Pagina 1 van 2

NS strategie

Geplaatst: do 27 feb 2020, 13:10
door ykc
De NS heeft zijn strategie voor de lange termijn gepubliceerd. Hier is een pdf: https://www.ns.nl/binaries/_ht_15827974 ... ikbaar.pdf

De webversie is ook beschikbaar via https://www.ns.nl/strategie

Vooral het hoofdstuk 18x inversteren is interessant. Zo wil de NS op een deel van het traject Utrecht-Arnhem-Duitsland van 4 sporen voorzien met 200 km/h. En Utrecht-Eindhoven/Tilburg-Breda deels van 4 sporen voorzien en upgrafen naar 160 km/h.

Welke opvallende dingen vinden jullie?

Re: NS strategie

Geplaatst: do 27 feb 2020, 13:56
door teun
Ik vond de NS city wel een mooie, volgens mij heeft er iemand mee zitten luisteren naar de plannen van de gemeente Rotterdam.
ETMET op Schiphol - Leiden - HS - Rotterdam had ik ook nog niet eerder gehoord.

Re: NS strategie

Geplaatst: do 27 feb 2020, 15:00
door trolly
Ook aardig: ons nieuwe sprinterconcept, NS city. Ik neem aan dat daar de treintjes mee bedoeld worden die tot voor kort met Airportsprinter werden aangeduid :')

Re: NS strategie

Geplaatst: do 27 feb 2020, 15:11
door teun
De Airportsprinter staat er nog steeds als los onderdeel in hoor, de NS City lijkt me meer voort te vloeien uit Unck's "lightrail" op de oude lijn ideetjes.

Re: NS strategie

Geplaatst: do 27 feb 2020, 15:22
door trolly
Pardon, overheen gelezen. Toch lijkt er wel wat overlap tussen beide concepten te zijn:
AIRPORT SPRINTER
Amsterdam en omgeving kent grote vervoersproblemen, met name aan de westkant en richting Schiphol.
De Airport Sprinter kan bijdragen aan de oplossing. Deze Sprinter rijdt 8 keer per uur (elke 7,5 minuut!) op en neer tussen Hoofddorp en Amsterdam Centraal en stopt op Schiphol, Sloterdijk en Lelylaan. Dat verbetert de bereikbaarheid, zorgt voor meer tevreden reizigers en verlaagt de hinder bij de werkzaamheden bij Amsterdam Centraal, Amsterdam Zuid en Sloterdijk die voor komende jaren gepland zijn. Vanaf 2023 staan de eerste tests met de Airport Sprinter gepland. Als dit concept aanslaat, verkent NS de mogelijkheden om dit ook op andere plekken in Nederland in te zetten.

Re: NS strategie

Geplaatst: do 27 feb 2020, 15:41
door sirvinniei
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het concept "airportsprinter" niet op andere plekken in Nederland gaat aanslaan :')

Re: NS strategie

Geplaatst: do 27 feb 2020, 15:43
door Aking
Hoezo? Rond Eindhoven en Maastricht kan dat toch ook prima? *O*

Re: NS strategie

Geplaatst: do 27 feb 2020, 15:58
door Gekko123
Ik vind de investering van NS in een RandstadRail verbinding tussen Scheveningen, Den Haag Centraal en Lansingerland ook wel opvallend. Zeker gezien de kans dat NS deze tram mag gaan rijden erg klein is.

Re: NS strategie

Geplaatst: do 27 feb 2020, 16:18
door JordiBrabant
Ik vind vooral interessant wat er niet instaat: geen woord over Zeeland en Limburg moet het een lege belofte van "regionaal grensoverschrijdend vervoer" doen.
Een beetje ambitie luchtfietserij had op dat vlak van mij wel gemogen.

Re: NS strategie

Geplaatst: do 27 feb 2020, 16:51
door Suus
Met één extra perron in Goes kan je de treindienst daar drastisch verbeteren. Dat zijn de kosten niet, ten opzichte van bijvoorbeeld een DoorStroomStationGouda met aanverwante snelheidsverhogingen van € 900 miljoen :wink:

Re: NS strategie

Geplaatst: do 27 feb 2020, 17:15
door reisthijs
Gekko123 schreef:Ik vind de investering van NS in een RandstadRail verbinding tussen Scheveningen, Den Haag Centraal en Lansingerland ook wel opvallend.
Welke investering van NS?
Er wordt alleen maar door NS sangegeven dát hier in geïnvesteerd moet worden, ze zeggen niet door wie.
Investeringen in infrastructuur zijn geen taak van NS.

Re: NS strategie

Geplaatst: do 27 feb 2020, 17:37
door teun
Wat natuurlijk wel een interessante verhouding is, nu NS steeds maar meer winst blijft maken zou een deel daarvan natuurlijk best naar ProRail kunnen, maar ik snap ook heel goed dat NS dat precedent niet wil zetten in het huidige politieke klimaat.

Re: NS strategie

Geplaatst: do 27 feb 2020, 18:02
door SuperGhost
Het klinkt arrogant om te zeggen dat je bij de top 3 treinbedrijven ter wereld hoort, dus dat doen we ook niet.
Zucht, zeg dan niets... :')
ykc schreef:Vooral het hoofdstuk 18x inversteren is interessant. Zo wil de NS op een deel van het traject Utrecht-Arnhem-Duitsland van 4 sporen voorzien met 200 km/h.
Dat eerste werd ook tijd. Ik geloof dat de ETMET-plannen die ze oorspronkelijk hadden ook niet door konden gaan omdat het niet passend was te krijgen op de 2 spoortjes. Verrassend is het dus niet. Dat ze opnieuw pleiten voor 200 km/h verrast me wel, maar lijkt me ook niet geheel onlogisch. Wel opmerkelijk dat ze er ook bij zetten dat het ook is om de reistijd naar Berlijn te verkorten. Het lijkt er dus op dat NS dan echt wil inzetten op een ICE Amsterdam-Berlijn via Arnhem.
Het afgelopen jaar vroeg NS om 13 perrons te verlengen maar deze verzoeken zijn afgewezen wegens gebrek aan de benodigde financiering van € 100 miljoen.
Iemand een idee welke 13 dit zijn?

Re: NS strategie

Geplaatst: do 27 feb 2020, 18:34
door SLToilet
Ze zien ook dat de rek richting Den Bosch vanuit Utrecht eruit is, daar meer sporen moeten komen en ook daar wil men 160km/uur. Het is niet gek voor zo'n druk traject om daar meer op in te zetten. Het idee van 'stedenbaan Brabant' en de hogere frequenties juich ik zeer toe al ben ik bang dat met een extreemrechtse coalitie in Brabant daar wellicht weinig van terechtkomt. Bovendien ben ik benieuwd of Eindhoven en de NS toenadering kunnen zoeken over Eindhoven-Helmond ivm het proefballonnetje voor lightrail.

Re: NS strategie

Geplaatst: do 27 feb 2020, 18:54
door waldo79
SLToilet schreef:Ze zien ook dat de rek richting Den Bosch vanuit Utrecht eruit is, daar meer sporen moeten komen en ook daar wil men 160km/uur. Het is niet gek voor zo'n druk traject om daar meer op in te zetten.
Met de verbouwingen bij Geldermalsen en het wegnemen van wat gelijkvloerse kruisingen wordt daar misschien wel op vooruitgelopen. Maar de baanligging mag wel stukken beter voor je de snelheid gaat verhogen.

Voor zover ik weet ligt die snelheidsbeperking tot 100 km/h er nog steeds in tussen Gdm en Cl, net zoals tussen Zbm en Hedel. Ondanks dat het geen slappe veengrond is, schommelen de treinen alsof het een lieve lust is. :x

Re: NS strategie

Geplaatst: do 27 feb 2020, 19:43
door WSM
SuperGhost schreef:
Het klinkt arrogant om te zeggen dat je bij de top 3 treinbedrijven ter wereld hoort, dus dat doen we ook niet.
Zucht, zeg dan niets... :')
Tekenend voor de arrogantie van NS.

Het woord 'betrouwbaar' komt drie keer voor in het hele verhaal. En dat is juist één van de aandachtspunten. Leuk om zoveel mogelijk treintjes over een spoortje te persen, maar wat als het tegenzit? Als het hard waait, als het meer dan 1 mm sneeuwt, als er over halve corridors treinen moeten worden opgeheven als er ergens anders een scheet dwarszit maar er geen wissels zijn om bij te sturen, als er blaadjes op de rails liggen, als alle treinen op tijd moeten rijden behalve de jouwe?

Daar zou ik nou graag eens een visie op willen zien. Die mensen die vol overgave voor de trein kiezen lossen niet in het luchtledige op als een knooppuntstation op een hoogfrequent treintjesrijd-corridor gedurende zes uur plat ligt en het bedrijf dat niet zo arrogant is om te zeggen dat ze bij de top drie ter wereld horen niet eens de moeite neemt om iets van een alternatief aan te bieden.

Dit is natuurlijk het openingsbod van 's lands staatsmonopolist om ook na 2025 staatsmonopolist te blijven.

Re: NS strategie

Geplaatst: do 27 feb 2020, 21:59
door Staatslijn K
Zeggen ze nou bij de 18 investeringen dat ze elke 10 minuten een IC(D) Den Haag-Breda-Eindhoven willen?

Verder eigenlijk weinig bijzonders, behalve dat ze weer om geld vragen. Maar wel vrij duidelijk wat de wensen van ns en waarschijnlijk ook de klant zijn.

Re: NS strategie

Geplaatst: vr 28 feb 2020, 08:32
door Alargule
...en wat ervan terecht zal komen:

Afbeelding

Re: NS strategie

Geplaatst: vr 28 feb 2020, 08:50
door Aking
Die Eier schauen ziemlich gut :Y

Re: NS strategie

Geplaatst: wo 04 mar 2020, 19:56
door Bemined
JordiBrabant schreef:Ik vind vooral interessant wat er niet instaat: geen woord over Zeeland en Limburg moet het een lege belofte van "regionaal grensoverschrijdend vervoer" doen.
Zeeland heeft toch al een grensoverschrijdende spoorlijn? :D
https://www.google.nl/maps/@51.2106597, ... 312!8i6656

Re: NS strategie

Geplaatst: do 05 mar 2020, 11:21
door Suus
SuperGhost schreef:
Het afgelopen jaar vroeg NS om 13 perrons te verlengen maar deze verzoeken zijn afgewezen wegens gebrek aan de benodigde financiering van € 100 miljoen.
Iemand een idee welke 13 dit zijn?
Sowieso beide perrons van Almere Buiten horen hier bij.

Re: NS strategie

Geplaatst: do 05 mar 2020, 12:07
door Klaasje
De kortste drie stations van de 5600.

Re: NS strategie

Geplaatst: do 05 mar 2020, 12:19
door teun
Dat zijn dan Uto Bhv en Dld toch?

Re: NS strategie

Geplaatst: do 05 mar 2020, 12:40
door diederickx
In mijn oren klinkt 100 miljoen voor 13 perrons buitenproportioneel.

Re: NS strategie

Geplaatst: do 05 mar 2020, 12:52
door Klaasje
Als je op een station een wisselstraat moet verplaatsen ben je zo 30 miljoen verder.