Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door RobertT »

SuperGhost schreef: za 03 dec 2022, 19:16 Zolang het om het uitbreiden van regionale concessies van buiten de Randstad gaat, dan zijn er echt wel een paar sprinters die wellicht beter naar de regionalen kunnen gaan of trajecten waar wellicht regionalen zouden moeten kunnen doorrijden. Dan denk ik aan:

- Arnhem - Tiel kunnen doorrijden naar Geldermalsen, evt. gekoppeld aan Geldermalsen-Dordrecht
Alleen is dat met de ombouw van Geldermalsen volledig om zeep geholpen,vanuit Tiel kun je niet meer naar Dordrecht rechtstreeks.
Je kunt komende uit Dordrecht alleen nog door naar s'Hertogenbosch
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

Er zijn meerdere toekomstplannen die alleen uitvoerbaar zijn met enkele aanpassingen aan emplacementen, dat is geen reden om die plannen niet te maken. Al vraag ik me af of het reëel is om een corridor met 10 treinen per uur gelijkvloers te willen kruisen. Als je dat al kunt inpassen is de vraag of je een gunstig treinpad krijgt. Ik ben overigens benieuwd of men ooit nog iets met spoor 3 gaat doen hier, dat was ooit aangelegd om de 8900 te kunnen verlengen vanaf Htnc, maar ik zie weinig plannen om dit daadwerkelijk te gaan doen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door SuperGhost »

Eens, al dacht ik dat Gelderland het idee had om de trein Arnhem-Tiel naar Geldermalsen door te kunnen trekken om hem daar te laten eindigen en op de sprinter uit 's-Hertogenbosch naar Utrecht aan te kunnen sluiten. Al was dat geloof ik ook wel omdat ze niet tevreden waren met de overstaptijd in Tiel.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door MetroRET »

De huidige overstaptijd in Tiel is 10 minuten, al zou je de 31100 kunnen doorleggen naar Gdm (dan moet de 31100 zichzelf kunnen kruisen in Tiel, lijkt me ook al een uitdaging op zich), komt je om :26/:56 in Gdm aan, dan is de 6000 met vertrektijd :23/:53 al net vertrokken en sluit je dus alsnog aan op de 6900 uit Tiel en verder zijn er geen andere treinen in Gdm waar je met een eerdere aankomst dan de 6900 wél aansluiting op zou kunnen geven.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Tochjo »

Bemined schreef: zo 04 dec 2022, 00:09 Ik ben overigens benieuwd of men ooit nog iets met spoor 3 gaat doen hier, dat was ooit aangelegd om de 8900 te kunnen verlengen vanaf Htnc, maar ik zie weinig plannen om dit daadwerkelijk te gaan doen.
In de laatste voortgangsrapportage PHS staat: "Eind 2028 (dienstregeling 2029) 5e en 6e sprinter Utrecht Centraal – Geldermalsen".
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

Klopt, maar dat eindbeeld van PHS komt niet op alle aspecten overeen met de toekomstmodellen. Kans is aanwezig dat bepaalde ideeën dus nooit uitgevoerd gaan worden omdat men voor die tijd een besluit heeft genomen over een ander toekomstmodel. Hetzelfde speelt met de sprinters naar Veenendaal, binnen PHS heft men het nog altijd over dat de 7400 naar Ede-Wageningen omgelegd gaat worden, maar in alle andere toekomstmodellen staat deze nog gewoon naar Veenendaal-Centrum.

Dat soort zaken maken losse concessies ook zo lastig, binnen één concessie kan men nog schuiven met dergelijke treindiensten, maar als je een bepaalde verbinding eenmaal gedecentraliseerd hebt zit je daar aan vast. Hetzelfde speelt met eventuele open toegang intercityseries, de treinserie zelf mag dan misschien los liggen, op eindpunten zijn wel keringen voorzien van de ene treinserie omdat je anders keringen van meer dan 30 minuten zou krijgen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door SuperGhost »

Vandaar dat ik ook denk dat het goed is als de sprinters Zwolle - Leeuwarden, Zwolle - Groningen en Apeldoorn - Almelo (- Enschede) decentraal worden. Die hebben geen raakvlakken met andere NS-sprinters (die Zwolse sprinters zien natuurlijk wel de sprinters naar Lelystad en Utrecht, maar komen op de keersporen aan met de andere decentrale treinen).
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Daan! »

Dus je argument om ze te decentraliseren is dat ze geen raakvlak hebben met de rest? Dat is alles?
Ik zou het eens vanuit de klant bekijken ipv op welk spoor welke trein aankomt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door SuperGhost »

Ik ging in op dat ene argument nu. Je hebt met die sprinters natuurlijk ook het argument dat je ze over Leeuwarden (bijv. voor een rechtstreekse trein Heerenveen-Groningen) en Groningen heen kunt doorkoppelen. Iets dat in Zwolle wat minder logisch is, aangezien je daar juist in de knoop wilt aankomen. In bijv. Groningen kun je niets alles op de intercity laten aansluiten, vanwege het enkelspoor, maar doordat ze samenloopvakken hebben (Roodeschool + Delfzijl en Winschoten + Veendam). Als bijv. de trein uit Delfzijl kort aansluit op de intercity, kan die uit Roodeschool dat niet. Het kan dan wellicht interessant zijn om die door te koppelen op de sprinter naar Assen (hetzij degene die daar eindigt of degene die doorrijdt naar Zwolle, afhankelijk van de tijden) om dan de overstaptijd kort te houden (veel reizigers zouden liever kort overstappen op Assen dan lang op Groningen, ook al is dat voor de totale reistijd niet van belang) en je hebt het voordeel dat je vanaf Assen/Haren dan bijv. rechtstreeks naar Groningen Noord kan, of bijv. van Sauwerd rechtreeks naar Groningen Europapark.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

In Groningen gaat al doorgekoppeld worden na de stationsverbouwing maar dan met de Arriva lijnen onderling. Alleen voor de 37300 is volgens mij geen doorkoppeling voorzien, die gaat dan in Europapark keren (omdat Groningen zelf na de verbouwing geen keercapaciteit meer heeft).
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door SuperGhost »

Dat weet ik. Betekend natuurlijk niet dat als Zwolle-Groningen bij die concessie komt er geen andere keuzes gemaakt kunnen/zullen worden ;)
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Daan! »

Met die argumentatie kun je ook alles weer bij NS brengen.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

Precies, want Hoogeveen wil natuurlijk dat hun trein vanaf Zwolle doorrijdt als extra IC naar Utrecht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Vinny »

Lijn 45 schreef: za 03 dec 2022, 10:05
AppleMoose schreef: vr 02 dec 2022, 22:21 In de Protos-stellen op de Vallei-lijn zijn (of inmiddels waren?) snackautomaten te vinden en er was in de begintijd een entertainment-coupe. Dat laatste verdween al vrij snel weer na introductie. Blijkbaar was er toch niet zoveel behoefte aan.
Ik las recent dat die zijn verdwenen omdat de gereformeerde ouders en overheid uit de regio niet wilden dat er een Entertainment-coupé in de treinen zat...
Whaahhaha, entertainment? De stoelen waren vis-á-vis in plaats van naast elkaar en er was een automaat waar je wat snickers of Marsrepen uit kon trekken. Als dat al op de ziel van de grefo's trapt dan is het nog erger dan ik al dacht. Afijn, ik dacht dat het vooral Connexxion was die ontdekte dat de exploitatie tegenviel en ze geen winst haalde uit de automaten maar wel een hoop extra gezeik erbij kregen en het daarom hebben afgeschaft.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door CamilleKreemers »

Bemined schreef: zo 04 dec 2022, 19:56 In Groningen gaat al doorgekoppeld worden na de stationsverbouwing maar dan met de Arriva lijnen onderling. Alleen voor de 37300 is volgens mij geen doorkoppeling voorzien, die gaat dan in Europapark keren (omdat Groningen zelf na de verbouwing geen keercapaciteit meer heeft).
De treinen Groningen - Leeuwarden gaan beiden geloof ik keren ergens tussen Groningen Europapark en het opstelterrein. In theorie kan bij een kwartier klappen naar Veendam en Winschoten de huidige sneltreinen Groningen - Leeuwarden en Groningen - Winschoten wep gekoppeld worden (in theorie zelfs in uursdienst door naar Leer zodat je een sneltrein Leeuwarden - Groningen - Leer kan creeeren). Echter was in de aanbesteding daar niks over gemeld, dus weet niet wat allemaal mag.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Staatslijn K »

SuperGhost schreef: zo 04 dec 2022, 19:51 Ik ging in op dat ene argument nu. Je hebt met die sprinters natuurlijk ook het argument dat je ze over Leeuwarden (bijv. voor een rechtstreekse trein Heerenveen-Groningen) en Groningen heen kunt doorkoppelen. Iets dat in Zwolle wat minder logisch is, aangezien je daar juist in de knoop wilt aankomen. In bijv. Groningen kun je niets alles op de intercity laten aansluiten, vanwege het enkelspoor, maar doordat ze samenloopvakken hebben (Roodeschool + Delfzijl en Winschoten + Veendam). Als bijv. de trein uit Delfzijl kort aansluit op de intercity, kan die uit Roodeschool dat niet. Het kan dan wellicht interessant zijn om die door te koppelen op de sprinter naar Assen (hetzij degene die daar eindigt of degene die doorrijdt naar Zwolle, afhankelijk van de tijden) om dan de overstaptijd kort te houden (veel reizigers zouden liever kort overstappen op Assen dan lang op Groningen, ook al is dat voor de totale reistijd niet van belang) en je hebt het voordeel dat je vanaf Assen/Haren dan bijv. rechtstreeks naar Groningen Noord kan, of bijv. van Sauwerd rechtreeks naar Groningen Europapark.
Gezien de sneltrein en stoptrein uit Leeuwarden precies in een kwartierdienst rijden uit Groningen zou doorrijden naar Assen toch het beste vanuit die richting kunnen? De stoptrein kan zo'n 3-4 minuten in Groningen stilstaan en doorrijden naar Assen om daar aan te sluiten op de intercity. Bijkomend voordeel is dat de sneltrein dan door kan richting Weener, wellicht kan Bad Nieuweschans dan een halfuurdienst krijgen (als je toch de tijd hebt...).

Een doorgaande intercity in Groningen of Leeuwarden is wellicht erg handig, maar dat zal niet snel gebeuren, kwa tijden en perronruimte is het ook niet makkelijk in te passen en daarnaast moet de NS de consessie winnen (Arriva gaat zoiets nooit toestaan, vanuit hun oogpunt zeker terecht).
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Vinny »

CamilleKreemers schreef: ma 05 dec 2022, 03:36
Bemined schreef: zo 04 dec 2022, 19:56 In Groningen gaat al doorgekoppeld worden na de stationsverbouwing maar dan met de Arriva lijnen onderling. Alleen voor de 37300 is volgens mij geen doorkoppeling voorzien, die gaat dan in Europapark keren (omdat Groningen zelf na de verbouwing geen keercapaciteit meer heeft).
De treinen Groningen - Leeuwarden gaan beiden geloof ik keren ergens tussen Groningen Europapark en het opstelterrein. In theorie kan bij een kwartier klappen naar Veendam en Winschoten de huidige sneltreinen Groningen - Leeuwarden en Groningen - Winschoten wep gekoppeld worden (in theorie zelfs in uursdienst door naar Leer zodat je een sneltrein Leeuwarden - Groningen - Leer kan creeeren). Echter was in de aanbesteding daar niks over gemeld, dus weet niet wat allemaal mag.
Het bieden van doorgaande treinen 'over Groningen heen' mag volgens mij wel; dan moet je dat alleen wel als gedoogconstructie opnemen in de concessievoorwaarden. Er was ooit sprake van om de NS treinen naar Groningen-Noord (en Zernike Campus) te laten rijden, voor studenten en medewerkers van de betreffende onderwijsinstellingen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Durashift »

reisthijs schreef: wo 02 nov 2022, 11:40 Openbreken? Dat is (nog) niet aan de orde. Het hoofdrailnet mag van de Europese Commissie best als een geheel gegund worden, alleen mag die concessie niet meer zomaar aan NS toegewezen worden.
De eurocommissaris eist nu in elk geval een marktanalyse van het ministerie om te inventariseren of er andere gegadigden dan de NS zijn voor de aanbesteding.
https://www.aanbestedingscafe.nl/europe ... fdrailnet/
Onze staatssecretaris van I&W gaat het HRN einde van dit jaar vergunnen aan de NS, zonder marktanalyse. Mét, zeer waarschijnlijk, ingebrekestelling procedure vanuit de EU. ;)
(..)Ik vond het belangrijk om ons besluit in een persoonlijk gesprek toe te lichten", aldus Heijnen. En dus zocht ze de Roemeense Adina-Ioana Vălean gisteren na de Europese Raad van Transportministers op. De commissaris vond het volgens de staatssecretaris "zeer spijtig" dat Nederland geen marktonderzoek zal gaan doen. "Ze gaat zich nu beraden op volgende stappen." Wat die volgende stap zal worden, laat zich makkelijk raden. "Het was een duidelijk gesprek. Het opstarten van een ingebrekestellingsprocedure zit er zeer dik in."

Heijnen denkt juridisch sterk te staan. "Wij gaan de vergunning voor het einde van dit jaar verlenen en dat mag zonder marktanalyse." Maar, waarschuwt ze: "Gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen."
https://www.nporadio1.nl/nieuws/politie ... eer-dik-in

In het gesprek hoorde ik ook (hele uitzending van een half uur) dat de meerderheid van onze Tweede Kamer juist de staatssecretaris had opgedragen om onderhands te gunnen, zonder marktconsultatie of analyse. Duss ja.. democratisch proces enzo.. meerderheid van stemmen.. het volk heeft gekozen.
(A)

In de link staat ook nog iets over de Lelylijn.. TenT netwerk > stas. hoopt op 30% bijloop van de kosten door subsidie van de EU. :!: :?:
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door VIRM »

Rechtbank: overheid mag NS voorlopig onderhands spoorvergunning geven
De Nederlandse staat mag de NS voorlopig zonder marktonderzoek een vergunning geven om het grootste deel van het spoornetwerk te gebruiken. Dat heeft de rechtbank in Den Haag bepaald.
Bron en meer: NOS

Er loopt nog een bodemprocedure. Daar weten we volgend jaar maart meer over.
Beul van de blindegeleidelijn
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door en-es »

NS mag dus nog vele jaren aanmodderen. Maar goed, dat komt niet onverwacht.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door nvdw »

Nee, dat staat er niet. Integendeel:
NOS schreef:Volgens de vervoerbedrijven is het alleenrecht van de NS in strijd met Europese regelgeving. Maar de Haagse voorzieningenrechter gaat daar niet in mee. Wel benadrukt de rechtbank dat het Europese Hof van Justitie uiteindelijk beslist over de wijze waarop EU-wetgeving op dit punt moet worden geïnterpreteerd.
Gezien het standpunt van de Europese Commissie zal het hele verhaal daar nog wel een keer behandeld worden.

En ook al heeft de kongsi van FMN en co het kort geding verloren, toch gaat de Staat der Nederlanden niet helemaal vrijuit:
Rechtspraak.nl schreef:5.25. Dit laat onverlet dat de Staat zijn stelling dat vooralsnog niet is gebleken van enige concrete interesse van marktpartijen om zonder compensatie treindiensten op het HRM te gaan leveren, na de gemotiveerde betwisting hiervan door FMN c.s. en de EU-vervoerders, in dit geding niet aannemelijk heeft gemaakt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door zone2000 »

Arriva wil vanaf 2025 extra treinen tussen Groningen en Zwolle

Als het aan Arriva ligt, rijden er vanaf 2025 veel meer treinen tussen Groningen en Zwolle. De huidige treinen van NS blijven rijden op dat traject: de eventuele ritten van Arriva komen daar bij.

'We willen zo de nieuwe mogelijkheden op het spoor benutten', zegt een woordvoerder van Arriva. Dat wil de vervoerder ook tussen Leeuwarden en Zwolle doen: ook voor dat traject heeft Arriva een aanvraag ingediend.
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/982615/a ... -en-zwolle
PHS

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
iamthedutchdude
Berichten: 958
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door iamthedutchdude »

Er rijden in Zwolle twee (in de spits drie) treinen buiten de knoop. Daarnaast is er een aardige vervoersvraag tussen Zwolle en Groningen/Leeuwarden (getuige het feit dat ICM3/4 regelmatig niet voldoet) vanwege de aanwezige hogescholen en (voor Groningen) universiteit.

En wat betreft het treintjes rijden wat maar amper lukt: het is een aanvraag voor 2025. Ik mag toch hopen dat zowel NS als Arriva hun zaakjes dan weer op orde hebben.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door sirvinniei »

Interessant, de staatssecretaris zei al dat er in de nieuwe concessie meer ruimte moet komen voor extra treinen. Als ik Arriva was zou ik juist net onder de prijs van de NS zitten. Dan zijn reizigers eerder geneigd om deze sprinters te nemen dan de sprinters van de NS tussen Groningen/Leeuwarden en Zwolle.
Arriva kan kosten besparen door zonder conducteur te rijden.
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten