Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

Open toegang mag alleen als deze treindiensten het economisch evenwicht van een bestaande vervoerconcessie niet in gevaar brengt. Daar zal bij die nachttreinen niet zo snel sprake van zijn, maar bij lucratieve treindiensten in de spits zal je dat economisch evenwicht wel verstoren en daar mag men dus geen open toegang treindiensten aanbieden zolang de NS de concessie heeft. Zie hier: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/vervo ... -het-spoor
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door MetroRET »

Hoe wilt men die 1321 dan laten rijden ?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Meltrain »

Wat is die 1321?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door MetroRET »

en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door en-es »

De Flixtrein. Die wil ik wel eens uitproberen!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door reisthijs »

Ik kan me moeilijk voorstellen dat die paar internationale treintjes van FlixTrain het economisch evenwicht van de hoofdrailnetconcessie ernstig in gevaar brengen.

Heel wat anders is het plan van Arriva om de hele dag twee keer per uur of nog vaker tussen Zwolle-Groningen/Leeuwarden te gaan rijden. Daar zou NS veel meer last van hebben.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door MetroRET »

Zolang je hem ook binnen de landsgrenzen kan benutten...
Maar hoe men die paden daadwerkelijk gaat invullen, is nog maar de vraag, gezien de vele conflicten met de 800, 2200, 2400 en 3200.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door sirvinniei »

Die Flixtrain ligt overigens exact in het pas van de 3200, als de NS van plan is die volledig te herintroduceren.
Ik heb geen onderschrift
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

De ACM vraagt dan ook expliciet om een indicatieve dienstregeling, niet om een exacte dienstregeling. Dus zo gek is het niet dat men bestaande tijden pakt, de definitieve dienstregeling wordt pas later gemaakt. Sowieso is het een aanvraag voor 2025, daarvoor is nog geen definitief uurpatroon beschikbaar, dat wordt de komende maanden pas vastgesteld mede op basis van dit soort aanvragen.
iamthedutchdude
Berichten: 958
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door iamthedutchdude »

Bemined schreef: wo 24 mei 2023, 19:20 ... zolang de NS de concessie heeft.
Dat is voorlopig nog steeds t/m dienstregeling 2024, dus daarna is nog geen probleem (want daarvoor is er geen bestaande vervoersconcessie). Daarom zie je ook dat de momenteel gepubliceerde plannen van Qbuzz (nachttrein Dordrecht - Utrecht) en Arriva (RE & RS Zwolle - Groningen/Leeuwarden) gaan over de periode na de ingang van dienstregeling 2025. Voor die periode kan de economische evenwichtstoets nu nog niet uitgevoerd worden (aangezien de concessie nog niet verleend is en dus nog niet vast staat), waarmee die hobbel wegvalt.

De aanvraag van Flixtrain is dan ook in hetzelfde rijtje te plaatsen, waarbij het verschil is dat er nu sprake is een aanvraag voor internationaal vervoer.

Edit: ontbrekend haakje
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

Dat weet ik, maar dat was het punt niet. Men valt de NS op twee fronten aan: aan de ene kant door open toegang diensten aan te kondigen voor de concessie definitief wordt, en daarnaast door te proberen de concessieverlening tegen te houden. Want men wil uiteraard ook de komende jaren nieuwe treindiensten kunnen aanbieden, men laat nu vooral wat proefballonnetjes op maar men wil uiteraard meer. Alleen met de onzekerheid van nu zal men niet al te veel willen investeren hierin vermoed ik.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door gpvos »

Waarom wordt die Flixtrain "1321" genoemd?
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door en-es »

Misschien het treinnummer?
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

Dat is een van de treinseries die door TCS gebruikt wordt.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door gpvos »

Ah, ik zie het nu in het document. Het is één van de vier voorgestelde ritnummers, 1320 t/m 1323.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
PHS

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door The Greyhound »

Een spitsheffing jaagt forenzen de auto in en neemt niet het grootste probleem in de spits weg, de “gratis” reizende studenten. Schaf deze kaart af en geef studenten het daarmee bespaarde bedrag als verhoging van hun beurs. Dan zullen een hoop studenten een ander reisgedrag gaan vertonen. Het omgekeerde gebeurde letterlijk van de enen op de andere dag ook bij de invoering.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door gpvos »

De Volkskrant schreef:De Nederlandse Spoorwegen ­verliezen het alleenrecht op ­internationale bestemmingen als Londen, Parijs en Berlijn.
Huh, die Europese regel gold toch al lang, ook hier?

En verder: de trein is hier al zo duur, dit beleid is echt 180° de verkeerde kant op.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door en-es »

Tja als je een gruwelijk slecht product aflevert en daarvoor ook nog beloond wordt door de overheid.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Dennenboom »

En dit mag er zo even door een demissionair kabinet doorheen worden gejast?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Z2N »

Het is geen nieuw beleid, dus zolang het niet controversieel wordt verklaard mag het door het parlement geloodst worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

Het is nu sowieso slechts een voorstel, eind september zou er een kamerdebat zijn over de ontwerp-concessie en naar aanleiding van dat debat kunnen er nog zaken wijzigingen.
Ajaxcied
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 09 nov 2018, 12:11

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Ajaxcied »

gpvos schreef: vr 11 aug 2023, 09:46
De Volkskrant schreef:De Nederlandse Spoorwegen ­verliezen het alleenrecht op ­internationale bestemmingen als Londen, Parijs en Berlijn.
Huh, die Europese regel gold toch al lang, ook hier?

En verder: de trein is hier al zo duur, dit beleid is echt 180° de verkeerde kant op.
Klopt, het is nu perfect mogelijk om een internationale verbinding te starten, open acces.


De huidige verbindingen staan echter wel nog in de hoofdrailconcessie, die gaan eruit.


Daarnaast heeft NS een bijzondere deal voor de hsl zuid, waardoor thalys en eurostar praktisch verplicht met NS moeten werken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Suus »

De intercity naar Brussel blijft als het goed is wel in de concessie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten