Basisdienstregeling

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Z2N »

TLP schreef:Nu ik in de planner kijk lijkt het er met de huidige informatie op dat er inderdaad veel meer volgens normaal gaat rijden, zoals tussen Amsterdam Centraal met 5x/uur een ICD en alleen de [serie=Internationale Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] ingekort tot Antwerpen-Centraal. Dat komt echter niet bepaald overeen met de 2x/uur Amsterdam - Rotterdam die eerder gecommuniceerd is.
De reisplanner zal nog wel niet up-to-date zijn, de 900 staat niet in het lijstje van Bemined.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Mikos »

Er klopt wel meer niet aan de Reisplanner momenteel, zo zou de IC Direct momenteel ook elk uur rijden tussen Rotterdam en Amsterdam. Komt door een diep ingegraven fout die ze nog niet hebben weten te tackelen. Kortom; wacht nog maar even af.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Bemined »

NS reisplanner wordt sowieso altijd vrij laat bijgewerkt, op dinsdag wordt de brondata met het bijgewerkte dagplan verzonden naar de diverse afnemers, maar de eigen reisplanner wordt pas vaak op donderdag of vrijdag bijgewerkt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Meltrain »

Mikos schreef:Er klopt wel meer niet aan de Reisplanner momenteel, zo zou de IC Direct momenteel ook elk uur rijden tussen Rotterdam en Amsterdam. Komt door een diep ingegraven fout die ze nog niet hebben weten te tackelen. Kortom; wacht nog maar even af.
Is dat niet de [serie=Internationale Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie]?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Z2N »

Correct. Vandaar dat er ook geen ICD om 16:58 is, dat is een rit die normaal gesproken naar Den Haag rijdt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Daniel »

De [serie=Internationale Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] rijdt momenteel toch slechts Rotterdam-Antwerpen? Kortom, als hij tussen Rotterdam en Amsterdam verschijnt is dat dus wel degelijk fout.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Basisdienstregeling

Bericht door ICE105 »

Doordat ProRail de reparatieonderdelen voor de Willemsspoortunnel in de Schipholtunnel heeft gebruikt blijven de beperkingen tussen Rtd en Rlb nog lang bestaan. Er is daarom voor gekozen met de serie 1000 de ICD dienst te starten en niet met de 900.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Wubbo »

Er wordt op dit moment wel gewerkt in de Willemsspoortunnel aan noodherstel (vandaar waarschijnlijk nu ook de aanpassing van de [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie]). Vanaf 29/4 zouden drie van de sporen dan weer in gebruik moeten zijn.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Mikos »

Verstevigde dienstregeling
Met ingang van aanstaande woensdag wordt de "Verstevigde dienstregeling" gereden. Dat betekent dat bovenop de Basisdienstregeling op alle stations waar normaal een Intercity stopt er minstens 1 keer per uur een Intercity rijdt. De Intercity tussen Roosendaal en Vlissingen stopt zoals gebruikelijk op alle tussengelegen stations en rijdt weer de gebruikelijke route naar Rotterdam en Amsterdam. De Intercity tussen Den Haag en Eindhoven rijdt niet. Intercity Direct rijdt twee keer per uur tussen Amsterdam en Rotterdam. Intercity Brussel blijft ieder uur pendelen tussen Rotterdam, Breda en Antwerpen. ICE rijdt vier keer per dag tussen Amsterdam en Frankfurt, waarvan een doorrijdt naar Basel. Thalys rijdt een keer per dag van Amsterdam naar Brussel en terug.

Het Nachtnet Utrecht-Amsterdam-Schiphol-Leiden-Den Haag HS-Rotterdam wordt niet opgestart, nadat uit analyse bleek dat het logistiek niets toevoegt, maar wel aanzienlijke mankracht en inzet materieel zou vragen.

Testen
In samenwerking met ProRail en OVNL (niet dit forum) worden er een aantal testen voorbereid om ook op de stations en in de treinen de anderhalve meter-maatregel toe te kunnen passen. Op stations wordt gedacht aan afstandslijnen en aanwijzingen. In de treinen gaat men een testopstelling maken met stickers op de vloer, aanduidingen op de stoelen en plastic schermen. Deze opstelling zal getest worden vanaf volgende week gedurende een week in een aantal treinen die rijden in de serie 8100.

Daarnaast zijn er gisteren 100.000 NS-reizigers benaderd voor een grootschalig onderzoek naar de gevolgen van de Corona-crisis op nu reisgedrag. Daarbij wordt ook gemeten of er bereikbaarheid is onder de reizigers voor een systeem waarbij de reiziger zich vooraf aanmeldt voor een reis, zodat de rekencapaciteit daarop aangepast zou kunnen worden.

Nog een vriendelijk verzoek van mijn kant: ga niet op zoek naar de treinen met een testopstelling in de 8100, daar komen vanzelf afbeeldingen van online en als ik zelf zo'n trein tref zal ik er foto's van maken. Ook de komende periode zijn treinreizen alleen bedoeld voor mensen met een cruciaal beroep,dus reis niet met de trein als dat niet noodzakelijk is.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Bjarte »

TLP schreef:Fraai dat men kennelijk de [serie=Intercity|2020|Dordrecht - Schiphol Airport - Lelystad Centrum2400[/serie] in plaats van de [serie=Intercity|2020|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie]/[serie=Intercity|2020|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] laat rijden. :( Juist de verbindingen tussen de Randstad en het noorden hebben in de huidige dienstregeling veel extra reistijd, en tussen Dordrecht en Leiden rijdt toch al de [serie=Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie].
Mwah, op zich is alleen de [serie=Intercity|2020|Groningen - Amersfoort Centraal - Rotterdam Centraal500[/serie] hierin voldoende. De reistijden vanuit Leeuwarden/Groningen naar bijna alle bestemmingen zijn niet schokkend veel hoger door de [serie=Intercity direct|2020|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] weg te laten. Er zijn voldoende aansluitingen op Amersfoort en Utrecht. Hooguit 25 minuten extra.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Bovendien zou men anders niet voldoen aan het gestelde dat op alle stations waar normaliter IC's stoppen straks minimaal één keer per uur een IC komt: de 700/1800 stoppen niet in Almb.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Basisdienstregeling

Bericht door VIRM »

Hm, nu ben ik gisteren via het NS Panel benaderd voor het onderzoek over reisgedrag, maar daar zat niks in over een reserveringsapp.

@Mikos: nu was ik überhaupt niet van plan om op korte termijn de trein te nemen (verplicht thuiswerken en sociale activiteiten die digitaal zijn geworden), maar weet jij of er ook digitaal voorlichting komt over de maatregelen? Persoonlijk heb ik erg weinig aan stickers, al heb ik wel een wapen van iets meer dan anderhalve meter lang om die regel zelf te handhaven. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Bjarte »

Pim-AllianceB95 schreef:Bovendien zou men anders niet voldoen aan het gestelde dat op alle stations waar normaliter IC's stoppen straks minimaal één keer per uur een IC komt: de 700/1800 stoppen niet in Almb.
Dat was geen harde voorwaarde, dus in die zin had het wel gekund. Het is ook maar net hoe je het interpreteert, want bedoelen ze echt één IC per uur per station of één IC per uur per richting. In dat geval voldoen Zwolle en Lelystad ook niet omdat er geen IC's over de Hanzelijn gaan rijden. Dat is natuurlijk opvallend, maar niet heel erg omdat de relaties Zwolle-Lelystad/Almere heel minimaal zijn.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Basisdienstregeling

Bericht door DDietzen »

Wat ik wel bijzonder vond in de reisplanner vanaf 29 april: overdag rijden de 3000, 3500 en 3900 hun volledige route, maar de 800 slechts Ehv - Mt. Dus op Asd - Ut - Ehv een 10/20-interval, en in plaats van de Heerlense tak ligt nu de Maastrichtse tak 'los'. Daar had ik eerder de 2900 verwacht eerlijk gezegd (met de 3900 Ehv - Hrl), zoals gebruikelijk in het pre-corona-superdal. De voordelen van 4x/u reizen naar Limburg (want 3500 sluit in Ehv aan op 800) wegen mijns inziens niet op tegen de voordelen van een kwartiersdienst op de A2-corridor, betere aansluitingen op oa de 3600 en korte(re) stop van de intercity in Hn.

Nu ben ik toch wel nieuwsgierig wat daar de motivering achter is :mrgreen:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Wubbo »

Zonder de details te kennen: het simpelweg opheffen (of inkorten) van treinseries is veel minder werk dan het aanpassen van de tijden van treinseries.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Basisdienstregeling

Bericht door MetroRET »

En het treinverkeer moet niet te aantrekkelijk worden, om zo de treinen niet te vol te laten zijn door allemaal "dagjesmensen".
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Daniel »

VIRM schreef:Hm, nu ben ik gisteren via het NS Panel benaderd voor het onderzoek over reisgedrag, maar daar zat niks in over een reserveringsapp.
Het lijkt erop dat er twee verschillende onderzoeken via het NS Panel geweest zijn. Ik zelf had ook die over reisgedrag voor en tijdens corona, maar niks over reserveren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Wubbo »

Ik heb net ook die over reisgedrag ingevuld.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door reisthijs »

Ik heb een enquête ingevuld over reisgedrag, met aan het eind ook een aantal vragen over reserveren.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Basisdienstregeling

Bericht door TLP »

Bjarte schreef:
TLP schreef:Fraai dat men kennelijk de [serie=Intercity|2020|Dordrecht - Schiphol Airport - Lelystad Centrum2400[/serie] in plaats van de [serie=Intercity|2020|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie]/[serie=Intercity|2020|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] laat rijden. :( Juist de verbindingen tussen de Randstad en het noorden hebben in de huidige dienstregeling veel extra reistijd, en tussen Dordrecht en Leiden rijdt toch al de [serie=Intercity|2020|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie].
Mwah, op zich is alleen de [serie=Intercity|2020|Groningen - Amersfoort Centraal - Rotterdam Centraal500[/serie] hierin voldoende. De reistijden vanuit Leeuwarden/Groningen naar bijna alle bestemmingen zijn niet schokkend veel hoger door de [serie=Intercity direct|2020|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] weg te laten. Er zijn voldoende aansluitingen op Amersfoort en Utrecht. Hooguit 25 minuten extra.
Nou ja, 25 minuten is niet niks en bovendien lijkt het me niet echt nodig als de [serie=Intercity|2020|Dordrecht - Schiphol Airport - Lelystad Centrum2400[/serie] niet gaat rijden. Ik weet niet hoe strak de sprinters op de intercity ter hoogte van Alm liggen, maar een stop op Almb lijkt mij met de huidige dienstregeling niet onmogelijk.
DDietzen schreef:Wat ik wel bijzonder vond in de reisplanner vanaf 29 april: overdag rijden de 3000, 3500 en 3900 hun volledige route, maar de 800 slechts Ehv - Mt. Dus op Asd - Ut - Ehv een 10/20-interval, en in plaats van de Heerlense tak ligt nu de Maastrichtse tak 'los'. Daar had ik eerder de 2900 verwacht eerlijk gezegd (met de 3900 Ehv - Hrl), zoals gebruikelijk in het pre-corona-superdal. De voordelen van 4x/u reizen naar Limburg (want 3500 sluit in Ehv aan op 800) wegen mijns inziens niet op tegen de voordelen van een kwartiersdienst op de A2-corridor, betere aansluitingen op oa de 3600 en korte(re) stop van de intercity in Hn.
Dit ook. Ik zie niet helemaal in wat de moeite zou zijn om de [serie=Intercity|2020|Maastricht - Utrecht Centraal - Enkhuizen2900[/serie] de hele dag in te leggen aangezien dat zou moeten passen en voor betere tijdsliggingen/aansluitingen zorgt. Voor Heerlen kan men in Sittard overstappen op de stoptrein, dat de [serie=Intercity|2020|Heerlen - Utrecht Centraal - Enkhuizen3900[/serie] tussen die stations überhaupt nu al rijdt snap ik ook niet. Het lijken mij vrij simpele veranderingen die de dienstregeling een stuk zouden verbeteren, al begrijp ik ook dat de trein niet te aantrekkelijk moet worden. :mrgreen:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Wubbo »

Het de hele dag rijden van de [serie=Intercity|2020|Maastricht - Utrecht Centraal - Enkhuizen2900[/serie] past helemaal niet. Daarvoor moeten flink wat goederentreinen worden aangepast, daar kun je wel een paar man per dag voor gaan zoeken. Het rijden van de [serie=Intercity|2020|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] in plaats van de [serie=Intercity|2020|Heerlen - Utrecht Centraal - Enkhuizen3900[/serie] zou natuurlijk wel kunnen.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Basisdienstregeling

Bericht door TLP »

Dan is de [serie=Intercity|2020|Heerlen - Utrecht Centraal - Enkhuizen3900[/serie] wel beter, want Zaandam en alles erboven worden al bediend door de [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie]. Of de [serie=Intercity|2020|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] moet doorrijden naar Den Helder, maar dat past toch niet boven Schagen?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Mikos »

Mikos schreef: In de treinen gaat men een testopstelling maken met stickers op de vloer, aanduidingen op de stoelen en plastic schermen.
De aanduidingen op de stoelen komen er waarschijnlijk zo uit te zien:
Afbeelding
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Basisdienstregeling

Bericht door trolly »

Je bent thuis ook wat strikter gaan handhaven?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Basisdienstregeling

Bericht door sirvinniei »

Vind het maar een beetje een raar idee, een reserveringssysteem. Wat is precies het voordeel van de huidige situatie? Nu is er over het algemeen toch genoeg ruimte in het OV, zeker met IC versterkingen?
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten