Re: Basisdienstregeling
Geplaatst: do 19 mar 2020, 23:02
Oké, bedankt voor de verduidelijking.
Als de sprinter naar Den Haag C. niet twee of drie minuten stilstaat op HS, dan heb je vier minuten overstaptijd. Maar blijkbaar moet de overstap van en naar een niet-rijdende IC gehandhaafd blijven.IC140 schreef:Leiden - Delft is wel erg de pineut. Van 0:20 met de IC naar 1:06 met een 32 minuten overstap op Den Haag Centraal. Dat moet toch beter kunnen.
Dat er nog wel IC’s Amsterdam - Enkhuizen verbaast me dan juist weer. Daar had ik een doorrijdende 3300 verwacht.
Dat geldt ook voor het OV en voor de rest van de cruciale beroepen.Ronaldussen schreef:Littlebusdriver schreef:Zelfs in de ziekenhuiswereld zijn weinig ziekenmeldingen. Bij de NS wel. Zijn die mensen ziek of melden ze ziek omdat ze bang zijn ziek te worden ?Mensen in de zorg mogen zich enkel ziek melden wanneer ze symptomen van corona vertonen én koorts (38+) hebben. (Ik denk dat dit ook geldt voor de politie, de brandweer en het leger) De rest van Nederland mag/moet zich al ziek melden bij wat gesnotter en daarbij is het hebben van koorts geen voorwaarde. (Terwijl niet iedereen die besmet is met corona ook koorts krijgt...) Dát verklaart ook het behoorlijke verschil.waldo79 schreef:Ziekenhuizen zijn niet representatief, die personeelsleden melden zich omwille van het werk niet zo snel ziek. Bij NS is er veel publieksinteractie...groter risico op besmetting.
Toch even van mens op mens, is dit verstandig? NS roept expliciet op om de trein niet te gebruiken, tenzij dit voor een essentiële taak nodig is. Kan je niet dichter bij huis wandelen in deze situatie?Etienne schreef:Ik probeer een treinrit te plannen voor morgen voor een wandeling. Daarvoor moet ik naar Naarden-Bussum toe, maar de reisplanners zijn het niet met elkaar eens. Rijden de [serie=Sprinter|2020|Utrecht Centraal - Hilversum - Hoofddorp5700[/serie] of [serie=Sprinter|2020|Utrecht Centraal - Almere Centrum4900[/serie] nou wel of niet allebei of slechts één van beide series?
Er waren wat problemen met het bijwerken van de reisplanner las ik op een ander forum, maar voor zaterdag zou alles nu op orde moeten zijn.Milco schreef:Er blijft een overstap te Meppel nodig om tussen Leeuwarden en Zwolle te reizen (de [serie=Sprinter|2020|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] keert in Meppel nog steeds op spoor 1 aldus 9292), maar de [serie=Sprinter|2020|Groningen - Zwolle8100[/serie] rijdt van Meppel naar Zwolle 8 a 9 minuten later en de [serie=Sprinter|2020|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] rijdt van Meppel naar Leeuwarden 3 minuten later.
Wel lijkt er volgens 9292 regelmatig een rit te vervallen tussen Enkhuizen en Hoorn (en door naar Amsterdam). Wellicht is de reisplanner nog niet bijgewerkt?
Laat me raden, en die 14600 staat vervolgens gewoon een aantal minuten in Lelystad stil en staat 5 minuten in Almere Oostvaarders om een niet-rijdende intercity te laten passeren? Als je gewoon de (nu) nutteloos lange stationnementen eruit haalt kunnen de [serie=Sprinter|2020|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal14600[/serie] en [serie=Sprinter|2020|Groningen - Zwolle8100[/serie] toch gewoon op elkaar aansluiten? Bij voorkeur met een cross-platform overstap in Zwolle. Het hoeft allemaal inderdaad niet zo moeilijk te zijn...Bjarte schreef:Door de [serie=Sprinter|2020|Groningen - Zwolle8100[/serie] 8 minuten te vertragen is er nu geen overstap meer mogelijk op de [serie=Sprinter|2020|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal14600[/serie] en krijg je daar weer 25 minuten wachttijd. Hadden ze nou niet gewoon het tijdpad van de [serie=Sprinter|2020|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] kunnen wijzigen.... Zo moeilijk lijkt mij dat toch niet.
Daar heb je een punt: als er alleen vanuit de NS zo'n wijziging wordt gedaan komen aansluitingen in gevaar en dat is op kleinere stations een ding. Maar er zou in het algemeen zo veel verbeterd kunnen worden als de OV-bedrijven de dienstregeling van wat er rijdt opnieuw tegen het licht houdt en op elkaar afstemt. Natuurlijk kost het werk om alle systemen aan te passen, zeker in een heel netwerk, maar gelet op de huidige reizigersaantallen moeten enkele minuten makkelijk gewonnen kunnen worden, al is het alleen ter hoogte van het knooppunt/station waardoor de daadwerkelijke aanpassingen relatief beperkt kunnen zijn. Tegelijkertijd zorgt het zo laten van de dienstregeling, met alle suboptimale aansluitingen, er natuurlijk voor dat reizen over de lange afstand zoveel mogelijk ontmoedigd wordt, als het daar al niet om te doen is.Milco schreef:Ik weet niet in hoeverre de bussen aansluiten op de [serie=Sprinter|2020|Leeuwarden - Meppel9000[/serie], maar het lijkt mij niet fijn wanneer je aankomt op een van de stations ten noorden van Meppel en de sprinter daarheen is al vertrokken omdat hij enkele minuten eerder rijdt...
In principe is er nauwelijks kans op infectiegevaar, die treinen zitten zo leeg. (En nee ikzelf zal het niet doen. Ik heb de laatste 6 dagen nog geen stap buiten de deur gezet)Suus schreef:Toch even van mens op mens, is dit verstandig? NS roept expliciet op om de trein niet te gebruiken, tenzij dit voor een essentiële taak nodig is. Kan je niet dichter bij huis wandelen in deze situatie?Etienne schreef:Ik probeer een treinrit te plannen voor morgen voor een wandeling. Daarvoor moet ik naar Naarden-Bussum toe, maar de reisplanners zijn het niet met elkaar eens. Rijden de [serie=Sprinter|2020|Utrecht Centraal - Hilversum - Hoofddorp5700[/serie] of [serie=Sprinter|2020|Utrecht Centraal - Almere Centrum4900[/serie] nou wel of niet allebei of slechts één van beide series?
Hier en daar zou dat voor problemen kunnen zorgen. Maar ik vermoed dat het tegenwoordig niet heel veel meer voorkomt dat er bussen worden geknoopt aan sprinterdiensten. En dan is het ook nog maar de vraag of die bussen nog op dezelfde frequentie rijden als de basisdienstregeling. Ik denk dat NS beter zo veel mogelijk haar eigen netwerk kan optimaliseren zodat reizigers die nog afhankelijk zijn van de trein niet opeens met zeer lange wachttijden te maken krijgen, want ook op korte reizen die wel een overstap vereisen is dat nu een probleem.TLP schreef:Daar heb je een punt: als er alleen vanuit de NS zo'n wijziging wordt gedaan komen aansluitingen in gevaar en dat is op kleinere stations een ding.Milco schreef:Ik weet niet in hoeverre de bussen aansluiten op de [serie=Sprinter|2020|Leeuwarden - Meppel9000[/serie], maar het lijkt mij niet fijn wanneer je aankomt op een van de stations ten noorden van Meppel en de sprinter daarheen is al vertrokken omdat hij enkele minuten eerder rijdt...