Dienstregeling 2021

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
PHS

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door PHS »

Staatslijn K schreef: zo 22 nov 2020, 10:15 Het viel me op dat er ook spitstreinen gaan rijden tussen Venlo en Nijmegen. Weet iemand hoe wordt dit ingepast op het enkelspoor Blerick - Venray?
Die rijden nu ook al? 's Ochtends rijdt de 32300 één rit uit Blerick en twee uit Venlo, en 's middags drie ritten naar Venlo.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door MetroRET »

Die 3e (32367) wordt ingekort tot Vry en wss dan leeg naar Vl.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door dennistd »

Ardan schreef: zo 22 nov 2020, 10:20 Vliegende kruising in Meerlo-Tienray.
Bij een passeerspoor van 700 meter kun je nou niet over een vliegende kruising spreken vind ik: tenminste één van de treinen zal vrijwel tot stilstand moeten komen, of beide moeten met hooguit 40km/h rijden. Niet echt vliegsnelheden :')
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Bemined »

Vliegend is het inderdaad niet, de 32300 heeft 19 minuten rijtijd voor Blerick - Venray tegenover 13 minuten voor de 32200.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Ardan »

Oh, ik dacht dat elkaar passeren op een stukje dubbelspoor op een enkelsporige lijn, op een plek waar geen station is, altijd vliegend kruisen heette :')
Ik doe ook maar wat
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door umbusko »

PHS schreef: zo 22 nov 2020, 10:28
Staatslijn K schreef: zo 22 nov 2020, 10:15 Het viel me op dat er ook spitstreinen gaan rijden tussen Venlo en Nijmegen. Weet iemand hoe wordt dit ingepast op het enkelspoor Blerick - Venray?
Die rijden nu ook al? 's Ochtends rijdt de 32300 één rit uit Blerick en twee uit Venlo, en 's middags drie ritten naar Venlo.
Correct.
MetroRET schreef: zo 22 nov 2020, 10:37 Die 3e (32367) wordt ingekort tot Vry en wss dan leeg naar Vl.
Ook correct.
dennistd schreef: zo 22 nov 2020, 12:19
Ardan schreef: zo 22 nov 2020, 10:20 Vliegende kruising in Meerlo-Tienray.
Bij een passeerspoor van 700 meter kun je nou niet over een vliegende kruising spreken vind ik: tenminste één van de treinen zal vrijwel tot stilstand moeten komen, of beide moeten met hooguit 40km/h rijden. Niet echt vliegsnelheden :')
Inderdaad, de 32300 gaat het tweede spoor op en blijft daar wachten totdat de 32200 "langsgevlogen" is. Daarna kan de 32300 weer door. Overigens is de kruising alleen voor de 32300 richting Venlo (in de middag) in Meerlo-Tienray, voor de 32300 richting Venray (in de ochtend) is de kruising in Lottum.
PHS

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door PHS »

Hoe zit dat daar eigenlijk met de elektrificatie van de Maaslijn, zou de frequentie tussen Venray en Venlo niet permanent verhoogd worden naar 4x/u, of is dat alweer van tafel?
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door umbusko »

Ik heb geen idee wat nu precies de plannen zijn. Maar voor meer dan 2x/u in beide richtingen tegelijk heb je in ieder geval (deels) dubbelspoor nodig. Want op dit moment past die extra trein er dus maar in één richting bij, met verlengde rijtijd vanwege de kruising.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door VIRM »

Z2N schreef: do 19 nov 2020, 23:15 Was dat niet om de looproute aan te geven? De onderverdieping is gezelligheid, terwijl de bovenverdieping werken of zelfs rust is, dus de looproute dan logisch.
Loopt die looproute gewoon niet in de trein? ;)
Beul van de blindegeleidelijn
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door teun »

Venray tot Meerlo-Tienray wordt volgens mij helemaal dubbelspoor, daarnaast zou de snelheid tussen Blerick en Venray ook nog naar 140 gaan. Ik ga ervan uit dat dat in combinatie met het betere optrekvermogen van elektrisch materieel wel wat meer mogelijk maakt.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door umbusko »

Ik hoop wel dat ze nog iets aan de baanligging doen dan. Ik heb wel vaker opdrachten zitten uitschrijven op maandagochtend vroeg in de trein, maar tussen Blerick en Venray moest ik altijd ophouden omdat de trein te veel op en neer schudde om leesbaar te kunnen schrijven. :') Daarna ging het weer, totdat de trein zo vol raakte dat schrijven (of überhaupt: bewegen) onmogelijk werd.

