Pagina 2 van 12

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: wo 05 feb 2020, 19:37
door Suus
De perrons tussen Alkmaar en Den Helder zijn alweer enige tijd geleden om treinen tot 10 bakken aan te kunnen, maar ik weet niet of vandaag representatief is door de bovenleidingbreuk tussen Bijlmer en Breukelen. Maar over het algemeen wordt er in Alkmaar vaak versterkt en afgetrapt.

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: wo 05 feb 2020, 20:09
door Mikos
3052/3071 is gepland 8 bakken tussen Arnhem en Den Helder vandaag. Gisteren gepland een zes. Morgen gepland 8 bakken. De 3054, een half uur later rijdt boven Alkmaar gepland met een viertje, net als de 3056, 3058 en 3060, maar ook de 3048 en 3050.

Vanuit mijn eigen ervaring heb ik nog nooit (over-)volle treinen meegehad boven Alkmaar, met als kanttekening dat ik daar alleen in of na de avondspits kom. Hooguit in Alkmaar dat het achterin vrij druk is, omdat reizigers vanuit het achterste stel overstappen bij het splitsen, maar als ze door naar voren zouden lopen konden ze tot nu toe altijd allemaal zitten.

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: do 06 feb 2020, 09:58
door Staatslijn K
Met name in de ochtend zijn de treinen tussen 8 en 9.30 druk. In de middag is het weer druk tussen 3 en 6. Juist op het moment dat extra treinen het meest nodig zijn rijden ze juist niet. Maar misschien speelt ook mee dat een redelijk aantal scholieren geen zin heeft om te fietsen en dus zwart de trein pakt. Poortjes op station Schagen zouden dit probleem oplossen

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: do 06 feb 2020, 15:25
door The best
Scholieren hebben toch een OV-kaart waarmee ze gratis kunnen reizen? Dus op wat voor manier lost het plaatsen van poortjes het probleem dan op? Waar komen die lui daarnaast vandaan gefietst dan (en waar fietsen ze heen)?

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: do 06 feb 2020, 15:33
door Suus
Middelbare scholieren hebben geen OV-kaart, alleen de mensen die staan ingeschreven aan een MBO, HBO of WO-instelling.

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: do 06 feb 2020, 15:38
door The best
Maar zijn er daadwerkelijk veel middelbare scholieren die vanuit Schagen met de trein naar Alkmaar gaan? Daarnaast is dat nog best een stuk fietsen, al kan het natuurlijk wel.

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: do 06 feb 2020, 15:40
door Roeland
Een beetje oud nieuws inmiddels, maar wel relevant voor deze discussie:
https://www.schagencentraal.nl/nw-32075 ... spits.html

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: do 06 feb 2020, 16:39
door sirvinniei
Intercityplus? Gaan we naar een 4-treinensysteem?

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: do 06 feb 2020, 16:43
door Suus
Nee, gewoon terug naar toen intercity’s nog snel waren. Dat zijn ze in Noord-Holland nu niet.

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: do 06 feb 2020, 18:46
door Tom024
De ICplus, dat waren echt fijne rijtuigen destijds.

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: vr 07 feb 2020, 07:51
door Staatslijn K
The best schreef:Scholieren hebben toch een OV-kaart waarmee ze gratis kunnen reizen? Dus op wat voor manier lost het plaatsen van poortjes het probleem dan op? Waar komen die lui daarnaast vandaan gefietst dan (en waar fietsen ze heen)?

Den Helder of Anna Paulowna-Schagen

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: vr 07 feb 2020, 10:30
door VIRM
Roeland schreef:Een beetje oud nieuws inmiddels, maar wel relevant voor deze discussie:
https://www.schagencentraal.nl/nw-32075 ... spits.html
Vanuit Alkmaar en verder kan ik mij best voorstellen dat ze een versnelde IC willen hebben naar Amsterdam. Tegelijkertijd kent Zaandam nu acht treinen per uur richting Amsterdam Centraal, en ik weet niet of het zo handig is om de frequentie naar zes te verlagen. Zaandam is dacht ik ook het een-na-drukste station boven het Noordzeekanaal. Ook in Castricum zijn er de nodige in- en uitstappers in de spitsrichting van wat ik heb gehoord.

Mogelijk is dit een optie:
- 4x uur een IC tussen Amsterdam en Alkmaar, waarvan twee een IC+.
- In de spits de [serie=Sprinter|2020|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] of [serie=Sprinter|2020|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] doortrekken naar Alkmaar vanaf Uitgeest.
- Twee IC's per uur Amsterdam - Enkhuizen die wel in Zaandam stoppen, in de spits aangevuld met twee spits Intercity's.

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: vr 07 feb 2020, 10:50
door reisthijs
Vergeet PHS niet. Als van de zes IC's er twee een IC+ worden, blijven er nog steeds vier over om Castricum en Zaandam te bedienen.

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: vr 07 feb 2020, 14:11
door VIRM
En hoe lang gaat het duren tot de invoering van PHS? Denk dat ze daarvoor nog wel de spoorwegovergang bij Zaandijk willen ondertunnelen.

