Basisdienstregeling

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Alargule

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Alargule »

The best schreef:En halen we een hele hoop leuke dingen uit ons leven. Ik snap best dat concerten (of voetbalwedstrijden of demonstraties met 10.000 man op de Dam) nu niet heel handig zijn, maar mag toch hopen dat dit wel weer gaat kunnen.
Maar waarom zouden we? We hadden 'vroeger' ook veel 'vrijheden' waar we later afscheid van hebben genomen, omdat we inzagen dat de risico's groter waren dan de geneugten. Meest recente voorbeeld is het rookverbod in de horeca. Een aantal verstokte rokers zal nog hopen dat dat ooit wordt teruggedraaid; het merendeel van ons is er inmiddels aan gewend geraakt.

Hetzelfde voor massabijeenkomsten. Waarom moeten er ieder weekend in de (steeds langere) zomer tientallen massabijeenkomsten in het hele land worden georganiseerd? Hebben we dit als mensheid altijd al gedaan? Kan het niet ook gewoon minder? Minder in aantal evenementen, minder in aantal mensen?

Ik stond er voor corona ook nooit bij stil dat dit soort evenementen brandhaarden konden zijn van de verspreiding van gevaarlijke virussen, maar ik vermoed dat virologen hier al jaren voor vreesden. Nu hebben we het aan den lijve ondervonden; het zou toch op zijn minst onhandig zijn als we nu weer naar de oude situatie zouden terugkeren, met alle risico's op nieuwe uitbraken, overbelaste IC's, lockdowns en economische recessies vandien? Vinden we het in grote groepen bij elkaar komen echt de ellende waar we nu in zitten waard? Ik heb voor mezelf het antwoord al...
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Basisdienstregeling

Bericht door The best »

Ik zeg niet dat we niet moeten veranderen en ik ben het met je eens dat er tegenwoordig wel heel veel festivals zijn (en dat zou misschien wel minder kunnen). We moeten ons leven niet laten leiden door angst.

Maar het leven moet ook leuk blijven. Je moet leuke dingen kunnen blijven doen, zoals naar de voetbal, bioscoop, theater of festival gaan.

Ik merk nu al aan mezelf, dat ik doordat al deze activiteiten niet doorgaan, ik minder gezond ben. Fysiek valt het allemaal wel mee, maar mentaal scheelt het bij mij toch echt wel.

Ik ben trouwens niet per se tegen de lockdown of de maatregelen die nu genomen worden. DIt is echter een situatie die niet te lang houdbaar is. Uiteindelijk zullen we weer terug moeten naar het 'normaal'. Dat dit niet het 'oude' normaal is, snap ik, maar we moeten echt oppassen dat we niet doorslaan de andere kant op.
Laatst gewijzigd door Zugführer op za 13 jun 2020, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
Alargule

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Alargule »

Maar we zijn al doorgeslagen, die ene kant op. Om het weer een beetje terug on topic te krijgen: ergens is het absurd dat onze overheden zonder knipperen een toekomstbeeld voor het ov presenteren met 20 (!!!) treinen per uur tussen Amsterdam en Utrecht. Dat zijn metrofrequenties die je in dichtbevolkte steden verwacht; niet op een verbinding tussen stadscentra die grotendeels door weilanden zijn gescheiden. En dan te bedenken dat we in 2000 nog met 4 treinen af konden. Is de bevolking in 40 jaar tijd vervijfvoudigd? Nee: we zijn doorgeslagen in onze massaliteit: mobiliteit, evenementen, werkgelegenheid, toerisme...

En dat wat meer de andere kant op bewegen - waarbij ik het met je eens ben dat een totaalverbod onzinnig zou zijn - zou niet alleen onze volksgezondheid helpen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Basisdienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Ik weet niet op welke manier ze die 20 geteld hebben, maar met de huidige plannen voor 8 snelle treinen per uur op de assen Schiphol-Utrecht-Arnhem en Amsterdam C-Utrecht-'s-Hertogenbosch kom je daar natuurlijk ook al op. Dat zijn er namelijk al 16 en met de 4 sprinters erbij (waarvan 2x weliswaar met overstap op Breukelen) zit je al op 20...
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Durashift »

The best schreef: (..)

Ik merk nu al aan mezelf, dat ik doordat al deze activiteiten niet doorgaan, ik minder gezond ben. Fysiek valt het allemaal wel mee, maar mentaal scheelt het bij mij toch echt wel.

Ik ben trouwens niet per se tegen de lockdown of de maatregelen die nu genomen worden. DIt is echter een situatie die niet te lang houdbaar is. Uiteindelijk zullen we weer terug moeten naar het 'normaal'. Dat dit niet het 'oude' normaal is, snap ik, maar we moeten echt oppassen dat we niet doorslaan de andere kant op.
Eens.

Alargule schreef:(..) ov presenteren met 20 (!!!) treinen per uur tussen Amsterdam en Utrecht. Dat zijn metrofrequenties die je in dichtbevolkte steden verwacht; niet op een verbinding tussen stadscentra die grotendeels door weilanden zijn gescheiden.(..)
Nou ja, dat is een stukje samenloop. Jij weet ook dat de treinen een andere bestemming hebben na beide steden.
Feitelijk zijn er nog weilanden, maar in andere EU steden, nét over onze grenzen, zijn dergelijke afstanden gewoon één stedelijk gebied.

Juist deze tijd laat zien dat contact via de digitale wereld uiteindelijk ook niet volmaakt is/ voldoet. Iets dat wél de verwachting was bij de introductie van dat alles. Dé wereld binnen handbereik met één muisklik. Ja, dat klopt.. en vervolgens willen velen er toch fysiek naar toe. (A)
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Dennenboom »

Zou het gebrek aan evenementen, de hedendaagse brood- en spelen, er wellicht ook voor zorgen dat mensen nu sneller de straat op gaan om hun mening te ventileren?
Alargule

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Alargule »

Er loopt hier sinds maart wel een vrouw over straat hard te schreeuwen, ja.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Mikos »

Misschien moet je je vrouw dan weer eens binnen laten...

En ja, omdat mensen zich vervelen grijpen ze alles aan wat interessant lijkt en doen ze met van alles mee om maar iets te doen te hebben. Zoals die BLM-protestlopers, die daarna het ook wel leuk vinden om te gaan slopen en winkels te plunderen. :X
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Suus »

Zijn er in Nederland winkels geplunderd?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Mikos »

Geen idee, maar waren die BLM-protesten alleen in Nederland, dan?
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Dennenboom »

Vooral in de USA natuurlijk. Maar als je je verdiept in de geschiedenis van dat land dan is het voor te stellen dat er nu heel wat naar boven komt.
PHS

Re: Basisdienstregeling

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Meltrain »

jelmerrr schreef:
Hainje schreef:Nou ik hou anders sterk rekening met een tweede golf en dat er weer flink afgeschaald moet worden om de curve zo plat mogelijk te houden.
Uiteindelijk zullen we hier nooit overheen komen. Concerten enzo gaan nooit meer komen.
Ik denk dat concerten (en sportevenementen enz.) op den duur wel weer door zullen gaan, maar met veel minder bezoekers.
Durashift schreef: Juist deze tijd laat zien dat contact via de digitale wereld uiteindelijk ook niet volmaakt is/ voldoet. Iets dat wél de verwachting was bij de introductie van dat alles. Dé wereld binnen handbereik met één muisklik. Ja, dat klopt.. en vervolgens willen velen er toch fysiek naar toe. (A)
Op zich heb je gelijk dat de digitale wereld de fysieke wereld niet geheel kan vervangen, maar de huidige situatie laat zien dat het wel mogelijk is om meer vaak fysiek aanwezig te zijn op kantoor dan hiervoor verwacht werd en dat fysiek afstand houden ook beter te reguleren is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Basisdienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Dennenboom schreef:Vooral in de USA natuurlijk. Maar als je je verdiept in de geschiedenis van dat land dan is het voor te stellen dat er nu heel wat naar boven komt.
Bovendien blijken veel van die relschoppers in de USA helemaal geen BLM-protesters te zijn, maar vaak juist extreem rechtse figuren die de boel komen verstoren om of BLM zwart te maken (no pun intended) of om een rassenoorlog uit te lokken...
PHS

Re: Basisdienstregeling

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Basisdienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Extreemrechts groepen die winkels willen beschermen? Je lijkt zelf al niet overtuigd daarvan. Het kan goed zijn dat dat deels ook juist die extreemrechtse groeperingen zijn die juist deels voor het geweld zorgen. Wat betreft de bronnen die jij vroeg. Het is even wat lastiger googelen nu, vanwege het extreemrechtse geweld in Londen en Parijs nu (die bronnen komen vooral naar boven bij het googelen nu). Maar heb zo snel even dit gevonden:
https://www.washingtonpost.com/technolo ... -protests/
https://edition.cnn.com/2020/06/03/us/b ... index.html
https://www.nbcnews.com/news/us-news/ma ... d-n1230321
https://www.nbcnews.com/news/us-news/li ... blogHeader
https://www.vice.com/en_us/article/pkyb ... -civil-war
https://www.businessinsider.nl/3-boogal ... =true&r=US

Maar als je het niet erg vind, wil ik dit verder niet over doorpraten hier, aangezien het nogal offtopic is en anders de moderator boos wordt :wink:
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Zugführer »

Het zou inderdaad fijn zijn als jullie on-topic kunnen blijven hier :D
Dat wil zeggen over de basisdienstregeling en niet over zaken die beter in het politiek- of coronatopic passen.
Alargule

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Alargule »

Tijd voor een politiek coronabasisdienstregelingstopic dan maar?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Zugführer »

Als daar behoefte aan is :')
Het is in ieder geval niet te doen om berichten uit het topic hierboven te verplaatsen naar een van de bestaande topics, gelet op hoe alles met elkaar verweven is en er dan het een en ander dan door elkaar zou komen te staan in die topics.
Alargule

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Alargule »

Nou, lekker laten staan dan? Tenzij je rode jas nu wel erg begint te knellen...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Suus »

Ik dacht dat dit topic over de Nederlandse basisdienstregeling ging. Dus ik was verbaasd dat een conducteur van 's lands spoorwegen (tot 2034!!) opeens opmerkingen begint te maken dat er misschien uit verveling wel plunderaars in zijn trein zouden zitten? Ik weet niets van plunderaars af en was gewoon verbaasd dat het in een topic over een niet al te florissante dienstregeling opeens daar over ging, verder niets. Daar heb ik geen analysedraadjes voor nodig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Basisdienstregeling

Bericht door VIRM »

SuperGhost schreef:Dat zegt nog weinig, want hoeveel van die inwoners reizen er op lange afstand? Mij lijkt het dat Zuid-Holland daardoor juist ook de provincie is met de gemiddeld kortste reisafstand.
Je hebt daar ook een aantal steden redelijk dicht bij elkaar liggen, waarbij buiten Coronatijd de nodige verplaatsingen zijn: Dordrecht, Rotterdam, Delft, Den haag en Leiden. Aan het begin van de Basisdienstregeling werd dat op Den haag Centraal opgeknipt met een overstap van bijna een halfuur.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Zugführer »

Alargule schreef:Nou, lekker laten staan dan? Tenzij je rode jas nu wel erg begint te knellen...
Laten staan in de hoop dat we nu weer on-topic verder gaan leek mij in dit geval de beste optie ja. Maar ik zie dat Wubbo inmiddels een nieuw topic heeft geopend dat hier uitstekend op aansluit.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Basisdienstregeling

Bericht door ODRAIL »

VIRM schreef:Je hebt daar ook een aantal steden redelijk dicht bij elkaar liggen, waarbij buiten Coronatijd de nodige verplaatsingen zijn: Dordrecht, Rotterdam, Delft, Den haag en Leiden. Aan het begin van de Basisdienstregeling werd dat op Den haag Centraal opgeknipt met een overstap van bijna een halfuur.
Hopelijk wordt bij het maken van een volgende basisdienstregeling (mocht dit ooit weer nodig zijn) rekening gehouden met goede overstaptijden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Basisdienstregeling

Bericht door SuperGhost »

KM46 schreef:
VIRM schreef:Je hebt daar ook een aantal steden redelijk dicht bij elkaar liggen, waarbij buiten Coronatijd de nodige verplaatsingen zijn: Dordrecht, Rotterdam, Delft, Den haag en Leiden. Aan het begin van de Basisdienstregeling werd dat op Den haag Centraal opgeknipt met een overstap van bijna een halfuur.
Hopelijk wordt bij het maken van een volgende basisdienstregeling (mocht dit ooit weer nodig zijn) rekening gehouden met goede overstaptijden.
Eens. Ik hoop (waarschijnlijk ijdele hoop) dat de politiek in de nieuwe concessie ook van NS eist dat ze ook een echte nooddienstregeling hebben waar ze ook jaarlijks advies over aan moeten vragen. Het gewoon wegsnijden van treinseries zoals nu gebeurd is te ingrijpend omdat veel aansluitingen dan slecht worden waar dat niet eens nodig is of waar de overgebleven treinen op sommige plekken nog steeds lang wachten omdat in de normale dienstregeling ze ingehaald werden door een IC.
Zo'n nooddienstregeling kan dan wellicht jaarlijks minder wijzigingen in plaatsvinden dan in de normale dienstregeling, maar ik denk dat het inmiddels wel eens tijd wordt dat die er komt, want ook extreem weer gaat steeds vaker voorkomen en dan kan zo'n dienstregeling ook nodig zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 133 gasten