Blerick - Meerlo-Tienray is nu 8 minuten, dus dan zou je 4x/uur nog steeds niet halen. Misschien past het op dat traject inderdaad net als het allemaal iets sneller gaat, maar dan zit je alsnog met de spooropstelling van Venlo, dus ik hoop dan maar dat het allemaal goed past.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door teun »

Hoe ze het emplacement Venlo willen gaan aanpakken is voor mij eigenlijk ook nog een raadsel, zeker als je je bedenkt dat treinen van de Maaslijn momenteel de 15kV voor de goederentreinen richting Duitsland kruisen.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Gebruikersnaam »

Men wil dus een spanningssluis aanleggen op de heuvel naar Kaldenkirchen...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Suus »

Ik snap je puntjes, want dat klikt niet bepaald als een goed idee...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Meltrain »

umbusko schreef: zo 22 nov 2020, 12:55
PHS schreef: zo 22 nov 2020, 10:28
Staatslijn K schreef: zo 22 nov 2020, 10:15 Het viel me op dat er ook spitstreinen gaan rijden tussen Venlo en Nijmegen. Weet iemand hoe wordt dit ingepast op het enkelspoor Blerick - Venray?
Die rijden nu ook al? 's Ochtends rijdt de 32300 één rit uit Blerick en twee uit Venlo, en 's middags drie ritten naar Venlo.
Correct.
MetroRET schreef: zo 22 nov 2020, 10:37 Die 3e (32367) wordt ingekort tot Vry en wss dan leeg naar Vl.
Ook correct.
Ik begreep uit het vervoerplan dat die ene rit niet meer (met reizigers) naar Venlo rijdt, zodat daar direct naar een niet-perronspoor gereden kan worden. Maar waarom wordt er dan niet met reizigers tot en met Blerick gereden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door umbusko »

Dat begrijp ik ook niet. Misschien is een LM-rit goedkoper dan een rit met passagiers? Misschien denkt men gewoon kortzichtig: ach, er wil toch niemand naar Blerick, terwijl zelfs mensen die in Venlo wonen daar al mee geholpen zouden kunnen zijn. Of misschien loopt er een goederenpad net zo dat de stop in Blerick niet past als je wilt overkruisen naar het opstelterrein? Nu wordt nog naar spoor 6 gereden en zou je van zo'n goederenpad geen last hebben.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Bemined »

Misschien is de stop te Blerick te kort om de trein te controleren op achtergebleven passagiers? In Venray staat de trein 3 minuten stil, in Blerick slechts 1 minuut. En als je niet meer langs perronsporen komt is het wel zo prettig te weten dat de trein leeg is.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door umbusko »

Dat is wel een goed punt. En misschien past de huidige stop in Blerick wel, maar een langere stop niet.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door SuperGhost »

Waarom zou een langere stop in Blerick niet passen dan? Station Blerick is tweesporig (voor de Maaslijn dan uiteraard), dus je zit dan toch hooguit de volgende trein vanuit Nijmegen in de weg? Die komt echter pas veel later.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door umbusko »

De vraag is wanneer er een pad vrij is van Blerick naar het opstelspoor in Venlo, daar zouden goederenpaden doorheen kunnen lopen. In Blerick kan inderdaad gewoon worden gewacht totdat de volgende trein uit Nijmegen komt, maar als Arriva de keuze krijgt tussen geen/korte stop in Blerick of een stop van 7 minuten (bijvoorbeeld) zou ik kunnen begrijpen dat ze liever niet stoppen. ;)
Maar goed, dat is allemaal speculatief, want ik weet niet precies wanneer er goederenpaden liggen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Vinny »

Gebruikersnaam schreef: zo 22 nov 2020, 22:34 Men wil dus een spanningssluis aanleggen op de heuvel naar Kaldenkirchen...
Op zich geen gek idee alleen dan natuurlijk niet op de helling, maar op de top.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Z2N »

Dan moet je het wel een stuk voorbij de helling doen (zodat tijdens de gehele klim spanning op de bovenleiding zit). En naast het feit dat dat dan op het ongunstigere 1500 volt moet: vlak na de helling zit al station Kaldenkirchen, dat wordt dan mogelijk onbereikbaar voor binnenlandse treinen vanuit Duitsland.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door SuperGhost »

Rijden er dan nog treinen tot Kaldenkirchen? Overigens dacht ik dat de Duitse trein naar Venlo volledig onder Duitse spanning reed, kan die dan wel met NL-spanning overweg?

En is het niet mogelijk om de Duitse spanning in Venlo nog wel op spoor 1(b) en 2 van toepassing te laten zijn, waarbij de Arriva-treinen alleen sporen 3 en 4 gebruiken? Dan kunnen ze naast elkaar blijven bestaan. NS-intercity moet dan wel of tussen de Arrivatreinen in passen (of bijv. door beide Arriva-treinen op de deelsporen op 4 af te handelen?) of weer op 1a. Geen idee in hoeverre dat mogelijk is.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door Z2N »

SuperGhost schreef: ma 23 nov 2020, 21:27 Rijden er dan nog treinen tot Kaldenkirchen? Overigens dacht ik dat de Duitse trein naar Venlo volledig onder Duitse spanning reed, kan die dan wel met NL-spanning overweg?
Er rijden rechtstreekse RE's tussen Kaldenkirchen en Keulen, die ook na 2025 nog met Duits materieel blijven rijden. De RE 13 gaat worden verlengd naar Eindhoven, en moet dus in de nieuwe concessie met materieel gaan rijden met materieel dat ook onder 1500 Volt kan rijden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2021

Bericht door SuperGhost »

Oh, ik dacht dat er juist een nieuwe RE kwam tussen Eindhoven en Duitsland die ook in Duitsland als 'intercity' ging rijden en dus bovenop de huidige stopper kwam. Of is dat pas op een later moment?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 48 gasten