Dienstregeling 2021

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door waldo79 »

Op het traject Ut - Ehv draait de ETMET nu vrij soepeltjes, maar ik kon me als reiziger van de Sprinters wel ergeren aan de lange stilstanden in Gdm. Iets wat nog steeds blijft bestaan, maar achter de wens om frequent te rijden en zodoende je reizigers beter over het uur te verdelen - kan ik me in vinden.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door sirvinniei »

dennistd schreef: vr 27 aug 2021, 12:34
Staatslijn K schreef: vr 27 aug 2021, 10:54 https://www.treinreiziger.nl/sprinter-v ... ar-zwolle/

Vanaf 6 september gaat op doordeweekse dagen de 9000 tussen Leeuwarden en Meppel doorrijden naar Zwolle.
Ah, daar komt dus eindelijk EVMETMEGV2M: elke vier minuten een trein met een gat van 22 minuten.
Ik denk dat je meer reizigers blij maakt met een snelle overstap Sprinter-Intercity dan met een kwartiersdienst Meppel-Zwolle.
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door SuperGhost »

Daarom zou het voor Zwolle ook mooier zijn als er kwartiersdiensten komen op de Veluwelijn en Hanzelijn. Dan kun je in Zwolle met halve knopen werken (de IC naar Groningen verknoopt met de SPR naar Leeuwarden en een kwartier later de IC naar Leeuwarden verknoopt met de SPR naar Groningen). Dat zou op zich met een relatief kleine infra-aanpassing moeten kunnen: het verplaatsen van station Putten naar de andere zijde van de overweg (waar 2 zijsporen liggen), zodat de sprinter daar door de IC ingehaald kan worden. Maar ik vrees dat men daar voorlopig nog niet aan wil...
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Dat heeft natuurlijk ook weer voor- en nadelen: in Groningen en Leeuwarden zul je met de sprinter dan vlak voor de IC binnenkomen, waardoor je vanaf Zwolle eigenlijk geen extra reismogelijkheid hebt, al ligt dat voor de stations onderweg natuurlijk anders.

Daarmee ben je in Gn en Lw dan ook je tweede knoop kwijt, evenals de (soort van) kwartierdienst op Asn - Gn en Hr - Lw.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Milco »

Volgens Somda gaan de 2800 en 8800 per 5 september volledig met SLT rijden.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Bemined »

waldo79 schreef: vr 27 aug 2021, 12:34 Op het traject Ut - Ehv draait de ETMET nu vrij soepeltjes, maar ik kon me als reiziger van de Sprinters wel ergeren aan de lange stilstanden in Gdm. Iets wat nog steeds blijft bestaan, maar achter de wens om frequent te rijden en zodoende je reizigers beter over het uur te verdelen - kan ik me in vinden.
Op 's-Hertogenbosch - Utrecht zal die inhaling altijd wel blijven bestaan, drie sprinterstops tussen een hoogfrequente IC dienst is niet haalbaar met de huidige infrastructuur. Met korte opvolgtijden onder ERTMS en eenmensbediening zou het misschien net kunnen, maar tegen die tijd zal de frequentie van de intercity's mogelijk nog verder omhoog gaan en is het zelfs met korte opvolgtijden niet haalbaar.

Tiel - Utrecht zou daarentegen wel een stuk beter moeten kunnen, die dienstregeling is nu erg ongelukkig vanwege het enkelspoor naar Tiel. Ik denk dat het beter uitkomt als je de 6900 hier naar het pad van de 6500 zou opschuiven, dus 10 minuten later uit Utrecht en 10 minuten eerder uit Geldermalsen. Richting Tiel heb je dan een iets kortere stop, de andere kant op vervalt de lange stop geheel. Ik weet alleen niet of dat uitkomt met de goederentreinen en de doorkoppelingen.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Gamma »

Het was voor Geldermalsen - Tiel kiezen uit 2 kwaden: langere reistijd en/of overstap in Tiel van/naar Elst. Daarbij speelt ook nog overstapknoop Geldermalsen mee. Uiteindelijk is er voor deze constructie gekozen. Wat was het fijn geweest als het dubbelspoor tot Tiel had gelegen, dan had je eerder in Tiel kunnen aankomen en later kunnen vertrekken.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door CamilleKreemers »

En wanneer gaan sprinters ook Etmet rijden?

Het is nu meer een ETMEIC. Elke 10 minuten een IC
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Suus »

Tussen Dordrecht en Rotterdam Centraal gaan de sprinters vanaf december elke tien minuten rijden, en als de spoorverdubbeling tussen Rijswijk en Delft Campus af is in 2024 zou de tienminutensprinter van/naar Den Haag Centraal moeten gaan rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door reisthijs »

Op de andere ETMET-trajecten wil NS geen zes sprinters, omdat de vervoersvraag niet groot genoeg zou zijn.
Rotterdam-Dordrecht wordt de grote uitzondering met precies het tegenovergestelde: 6 sprinters, 4 IC's. Wat maakt dat traject zo speciaal?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
PHS

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door PHS »

CamilleKreemers schreef: vr 27 aug 2021, 17:02 En wanneer gaan sprinters ook Etmet rijden?

Het is nu meer een ETMEIC. Elke 10 minuten een IC
Op Houten Castellum - Utrecht Centraal reden in normale tijden zes sprinters per uur. Met de verbouwing van Geldermalsen zou de spitssprinter, de 6500, doorgetrokken worden naar Geldermalsen, maar vanwege corona kan ik mij voorstellen dat dat plan even in de ijskast is gezet.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Gamma »

PHS schreef: vr 27 aug 2021, 17:19Op Houten Castellum - Utrecht Centraal reden in normale tijden zes sprinters per uur. Met de verbouwing van Geldermalsen zou de spitssprinter, de 6500, doorgetrokken worden naar Geldermalsen, maar vanwege corona kan ik mij voorstellen dat dat plan even in de ijskast is gezet.
Dat heeft een andere reden, namelijk latere oplevering infrastructuur waardoor deze productstap naar 2028/2029 is verschoven. Zie deze rapportage, pagina 7.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Daniel »

reisthijs schreef: vr 27 aug 2021, 17:14 Rotterdam-Dordrecht wordt de grote uitzondering met precies het tegenovergestelde: 6 sprinters, 4 IC's. Wat maakt dat traject zo speciaal?
Veel lokale vraag door de hoeveelheid voorstadsstations rond de beide eindpunten, maar weinig doorgaand verkeer lijkt me een logische reden.
Via Dordrecht loopt immers alleen de IC-as naar Zeeland, terwijl over de andere PHS-corridors veel meer doorgaand verkeer vanuit andere regio's bestaat

Dordrecht en omgeving is natuurlijk ook best sterk op Rotterdam gericht verder, waarbij de Sprinters meer mogelijke overstappunten voor bestemmingen verder Rotterdam in bedienen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Bemined »

De meeste doorgaande IC reizigers gaan inderdaad via de HSL en komen dus niet langs Dordrecht, vandaar de sprinters hier de meerderheid hebben. Tussen Rotterdam en Den Haag blijven de ICs wel in de meerderheid. Nadeel is wel de 10/20 interval en daarmee worden ook enkele overstappen op de IC verbroken waardoor er nog meer reizigers de sprinters zullen pakken. Dus voor de reizigers zou het fijn zijn als ook de ICs elke 10 minuten zouden rijden, maar de inpasbaarheid daarvan is wel complex. Nu moeten 2 van de 6 sprinters richting Dordrecht al uitwijken naar het buitenspoor met als gevolg dat in Barendrecht en Zwijndrecht de treinen afwisselend van een ander perron gaan vertrekken...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Meltrain »

Ik denk dat Rotterdam Lombardijen en Barendrecht met (pre-Corona) 6700 resp, 6600 dagelijkse reizigers ook wel in de top-10 van drukste Sprinterstations staan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Bemined »

Nee, zo snel gezien stonden ze op 13 en 19, waarbij ik stations met incomplete IC status niet eens meetel.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Meltrain »

Ik zie dat ik Barendrecht verkeerd onthouden had (het zijn er 6000 i.p.v. 6600), maar ik zie zo snel in 2019 echt geen 10 Sprinterstations die meer in- en uitstappers hadden dan Rotterdam Lombardijen.
Bron: https://nieuws.ns.nl/welk-station-laat- ... s-in-2020/
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Bemined »

Amsterdam Lelylaan, Amsterdam Muiderpoort, Weesp, Culemborg, Naarden-Bussum, Utrecht Vaartsche Rijn, Utrecht Overvecht, Houten, Hilversum Sportpark en Tilburg Universiteit zitten zo te zien allemaal boven de 7000.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Daniel »

Bemined schreef: vr 27 aug 2021, 18:26Dus voor de reizigers zou het fijn zijn als ook de ICs elke 10 minuten zouden rijden, maar de inpasbaarheid daarvan is wel complex. Nu moeten 2 van de 6 sprinters richting Dordrecht al uitwijken naar het buitenspoor met als gevolg dat in Barendrecht en Zwijndrecht de treinen afwisselend van een ander perron gaan vertrekken...
Nouja, daar kan dat gelukkig nog tenminste ;)

Zeker nu er eigenlijk nog maar twee stoppatronen voorkomen tussen Rotterdam en Dordrecht is de capaciteit van die lijn behoorlijk groot, immers is 'ie destijds gebouwd op binnenlandse treinen met drie verschillende stoppatronen én daar ook nog het internationale verkeer tussendoor.
Wat vooral roet in het eten gooit is de manier waarop de HSL aan de zuidkant van Rotterdam is aangesloten. Want waar aan de noordkant tenminste nog iets mogelijk is qua spoorgebruik, zit je aan de zuidkant muurvast aan het gebruik van de buitensporen in de Willemsspoortunnel. Dat levert nu een voor de niet-hogesnelheidstreinenen effectief tweesporige bottleneck op waardoor je er lastig extra ICs bij krijgt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Bemined »

Die extra ICs passen er wel hoor, sterker nog ze zijn er al want de 3200 serie gaat immers op Rotterdam Stadion keren. Dus er gaan al 6 sprinters en 6 intercity's over de binnensporen van de Willemsspoortunnel, alleen gaan er slechts 4 van de 6 ICs met reizigers ;) Ben wel benieuwd of men die ICs gaat openstellen voor reizigers als er een wedstrijd is in de Kuip. Dat zal nog even afwachten zijn, enige aankomende wedstrijd op een woensdag is 's avonds laat wanneer er geen ETMET meer is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Daniel »

Tja, maar zo'n leeg materieel-treintje kan je natuurlijk wat makkelijker in een willekeurig gat naar Rotterdam Stadion sturen om te keren. Dat hoeft niet in een net interval maar kan desnoods op blokafstand voor de volgende IC uit. (Zeker gezien die IC weer op Blaak stopt waardoor je geen last hebt van het doorwisselen naar het perron op Rotterdam Stadion)

Overigens zal de echte bottleneck wel op station Dordrecht zitten wat ook nu al behoorlijk zwaar belast is met al die kerende treinen op een daar niet op ontworpen station.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Bemined »

Het grootste knelpunt is dat je een kering van 28 minuten in Dordrecht zou krijgen als je de 3200 door laat rijden. Dat is uiteraard geen optie, ten eerste kan een kering van 28 minuten sowieso niet (dan heeft de vertrekkende trein een overkruisconflict met de arriverende trein) dus moet je dan de s3200 en 2400 op elkaar laten keren, maar ook dan heb je een extra perronspoor nodig, en dat is er niet (of althans niet op IC lengte). Het wordt nu al zo dat een van de sprinters op spoor 5 moet gaan keren en daar absoluut niet te laat moet vertrekken anders kan de 2200 niet binnenkomen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Daniel »

Ja precies, station Dordrecht is daar totaal niet op ingericht want ICs passen er nergens op een perronfase. Hooguit op 1a want dat had vroeger zelfs een dubbele faseaanduiding (1a/b) voor het wissel (dat ondertussen ook al weg is), die echter zelden gebruikt werd want de treinen gingen toen vrijwel standaard van 1b/c totdat in het TBP-tijdperk de C-fasen door het hele land verdwenen.

Vooral de geknipte Sprinters vreten daar nu capaciteit waardoor alleen spoor 2 nog door kerende ICs gebruikt wordt. Toen de Sprinters in Dordrecht nog doorgaand waren werden beide kanten van perron 2/3 nog door kerende lange treinen gebruikt, nu gaat dat niet meer.
En de Sprinters zijn door de nu afwijkende opzet sowieso al lastiger weer doorgaand te maken om capaciteit vrij te maken. Een spoor 6 toevoegen zou nog kunnen, maar daarna houdt het wel op met de ruimte op het emplacement Dordrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door MetroRET »

Maar, waarom hebben de 5000, 5100 en 5200 eigenlijk 3 verschillende sporen nodig om op te keren, terwijl de keertijd maximaal 14 minuten zal bedragen (men zou eventueel ook in 4 minuten kunnen keren als dat qua patroon kan ivm brugopeningen).

Spoor 5 voor de 5000 wordt overigens niet de gehele dag gebruikt zo te zien, maar wordt ook afgeweken naar spoor 4a, naast 3a voor de 5100 en 2 voor de 5200.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Daniel »

Ik heb niet tot in detail de dienstregeling erbij gepakt, maar zit dat niet in dingen als overkruisingen na een brugopening ofzo? Ik kan me daar zomaar een situatie voorstellen waarin spoor 3 op zich vrij is, maar de aankomende trein door een brugopening later arriveert en dan naar spoor 5 moet om niet met de vertrekkende trein van spoor 4 te conflicteren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten