Dienstregeling 2021

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Wubbo »

SuperGhost schreef: ma 23 nov 2020, 21:27En is het niet mogelijk om de Duitse spanning in Venlo nog wel op spoor 1(b) en 2 van toepassing te laten zijn, waarbij de Arriva-treinen alleen sporen 3 en 4 gebruiken? Dan kunnen ze naast elkaar blijven bestaan. NS-intercity moet dan wel of tussen de Arrivatreinen in passen (of bijv. door beide Arriva-treinen op de deelsporen op 4 af te handelen?) of weer op 1a. Geen idee in hoeverre dat mogelijk is.
Dat lost het probleem van die goederentreinen niet op, want die komen nou juist van de sporen 7 en verder. Venlo wordt sowieso een interessant ding, want ik geloof niet dat Arrivatreinen straks met Duitse spanning overweg kunnen. Die wisselstraat aan de Tegelen-kant moet dus sowieso iets mee gebeuren.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Dienstregeling 2021

Bericht door IC140 »

Gaan de Arriva treinen van de Maaslijn niet gewoon met de beugels neer over het stukje spoor met Duitse spanning? Het gaat maar om een paar honderd meter.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Daniel »

In hoeverre komen er überhaupt nog locs die alleen Duitse spanning lusten bij Venlo de grens over? Best veel goederenvervoerders rijden immers al met meersysteemlocomotieven rond. (Al zullen het er vast geen 0 zijn)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door SuperGhost »

Wubbo schreef: ma 23 nov 2020, 21:41
SuperGhost schreef: ma 23 nov 2020, 21:27En is het niet mogelijk om de Duitse spanning in Venlo nog wel op spoor 1(b) en 2 van toepassing te laten zijn, waarbij de Arriva-treinen alleen sporen 3 en 4 gebruiken? Dan kunnen ze naast elkaar blijven bestaan. NS-intercity moet dan wel of tussen de Arrivatreinen in passen (of bijv. door beide Arriva-treinen op de deelsporen op 4 af te handelen?) of weer op 1a. Geen idee in hoeverre dat mogelijk is.
Dat lost het probleem van die goederentreinen niet op, want die komen nou juist van de sporen 7 en verder. Venlo wordt sowieso een interessant ding, want ik geloof niet dat Arrivatreinen straks met Duitse spanning overweg kunnen. Die wisselstraat aan de Tegelen-kant moet dus sowieso iets mee gebeuren.
En het is niet mogelijk de cargo's op 2 af te handelen?
IC140 schreef: ma 23 nov 2020, 21:52 Gaan de Arriva treinen van de Maaslijn niet gewoon met de beugels neer over het stukje spoor met Duitse spanning? Het gaat maar om een paar honderd meter.
Wellicht dat dat met binnenkomende treinen kan werken, maar je hebt ook nog te maken met vertrekkende treinen ri. Roermond en die hebben wellicht dan nog te weinig snelheid om dat zonder risico op stilvallen te kunnen doen?
Daniel schreef: ma 23 nov 2020, 21:57 In hoeverre komen er überhaupt nog locs die alleen Duitse spanning lusten bij Venlo de grens over? Best veel goederenvervoerders rijden immers al met meersysteemlocomotieven rond. (Al zullen het er vast geen 0 zijn)
Dat zou natuurlijk nog beter zijn.


Overigens: ik zie dat Kaldenkirchen 2 doorgaande perronsporen heeft en 1 keerspoor. Zou het dan niet prima daar kunnen. De Duitse trein die daar eindigt kan dan op het keerspoor terecht (als hij dat nog niet deed) waar alleen de Duitse spanning op geld, terwijl de doorgaande sporen dan kunnen switchen tussen de Duitse en Nederlandse spanning.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door marvinkok »

Daniel schreef: ma 23 nov 2020, 21:57 In hoeverre komen er überhaupt nog locs die alleen Duitse spanning lusten bij Venlo de grens over? Best veel goederenvervoerders rijden immers al met meersysteemlocomotieven rond. (Al zullen het er vast geen 0 zijn)
Venlo weet ik niet, maar ik zie in Bad Bentheim nog regelmatig een loc wisseling, toch wel meerdere keren per dag.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Gebruikersnaam »

In Venlo komen ook nog wel eens Duitse locs. Met name de relatie Duitsland - Geleen/Visé wil nog wel eens met een 152 of 185 het land binnen rollen. Ook aanvoer voor Blerick komt met Duitse loc op Venlo binnen. Alpen Express heeft nog met BR110 gereden tussen Venlo en Köln in 2018. Maar ook bijzondere transporten die in Venlo een locwissel hebben komen nog wel eens voor (afgelopen weekend nog zelfs een keer). 'Vroeger' kwamen ook nog diverse Duitse private vervoerders met eigen loc bij Venlo de grens over, maar veel Baureihen mogen al niet meer op Venlo komen als ik het goed heb.

Nog los hiervan lijkt het mij werkelijk een debiel idee om tussen Venlo en Kaldenkirchen (of beter gezegd de grens) een spanningssluis te bouwen. Ertstreinen van 5000 ton rijden bij werkzaamheden aan de Betuweroute ook (deels) via Venlo, kolentreinen van private vervoerders komen met één 186'er al nauwelijks de heuvel op (Captrain plant volgens mij standaard 2 186'ers als er een kolentrein over Venlo gereden moet worden), en een goederentrein heeft ook lengte, dus vanaf het moment dat de stroomafnemer neergelaten wordt kan het zo zijn dat de staart van de trein nog op de heuvel is.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Milco »

Wubbo schreef: ma 19 okt 2020, 19:23
Milco schreef: zo 11 okt 2020, 12:02 Als ik een reis over een deel van de Valleilijn plan voor dienstregelingsjaar 2021, dan komt alleen treinserie 31300 uit het advies rollen en ontbreekt ieder spoor van de 31400. Betreft het een mogelijke fout of een toevoeging die nog ontbreekt of gaat de treindienst op de Valleilijn voorgoed terug naar 2x/uur en vervalt de 31400 definitief?
Dit is een foutje dat nog hersteld wordt. Hij staat nu alleen in de zomer in de plannen, terwijl hij dan juist niet rijdt.
Momenteel staat de 31400 nog steeds niet in de planner. Kan dat kloppen? Duurt het bijwerken inderdaad zo lang?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Klaasje »

Gebruikersnaam schreef: ma 23 nov 2020, 23:39 In Venlo komen ook nog wel eens Duitse locs. Met name de relatie Duitsland - Geleen/Visé wil nog wel eens met een 152 of 185 het land binnen rollen. Ook aanvoer voor Blerick komt met Duitse loc op Venlo binnen. Alpen Express heeft nog met BR110 gereden tussen Venlo en Köln in 2018. Maar ook bijzondere transporten die in Venlo een locwissel hebben komen nog wel eens voor (afgelopen weekend nog zelfs een keer). 'Vroeger' kwamen ook nog diverse Duitse private vervoerders met eigen loc bij Venlo de grens over, maar veel Baureihen mogen al niet meer op Venlo komen als ik het goed heb.

Nog los hiervan lijkt het mij werkelijk een debiel idee om tussen Venlo en Kaldenkirchen (of beter gezegd de grens) een spanningssluis te bouwen. Ertstreinen van 5000 ton rijden bij werkzaamheden aan de Betuweroute ook (deels) via Venlo, kolentreinen van private vervoerders komen met één 186'er al nauwelijks de heuvel op (Captrain plant volgens mij standaard 2 186'ers als er een kolentrein over Venlo gereden moet worden), en een goederentrein heeft ook lengte, dus vanaf het moment dat de stroomafnemer neergelaten wordt kan het zo zijn dat de staart van de trein nog op de heuvel is.
Je kan natuurlijk alleen een spanningssluis bouwen op het punt dat ook zo'n zware goederentrein niet meer stilvalt. Daar wordt echt wel rekening mee gehouden. Als daarvoor geen plek te vinden is valt de spanningssluis vanzelf weer af en is meteen de onderbouwing gereed voor het vervangen van de huidige omschakelbare bovenleidingsvoeding. Die schijnt tegen z'n technische levensduur aan te hikken.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Z2N »

Milco schreef: di 24 nov 2020, 09:21 Momenteel staat de 31400 nog steeds niet in de planner. Kan dat kloppen? Duurt het bijwerken inderdaad zo lang?
Momenteel staat er ook maar een halfuursdienst in de binnenlandse reisplanner, en we zitten ondertussen wel in de periode dat voor die datum de reisplanner aangepast wordt tot het dagplan (inclusief werkzaamheden). Het bijwerken duurt niet zo lang.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door cassie127 »

Zolang NS nog geen actieve campagne voert over de nieuwe dienstregeling richting de reizigers kan er nog genoeg veranderen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Bemined »

In de brondata zit de 31400 er in ieder geval gewoon bij voor week 51, inclusief de gewijzigde spooropstelling te Barneveld Centrum die met de nieuwe dienstregeling van kracht wordt. In het jaarplan ontbreken ze nog, wel is de missende 20100 op zondag toegevoegd.
Laatst gewijzigd door Bemined op di 24 nov 2020, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door SuperGhost »

Hoe komt die spooropstelling in Barneveld eruit te zien dan? Alles per richting weer vanaf hetzelfde spoor (1 ri. Amersfoort en 2 ri. Zuid/Ede)?

En is dat dan de gehele week, of alleen wanneer de korte slag rijdt en rijden daarbuiten de treinen in beide richtingen vanaf spoor 1?
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Bemined »

Klopt, en ook op zondag (wanneer de 31400 niet rijdt en er dus niet gekruist wordt hier) staan de treinen richting Ede via spoor 2 gepland.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door SuperGhost »

Oke, dus weer naar het oude systeem terug. Zelf had ik liever gezien dat als de 31400 niet rijdt de 31300 dan in beide richtingen op spoor 1 zou blijven, al snap ik wel dat dit een net wat duidelijker systeem is.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Vinny »

Overigens: ik zie dat Kaldenkirchen 2 doorgaande perronsporen heeft en 1 keerspoor. Zou het dan niet prima daar kunnen. De Duitse trein die daar eindigt kan dan op het keerspoor terecht (als hij dat nog niet deed) waar alleen de Duitse spanning op geld, terwijl de doorgaande sporen dan kunnen switchen tussen de Duitse en Nederlandse spanning.
Dan moet Kaldenkirchen een goederenemplacement krijgen. Daar zullen ze vast niet op zitten te wachten. De ruimte is er overigens op zich wel voor, althans een paar sporen waarop alleen de spanningswissel kan plaatsvinden. Er is geen ruimte om een heel overslaggebeuren op te tuigen of een werkplaats bij te bouwen. Die faciliteiten heeft Venlo zelf natuurlijk wel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Suus »

Er is in Kaldenkirchen geen ruimte voor de voorzieningen die er nu in Venlo zijn, zoals 18 sporen waar je een goederentrein stil kan zetten voor bijvoorbeeld een locwissel. Toegegeven, die zijn een stuk minder nodig nu bijvoorbeeld BLS Cargo en RTB Cargo doorgaand met Vectron’s rijden, maar DB Cargo stuurt nog wel locomotieven zonder 1,5 kV naar Venlo. Daarnaast krijgen een aantal treinen in Venlo nog een dieselloc, bijvoorbeeld omdat ze naar de containerterminal in Blerick rijden of via de Maaslijn naar Sittard. Dit zijn ook bij uitstek treinen die niet met een locomotief geschikt voor 1,5 kV de grens over komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Wubbo »

SuperGhost schreef: ma 23 nov 2020, 23:08En het is niet mogelijk de cargo's op 2 af te handelen?
Nee, daarvoor zijn het er echt te veel en zo te zien is dat spoor ook te kort, dan sta je ook nog in de wisselstraat in de weg.
Suus schreef: di 24 nov 2020, 21:21 Daarnaast krijgen een aantal treinen in Venlo nog een dieselloc, bijvoorbeeld omdat ze naar de containerterminal in Blerick rijden of via de Maaslijn naar Sittard. Dit zijn ook bij uitstek treinen die niet met een locomotief geschikt voor 1,5 kV de grens over komen.
Als de zuidelijke Maaslijn geëlektrificeerd wordt zal het aantal treinen met dieselloc afnemen, neem ik aan. Al zal locwissel wel blijven, als je toch moet omlopen kun je net zo goed wisselen van loc.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Suus »

Lijkt mij toch niet aannemelijk dat de emplacementen bij Cabooter en Chemelot helemaal geëlektrificeerd zijn. Of bimodale locs moeten ook in Nederland een toelating krijgen, zoals een TRAXX met last-mile dieselmotor of de Stadler Eurodual (geen idee of die er al voor 1,5 kV is).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door marvinkok »

EuroDual is wel besteld ook voor Nederland, dacht dat die komend jaar hun toelating moeten krijgen.
Oa Rail Force One zou ze (via een leasemaatschappij) hebben besteld.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Bart »

Die toelatingsproblemen zijn in principe niet het probleem van Prorail. Ik denk dat de keuze voor omzetting van het emplacement ongeveer erop neerkomt dat de uitgaven van Prorail zo klein mogelijk gehouden worden en dat de uitgaven van de vervoerders van ondergeschikt belang zijn.

Zeker als het alternatief voor een spanningssluis een omschakelbare bovenleiding is, wat me relatief kostbaar lijkt, ook als je de hele beveiliging erop moet aanpassen. Het zou dan ook volgens mij de enige omschakelbare bovenleiding in Nederland zijn, waar je allemaal reglementen voor moet onderhouden. Als je die wegneemt zou dat ook een hoop kosten in de operatie schelen.

Er zijn in principe natuurlijk wel oplossingen te bedenken voor de heuvel van Venlo naar Kaldenkirchen: vervoerder kan in dubbeltractie gaan rijden, vervoerder kan minder lading meenemen, vervoerder kan omrijden via Emmerich of Bad Bentheim, etc.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Vinny »

Op korte termijn (dgl 2021) biedt dit sowieso geen oplossing. Op langere termijn zou je natuurlijk als Nederland er voor kunnen kiezen om tegen de Duitsers te zeggen: als jullie met jaren '50 locs aan komen zetten dan komen jullie het land niet meer in met die dingen, maar dat is voor de bilaterale verhoudingen wellicht niet zo heel goed (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Wubbo »

Ik weet niet wie je bedoelt met "de Duitsers" maar de vervoerder kiest welk materieel er ingezet wordt, en dat zijn lang niet altijd Duitse vervoerders.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Gebruikersnaam »

Ik ben inderdaad benieuwd wie er met jaren '50 locs aan komen zetten in Venlo. Ik kom niet verder dan de zeldzame gevallen dat Centralbahn met Baureihe 110 of Railexperts met de 1251 onderweg is.
Bart schreef: wo 25 nov 2020, 11:40 Er zijn in principe natuurlijk wel oplossingen te bedenken voor de heuvel van Venlo naar Kaldenkirchen: vervoerder kan in dubbeltractie gaan rijden, vervoerder kan minder lading meenemen, vervoerder kan omrijden via Emmerich of Bad Bentheim, etc.
Wel een beetje makkelijk om te zeggen dat de vervoerder maar in dubbeltractie (eigenlijk treinschakeling, maar whatever) moet rijden (dat gebeurd 99 van de 100 keer al bij zware treinen). Minder lading meenemen is hoe je klanten wegjaagt in het goederenvervoer, dat lijkt me met het oog op de modal shift niet wenselijk. Omrijden lijkt mij ook onwenselijk, kost namelijk tijd. En om een trein naar Zuid-Duitsland via Bad Bentheim te laten omrijden als er weer wat loos is bij Emmerich is ook gewoon van den zotte. Waarom zou Venlo toch zo populair zijn? ;)
Wubbo schreef: wo 25 nov 2020, 10:34 Als de zuidelijke Maaslijn geëlektrificeerd wordt zal het aantal treinen met dieselloc afnemen, neem ik aan. Al zal locwissel wel blijven, als je toch moet omlopen kun je net zo goed wisselen van loc.
Dat weet ik nog zo niet, want je zit dan met ATB-NG en dat schijnt ook weer moeilijk te zijn bij de meeste moderne elektrische locomotieven (volgens mij ook één van de redenen dat de grensovergang bij Haanrade zo weinig gebruikt wordt).
Suus schreef: wo 25 nov 2020, 10:36 Lijkt mij toch niet aannemelijk dat de emplacementen bij Cabooter en Chemelot helemaal geëlektrificeerd zijn. Of bimodale locs moeten ook in Nederland een toelating krijgen, zoals een TRAXX met last-mile dieselmotor of de Stadler Eurodual (geen idee of die er al voor 1,5 kV is).
Zowel bij Cabooter als bij Chemelot hangt nergens een waslijn. Respectievelijk vanaf Venlo en Sittard met dieseltractie.

De enige voordehandliggende optie lijkt mij freewheelen tussen sein 44 en overweg Broekstraat (gokje: ongeveer 400 meter). Is dat mogelijk met Vmax 40 km/u?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Z2N »

Heen lukt dat wel, maar je moet dan ook nog terug. ;)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Vinny »

Ik ben inderdaad benieuwd wie er met jaren '50 locs aan komen zetten in Venlo. Ik kom niet verder dan de zeldzame gevallen dat Centralbahn met Baureihe 110 of Railexperts met de 1251 onderweg is.
Ik had natuurlijk kunnen verwachten dat mijn sarcastische overdrijving niet aan iedereen besteed was :lol:

Ik bedoelde gewoon mono-courante locs, die dus nu in Venlo moeten omlopen. Dat vreet echt spoorcapaciteit.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten