-Kampen.

Tig jaar geleden bij gereedkomen 4 sporen Utrecht-Amsterdam zijn met de ICE testritten gehouden met 200 km/u. Die zijn begreep ik afgebroken omdat de sporen km voor de ICE gingen golven.

Die slechte ondergrond in grote delen van ons land moet toch bij iedere ProRail-er die zich bezighoudt met onderhoud en ontwerpen van de baan bovenaan staan in de lijst met programma van eisen om naar te kijken?

Verstuurd vanaf mijn SM-T820 met Tapatalk

Re: Toekomst Nederlands spoor

Geplaatst: do 05 dec 2019, 19:33
door WSM
Waarschijnlijk wordt dat als niet voldoende positief gezien. Dan ontsporen projecten dus.

Re: Toekomst Nederlands spoor

Geplaatst: vr 06 dec 2019, 20:34
door SuperGhost
Leuke woordspeling :wink: