Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 5273
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door VIRM »

huibf schreef:
Suus schreef:De zeer korte kering in Venlo is geen onverdeeld succes. Nu in tijden van Corona lijkt het vrij goed te gaan, maar in verhouding tot het aantal keren dat ik in Venlo ben geweest de afgelopen 18 maanden is het aantal overstappen dat ik in Eindhoven door die te korte kering in Venlo heb gemist meer dan een handvol. Op de lijn Eindhoven - Venlo is er een druk goederenvervoer en de lijn/het materieel aldaar is erg gevoelig voor.
Ik reis dagelijks op dit traject en moet eigenlijk zeggen dat de treinen over het algemeen zeer stipt zijn. Ik denk zelfs dat de stiptheid nog nooit zo goed was. Of de korte kering invloed heeft op een slechtere dienstuitvoering vraag ik me af. Uiteraard is een langere stop, dus altijd beter om vertragingen eruit te halen.
Vertragingen die er zijn zijn vaak door defect materieel (sprinter) en goederentreinen of het vreemde besluit om de sprinter in te korten tot Helmond en daar te keren. Dat geeft namelijk altijd ellende met als gevolg opstoppingen en wel grote vertragingen.
Wordt er niet regelmatig geklaagd over de gemiste overstappen van en naar de [serie=Intercity|2020|Den Haag Centraal - Eindhoven Centraal1100[/serie] in Eindhoven?
Beul van de blindegeleidelijn
huibf
Berichten: 3517
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door huibf »

Dat weet ik niet. Maar ik ervaar geen vertraging en hij komt vaak stipt aan.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12712
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Vinny »

teun schreef:
Vinny schreef:Het lijkt me duidelijk dat de IC alleen in Heerenveen stopt en de sprinter de tussengelegen stations gaat bedienen.
heb je daar ook een bron voor?
De provincie betaalt voor twee sprinters per uur; dat staat regelmatig in de Leeuwarder Courant te lezen: Deze worden doorgetrokken naar Zwolle als de Knoop Herfte gereed is. De NS kan op zich met de intercity nog wat schuiven, maar ik verwacht niet dat ze dat gaan doen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
teun
Berichten: 434
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door teun »

Hoe moet dat verklaren dat de IC voortaan alleen nog maar in Heerenveen zou stoppen?
Dennenboom
Berichten: 1069
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Dennenboom »

Kan alleen een verklaring zijn als het alleen op Friesland betrekking heeft. Daar is Heerenveen inderdaad de enige tussenstop voor de Intercity.
VIRM
Berichten: 5273
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door VIRM »

Vijf regionale vervoerders stappen naar de bestuursrechter, omdat zij vinden dat het besluit van de staatssecretaris in strijd is met Europees recht:https://www.nrc.nl/nieuws/2020/07/06/ve ... s-a4005166
Beul van de blindegeleidelijn
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 1295
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Tom024 »

En ook een gesprek met Hettinga (Arriva) en Eringa (Trandev) in NRC:
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/07/06/ve ... g-a4005152

Dezelfde argumenten als altijd, en de boter was ook deze week weer in de aanbieding.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5077
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Mikos »

Spoorlijn Enschede-Apeldoorn blijft in handen van NS: "Heel blij mee"

14 oktober 2020

NS mag op de sprinterlijn tussen Enschede en Apeldoorn blijven rijden. Het ministerie van Infrastructuur wilde het traject decentraliseren en daarmee gunnen aan een andere vervoerder, maar die plannen gaan in de ijskast. De NS reageert verheugd. "We zijn hier heel erg blij mee."

Betere overstaptijden, snellere treinen en lagere ticketprijzen: de treinreiziger moet vooral profiteren van decentralisatie van een spoorlijn. Daarin wordt een traject overgeheveld van het Rijk naar de provincie. Ook regionale vervoerders, zoals Keolis en Arriva, kunnen zich dan intekenen op het traject. Dat gebeurde bijvoorbeeld eind 2017 met de spoorlijn tussen Enschede en Zwolle, die toen in handen kwam van Keolis.

Enschede-Apeldoorn
Maar profiteert de reiziger er wel van als het traject Enschede-Deventer-Apeldoorn overgeheveld wordt naar de provincie Overijssel? Naar die vraag deed het bureau Twynstra Gudde eind 2018 onderzoek.

Conclusie: voor de reiziger tussen Enschede en Apeldoorn levert het niet direct grote voordelen op. Wel kan decentralisatie volgens de onderzoekers zorgen voor een betere afstemming en aansluiting op de spoorlijn tussen Zwolle en Enschede.

Bron en meer...
SuperGhost
Berichten: 3430
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door SuperGhost »

Lijkt me vrij logisch, er zijn denk ik maar 2 significante winsten te halen voor deze sprinter:
1) tussen de spitsen in de ritten van x:20 weer door laten rijden naar Enschede (die van x:50 sluiten al aan op de Blauwnet-IC) of de Blauwnet-IC 2x p/u te laten rijden (alleen is daar volgens mij een infra-uitbreiding voor nodig)
2) de sprinter in Apeldoorn vastmaken aan een IC van/naar Amersfoort (dat kan door aan de spits-IC te koppelen en een los sprintertje Apeldoorn-Deventer te laten rijden, of dat kan door het bijtrappen/afkoppelen voor de IC-Enschede te verplaatsen naar Apeldoorn en dat het mat. voor de sprinter te laten vormen)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12808
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Wubbo »

Ik ben wel benieuwd naar het bijbehorende Kamerstuk maar kan dat nog niet vinden. Iemand al wel?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten