Meerdere gewonden bij botsing tussen trein en trekker in Hooghalen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Durashift
Berichten: 5650
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Meerdere gewonden bij botsing tussen trein en trekker in Hooghalen

Bericht door Durashift »

Enfin, ik had de reactie van de tractorbestuurder hier nog niet gelezen. "niet gezien" blijkt het te zijn.. hoe raar dat ook mag klinken.. want hoe kan je een trein over het hoofd zien, vraag ik mij af. :?:
(..) Ik heb hem niet gezien" zei de bestuurder van de trekker als eerste toen Kees Sijbenga hem sprak na het ongeval. De omstandigheden waren slecht zegt de boer die de overgang zelf ook dagelijks gebruikt. "Het regende, het was bewolkt en er staat een trafo-kast die het zicht belemmert." Ook wijst Sijbenga op de kleuren van de sprinter die blauw-wit zijn. "Dat zie je veel minder goed dan de gele intercity's." (..)
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/160180 ... niet-waard
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Meerdere gewonden bij botsing tussen trein en trekker in Hooghalen

Bericht door Daniel »

Een bericht op Somda had het er ook over dat de tegenwoordige witte LED-frontseinen slecht zichtbaar zijn onder bepaalde omstandigheden, dat zou in het verleden juist de reden geweest zijn om gele frontseinen toe te passen zoals je die nu ook nog op ouder materieel ziet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5650
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Meerdere gewonden bij botsing tussen trein en trekker in Hooghalen

Bericht door Durashift »

Kan ik mij iets bij voorstellen.. zeker met grauw weer. Of ze moeten het zo sterk maken als sommige autolampen tegenwoordig. Man, dat verblind snel, vind ik.
Bemined
Berichten: 5940
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Meerdere gewonden bij botsing tussen trein en trekker in Hooghalen

Bericht door Bemined »

Vergeet ook niet dat die trein op moment dat je besluit over te steken nog een paar honderd meters verderop rijdt. Het was een lang voertuig dat waarschijnlijk vanuit stilstand op een onverharde weg de overweg op reed, terwijl de trein met bijna 140km/u kwam aanstormen. Bedenk je dat de aankondiging van een AHOB op een kilometer voor de overweg ligt om te zorgen dat er voldoende tijd is de overweg veilig te sluiten.
Durashift
Berichten: 5650
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Meerdere gewonden bij botsing tussen trein en trekker in Hooghalen

Bericht door Durashift »

Tja.. ik denk dat als die beste man de wetenschap had van een aankomende trein.. hij de hele actie niet had ingezet.

Hij heeft niet gezegd buurman, ik was te traag met oprijden....

Andersom: zou de machinist de combinatie ook gezien hebben, wachtend voor het spoor? Wellicht stond de combinatie wel stil en d8 de machinist dat de trein dus wel gezien was en hij daardoor geen snelheid terug nam? (zie de grafiek die Daniël poste)
Stadsbus
Berichten: 1136
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Meerdere gewonden bij botsing tussen trein en trekker in Hooghalen

Bericht door Stadsbus »

Over het niet zien van de trein: een mat’64 zie je vrij snel door zijn grote gele neus. Een SNG heeft veel meer zwart/donker blauw op zijn neus, en daardoor zie je de trein minder goed.
Bij een beetje grauwig/grijs weer zie je een SNG zonder groot licht een stuk minder goed dan een mat’64 of een ICMm.
Een oplossing kan zijn door met groot licht te rijden, ook overdag, als je een (onbewaakte) overweg nadert. Nadeel is natuurlijk wel dat je als die trein dan tegen komt dat je verblindt wordt.
Ook zou je de voorkant van een SNG wat wit-ter kunnen maken door het blauwe vlak tussen de koplampen wit te maken. Dat zou een stuk moeten schelen. Of je maakt de hele voorkant van een SNG wit, zoals Arriva/Keolis het doen met de Lint/GTW/Flirt/Wink treinstellen.

Voor een ander forum (een discord server) maakte ik dit: Afbeelding
Zelf vind ik het er niet uit zien, maar het zou wel moeten helpen om de zichtbaarheid van de SNG te vergroten.
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Meerdere gewonden bij botsing tussen trein en trekker in Hooghalen

Bericht door Jultar »

Daniel schreef:Een bericht op Somda had het er ook over dat de tegenwoordige witte LED-frontseinen slecht zichtbaar zijn onder bepaalde omstandigheden, dat zou in het verleden juist de reden geweest zijn om gele frontseinen toe te passen zoals je die nu ook nog op ouder materieel ziet.
Het eerste dat ik overdag van een trein zie zijn de contouren, niet de frontseinen of de kleur. Daarna komen pas de frontseinen. Overdag maakt het voor mij niet uit of het LED of ouderwetse pitjes zijn, je ziet ze allebei pas later, zeker met felle zon. Alleen in de regen zijn de gele pitjes vaak iets eerder te zien dan de witte LED lampen, maar dan zijn de contouren zelf ook al zichtbaar.
In de nacht is er wel een verschil, maar dan zullen machinisten met de moderne treinen over het algemeen met de schijnwerpers aan rijden en zie je die treinen al van vele kilometers ver. De treinen met de oude gele lampen zijn daar dan een stuk minder opvallend.

Een wit vlak zoals hierboven gaat dan ook echt niet meteen helpen. Het is niet voor niks dat al jaren geleden van het hele idee van een contrastvlak afgestapt is.
Maar goed, het zou mij ook weer niks verbazen als er bij SNG toch weer zoiets terug gaat komen, samen met een regel dat er met schijnwerpers aan gereden moet worden. Dan heeft NS alles eraan gedaan om te voorkomen dat er weer zoiets gebeurd.
Laatst gewijzigd door Jultar op wo 27 mei 2020, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Meerdere gewonden bij botsing tussen trein en trekker in Hooghalen

Bericht door Klaasje »

De LED-frontseinen zijn over het algemeen wel veel feller dan de oude gele gloeilampjes. Dat maakt bij slechte weersomstandigheden wel een fors verschil. In de lichte mist kan je een trein bijvoorbeeld aan de hand van LED-frontseinen op een flinke grotere afstand goed herkennen dan aan de contouren of kleuren dat zal ongeveer hetzelfde zijn bij buiig weer. In dichte mist maakt het allemaal geen klap meer uit en bij goed zicht is de tijd nemen en goed kijken toch echt belangrijker dan een kleur of lampen. Juist dan sluipt gewoonte er makkelijk door. De conclusie blijft dat onbeveiligde overwegen ongewenst zijn maar dat die contra-wenselijkheid fors toeneemt met de snelheid doordat vergissen dan makkelijker wordt en de gevolgen van een aanrijding groter worden. Dan is deze locatie natuurlijk een risico-topper :cry:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten