Basisdienstregeling

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Meltrain »

Hebben er eigenlijk al optimalisaties plaatsgevonden in de dienstregeling, zodat de aansluitingen verbeterd zijn?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersnaam
Berichten: 629
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Gebruikersnaam »

Ik zag dat de [serie=Sprinter|2020|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] op de momenten waar de ICE normaal gesproken rijdt, maar nu niet, nu wat later uit Ede-Wageningen vertrekken en in Wolfheze een korte stop hebben. Geen idee of dat ten behoeve van de aansluitingen is :wink:
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Bjarte »

Er heeft in ieder geval wel optimalisatie in materieelinzet plaatsgevonden. De treinen zijn langer en hier en daar wordt ook VIRM ingezet op sprinterdiensten.

Overigens zorgt het hier en daar wel voor gekke situaties. Zo rijdt de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] nog tussen Zwolle en Zutphen en worden deze ritten vermeld als Intercity. Voor de reiziger zou het natuurlijk veel beter zijn als deze dienst materieeltechnisch gekoppeld wordt aan [serie=Sprinter|2020|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie], binnen de bestaande dienstregeling.

Hetzelfde geldt voor [serie=Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] tussen Vlissingen en Roosendaal, ook hier hadden ze het materieel kunnen koppelen aan de [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie].
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Suus »

De 2200 rijdt echter door naar Breda, waar 1x/uur een aansluiting bestaat op de Internationale Intercity Direct naar Rotterdam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Bjarte »

Owja inderdaad, nu zie ik het! :) Prima maatwerk, goede aansluiting richting Rotterdam en de [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - 's-Hertogenbosch - Arnhem6600[/serie] richting Arnhem op deze manier.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Meltrain »

Een eenvoudig te realiseren verbetering is om de Sprinter Den Haag Centraal - Dordrecht in het pad van de [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] te laten rijden, in plaats van dat van de [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie]. De overstap vanuit Dordrecht richting Gouda wordt dan 6 in plaats van 21 minuten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Wubbo »

Dat heeft alleen in het weekend en 's avonds zin, overdag door-de-weeks rijdt de [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] ook. En deze wisseling zorgt ervoor dat de overstap op de [serie=Sprinter|2020|'s-Hertogenbosch - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal6900[/serie] in Den Haag Centraal vervalt. De overstap op de [serie=Sprinter|2020|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Den Haag Centraal4600[/serie] daarentegen wordt hersteld. In Dordrecht vervalt dan de overstap op de [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - 's-Hertogenbosch - Arnhem6600[/serie], maar die op de [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] wordt hersteld.

Keuzes, keuzes.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Basisdienstregeling

Bericht door MetroRET »

De [serie=Sprinter|2020|'s-Hertogenbosch - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal6900[/serie] wellicht versnellen door gebrek aan IC's om door te laten rijden, totale halteringstijd tussen Gvc en Ut worden teruggebracht van 11 naar 1 minuut (te Gd).

Daarmee kan de overstap [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] <-> [serie=Sprinter|2020|'s-Hertogenbosch - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal6900[/serie] worden teruggebracht van 21 naar 11 minuten.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Vinny »

Toerisme is in Duitsland verboden
Blijkbaar mogen Duitsers nog wel naar Nederland komen, het wordt ze slechts door Rutte afgeraden...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Basisdienstregeling

Bericht door ov'tje »

Meltrain schreef:Hebben er eigenlijk al optimalisaties plaatsgevonden in de dienstregeling, zodat de aansluitingen verbeterd zijn?
Door het slopen van lange halteertijden zou de 14600 in de knoop Zwolle gelegd kunnen worden
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1492
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Basisdienstregeling

Bericht door JordiBrabant »

De [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - 's-Hertogenbosch - Arnhem6600[/serie] en de [serie=Sprinter|2020|Eindhoven Centraal - Tilburg Universiteit5200[/serie] zouden door een andere tijdsligging van de [serie=Sprinter|2020|Eindhoven Centraal - Tilburg Universiteit5200[/serie] op elkaar aansluiting kunnen geven op Tilburg (Universiteit). Richting het oosten kunnen ze op Tbu tegenover elkaar staan en gelijk vertrekken, er is nu geen [serie=Intercity|2020|Den Haag Centraal - Eindhoven Centraal1100[/serie] in Tilburg die normaal in de weg zou staan. De andere kant kan het op het eilandperron van Tilburg. Dit scheelt 26/28 minuten overstappen in Tilburg en de aansluitingen in Eindhoven worden ook behouden.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Meltrain »

Wubbo schreef:Dat heeft alleen in het weekend en 's avonds zin, overdag door-de-weeks rijdt de [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] ook.
O, dat wist ik niet. Dat is wel positief. :)
(Niet dat ik er zelf nu gebruik van maak, maar het gaat om het idee.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Zugführer »

Ik heb de uitgewerkte dienstregeling van MetroRET even afgesplitst naar een nieuw draadje, zodat de werkelijkheid en eigen voorstellen een beetje gescheiden blijven
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Basisdienstregeling

Bericht door IC140 »

Op Twitter zie ik meldingen van te drukke treinen en krijgen reizigers de schuld. Maar aan de treinen te zien waar het over gaat is dit vooral de schuld van de NS zelf. Ik zag meldingen over de SPR Rotterdam - Amsterdam en over de SPR Den Haag - Dordrecht

De SPR Rotterdam - Gouda - Amsterdam is nu de enige directe trein (2x per uur) van Rotterdam naar Amsterdam, terwijl er normaal 8 IC’s per uur rijden, 4 over de HSL en 4 via Haarlem. SLT 6 is dan gewoon te kort. Ook tussen Den Haag en Rotterdam is een achteruitgang van 6 IC + 2 SPR naar alleen 2 SPR op de weekend dagen gewoon te weinig. Bij 90% minder reizigers en 80% minder aanbod blijft het druk...
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Durashift »

^^ Eerste vraag aan die Twitteraar meld(st)er lijkt mij: wat is jouw reden om in de trein te zitten?

Klikspanen.
Stap dan zelf uit. (A)
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Basisdienstregeling

Bericht door AppleMoose »

En waarom leidt het nu tot problemen en hoorden we daar de afgelopen weekenden niks van?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Aking »

Misschien waren ze afgelopen weekend nog iets minder panisch/strikt?
en-es
Berichten: 4458
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Basisdienstregeling

Bericht door en-es »

Het was zeker druk omdat het nu echt mooi weer was?
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Basisdienstregeling

Bericht door IC140 »

De melder op Twitter was een machinist...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Suus »

Die recreatieve fietsers hadden ook met hun fiets naar elders kunnen fietsen. Maar met het paasweekend voor de deur en geen absoluut verbod op familiebezoek kan ik mij voorstellen dat er toch iets meer reizigers dan eerder tijdens deze crisis zijn. Maar tegelijkertijd is de treindienst in Zuid-Holland van de drie randstadprovincies het meest uitgehold, zodat ik nog positief verrast bent dat het drie weken goed is gegaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Daniel »

Heb in eerdere weekenden ook wel berichten over drukke treinen langs zien komen hoor, waarbij het verschil was dat die niet zo druk werden dat ze onderweg zijn opgeheven zoals vandaag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Basisdienstregeling

Bericht door mb90 »

Overal rijden er minder treinen maar tussen Den Haag en Dordrecht rijden er vandaag niet 2 maar 4x per uur Sprinters vanaf vanochtend vroeg.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Basisdienstregeling

Bericht door jelmerrr »

Ronaldussen schreef:En waarom leidt het nu tot problemen en hoorden we daar de afgelopen weekenden niks van?
Omdat de SLT-10 ingekort is tot een losse SLT
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Basisdienstregeling

Bericht door MetroRET »

mb90 schreef:Overal rijden er minder treinen maar tussen Den Haag en Dordrecht rijden er vandaag niet 2 maar 4x per uur Sprinters vanaf vanochtend vroeg.
Dat komt niet door de basisdienstregeling, maar doordat er door geplande werkzaamheden geen intercity's op het genoemde traject zouden rijden, muv de [serie=Intercity|2020|Den Haag Centraal - Eindhoven Centraal1100[/serie] tussen Gvc en Rtd.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Nitein-Repart »

Suus schreef:Die recreatieve fietsers hadden ook met hun fiets naar elders kunnen fietsen. Maar met het paasweekend voor de deur en geen absoluut verbod op familiebezoek kan ik mij voorstellen dat er toch iets meer reizigers dan eerder tijdens deze crisis zijn. Maar tegelijkertijd is de treindienst in Zuid-Holland van de drie randstadprovincies het meest uitgehold, zodat ik nog positief verrast bent dat het drie weken goed is gegaan.
Als de NS de [serie=Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] tussen Amsterdam en Rotterdam zou laten rijden (desnoods 1x/uur) dan wordt de [serie=Sprinter|2020|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] ook niet overbelast en is de 32-minuten overstap van de Sprinter Dordrecht-Den Haag op de Sprinter Den Haag-Amsterdam C ook niet zo problematisch.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 144 gasten