Basisdienstregeling

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Z2N »

PHS schreef:.
Ik heb alleen wel mijn twijfels bij de cijfers van het Nibud. Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat dit de gemiddelde uitgaven van een student zijn. Zo is een kamer van 417 euro per maand inclusief g/w/e nauwelijks te doen in een studentenstad, zeker niet in populaire steden als Amsterdam, Utrecht en Groningen. En als het een gemiddelde is, dan zou er ook rekening moeten zijn gehouden met de studenten die op zichzelf wonen in een studio of appartement, wat al snel richting de 700 à 1000 euro gaat. Verder: 47 euro per maand voor je uiterlijk is behoorlijk karig en een avondje stappen kost al snel een euro of 40-50, dus volgens het Nibud zou de gemiddelde student maar drie keer per maand uitgaan. Dan zouden de studentenkroegen al wel failliet zijn, geloof ik. Maar belangrijk nog, ik mis in de berekening van het Nibud de uitgaven aan vakanties. Dat is een behoorlijke kostenpost voor studenten, ik denk dat je qua reserveringen al snel op zo'n 100-200 euro per maand zit, en de studenten die wereldreizen maken (en dat zijn er helaas heel wat) eerder op de 500 euro per maand.
Gemiddeldes bevragen op basis van eigen individuele waarnemingen is lastig. Ik woon bijvoorbeeld voor 280 inclusief, de SSH heeft nauwelijks woonruimtes (dat is inclusief studio's) die meer dan 400 euro per maand kosten. In de particuliere huur is het inderdaad prijzig, maar dat is een beperkte markt. Verder kosten mijn stapavonden geen 50 euro per keer (ik doe mijn pubquiz 2x per maand, daarbuiten alleen studentenkroegen), en vakanties horen niet echt bij het studentenleven en zijn dus logischerwijs bij de vraag 'Wat kost studeren?' achterwege gelaten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Wubbo »

PHS schreef:Veruit de meeste stages zijn geannuleerd, ik ken niemand die nu nog stage loopt.
Ah, ik zal mijn stagiairs even vertellen dat hun stage stopt. Het is ongetwijfeld afhankelijk van de opleiding en de sector, maar mijn twee stagiairs zijn echt niet de enigen. Ze reizen alleen niet (of niet dagelijks) naar hun stagebedrijf.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Basisdienstregeling

Bericht door VIRM »

PHS schreef: Ik vermoed dat als de conducteurs weer normaal gaan controleren, het aantal zwartrijders weer gaat afnemen tot het normale niveau. En misschien moet de NS ook maar in Den Haag regelen dat de straffen op zwartrijden tijdelijk fors verhoogd worden, bijvoorbeeld € 500,- in plaats van € 50,-. Dan is het snel afgelopen met de zwartrijders-pandemie.
Worden de HC's vanaf 2 juni dan beter zicjtbaar? Voor de Coronacrisis vond ik de zichtbaarheid al ontzettend laag, en waarschijnlijk gaan ze ook niet controleren op mondkapjes (dus driemaal raden wat daar dan gaat gebeuren met de Nederlandse 'ik-bepaal-het-zelf-wel'-mentaliteit...).
Beul van de blindegeleidelijn
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Basisdienstregeling

Bericht door en-es »

Conducteurs gaan ook niet handhaven begreep ik.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Basisdienstregeling

Bericht door jelmerrr »

PHS schreef:Veruit de meeste stages zijn geannuleerd, ik ken niemand die nu nog stage loopt. Er is altijd wel een kleine groep die buiten de boot valt, deze studenten moeten het dan maar even uit eigen zak betalen. Dan moet prima lukken; studenten klagen wel dat ze geen inkomsten meer hebben uit bijbaantjes etc., maar ondertussen gaan ze ook niet meer uit, dus dat heft elkaar wel redelijk op.
L
Mijn uitgaven zijn bijna niet veranderd, inkomsten wel. Met welk geld moet je het dan gaan betalen? En dan straks nog de tentamens...
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Z2N schreef:Dat vind ik eigenlijk best onlogisch. Juist nu heb je spitsverdichters nodig, omdat die voor de betrokken stations cruciale extra capaciteit bieden op de drukkere momenten. Mij lijkt het logischer om de vroege ritten naar Schiphol onder de loep te nemen, en verder alleen scholieren/studentensprinters te schrappen ([serie=Sprinter|2020|Leiden Centraal - Alphen a/d Rijn8900[/serie] bijvoorbeeld, die vooral druk is door het mboRijnland bij Lammenschans).
Het aanbieden van veel capaciteit in de spits en weinig in de daluren stimuleert natuurlijk niet de spreiding over de dag die bewerkstelligt moet worden. Aangezien de zitplaatskans op menig traject voor de Coronatijd in de daluren misschien al wel lager was dan in de spits (goed, voor een gedeelte natuurlijk als gevolg van dagjesmensen die nu als het goed is het OV links laten liggen) vind ik het niet heel gek dat men het schaarse personeel niet inzet om een piekcapaciteit in de spits te bieden.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Durashift »

sirvinniei schreef: (..)
Het echte probleem zijn de werktijden. De overheid zou meer dwang moeten zetten om deze te spreiden.

Vooralsnog gaat de overheid dit voor de HBO en Uni's gewoon verdichten. Tussen 11 en 15 uur college ( dus om 10 uur reizen en voor 16 uur weer thuis zijn, denk ik dan?) wat mijn inziens een grotere samenkomst op de scholen brengt..
maar ja.. dan is de spreiding in de trein (op papier) wél geregeld.
Slechts probleem verschuiving.
Het kabinet en onderwijsinstellingen hebben afgesproken dat studenten zo min mogelijk gebruikmaken van het openbaar vervoer en sowieso niet reizen tijdens de spits. Dat staat in een Kamerbrief van staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. Als er wordt besloten om een deel van het onderwijs op hogescholen en universiteiten weer te hervatten is die reisbeperking een van de voorwaarden.(..)
https://nos.nl/artikel/2333883-kabinet- ... spits.html
PHS

Re: Basisdienstregeling

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Basisdienstregeling

Bericht door jelmerrr »

-Ik ga nooit uit klopt
-Kapper betalen mijn ouders
-Met wie zou ik normaal activiteiten moeten hebben?
-Vakantie alleen met mijn ouders en broertjes, oftewel betaal ik niet. En tevens zijn die parken gewoon open want in Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Suus »

Je bekijkt het maar PHS, elke poging om constructief met je in discussie te gaan loopt uit de hand omdat mensen weigeren aan jouw gedachtenpatroon te voldoen. Daar heb ik geen zin meer in.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Wubbo »

PHS schreef:
Wubbo schreef:
PHS schreef:Veruit de meeste stages zijn geannuleerd, ik ken niemand die nu nog stage loopt.
Ah, ik zal mijn stagiairs even vertellen dat hun stage stopt. Het is ongetwijfeld afhankelijk van de opleiding en de sector, maar mijn twee stagiairs zijn echt niet de enigen. Ze reizen alleen niet (of niet dagelijks) naar hun stagebedrijf.
Wat is je punt? Ik heb niet gezegd dat alle stages zijn afgezegd... En het probleem speelt wel degelijk, zie bijvoorbeeld https://www.ukrant.nl/magazine/het-werk ... n-wachten/
Jij zei dat "veruit de meeste" stages zijn afgezegd. Van wat ik uit mijn omgeving zie is dat niet waar. En ja, ik weet dat het speelt en dat er in een aantal sectoren nauwelijks een stagiair te vinden is, maar dat is gewoon niet voor alle sectoren waar.
PHS schreef:Jij gaat nooit uit, nooit naar de kapper, onderneemt geen activiteiten die geld kosten en en je gaat ook niet op vakantie? Alleen dan kan ik me voorstellen dat je uitgaven niet zijn veranderd, de meeste mensen sparen namelijk geld uit momenteel.
Ik werk nu vanuit huis en geef meer geld uit dan normaal:

- De verwarming is de hele dag aan in plaats van uit, de gasrekening is dus omhoog gegaan
- Ik verbruik meer elektriciteit
- Ik verbruik meer water
- Ik geef meer uit aan eten (normaal eet ik mijn bammetjes achter mijn bureau, nu neem ik meer tijd om te lunchen en neem ik iets anders dan een boterham met pindakaas)
- Uit eten gaan is ingeruild voor thuis uitgebreider koken en vaker thuis laten bezorgen
- Minder vaak vrienden op bezoek te eten wordt gecompenseerd door minder vaak op bezoek te gaan bij vrienden om daar te eten
- Nu ik meer thuis ben heb ik tijd om klussen op te pakken die ik normaal niet zou doen, dus heb ik geld uitgegeven bij het tuincentrum en de bouwmarkt
- Mijn museumjaarkaart loopt gewoon door dus daar geef ik niet minder aan uit

Het enige waar ik op bespaar is de vakantie. Maar die is met vakantiedagen en al doorgeschoven naar volgend jaar, dus dat is alleen maar uitstel.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Basisdienstregeling

Bericht door TLP »

Durashift schreef:Vooralsnog gaat de overheid dit voor de HBO en Uni's gewoon verdichten. Tussen 11 en 15 uur college ( dus om 10 uur reizen en voor 16 uur weer thuis zijn, denk ik dan?) wat mijn inziens een grotere samenkomst op de scholen brengt..
maar ja.. dan is de spreiding in de trein (op papier) wél geregeld.
Slechts probleem verschuiving.
Ik snap wat dat betreft niet waarom de colleges niet ook 's avonds kunnen worden gegeven. Dan is er wel een grotere spreiding. Je zou ook ervoor kiezen om colleges tussen 15 en 19 uur te geven, dan houd je de studenten ook uit de drukste ritten.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Z2N »

PHS schreef:
Z2N schreef: Gemiddeldes bevragen op basis van eigen individuele waarnemingen is lastig. Ik woon bijvoorbeeld voor 280 inclusief, de SSH heeft nauwelijks woonruimtes (dat is inclusief studio's) die meer dan 400 euro per maand kosten. In de particuliere huur is het inderdaad prijzig, maar dat is een beperkte markt. Verder kosten mijn stapavonden geen 50 euro per keer (ik doe mijn pubquiz 2x per maand, daarbuiten alleen studentenkroegen), en vakanties horen niet echt bij het studentenleven en zijn dus logischerwijs bij de vraag 'Wat kost studeren?' achterwege gelaten.
Het is inderdaad lastig vergelijken als je moet afgaan op je eigen ervaring en de ervaringen die je van je medestudenten kent, maar dan nog associeer ik maandelijkse uitgaven van € 1044,- exclusief collegegeld zoals het Nibud stelt eerder met een bijstandstrekker dan met een student. Een alleenstaande in de bijstand krijgt maandelijks € 999,70 overgemaakt en bouwt iedere maand € 52,62 vakantiegeld op, dus het komt nog redelijk overeen ook. Als je bedenkt dat mensen in de bijstand vaak maar net de eindjes aan elkaar kunnen knopen, dan kan ik mij moeilijk voorstellen dat je van hetzelfde geld ook dure Macbooks, Starbucks koffie en wereldreizen naar Latijns-Amerika kunt maken. Dan wil ik ook wel in de bijstand namelijk :P
Je redeneert nog steeds vanuit eigen perspectief, en niet vanuit een gemiddelde dat het Nibud geeft en je zelf niet kan geven. Van de studenten in mijn Utrechtse netwerk huurt het grootste deel bij SSH, de reden dat dat bij mij langer duurde is omdat ik later van studie(stad) gewisseld ben en dus later ben ingeschreven bij de SSH. Koffie haal je niet bij de Starbucks maar met een geleende UU-koffiekaart (die je krijgt bij een bijbaantje voor de faculteit), en mijn studielaptop is een Chromebook van 200 euro, daarvan zijn er in mijn studentenhuis (van 10 man) drie aanwezig. En je blijft maar doorhameren op peperdure pretvakanties, terwijl ik al zei dat het Nibud die niet als studeren ziet. (A)
TLP schreef:
Durashift schreef:Vooralsnog gaat de overheid dit voor de HBO en Uni's gewoon verdichten. Tussen 11 en 15 uur college ( dus om 10 uur reizen en voor 16 uur weer thuis zijn, denk ik dan?) wat mijn inziens een grotere samenkomst op de scholen brengt..
maar ja.. dan is de spreiding in de trein (op papier) wél geregeld.
Slechts probleem verschuiving.
Ik snap wat dat betreft niet waarom de colleges niet ook 's avonds kunnen worden gegeven. Dan is er wel een grotere spreiding. Je zou ook ervoor kiezen om colleges tussen 15 en 19 uur te geven, dan houd je de studenten ook uit de drukste ritten.
Dat gebeurt al voldoende, een van de vakken die ik nu volg zou eigenlijk hoorcolleges geven op dinsdagen tussen 17:15 en 19:00. Het is echt niet zo dat studenten van maandag tot vrijdag van 9 tot 5 op de universiteit zitten, buiten coronatijden reisde ik per week gemiddeld 1x heen en 1x terug in de traditionele spitsuren.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Chrysa »

TLP schreef: Ik snap wat dat betreft niet waarom de colleges niet ook 's avonds kunnen worden gegeven. Dan is er wel een grotere spreiding. Je zou ook ervoor kiezen om colleges tussen 15 en 19 uur te geven, dan houd je de studenten ook uit de drukste ritten.
In de randstad kan dat prima, maar ik kan me goed voorstellen dat je in de wat meer landelijke gebieden een groot deel van de thuiswonende studenten kwijt bent, simpelweg omdat er dan geen OV naar huis meer is.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Basisdienstregeling

Bericht door umbusko »

Z2N schreef:tussen 17:15 en 19:00.
Wat een rottijd zeg. :X

Zelf heb ik wel eens een tentamen gehad van 18:00 tot 21:00, dat vond ik ook niet zo aangenaam. :')
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Basisdienstregeling

Bericht door sirvinniei »

Chrysa schreef:
TLP schreef: Ik snap wat dat betreft niet waarom de colleges niet ook 's avonds kunnen worden gegeven. Dan is er wel een grotere spreiding. Je zou ook ervoor kiezen om colleges tussen 15 en 19 uur te geven, dan houd je de studenten ook uit de drukste ritten.
In de randstad kan dat prima, maar ik kan me goed voorstellen dat je in de wat meer landelijke gebieden een groot deel van de thuiswonende studenten kwijt bent, simpelweg omdat er dan geen OV naar huis meer is.
In de randstad reizen ook veel mensen vanuit het halve land. Volgens mij was in in mijn eerste jaar op de VU vrijwel de enige die op kamers woonde.
Daarnaast zijn delen van Noord Holland in het weekend en 's avonds ook slecht bereikbaar.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Z2N »

umbusko schreef:
Z2N schreef:tussen 17:15 en 19:00.
Wat een rottijd zeg. :X

Zelf heb ik wel eens een tentamen gehad van 18:00 tot 21:00, dat vond ik ook niet zo aangenaam. :')
Mijn worst offender was een tentamen van 19:00 tot 22:00. Zodanig laat dat je je moest afvragen of als je klaar was bus 12 überhaupt nog wel reed, of dat ik met de 28 terug naar het CS zou moeten gaan. :')
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Basisdienstregeling

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Z2N »

Daarom vraag ik je ook om andere cijfers te geven die bij je verhaal passen, maar dat doe je niet. Ik onderbouw mijn ervaringen met statistiek, terwijl je zelf blijft praten vanuit persoonlijke ervaringen. De ervaringen van ons botsen (enorm), maar het gemiddelde van de twee komt best in de buurt van het gemiddelde dat het Nibud noemt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Basisdienstregeling

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Z2N »

Nou ja, ik vraag je om een onderbouwing onder je standpunt dat de cijfers van het Nibud niet kloppen. Als je die niet kan geven, is je standpunt niets meer dan een verwaarloosbare mening, en is daarover verder discussiëren doelloos. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Basisdienstregeling

Bericht door SuperGhost »

sirvinniei schreef:
Chrysa schreef:
TLP schreef: Ik snap wat dat betreft niet waarom de colleges niet ook 's avonds kunnen worden gegeven. Dan is er wel een grotere spreiding. Je zou ook ervoor kiezen om colleges tussen 15 en 19 uur te geven, dan houd je de studenten ook uit de drukste ritten.
In de randstad kan dat prima, maar ik kan me goed voorstellen dat je in de wat meer landelijke gebieden een groot deel van de thuiswonende studenten kwijt bent, simpelweg omdat er dan geen OV naar huis meer is.
In de randstad reizen ook veel mensen vanuit het halve land. Volgens mij was in in mijn eerste jaar op de VU vrijwel de enige die op kamers woonde.
Daarnaast zijn delen van Noord Holland in het weekend en 's avonds ook slecht bereikbaar.
Daarnaast gaan we er te gemakkelijk vanuit dat studenten allemaal geen bijbaan meer hebben (zijn ook genoeg studenten die in de zorg of bijv. bij een supermarkt bijbanen hebben en dus nog altijd moeten werken) en dat docenten allemaal beschikbaar zijn (ook voor docenten kunnen die OV-beperkingen er zijn, of juist beperkingen in het gezinsleven. Maar bijvoorbeeld ook omdat die docenten 's avonds al lesgeven aan de deeltijdstudenten...)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Aking »

Maar wat vind het Nibud nou van de basisdienstregeling? *O*
PHS

Re: Basisdienstregeling

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Basisdienstregeling

Bericht door AppleMoose »

PHS schreef:
Ronaldussen schreef:En wat draagt het schrappen van veel abonnementen (die nu wel betaald worden, maar veelal niet gebruikt) bij aan een goede financiële positie van NS? Het zijn 'vaste' inkomsten die je dan schrapt. Ik vraag me af of het verhogen van de tarieven die inkomstenderving goedmaakt. Bovendien zadel je met het verhogen van de tarieven reizigers die noodzakelijke reizen maken en geen alternatief hebben nog eens op met extra kosten. Niet heel erg sociaal en wenselijk...
Ik heb de indruk dat de reizigers die hun abonnement niet gebruiken het al hebben stopgezet, ook omdat een deel van de werkgevers geen reiskostenvergoeding betaalt bij thuiswerken, of dat gedwongen is of niet. Ik wil de reiziger zo veel mogelijk prikkelen om níet te reizen, hoe paradoxaal dat ook klinkt. Het verhogen van de prijzen en het dwingen om op saldo te reizen lijkt mij behoorlijk effectief. Je zal anders vanaf 1 juni gaan zien dat er weer meer mensen in de trein stappen voor niet noodzakelijke reizen, en dat wordt het te druk en kan je zomaar een massale verspreiding va het virus krijgen. Dat moeten we gewoon niet willen, lijkt me.
Je beantwoordt nog steeds niet de vraag wat het schrappen van abonnementen bijdraagt aan een goede financiële positie van de NS en je gaat niet in op de opmerking dat het niet heel erg wenselijk en sociaal is om mensen op te zadelen met (veel) extra kosten, die noodzakelijk met het OV reizen en geen alternatief hebben.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten