Vervoersbedrijf TCR Group failliet verklaard *10-2

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Vervoersbedrijf TCR Group failliet verklaard *10-2

Bericht door zone2000 »

Vervoerder TCR Group met het hoofdkantoor in Middelburg heeft uitstel van betaling aangevraagd. Dat laat de directie van het bedrijf weten in een brief aan het personeel.

Volgens Marjan Broers van de FNV is het triest voor de medewerkers. "Het kan nog alle kanten op, maar het is een donker weekend." De komende tijd moet duidelijk worden of TCR een faillissement kan afwenden.

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/amp ... taling-aan
Triest verhaal voor de medewerkers.
Laatst gewijzigd door zone2000 op ma 10 feb 2020, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Vervoersbedrijf TCR Group vraagt uitstel van betaling aan

Bericht door AppleMoose »

Twee dagen eerder:
"Volgens de voorzitter van de ondernemingsraad van de afdeling bussen is er niets aan de hand. Ook plaatsvervangend algemeen directeur John Hage ontkent dat er problemen met de salarissen zijn. "Wij hadden gecommuniceerd met het personeel dat de salarissen op de 28-ste zouden worden uitbetaald. De meesten hebben hun geld inderdaad die dag gekregen, een klein deel niet. Maar die salarissen zijn vandaag, de 29-ste, alsnog gestort", zegt Hage." Bron
Hoe maak je jezelf belachelijk en ongeloofwaardig voor de rest van je leven? En hoeveel schijt aan je medewerkers heb je als je ze zo voor zit te liegen? :N :N
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Vervoersbedrijf TCR Group vraagt uitstel van betaling aan

Bericht door TLP »

Als een faillissement niet af te wenden is, wat gaat er dan gebeuren met het vervoer in alle concessies waar TCR als (onder)aannemer exploitatief verantwoordelijk voor is?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vervoersbedrijf TCR Group vraagt uitstel van betaling aan

Bericht door Suus »

Ik heb vernomen dat men bij Connexxion al aan het onderzoeken is wat de gevolgen kunnen zijn en mogelijke oplossingen.

Als het daadwerkelijk een faillissement wordt kunnen vervoerders besluiten een deel van het wagenpark en het personeel over te nemen, maar wellicht wil iemand het bedrijf wel gedeeltelijk of geheel overnemen. Het is natuurlijk ook wel een bijzondere situatie dat één onderaannemer in het halve land actief is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Vervoersbedrijf TCR Group vraagt uitstel van betaling aan

Bericht door PHS »

Ronaldussen schreef:Twee dagen eerder:
"Volgens de voorzitter van de ondernemingsraad van de afdeling bussen is er niets aan de hand. Ook plaatsvervangend algemeen directeur John Hage ontkent dat er problemen met de salarissen zijn. "Wij hadden gecommuniceerd met het personeel dat de salarissen op de 28-ste zouden worden uitbetaald. De meesten hebben hun geld inderdaad die dag gekregen, een klein deel niet. Maar die salarissen zijn vandaag, de 29-ste, alsnog gestort", zegt Hage." Bron
Hoe maak je jezelf belachelijk en ongeloofwaardig voor de rest van je leven? En hoeveel schijt aan je medewerkers heb je als je ze zo voor zit te liegen? :N :N
Hoe cru het ook klinkt, als je als bedrijf publiekelijk gaat verkondigen dat je in financiële problemen verkeert, dan ontstaat er onrust en is het in feite met je gedaan als bedrijf. Niemand wil nog zaken met je doen, crediteuren komen hun geld opeisen, debiteuren betalen niet langer uit en onder personeel kan een wilde staking uitbreken.
Suus schreef:Als het daadwerkelijk een faillissement wordt kunnen vervoerders besluiten een deel van het wagenpark en het personeel over te nemen, maar wellicht wil iemand het bedrijf wel gedeeltelijk of geheel overnemen. Het is natuurlijk ook wel een bijzondere situatie dat één onderaannemer in het halve land actief is.
Het zou mij niets verbazen als TCR wordt opgeknipt en in de regio's waar de vervoerder het wil het bedrijf een doorstart maakt of wordt overgenomen. Een tijd lang geen bussen is geen goede reclame voor de vervoerders, dus die zullen, afhankelijk hoe snel ze een alternatief kunnen opzetten, er wel baat bij hebben om TCR nog een tijdje door te laten gaan.

Maar ik weet niet of er een vervoerder is die de bussen van TCR wil overnemen. Daar win je namelijk geen concessies mee :X
De winstgevende vervoerscontracten lijken mij de waardevolste asset van TCR. Maar het zou best kunnen dat die contracten vervallen bij faillissement.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vervoersbedrijf TCR Group vraagt uitstel van betaling aan

Bericht door Suus »

In sommige concessies heeft TCR bussen die even oud zijn als het wagenpark van de vervoerder zelf. Denk bijvoorbeeld maar aan de dubbeldekkers in Amstelland-Meerlanden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Vervoersbedrijf TCR Group vraagt uitstel van betaling aan

Bericht door Frank93 »

Het was de bedoeling dat TCR hier BYD's zou overnemen om vanuit Alkmaar mee te rijden, maar ik hoorde laatst al dat dat waarschijnlijk niet door zou gaan. Nu snap ik wel waarom. Hopelijk hebben de collega's die daar rijden snel duidelijkheid over wat er gaat gebeuren.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Vervoersbedrijf TCR Group vraagt uitstel van betaling aan

Bericht door Durashift »

Suus schreef:Ik heb vernomen dat men bij Connexxion al aan het onderzoeken is wat de gevolgen kunnen zijn en mogelijke oplossingen.

Als het daadwerkelijk een faillissement wordt kunnen vervoerders besluiten een deel van het wagenpark en het personeel over te nemen, maar wellicht wil iemand het bedrijf wel gedeeltelijk of geheel overnemen. Het is natuurlijk ook wel een bijzondere situatie dat één onderaannemer in het halve land actief is.
Ik denk dat, voor het OV, TCR aardig onmisbaar is, denk ook aan de TVV. Komt er geen doorstart.. vervallen in één klap toch best een hoop buslijnen op dagelijkse basis. Dat kan een concessiehouder niet zelf opvullen, lijkt mij.

Wat zeggen de aanbestedingsregels bij het uitvoeren van werk in onderaanneming? Kan een dergelijk pakket 1 op 1 doorgezet worden naar een andere onderaannemer, die al voor de concessiehouder werkt?

Mogen de betrokken concessiehouders een gezamenlijk bod uitbrengen op de aankoop van de (delen) van TCR?
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Vervoersbedrijf TCR Group vraagt uitstel van betaling aan

Bericht door Jelmer »

En bijvoorbeeld bij het pendelvervoer van de Dam tot Damloop in september, heeft TCR ook altijd veel bussen rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vervoersbedrijf TCR Group vraagt uitstel van betaling aan

Bericht door Suus »

Het OV is geen business waarmee je snel rijk wordt en met de stormachtige groei van TCR, waarbij de nadruk dusdanig op OV en TVV met zeer kleine marges is komen te liggen kan een kleine tegenslag in de kasstroom al zorgen voor grote problemen.

Het door OV-bedrijven gezamenlijk overnemen van TCR lijkt mij twijfelachtig, daar zal de ACM nog wel wat van vinden. Eén vervoerder die alles overneemt zal gezien de enorme kosten ook twijfelachtig zijn. Ik kan mij ook niet voorstellen dat een uitzendbureau besluit het extreem diverse wagenpark over te nemen. Het gaat hier bovendien om 1200 medewerkers, dat is meer dan een gemiddelde streekbusconcessie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Vervoersbedrijf TCR Group vraagt uitstel van betaling aan

Bericht door Durashift »

^^^ Zoveel partijen zijn er nou ook niet meer in de markt, denk ik?

Munnickhof heeft taxi en bus, evenals Noot.
Willemsen de Koning doet 'taxi'.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Vervoersbedrijf TCR Group vraagt uitstel van betaling aan

Bericht door ODRAIL »

Suus schreef:Het OV is geen business waarmee je snel rijk wordt en met de stormachtige groei van TCR, waarbij de nadruk dusdanig op OV en TVV met zeer kleine marges is komen te liggen kan een kleine tegenslag in de kasstroom al zorgen voor grote problemen.

Het door OV-bedrijven gezamenlijk overnemen van TCR lijkt mij twijfelachtig, daar zal de ACM nog wel wat van vinden. Eén vervoerder die alles overneemt zal gezien de enorme kosten ook twijfelachtig zijn. Ik kan mij ook niet voorstellen dat een uitzendbureau besluit het extreem diverse wagenpark over te nemen. Het gaat hier bovendien om 1200 medewerkers, dat is meer dan een gemiddelde streekbusconcessie.
Misschien kunnen een aantal touringcarbedrijven onderdelen en personeel overnemen :idea: .
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervoersbedrijf TCR Group vraagt uitstel van betaling aan

Bericht door Daniel »

Durashift schreef:Ik denk dat, voor het OV, TCR aardig onmisbaar is, denk ook aan de TVV. Komt er geen doorstart.. vervallen in één klap toch best een hoop buslijnen op dagelijkse basis. Dat kan een concessiehouder niet zelf opvullen, lijkt mij.
Varieert wel een beetje per concessie. Er zijn er waar ze losse ritten uitvoeren (dan zijn er weliswaar gevolgen, maar nog beperkt), maar vooral concessies waar ze hele lijnen rijden (491 in DMG, 346 in AML bijvoorbeeld) zouden dan wel aardig problematische gevallen worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vervoersbedrijf TCR Group vraagt uitstel van betaling aan

Bericht door Suus »

Durashift schreef:^^^ Zoveel partijen zijn er nou ook niet meer in de markt, denk ik?

Munnickhof heeft taxi en bus, evenals Noot.
Willemsen de Koning doet 'taxi'.
Er zijn voornamelijk regionale spelers. In Zeeland rijdt Van Oeveren, in Rivierenland en ook bij Qbuzz DMG is Juijn actief. Van Kooten rijdt voor Syntus in Utrecht en op de Veluwe. Oostenrijk rijdt de Bizzliners van EBS in Waterland. Smit doet wat werk in IJsselmond. En dat vergeet ik er vast nog wel een paar.

Maar er zijn in recente jaren ook bedrijven verdwenen. Tourquase uit Woerden is niet lang na de overname van de Provincie Utrecht door Syntus gestopt met OV. Afgelopen zomer is BAB Vios gestopt met OV, enigszins gedwongen door de komst van EBS in Haaglanden. OAD ging een paar jaar geleden failliet maar heeft voor Syntus en Breng gereden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervoersbedrijf TCR Group vraagt uitstel van betaling aan

Bericht door Daniel »

Pouw Vervoer is ook nog wel één van de grotere, maar rijden desondanks alleen in de provincie Utrecht als onderaannemer (als ze hun ritten uitvoeren tenminste).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Vervoersbedrijf TCR Group vraagt uitstel van betaling aan

Bericht door PatrickM »

Ai, dat gaat nog wat worden als dit dalijk tot een faillissement komt. In sommige regio’s valt het nog wel mee (in Zeeland zijn er in totaal een stuk of 5 TCR-bussen, Van Oeveren en AMZ doen daar het meeste werk), maar in in andere gebieden (HWGO) kan het nog wel eens flinke problemen gaan opleveren.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Vervoersbedrijf TCR Group vraagt uitstel van betaling aan

Bericht door CamilleKreemers »

en als je die bussen dan bij het hoofdvervoerder neerlegt, dus voorbeeld HWGO alles bij Connexxion?
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Vervoersbedrijf TCR Group vraagt uitstel van betaling aan

Bericht door dennistd »

Het is de verantwoordelijkheid van de concessiehouder dat de ritten uitgevoerd worden. Of ze dat zelf doen of uitbesteden maakt de concessieverlener niet zoveel uit, als de bussen maar aan de eisen voldoen en de ritten ook daadwerkelijk rijden. Kiest de concessiehouder ervoor om veel werk bij een derde partij neer te leggen dan is dat hun keus, maar er zijn wel risico's aan verbonden. En behalve het niet of slecht rijden van deze ritten/lijnen is één daarvan dat die derde partij failliet gaat. Dan is het aan de concessiehouder om er maar voor te zorgen dat de betreffende ritten of lijnen door een ander of zichzelf gereden gaan worden, maar de concessieverlener heeft alleen een contract met de concessiehouder en niet met bijvoorbeeld TCR of Pouw.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Vervoersbedrijf TCR Group vraagt uitstel van betaling aan

Bericht door Lijn 45 »

Als het daadwerkelijk een faillissement wordt kunnen vervoerders besluiten een deel van het wagenpark over te nemen
Ik heb het idee dat een flink deel van TCR's wagenpark al in handen van de lokale vervoerders is.
Spoiler: show
per concessie zijn de volgende bussen van de hoofdvervoerder:
AML: Futura's (niet zeker hierover)
Arnhem/Nijmegen: Lion's Cities
DMG: Crossway's
HWGO: Citea's, MidCity's
NHN: Citea's
Zeeland: Integro's (ook niet zeker hierover)
Zuidoost Brabant: Ambassadors, Lion's City, MidCity's
ZOWAD: Citea
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Vervoersbedrijf TCR Group vraagt uitstel van betaling aan

Bericht door Hendrik »

Waar baseer je dat op?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Vervoersbedrijf TCR Group vraagt uitstel van betaling aan

Bericht door Lijn 45 »

Dat baseer ik op het feit dat genoemde bussen onderdeel zijn van orders/overplaatsingen aan het begin van de concessie van de OV-bedrijven. Daarnaast rijden deze voertuigen uitsluitend OV diensten in de concessie waarvoor ze zijn aangekocht (voor zover daar bij TCR sprake van is) en vormen ze in veel gevallen een deel van de nummerreeksen van de concessiehouders. Ook dragen ze soms geen TCR nummers (Citea op Vlieland, DMG Crossway's).
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8601
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vervoersbedrijf TCR Group vraagt uitstel van betaling aan

Bericht door Milco »

Vorig jaar zomer reed TCR rondom Weesp toch echt met bussen uit Noord-Holland-Noord (Citea's) en Gelderland (Ambassadors) op treinstremmingen. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Vervoersbedrijf TCR Group vraagt uitstel van betaling aan

Bericht door huibe »

Lijn 45 schreef:Dat baseer ik op het feit dat genoemde bussen onderdeel zijn van orders/overplaatsingen aan het begin van de concessie van de OV-bedrijven. Daarnaast rijden deze voertuigen uitsluitend OV diensten in de concessie waarvoor ze zijn aangekocht (voor zover daar bij TCR sprake van is) en vormen ze in veel gevallen een deel van de nummerreeksen van de concessiehouders. Ook dragen ze soms geen TCR nummers (Citea op Vlieland, DMG Crossway's).
Die conclusie is te voorbarig. Het heeft ook gewoon met schaalvoordeel te maken. Als TCR weet dat ze onderaannemer worden in een concessie kunnen ze vragen aan de concessiehouder om een paar bussen extra te bestellen. Hierdoor krijgt TCR bussen die voldoen aan de eisen van de concessie en kan ze voordeliger inkopen dan als ze zelf los een paar busjes bestellen.

Daarnaast, bijna geen enkele vervoerder is nog in bezit van bussen. Alles gaat via lease(-back)constructies, dus kunnen nummers bij TCR aansluiten op die van de hoofdvervoerder.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Vervoersbedrijf TCR Group vraagt uitstel van betaling aan

Bericht door busfanNL »

Wat een vervelend nieuws zeg. Het lijkt mij wel lastig en onzeker voor het personeel ook, en lastig voor de ov vervoerder wie de ritten gaat overnemen. Jammer ook dat het zo moet lopen :( en ik wens het personeel heel veel sterkte.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervoersbedrijf TCR Group vraagt uitstel van betaling aan

Bericht door Daniel »

huibe schreef:Die conclusie is te voorbarig. Het heeft ook gewoon met schaalvoordeel te maken. Als TCR weet dat ze onderaannemer worden in een concessie kunnen ze vragen aan de concessiehouder om een paar bussen extra te bestellen. Hierdoor krijgt TCR bussen die voldoen aan de eisen van de concessie en kan ze voordeliger inkopen dan als ze zelf los een paar busjes bestellen.
Er bestaan verschillende uitvoeringen van het onderaannemersschap: soms is de onderaannemer eigenaar van het materieel (West-Brabant is daar qua TCR een mooi voorbeeld van), maar het komt ook voor dat de concessiehouder eigenaar is en de bussen aan de onderaannemer ter beschikking stelt (zie de provincie Utrecht waar zodoende ook met enige regelmaat bussen van onderaannemer wisselen of terug naar de concessiehouder gaan).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten