Pagina 1 van 12

Dienstregeling 2021

Geplaatst: vr 31 jan 2020, 08:31
door wouter15
NS: weinig veranderingen in dienstregeling 2021

31 januari 2020

De dienstregeling van de NS in 2021 verandert voor de meeste treinreizigers nauwelijks. Dat maakt het spoorwegbedrijf bekend. 99 procent van alle reizigers zal volgend jaar bijna niets merken. Dat lag vorig jaar nog op 95 procent.


De nieuwe dienstregeling, die dit jaar op 13 december ingaat, bevat vooral regionale en internationale veranderingen. Zo gaan er op zondagen meer sprinters rijden tussen Nijmegen en Den Bosch. Daarnaast verbetert de overstap voor reizigers met de sprinter in Tiel en Baarn.

Lees verder via: https://www.ad.nl/binnenland/ns-weinig- ... ~ab99101b/
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

NS: trein van Berlijn naar Amsterdam stopt straks minder vaak in Apeldoorn

31 januari 2020

De trein van Berlijn naar Amsterdam slaat station Apeldoorn vanaf 13 december drie keer per dag over. Dat staat in de adviesaanvraag die de NS deze week naar de reizigersorganisaties heeft verstuurd voor de dienstregeling van 2021.


,,Het is al jaren onze ambitie om de Berlijntrein te versnellen. Op het traject in Duitsland hebben wij geen invloed, maar in Nederland denken we tien minuten te kunnen winnen door drie van de zeven à acht keer niet meer in Apeldoorn te stoppen”, zegt Henk Doeke van Waveren, bij de NS verantwoordelijk voor de treinenloop in het noorden en oosten van ons land.

Lees verder via: https://www.ad.nl/apeldoorn/ns-trein-va ... ~a5cb0f49/

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: vr 31 jan 2020, 08:49
door PHS
Mij verrast het niet dat er blijkbaar weinig wijzigingen zullen zijn in dienstregelingen 2021, bijna overal waar NS rijdt is het spoor vol of is de dienstregeling al optimaal qua vraag en aanbod. Ruimte voor verbetering zie ik eigenlijk alleen in Zeeland-West-Brabant en de as Haarlem/Amsterdam - Alkmaar - Den Helder/Hoorn.

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: vr 31 jan 2020, 08:55
door Meltrain
Ik zie in het weekend nog voldoende ruimte voor verbetering. Zo hoop ik al jaren dat de [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] ook op zaterdag gaat rijden.

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: vr 31 jan 2020, 09:15
door JordiBrabant
wouter15 schreef: Daarnaast verbetert de overstap voor reizigers met de sprinter in Tiel en Baarn.
Klinkt als iets heel kleins in Tiel, maar een van de 2 treindiensten moet een kwartier verschoven worden en ze zitten allebei verstrikt in sterk bereden corridors. Voor de situatie in Baarn zijn het minutenverschuivingen.

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: vr 31 jan 2020, 10:03
door VIRM
PHS schreef:en de as Haarlem/Amsterdam - Alkmaar - Den Helder/Hoorn.
Afhankelijk van wat de politiek wil, kun je misschien nog wat extra slagen in de [serie=Intercity|2020|Haarlem - Alkmaar3400[/serie] in de spits verwachten. Maar verder boven het Noordzeekanaal gaat het toch vooral om slechte overstappen van Sprinters, toch?

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: vr 31 jan 2020, 12:09
door DDietzen
Vwb de [serie=Intercity|2020|Haarlem - Alkmaar3400[/serie] zou ik dan eerder doortrekking naar Amsterdam verwachten. Haarlem-Amsterdam is immers één van de drukste trajecten des lands in de spits. Vergt alleen enige creativiteit om die serie kwijt te kunnen op Amsterdam C, maar ik heb daar onlangs nog een uitwerking van gemaakt en het moet passen.
Maar laten we dit geen speculaasdraadje maken en het houden bij de drgl 2021. :D

Prima aanpassingen bij Baarn en Geldermalsen. Ik vraag me alleen af welke nieuwe infra bij laatstgenoemde nou bedoeld wordt: de vrijliggende MerwedeLingelijn of het nieuwe perron langs spoor 1? Ik raas elke week wel door Geldermalsen en geen van beide upgrades lijkt mij al voldoende gevorderd om in "medio 2020" opgeleverd te worden, tenzij men peper in de kont van de graafmachines stopt.
Ook blij met de zondagse frequentieverhoging op Den Bosch - Nijmegen en -verlaging op Nijmegen - Arnhem. Op het eerste traject puilen de Sprinters altijd al uit, op het tweede sloegen die scheve 3 treinen per uur nergens op (zowel qua dienstregeling als qua hoeveelheid luchtvervoer).

Verder mooi begin van de versnelling van de IC Berlijn (NB: zeg ik als Apeldoorner (A) ). Zou mooi zijn als álle Berliners konden worden versneld - die integratie in de [serie=Intercity|2020|(Deventer -) Amersfoort Centraal - Amsterdam Centraal1500[/serie] loopt toch altijd al in de soep wegens de grote vertragingen uit Duitsland.
Ik zou dan als structurele oplossing aandragen om bijvoorbeeld de [serie=Intercity|2020|Dordrecht - Schiphol Airport - Lelystad Centrum2400[/serie] 1x/(2)u niet te laten rijden tussen Schiphol en Lelystad (waar toch vrijwel altijd veel lucht wordt vervoerd, terwijl de [serie=Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Almere Centrum2600[/serie] juist nog flink kan groeien). In het vrijkomende pad op de Flevolijn kan je dan het goederenpad Weesp - Zwolle over die route omleiden waardoor je plek hebt op de Gooilijn voor een structureel versnelde IC Berlijn.

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: vr 31 jan 2020, 13:08
door Wubbo
In Geldermalsen wordt inderdaad het perron langs spoor 1 opgeleverd (en ook die langs spoor 6 maar die is minder interessant voor deze wijziging). De vrijlegging van de MerwedeLingeLijn is voor later.

Het goederenpad op de Gooilijn is niet eens de grootste hoofdpijnveroorzaker voor de versnelling van de IC Berlijn, die goederenpaden liggen ook tussen Deventer en Oldenzaal al in de weg. Bovendien is omleiden via de Flevolijn mooi, maar niet echt een oplossing voor Kijfhoek - Bentheim (het enkelspoor bij Olst knelt dan) en al helemaal niet voor Essen - Utrecht - Bentheim (zo ongeveer de drukste relatie op Bentheim).

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: vr 31 jan 2020, 19:52
door SuperGhost
Een andere mooie verbetering zou zijn als NS de ochtendspitssprinter Harderwijk->Amersfoort Centraal zou gaan vastmaken aan de in Schothorst kerende intercity's. Die spitssprinters rijden nu vlak voor die intercity's uit en zou je die daaraan vastmaken, zou het een aantrekkelijker product maken.
(overigens: als je die er niet aan vast maakt, noem hem dan geen sprinter meer. Een sprinter die vrijwel alle stations overslaat op dat traject is nogal verwarrend voor reizigers die er niet bekend mee zijn lijkt me)

Een halfuursdienst op Nijmegen-'s-Hertogenbosch op zondag lijkt me een zeer goede verbetering. Ik lees ook hier dat er dan minder sprinter op Arnhem-Nijmegen komen. Gaat de sprinter Arnhem-'s-Hertogenbosch ingekort worden tot Nijmegen of Zutphen-Wijchen tot Arnhem Centraal op zondag?

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: vr 31 jan 2020, 20:06
door Frank
De Sprinter Arnhem - 's-Hertogenbosch - Dordrecht wordt op zondag ingekort tot Nijmegen - 's-Hertogenbosch - Dordrecht. Net als 's avonds dus. Lijkt me een logische ontwikkeling, hoewel ik het als Elstenaar natuurlijk ergens wel jammer vind. Arnhem Zuid, Elst en Nijmegen Lent verliezen in Arnhem een goede overstap met de intercity naar Zwolle en in Nijmegen ontstaat er een lange overstap voor de stoptreinstations tussen Nijmegen en 's-Hertogenbosch.

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: vr 31 jan 2020, 20:09
door umbusko
Gelukkig krijg je er als Elstenaar een snellere route over de Betuwe voor terug. :wink:

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: vr 31 jan 2020, 20:33
door SuperGhost
Hoe kan de Betuweroute ooit een snellere route zijn naar Zwolle of naar 's-Hertogenbosch dan als de sprinter Arnhem-Dordrecht het hele traject bleef rijden?

Ik had liever gezien dat de sprinter van/naar Zutphen ingekort zou worden tot Arnhem Centraal met daar dan een goede overstap op de intercity naar Nijmegen (zou je de tijden van die sprinter wel iets moeten verschuiven ten opzichte van doordeweeks). Ik denk dat zo'n constructie prima zou kunnen als je een nieuwe avond/zondagsprinter Zutphen - Ede-Wageningen introduceert.
.04 Zutphen
.33 Arnhem Centraal (spoor 9)
.35 intercity ri. Nijmegen (spoor 8 )
.35 Arnhem Centraal
.51 Ede-Wageningen

.06 Ede-Wageningen
.21 Arnhem Centraal (spoor 10)
.26 intercity uit Nijmegen (spoor 11)
.28 Arnhem Centraal
.58 Zutphen

De trein uit Doetinchem komt om .25 aan, dus dat is een kruising die prima kan.

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: vr 31 jan 2020, 20:37
door Daniel
SuperGhost schreef:Hoe kan de Betuweroute ooit een snellere route zijn naar Zwolle of naar 's-Hertogenbosch dan als de sprinter Arnhem-Dordrecht het hele traject bleef rijden?
Niet de Betuweroute, maar de Betuwelijn :wink: Maareh, de grap zit er dus in dat ooit in de dienstregeling van jaren geleden de verbinding Dordrecht - Arnhem volgens drie even snelle routes mogelijk was: via Breda, Rotterdam en Geldermalsen.
Natuurlijk niet met een sprinter Arnhem - Dordrecht maar toen nog met twee cross-platform aansluitende ICs, maar toch kan de route met de betere aansluiting in Tiel best wel weer eens een van de snellere verbindingen daar zijn.

En om weer wat meer on-topic voor 2021 te komen: die verbeterde aansluitingen in Baarn maken de vertrektijden in Soest en Soestdijk wel wat meer variërend. De oplossing bestaat er daar uit dat de Sprinter Baarn -> Utrecht in de ochtendspits wat vroeger gaat rijden, zodat de Sprinter naar Baarn een korte i.p.v. een lange stop in Soest kan krijgen en zo op tijd in Baarn is voor de aansluiting naar Hilversum.
In de middagspits gaat diezelfde Sprinter naar Utrecht dus juist wat later rijden (in Soest kan 'ie dan met een korte stop in het huidige pad door) en blijft de trein naar Baarn langer in Soest wachten om later in Baarn aan te komen.

Opvallend genoeg meldt NS trouwens het negatieve effect dat de reistijd toeneemt in de tegenspitsrichting, maar voor reizigers uit Soest en Soestdijk naar Hilversum neemt die zelfs in die richting juist af doordat de weliswaar nog altijd lange overstap ook net iets korter wordt door deze aanpassingen.

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: za 01 feb 2020, 22:47
door playertwo
De verbetering van de overstap in Tiel is een zeer goede zaak. Waarom daarmee wachten tot de bouw van perron 1 te Geldermalsen?
Frank schreef:De Sprinter Arnhem - 's-Hertogenbosch - Dordrecht wordt op zondag ingekort tot Nijmegen - 's-Hertogenbosch - Dordrecht. Net als 's avonds dus. Lijkt me een logische ontwikkeling, hoewel ik het als Elstenaar natuurlijk ergens wel jammer vind. Arnhem Zuid, Elst en Nijmegen Lent verliezen in Arnhem een goede overstap met de intercity naar Zwolle en in Nijmegen ontstaat er een lange overstap voor de stoptreinstations tussen Nijmegen en 's-Hertogenbosch.
Nog beter zou het zijn als de [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] of [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] of [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] gewoon als stoptrein het deel Arnhem - Nijmegen zou rijden, wellicht zelfs 2 van de 3. Zeker in het weekend is de buffer meer dan groot genoeg op beide stations. Tot slot is 6 IC's de komende jaren overkill op dit traject en rijden de [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie], [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] en [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - 's-Hertogenbosch - Arnhem6600[/serie] op blokafstand van elkaar richting Nm. Richting Ah rijden de [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] en [serie=Sprinter|2020|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie] resp. [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] en [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - 's-Hertogenbosch - Arnhem6600[/serie] op blokafstand van elkaar.

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: zo 02 feb 2020, 01:24
door SuperGhost
Alleen hoeveel levert het laten eindigen van de 3100 in Arnhem nu precies op? Je krijgt dan dat de 3100 dan lang in Arnhem moet keren (32 minuten) en voor de 3000 wordt de kering in Nijmegen dan ook lang (26 i.p.v. 11 minuten). Lijkt me dat je er niet zo heel veel mee opschiet dan?

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: zo 02 feb 2020, 03:24
door dennistd
playertwo schreef:De verbetering van de overstap in Tiel is een zeer goede zaak. Waarom daarmee wachten tot de bouw van perron 1 te Geldermalsen
Ik denk dat het met een overkruising in Geldermalsen te maken heeft.

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: zo 02 feb 2020, 10:02
door Wubbo
Klopt. Je komt dan niet uit met een doorkomende IC uit 's-Hertogenbosch. Als het perron langs spoor 1 klaar is kun je onafhankelijk van die ICs binnenkomen, dat maakt net het verschil.

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: zo 02 feb 2020, 11:10
door playertwo
Voor Vught- en Tilburg aansluiting vaak zat moeten wachten wegens een lichte vertraging. In de dienstregeling kan je in Tiel de trein best wat later of eerder laten vertrekken zodat je elkaar planmatig niet in de weg zit. Kering in Tiel is daartoe lang genoeg ook na de omklap.
SuperGhost schreef:Alleen hoeveel levert het laten eindigen van de 3100 in Arnhem nu precies op? Je krijgt dan dat de 3100 dan lang in Arnhem moet keren (32 minuten) en voor de 3000 wordt de kering in Nijmegen dan ook lang (26 i.p.v. 11 minuten). Lijkt me dat je er niet zo heel veel mee opschiet dan?
Ik stel niet voor de 3000 of de 3100 te keren in Arnhem, enkel de serie als stoptrein in te leggen op dit traject zodat de 6600 tot Nijmegen kan gaan en de 7600 in het weekend tot Arnhem (eventueel doorkoppelen met de [serie=Sprinter|2020|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] als dat beter uitkomt).
Lang keren in Nijmegen zie ik niet als een belemmering, maar meer als een robuust punt in de dienstregeling om meteen eventuele vertraging op te lossen.

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: zo 02 feb 2020, 13:53
door Wubbo
playertwo schreef:Voor Vught- en Tilburg aansluiting vaak zat moeten wachten wegens een lichte vertraging. In de dienstregeling kan je in Tiel de trein best wat later of eerder laten vertrekken zodat je elkaar planmatig niet in de weg zit. Kering in Tiel is daartoe lang genoeg ook na de omklap.
Dat lukt nu dus niet door de combinatie van enkelspoor, het overkruis bij aankomst in Geldermalsen en het overkruis bij vertrek uit Geldermalsen. Na de ombouw van Geldermalsen is een van die overkruizen geen belemmering meer.

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: wo 05 feb 2020, 15:01
door Staatslijn K
VIRM schreef:
PHS schreef:en de as Haarlem/Amsterdam - Alkmaar - Den Helder/Hoorn.
Afhankelijk van wat de politiek wil, kun je misschien nog wat extra slagen in de [serie=Intercity|2020|Haarlem - Alkmaar3400[/serie] in de spits verwachten. Maar verder boven het Noordzeekanaal gaat het toch vooral om slechte overstappen van Sprinters, toch?
Dat is inderdaad ongeveer het geval, Den Helder-Hoorn is erg slecht, Heerhugowaard-Enkhuizen, Den Helder-Hoofddorp, Den Helder-Breukelen allemaal minstens 20 minuten overstaptijd volgens de reisplanner. Wat ligging betreft (en de paar minuten van de stop in Heiloo waar 98% richting Haarlem of Amsterdam moet) zou het gunstiger zijn de IC Maastricht in plaats van Nijmegen door te trekken naar Den Helder

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: wo 05 feb 2020, 16:50
door Suus
Wat overdag misschien niet veel gevolgen heeft, maar in het superdal wanneer het aantal IC-diensten boven het Noordzeekanaal van drie tot twee wordt gereduceerd wel wat problemen oplevert, omdat je dan in het rest van het land ook allemaal aansluitingen moet gaan verschuiven. En treindiensten die gedurende de dag van tijdstip moeten wisselen leveren allerlei irritante gaten op in de dienstregeling.

Om die reden is Noord-Holland redelijk gecompenseerd met de spitstreinen Amsterdam - Enkhuizen, de start van meerdere treinen naar Maastricht 's ochtends in Den Helder en het doorrijden van een aantal treinen uit Maastricht 's avonds naar Den Helder. Dat zijn de momenten dat er de meeste overstappen zijn die op die manier verbeterd worden.

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: wo 05 feb 2020, 17:00
door JordiBrabant
Door de [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] te wisselen met de [serie=Intercity|2020|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] draai je juist weer andere aansluitingen de nek om: Nu heeft is er de hele dag een relatief korte overstap van Den Helder naar Haarlem, met een omwisseling wordt die heel lang. Mij lijkt deze juist van belang om deze aansluiting te houden.
Gegeven de huidige tijdsliggingen is het onmogelijk om met een beetje omklappen van treinseries een dienstregeling van halfuursdiensten te maken met alleen maar goede overstappen.

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: wo 05 feb 2020, 18:44
door Staatslijn K
Suus schreef:Wat overdag misschien niet veel gevolgen heeft, maar in het superdal wanneer het aantal IC-diensten boven het Noordzeekanaal van drie tot twee wordt gereduceerd wel wat problemen oplevert, omdat je dan in het rest van het land ook allemaal aansluitingen moet gaan verschuiven. En treindiensten die gedurende de dag van tijdstip moeten wisselen leveren allerlei irritante gaten op in de dienstregeling.

Om die reden is Noord-Holland redelijk gecompenseerd met de spitstreinen Amsterdam - Enkhuizen, de start van meerdere treinen naar Maastricht 's ochtends in Den Helder en het doorrijden van een aantal treinen uit Maastricht 's avonds naar Den Helder. Dat zijn de momenten dat er de meeste overstappen zijn die op die manier verbeterd worden.

Heb je gelijk in, alleen de spitstreinen zijn al weg als het echt druk wordt (Den Helder-Schagen, veel scholieren naar Schagen en Alkmaar) en in de avond zijn ze ook te laat. Bijvoorbeeld Enkhuizen heeft gedurende de hele spits een kwartierdienst. Geef Den Helder dat ook, of rij in ieder geval met 8 bakken in plaats van 4/6 wat overblijft in Alkmaar

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: wo 05 feb 2020, 19:04
door waldo79
Is er dan sprake van zodanige drukte dat er meldingen van volle treinen komen op het traject Den Helder - Heerhugowaard?

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: wo 05 feb 2020, 19:22
door TLP
Het viel me vandaag wel op dat het niet vaak gebeurt, maar het komt wel voor dat enkele treinen van/naar Den Helder met dubbele stellen rijden. Vanmiddag reden treinen 3052 en 3071 bijvoorbeeld met 10 bakken. Tegelijkertijd vraag ik me af waar de drukte dan kennelijk vandaan komt. In de druktevoorspelling staan alle treinen die vanaf Schagen vertrekken zonder uitzondering als "Rustig" betiteld, en daarnaast is op het forum al eens eerder besproken dat er verschillende gradaties van drukte zijn: alle vierzitters bezet, geen vrije tweezitter meer beschikbaar en alle zitplastsen bezet met misschien enkele staanplaatsen. Daarbij geldt bovendien dat staan in de spits voor maximaal 15 minuten is toegestaan, en de rijtijden tussen alle stations boven Alkmaar zijn (veel) minder dan 15 minuten. Dus op basis van deze beschouwingen, zijn dubbele stellen tijdens de spits of een kwartierdienst dan wel noodzakelijk ten noorden van Alkmaar? Immers kost dat (veel) meer stellen ten opzichte van nu, die elders dan vaak echt nodig zijn.

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: wo 05 feb 2020, 19:31
door Jef400
Is dat ook niet gewoon materieelverplaatsing voor de dag ervoor of erna.