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: vr 07 feb 2020, 18:06
door Hainje
PHS schreef:Lok quote
Laten we het hem eens vragen.
PHS, hoe lang duurt het nog voordat jij wordt ingevoerd? :D

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: vr 07 feb 2020, 19:14
door ICE105
Als de ombouw van Amsterdam Centraal klaar is, dus reken op 2035.

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: vr 07 feb 2020, 19:49
door SuperGhost
Hebben we het dan alleen over PHS op Amsterdam-Alkmaar, of...?

Want anders moeten toch ook o.a. Driebergen-Zeist, Ede-Wageningen, Nijmegen en Weesp klaar zijn?

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: vr 07 feb 2020, 20:40
door Wubbo
Dan gaat het inderdaad over 6 ICs naar Alkmaar. 6 ICs op andere baanvakken komen al eerder (zeker als ze niet in de buurt van Amsterdam C komen).

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: vr 07 feb 2020, 23:59
door waldo79
Dwalen we niet af?

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: za 08 feb 2020, 12:10
door OVinspecteur
Doortrekken van de trein Arnhem/Elst - Tiel naar Geldermalsen zou volgens mij een stuk zinvoller zijn dan het omklappen van de huidige sprinters tussen Utrecht en Tiel / 's-Hertogenbosch. Daarmee zou je ook studenten in Wageningen vanuit het zuiden kunnen bedienen via station Kesteren i.p.v. de grote omweg over Utrecht en Ede. Vanuit Dordrecht en 's-Hertogenbosch hoef je dan maar 1x over te stappen in Geldermalsen.

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: za 08 feb 2020, 12:19
door PHS
Hainje schreef:
PHS schreef:Lok quote
Laten we het hem eens vragen.
PHS, hoe lang duurt het nog voordat jij wordt ingevoerd? :D
Mijn minister heeft in oktober 2019 in de voortgangsrapportage over de 1e helft van 2019 geschreven dat de twee extra intercity's en sprinters tussen Amsterdam en Alkmaar tussen 2025-2028 worden verwacht. Maar: dat was voor de stikstof- en PFAS-problematiek. Het zou mij niets verbazen als ik er nog een aantal jaartjes aan ga vastplakken :mrgreen:
ICE105 schreef:Als de ombouw van Amsterdam Centraal klaar is, dus reken op 2035.
PHS Amsterdam - Alkmaar is volgens mij niet afhankelijk van de verbouwing van Amsterdam Centraal; die verbouwing valt onder PHS Amsterdam - Eindhoven.

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: za 08 feb 2020, 12:46
door evos
waldo79 schreef:Dwalen we niet af?
Nee, we dwalen wel af.

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: za 08 feb 2020, 14:07
door Wubbo
OVinspecteur schreef:Doortrekken van de trein Arnhem/Elst - Tiel naar Geldermalsen zou volgens mij een stuk zinvoller zijn dan het omklappen van de huidige sprinters tussen Utrecht en Tiel / 's-Hertogenbosch. Daarmee zou je ook studenten in Wageningen vanuit het zuiden kunnen bedienen via station Kesteren i.p.v. de grote omweg over Utrecht en Ede. Vanuit Dordrecht en 's-Hertogenbosch hoef je dan maar 1x over te stappen in Geldermalsen.
Volgens mij is het aantal mensen dat je dan een extra overstap in Geldermalsen geeft (de doorgaande reizigers Tiel-Utrecht) groter dan de stroom die dan een overstap minder krijgt (de reizigers van Kesteren en verder naar Zaltbommel en verder).
Daarnaast vermoed ik dat de stroom Tiel - Geldermalsen niet in de huidige losse GTWtjes van Tiel-Arnhem past, je moet materieeltechnisch dus ook nog een truc bedenken. De "pootjes-omklap" lijkt me dus nuttiger.

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: za 08 feb 2020, 14:08
door Vinny
We kijken te ver in de toekomst. Op zich is de bediening van de Zaanstreek niet per definitie off-topic :lol:

Re: Dienstregeling 2021

Geplaatst: za 08 feb 2020, 15:37
door OVinspecteur
Wubbo schreef:
OVinspecteur schreef:Doortrekken van de trein Arnhem/Elst - Tiel naar Geldermalsen zou volgens mij een stuk zinvoller zijn dan het omklappen van de huidige sprinters tussen Utrecht en Tiel / 's-Hertogenbosch. Daarmee zou je ook studenten in Wageningen vanuit het zuiden kunnen bedienen via station Kesteren i.p.v. de grote omweg over Utrecht en Ede. Vanuit Dordrecht en 's-Hertogenbosch hoef je dan maar 1x over te stappen in Geldermalsen.
Volgens mij is het aantal mensen dat je dan een extra overstap in Geldermalsen geeft (de doorgaande reizigers Tiel-Utrecht) groter dan de stroom die dan een overstap minder krijgt (de reizigers van Kesteren en verder naar Zaltbommel en verder).
Daarnaast vermoed ik dat de stroom Tiel - Geldermalsen niet in de huidige losse GTWtjes van Tiel-Arnhem past, je moet materieeltechnisch dus ook nog een truc bedenken. De "pootjes-omklap" lijkt me dus nuttiger.
Doortrekken Arnhem/Elst - Tiel naar Geldermalsen extra bovenop de bestaande trein Tiel - Geldermalsen - Utrecht e.v. Zo bedoel ik het uiteraard.