Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Dionysusnu
Berichten: 551
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Dionysusnu »

Stichting Mat '54 Hondekop heeft bij de ACM een aanvraag ingediend om vanaf 2025 of 2026 naar het spoorwegmuseum te gaan rijden met museummaterieel. Het gaat om 8 treinen van/naar Utrecht Centraal, en 's ochtends en 's middags 1 rit van/naar Amersfoort Centraal met stop in Bilthoven. Deze zal op alle dagen rijden dat het museum open is, dus normaal di-zo en bij evenementen en tijdens vakanties iedere dag.
RobertT
Berichten: 585
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door RobertT »

Lijkt mij een goede ontwikkeling,met een museumtrein naar het museum.En goed om de hondekop in conditie te houden.
Misschien ook eens overleggen met de stichting 2454 crew om op rustige dagen de plan V in te zetten.
jossevb
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 17:42

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door jossevb »

Klinkt als een realistischer aanvraag als Arriva
Gebruikersnaam
Berichten: 629
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Gebruikersnaam »

Interessant, voor de liefhebber zou dit natuurlijk hartstikke leuk zijn als dit daadwerkelijk van de grond komt.
Ook vermeldenswaardig, bij hoofdstuk 6 van de aanvraag wordt naast Mat '54 en Mat '57 ook Mat '64 genoemd als materiaal dat naar verwachting ingezet zal worden.
demi.v.xo
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 18 sep 2023, 14:32
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door demi.v.xo »

Zou heel leuk zijn als dit werkelijkheid wordt! Ik zou heel graag ooit een rit in een Hondekop willen maken.
Just your average girl with a twist
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5269
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Lijn 45 »

Gebruikersnaam schreef: vr 29 sep 2023, 10:35 Ook vermeldenswaardig, bij hoofdstuk 6 van de aanvraag wordt naast Mat '54 en Mat '57 ook Mat '64 genoemd als materiaal dat naar verwachting ingezet zal worden.
En dan ook nog 'verschillende stellen mat '64', wat betekent dat ze niet alleen met het NSM samenwerken voor dit plan (of ze willen een van de statische stellen weer op de baan brengen). :trein:
TreinenFreak
Berichten: 238
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door TreinenFreak »

Wat een leuk plan, wel ambitieus. Neem aan dat de NS dan stopt met de pendel naar het Spoorwegmuseum, maar zou de stichting dan een subsidie krijgen voor de exploitatie en kunnen zij zelf het personeel leveren om deze dienst uit voeren?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Wubbo »

Ze vragen die trein in open acces aan, dus dan rijden ze zonder subsidie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door ArrivaBas »

Stichtingen rijden juridisch gezien zonder subsidie op het spoor. In de praktijk zijn de donateurs wel degene die daarvoor in de plaats een groot deel van de exploitatiekosten zullen ophoesten buiten de inkomsten uit vervoerbewijzen om.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door dennistd »

Ritten zijn er juist om inkomsten te genereren, niet om geld van donateurs voor te gebruiken.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door SuperGhost »

Deze ritten zijn er juist om bezoekers bij het spoorwegmuseum te krijgen, dus de inkomsten die ze moeten genereren is niet zozeer de treintickets, maar de bezoekerstickets van het museum.

En voor het museum kan het natuurlijk ook goede reclame zijn als er oude treinen op deze ritten rijden i.p.v. het moderne NS-materieel. Deze ritten zijn dus ook deels voor reclamedoeleinden.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door jelmerrr »

Is het museum dan van de stichting? Dat dachr ik namelijk niet
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Wubbo »

Nee, maar er kan natuurlijk best wel een deal gesloten zijn (of worden). Bijvoorbeeld over het gebruikmaken van faciliteiten of technische kennis.
Mdk
Berichten: 1253
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Mdk »

Commendatore schreef: do 28 sep 2023, 10:17 Dat laatste vraag ik mij ook weleens af. Ik kom bij drukte af en toe wel conducteurs tegen die omroepen om er gebruik van te maken trouwens.
Wat dat betreft is het eigenlijk zonde dat er nooit meer iets gebeurd is met de test/ het concept van deursensoren die in- en uitstappers tellen. Lijkt me nogsteeds een haalbaar concept dat een hoop zeer waardevolle, actuele data oplevert die gebruikt kan worden voor besluiten over de dienstregeling en live informatievoorziening naar de reiziger. Zoiets had perfect vanaf dag 1 ingebouwd kunnen worden bij de ICNG of toekomstige DDNG.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Vinny »

Gisteren bij Arjen Lubach:
De redactie heeft wel goed zijn werk gedaan, er waren wat dingetjes die hogere OV-kunde vereisen zoals het verschil tussen een bedrijf en een merknaam. Maar daarvoor moet ik ook altijd weer op het forum of de wiki koekeloeren hoe dat precies zit :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
omaylie
Berichten: 459
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door omaylie »

Had dit gisteren ook gezien toen Twitch-streamers Serpent (vroeger Serpentgameplay) en LinkTijger op Twitch hierop gingen reageren. Ik moest bij beiden uitleggen dat R-net géén bedrijf is maar een merknaam.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door ArrivaBas »

De gewone reiziger ziet het verschil tussen een OV-bedrijf en een merknaam niet. Als je iets OV-gerelateerds in Jip en Janneketaal wil uitleggen, moet je dat soort details ook achterwege laten. Wel krijgt Arjen van mij kudo's voor het benoemen van de FLIRT als treintype. :Y
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door MetroRET »

En het gebruiken van mijn foto van wikipedia. (A)
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door VIRM »

SuperGhost schreef: vr 29 sep 2023, 14:56 Deze ritten zijn er juist om bezoekers bij het spoorwegmuseum te krijgen, dus de inkomsten die ze moeten genereren is niet zozeer de treintickets, maar de bezoekerstickets van het museum.

En voor het museum kan het natuurlijk ook goede reclame zijn als er oude treinen op deze ritten rijden i.p.v. het moderne NS-materieel. Deze ritten zijn dus ook deels voor reclamedoeleinden.
IK vind het idee oprecht leuk. Maar hoe zit het met toegankleijkheid? Voordeel van NS materieel is de gelijkvloerse instap.
Beul van de blindegeleidelijn
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door sirvinniei »

Is de VIRM ook niet. Gewoon uitklapplankje erbij pakken
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Vinny »

ArrivaBas schreef: za 30 sep 2023, 09:04 De gewone reiziger ziet het verschil tussen een OV-bedrijf en een merknaam niet. Als je iets OV-gerelateerds in Jip en Janneketaal wil uitleggen, moet je dat soort details ook achterwege laten. Wel krijgt Arjen van mij kudo's voor het benoemen van de FLIRT als treintype. :Y
Ik vond het zo juist wel bijdragen aan de onduidelijkheid. Maar ik snap het punt ook wel. De meeste kijkers zou het toch ontgaan denk ik.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door umbusko »

Dat geeft wel aan hoe slecht doordacht het is. Zolang de reiziger niet voor *alles* bij de merknaam terecht kan, zal deze toch echt het verschil tussen merknaam en vervoerder moeten begrijpen. (Waar dat bijvoorbeeld wel goed gaat is bij vervoerders en onderaannemers: in principe heeft een normale reiziger nooit iets te maken met de onderaannemers.)
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door VIRM »

sirvinniei schreef: za 30 sep 2023, 15:41 Is de VIRM ook niet. Gewoon uitklapplankje erbij pakken
Hebben die oude treinen die dan?
En die VIRM blijft niet eeuwig rondrijden. Elke nieuwe generatie trein is weer een stukje toegankelijker (kijk maar naar de ICNG die nu instroomt, of de DDNG die later dit decennium dienst gaat doen).
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door reisthijs »

Waarom hebben jullie het over VIRM? De pendeltrein naar het Spoorwegmuseum rijdt in principe altijd met een gelijkvloerse sprinter.
Voor de toegankelijkheid zou inzet van historisch materieel dus een achteruitgang betekenen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door sirvinniei »

Klopt, maar het is niet onoverkomelijk. De NS vervoert reizigers dagelijk in voor gehandicapten slecht toegankelijk materieel.
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 151 gasten