Dienstregeling 2021
Re: Dienstregeling 2021
Probleem met alle sprinters op twee sporen afhandelen is dat je dan geen vast halfuurpatroon krijgt, je treinen moeten dan om en om langs beide sporen halteren, wat neerkomt dat de 5000 het hele uur op het ene spoor aankomt en het halve uur op het andere spoor. Je hebt dan een 20-minuten patroon in je spooropstelling, terwijl de overige treinen een 30-minuten patroon hebben. Dat kan dus alleen als je twee eigen sporen hebt voor de sprinters waar geen andere treinen gebruik van maken, en dat is er niet omdat de 6600 in de spite te lang is om op 4b te passen en beide perronfasen moet innemen.
Re: Dienstregeling 2021
Als ik vanaf Dordrecht naar huis wil, zal ik dus voortaan goed de borden moeten checken om te kijken vanaf welk spoor de eerstvolgende Sprinter vertrekt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling 2021
Voorlopig alleen op woensdagen, vanaf december op alle werkdagen tot circa 18:30.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2021
Is er dan eigenlijk al eens over gedacht om station Dordrecht Zuid een 3e spoor te geven, zodat daar enkele treinen kunnen keren. Eventueel als je dat spoor op IC-lengte maakt zou je daar dan de kerende IC's kunnen laten keren, zodat in Dordrecht alle IC's op de 2 buitenste sporen afgehandeld kunnen worden en de andere sporen voor de kerende sprinters beschikbaar zijn. (een beetje zoals in Amersfoort een intercity doorrijdt naar Schothorst om daar te kunnen keren, zodat hij op Amersfoort Centraal op de buitenste sporen terecht kan voor de cross-platform overstappen)
Re: Dienstregeling 2021
Het voornaamste ongemak is dat treinen nu steeds van andere sporen vertrekken, maar dat is een luxeprobleem en geen aanleiding om stations uit te gaan breiden. En een veel simpelere oplossing is zoiets als nu in Amsterdam Centraal met de middenvoetbrug-seinen waardoor op het kruiswissel gehalteerd kan worden, dan kunnen de sprinters vanuit Lage Zwaluwe op 3b/4b keren en de sprinters uit Rotterdam op 3a/4a zonder lengtebeperkingen.
Re: Dienstregeling 2021
Wat idee trouwens mis met het gebruik van spoor 20? Tekort of ligt het te onhandig?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2021
Spoor 20 ligt daarnaast wat onhandig voor overstappers: je kunt alleen via de tunnel naar andere perrons zonder uit te checken en dat is nogal een eindje lopen. Naast dat je het complete emplacement moet overkruisen om er te komen, dat blijft bij keren op 2, 3 en 4 zoals in de meeste gevallen wat meer binnen de perken.
Maar qua capaciteit mis je eigenlijk een tailtrack in Dordrecht om vooral voor de vele overstaprelaties handiger te kunnen halteren. Want zo'n trein op een a- of b-fase is eigenlijk helemaal niet handig als je daardoor een overstap van 3a naar 4b krijgt bijvoorbeeld. Vroeger werd spoor 32 daarvoor gebruikt, maar dat gaat niet meer door de kwartiersdienst naar Gorinchem (en doordat het een opstelspoor toegewezen aan Qbuzz is)
Het idee van Dordrecht Zuid een keerspoor erbij geven is daarom ook helemaal zo gek nog niet. Vooral gezien dat station met name op Rotterdam gericht is, maar je voor reizen daarheen een paar minuten na instappen alweer moet overstappen.
Maar qua capaciteit mis je eigenlijk een tailtrack in Dordrecht om vooral voor de vele overstaprelaties handiger te kunnen halteren. Want zo'n trein op een a- of b-fase is eigenlijk helemaal niet handig als je daardoor een overstap van 3a naar 4b krijgt bijvoorbeeld. Vroeger werd spoor 32 daarvoor gebruikt, maar dat gaat niet meer door de kwartiersdienst naar Gorinchem (en doordat het een opstelspoor toegewezen aan Qbuzz is)
Het idee van Dordrecht Zuid een keerspoor erbij geven is daarom ook helemaal zo gek nog niet. Vooral gezien dat station met name op Rotterdam gericht is, maar je voor reizen daarheen een paar minuten na instappen alweer moet overstappen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2021
De kering van de 2400 is in de ETMET dienstregeling te kort om via een keerspoor om te rijden, de 2400 moet in 8 minuten gaan keren. Voor de verre toekomst (maar dat past beter elders) wordt er wel gesproken over het doortrekken van de sprinters in het kader van de CitySprinter, maar dat duurt nog even.
Re: Dienstregeling 2021
Deze series reden pre-Corona anders vaak genoeg met 5 bakken SGM. SNG heeft kortere bakken, dus 6 bakken SNG passen dan ook nog op dat spoor.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling 2021
Zes bakken SNG is niet genoeg op elk moment. Hoewel het op sommige momenten luchtvervoer is, zijn treinen met acht bakken op de 5000/5100 schering en inslag.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Dienstregeling 2021
Maar is daar dan niks in te verzinnen? Trein komt binnen vanuit Rotterdam. Achterste stel er af. Voorste door. Stel blijft achter. Andere trein komt binnen vanuit Dordrecht Zuid en koppelt weer aan. Samen door naar RotterdamMetroRET schreef: ↑za 28 aug 2021, 19:06 Snap ook werkelijk niet waarom de sprinters ooit geknipt zijn in Dordrecht, is dat nou écht alleen maar vanwege het verschil in hoeveelheid reizigers ten noorden en ten zuiden van Dordrecht.
Met de huidige dienstregeling passen de 5100 en 5900 prima al aan elkaar.
Re: Dienstregeling 2021
Maar dat is nog in de situatie dat er 4 treinen per uur rijden. Straks rijden er 6.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2021
Naar Den Haag blijven er voorlopig 4 rijden, dus die treinen zullen op sterkte moeten blijven rijden.
Dat een deel van de treinen met SGM5 reed is niet relevant, het zijn natuurlijk de langste treinen die bepalend zijn voor de basisspooropstelling.
Re: Dienstregeling 2021
Per wanneer wordt er op woensdagen getest met de nieuwe dienstregeling?
En is dat alleen in september of blijft dat dan t/m december?
Edit: vanaf 8 september en op élke woensdag t/m de nieuwe dienstregeling dus.
En is dat alleen in september of blijft dat dan t/m december?
Edit: vanaf 8 september en op élke woensdag t/m de nieuwe dienstregeling dus.
Laatst gewijzigd door Meltrain op do 02 sep 2021, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling 2021
Vanaf 8 september.
https://treinposities.nl/treinseries/3200/2021-9-8
https://treinposities.nl/treinseries/15100/2021-9-8
14 weken lang, totdat zondag 12 december de nieuwe dienstregeling ingaat en dit doordeweeks 5x/week de standaard wordt.
https://treinposities.nl/treinseries/3200/2021-9-8
https://treinposities.nl/treinseries/15100/2021-9-8
14 weken lang, totdat zondag 12 december de nieuwe dienstregeling ingaat en dit doordeweeks 5x/week de standaard wordt.
Re: Dienstregeling 2021
Het is zoals gezegd gewoon onderdeel van het wijzigingsblad wat maandag van start gaat, daarmee is ETMET op woensdagen dus nu de basisdienstregeling. Wel is er in dagplan nog een foutje hersteld, trein 3091 had per ongeluk geen stop op Veenendaal de Klomp gekregen in het wijzigingsblad, die stop komt er nu in dagplan alsnog bij.
Re: Dienstregeling 2021
Als ik die site mag geloven stopt trein 3014 (Nijmegen - Arnhem - Utrecht - Amsterdam - Den Helder) straks op woensdagen ook niet meer te Nijmegen Lent, Elst en Arnhem Zuid. Op andere doordeweekse dagen wordt daar wel gestopt.
Re: Dienstregeling 2021
Wat zijn tot nu toe de ervaringen met ETMET op de lijnen Dordrecht - Rotterdam, Rotterdam - Leiden - Schiphol en Schiphol - Utrecht - Arnhem?
Zelf heb ik er pas één keer gebruik van gemaakt en dan alleen van de Sprinters tussen Dordrecht en Rotterdam, omdat de aansluitingen richting Utrecht daardoor zo erg verbeteren, dat de route via Leiden voor mij ineens niet meer logisch is. (Vanaf Rotterdam Lombardijen is het met ETMET sneller om naar Amsterdam Amstel te gaan dan naar Duivendrecht (als ik de HSL buiten beschouwing laat).)
Zelf heb ik er pas één keer gebruik van gemaakt en dan alleen van de Sprinters tussen Dordrecht en Rotterdam, omdat de aansluitingen richting Utrecht daardoor zo erg verbeteren, dat de route via Leiden voor mij ineens niet meer logisch is. (Vanaf Rotterdam Lombardijen is het met ETMET sneller om naar Amsterdam Amstel te gaan dan naar Duivendrecht (als ik de HSL buiten beschouwing laat).)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling 2021
Het valt me nu pas op dat de 1000 op woensdag andere vertrektijden heeft dan op de andere dagen. Heeft dat te maken met de inpassing bij Schiphol in verband met de s3200?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling 2021
Correct, is samen met de 9200 gelijk aan 2022.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten