Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door htm_tram »

nielsie600 schreef: wo 22 mar 2023, 19:32
htm_tram schreef: zo 05 mar 2023, 02:47 Klinkt als de gemiddelde NS trein waar je over spreekt? Weinig sociale controle want 99 van de 100x keer zit de vertrek assistent met het salaris van een HC in de achtercabine. Bijna altijd een los stelletje en een schone NS trein van binnen en buiten is ook al jaren geleden...
Ik zou eens een Arriva treintje pakken om een uur of 10 s avonds richting het Oosten van Groningen in het weekend. Niet voor niets zijn er eens ratten gesignaleerd in een trein van Arriva en meermaals beleefd dat er dronken dropjes inzaten die mensen lastig vielen. Maarja bij Arriva is er op de Mcn na echt niemand waar je heen kan of je uberhaupt kan helpen.
Je omschrijft nu de gemiddelde NS trein? Tuurlijk hebben die een vertrek assistent met het salaris van een HC maar die zitten 99 van de 100 keer verstopt in de achtercabine. Ik zie dus geen verschil. _O-
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door nielsie600 »

Ik reis ook zeer regelmatig met NS en er is echt een groot verschil in de avonduren.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door dennistd »

waldo79 schreef: do 23 mar 2023, 14:42Dronken dropje?
Je kent het begrip dronken dropjes niet?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Vinny »

Ik zou eens een Arriva treintje pakken om een uur of 10 s avonds richting het Oosten van Groningen in het weekend. Niet voor niets zijn er eens ratten gesignaleerd in een trein van Arriva en meermaals beleefd dat er dronken dropjes inzaten die mensen lastig vielen. Maarja bij Arriva is er op de Mcn na echt niemand waar je heen kan of je uberhaupt kan helpen.
Overdrijf nou niet zo. Natuurlijk zitten er wel eens dronken of overlastgevende figuren in de trein, maar die heb je overal wel. In Friesland rijdt Arriva ook en ik merk zelden op dat er incidenten zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door waldo79 »

dennistd schreef: vr 24 mar 2023, 22:33
waldo79 schreef: do 23 mar 2023, 14:42Dronken dropje?
Je kent het begrip dronken dropjes niet?
Zegt me niks :?:
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Milco »

Ik kende de uitspraak ook niet, maar kon me wel indenken wat het zou kunnen zijn. Even googelen heeft mij het juiste antwoord bevestigd. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door gpvos »

dennistd schreef: vr 24 mar 2023, 22:33
waldo79 schreef: do 23 mar 2023, 14:42Dronken dropje?
Je kent het begrip dronken dropjes niet?
Wat een zinloze vraag. Dat lijkt me duidelijk. Ik overigens ook niet. Dus waarom vertel je in plaats daarvan niet wat het betekent?
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
IIVQ
Berichten: 851
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door IIVQ »

hear hear!
Captian_Sparkle
Berichten: 16
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 22:33

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Captian_Sparkle »

Rechtzaak tegen De Staat. Arriva wilt toegang tot HRN.

Bron: RTL
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door April064 »

Ik had van de volkskrant ook een stukje gezien (https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... s~v676590/), met helaas een paywall, maar dit artikel voegde (niet geheel onbelangrijk) nog toe dat de prestatie van de regionale vervoerders voornamelijk kwam door strenge eisen van de provincie. Het IenW is met de NS minder streng.

Screenshot van het deel waar ik naar wijs:
https://twitter.com/veenspace/status/16 ... 64417?s=20
zij/haar/hen/hun
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Wubbo »

Ik denk niet dat alleen strengere eisen er toe doen. NS haalde op Zwolle - Kampen ook een hele hoge punctualiteit, ook toen het die lijn nog niet in opdracht van de provincie exploiteerde. Het is gewoon makkelijker om een hoge punctualiteit te halen op infrastructuur die minder complex is, en met personeel dat die infrastructuur goed kent en precies weet hoe er gereden moet worden om op die infrastructuur op tijd te zijn.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Vinny »

Het scheelt in die zin natuurlijk ook dat er op dit soort lijnen minder complexe bijsturingsproblemen zijn omdat ze qua personeelsplanning zijn losgekoppeld van het hoofdnet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

Voor de bijsturing is het inderdaad makkelijker, maar het zijn wel veelal enkelsporige lijnen die gevoelig zijn voor vertragingen. Zeker aangezien de provincies sinds de decentralisatie de nodige extra stations en frequentieverhogingen hebben lopen doordrukken zonder te investeren in robuustere infrastructuur. En vaak ook met net te weinig subsidie om te kunnen investeren in reservematerieel waardoor 100% van het materieel ingezet moet worden in de spits om aan de vervoersvraag te voldoen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door CamilleKreemers »

Wubbo schreef: di 28 mar 2023, 21:25 Ik denk niet dat alleen strengere eisen er toe doen. NS haalde op Zwolle - Kampen ook een hele hoge punctualiteit, ook toen het die lijn nog niet in opdracht van de provincie exploiteerde. Het is gewoon makkelijker om een hoge punctualiteit te halen op infrastructuur die minder complex is, en met personeel dat die infrastructuur goed kent en precies weet hoe er gereden moet worden om op die infrastructuur op tijd te zijn.
Moet de planning dan niet simpeler, dus wellicht personeel minder laten waaieren? Nu waaiert het overal heen.

Als op die manier het personeel meer kennis heeft van de baanvakken en daardoor betere punctualiteit kan halen.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door marvinkok »

Overigens staat er best wat druk op het Kamperlijntje, slechts 4 minuten keertijd aan beide zijdes met 0 marge in Zl (want een teller ivm overweg Veeralle) en nog een best krappe rijtijd door de max 100 op die achtbaan...
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door MaartenD »

CamilleKreemers schreef: wo 29 mar 2023, 00:19
Wubbo schreef: di 28 mar 2023, 21:25 Ik denk niet dat alleen strengere eisen er toe doen. NS haalde op Zwolle - Kampen ook een hele hoge punctualiteit, ook toen het die lijn nog niet in opdracht van de provincie exploiteerde. Het is gewoon makkelijker om een hoge punctualiteit te halen op infrastructuur die minder complex is, en met personeel dat die infrastructuur goed kent en precies weet hoe er gereden moet worden om op die infrastructuur op tijd te zijn.
Moet de planning dan niet simpeler, dus wellicht personeel minder laten waaieren? Nu waaiert het overal heen.
Ai, niet weer die beerput opentrekken. Straks gaan ze ook nog staken omdat het plan van rondjes rond de kerk weer terugkomt. :twisted:
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door CamilleKreemers »

De klant wil betrouwbaar OV. Ik verwacht overigens nog steeds dat je zelfs in een regio best veel afwisseling kan creeeren. Een machinist kan voorbeeld een dienst Den Helder - Amsterdam - Zandvoort - Amsterdam - Alkmaar via Haarlem - Den Helder hebben.

En waar grenzen precies liggen zien we dan wel. Beter OV is belangrijker lijkt me dan personeel door heel NL sturen.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door gpvos »

Ik vrees dat de vakbonden de omgekeerde mening zijn toegedaan. Het lijkt me ook dat je met dergelijke schema's, en elke dag een rondje om een andere kerk, een redelijk compromis kan vinden.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Vinny »

Tja, anders waren de regionale lijnen opgeheven.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door VIRM »

Captian_Sparkle schreef: di 28 mar 2023, 20:26 Rechtzaak tegen De Staat. Arriva wilt toegang tot HRN.

Bron: RTL
Uuuuh, wat een analyse. Gaat de gemiddelde treinreiziger echt voor Arriva kiezen omdat er betere wifi en een snackautomaat in de trein meerijdt?
marvinkok schreef: wo 29 mar 2023, 08:26 Overigens staat er best wat druk op het Kamperlijntje, slechts 4 minuten keertijd aan beide zijdes met 0 marge in Zl (want een teller ivm overweg Veeralle) en nog een best krappe rijtijd door de max 100 op die achtbaan...
Volgens mij wat Keolis het Kamperlijntje best goed te bedienen zonder vertragingen, minus de uitval door personeelstekort.
Beul van de blindegeleidelijn
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door MaartenD »

gpvos schreef: wo 29 mar 2023, 20:59 Ik vrees dat de vakbonden de omgekeerde mening zijn toegedaan. Het lijkt me ook dat je met dergelijke schema's, en elke dag een rondje om een andere kerk, een redelijk compromis kan vinden.
Volgens mij werd zelfs daar tegen gestaakt in het verleden.

De opmerking van CamilleKreemers is uitermate naïef (sorry dat ik het zeg). De vakbonden (hebben het voor het zeggen) malen niet om beter OV. Die malen om hun achterban (en hebben misschien zelfs hun eigen agenda).
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door en-es »

De vakbonden zijn er om de belangen van hun leden te behartigen. Het OV verbeteren is inderdaad niet hun taak.
Captian_Sparkle
Berichten: 16
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 22:33

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Captian_Sparkle »

En weer een rechtzaak (spoedappèl) van FMN mbt toegang tot HRN. Ditmaal met plannen voor o.a. provincie Zeeland

Bron: omroep Zeeland
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door CamilleKreemers »

Hoeveel materieel bespaart men in de busconcessie als men dit zou doorvoeren?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Suus »

Vrijwel niets, en de plannen een aftakking te bouwen in Vlissingen zijn ook pure fantasie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten