Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Het grootste deel van de tijd rijdt de spoowergmuseumpendel (3x woordwaarde) inderdaad met een SNG of SLT, bij grote verwachte drukte wordt ook nog wel eens een dubbeldekker (meestal 6-delige DDZ) ingezet, gezien er niet gekoppeld gereden kan worden en dit de enige manier is om de capaciteit te verhogen. Deze heeft ook zeker geen gelijkvloerse instap.
Bij twijfel altijd klagen
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Ja. Maar doorgaans probeert NS de toegankelijkheid te verbeteren qua gelijkvloerse instap, niet verslechteren.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Alleen valt de verbinding naar het Spoorwegmuseum dan binnen de concessie Hoofdrailnet?
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Soort van, artikel 2 lid 2 van de ontwerpconcessie:
Onverminderd het vorige lid is NS ingevolge deze Concessie tevens gerechtigd om de spoorvervoerdienst tussen Utrecht Centraal en Utrecht Maliebaan uit te voeren. Vanwege het bijzondere karakter van deze spoorvervoerdienst zijn de overige artikelen van de Concessie niet van toepassing op deze spoorvervoerdienst, tenzij dat uitdrukkelijk in de Concessie is bepaald.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Gerechtigd. NS mag hem dus uitvoeren.Bemined schreef: ↑ma 02 okt 2023, 15:59 Soort van, artikel 2 lid 2 van de ontwerpconcessie:Onverminderd het vorige lid is NS ingevolge deze Concessie tevens gerechtigd om de spoorvervoerdienst tussen Utrecht Centraal en Utrecht Maliebaan uit te voeren. Vanwege het bijzondere karakter van deze spoorvervoerdienst zijn de overige artikelen van de Concessie niet van toepassing op deze spoorvervoerdienst, tenzij dat uitdrukkelijk in de Concessie is bepaald.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Ik vraag me voor deze verbinding echt af hoe belangrijk toegankelijkheid is. Deze verbinding wordt nooit als woon-werkverkeer gebruikt, alleen voor museumbezoek (en dus nooit meer dan een enkele keer per jaar per reiziger). Daarnaast ligt station Utrecht Centraal op loopafstand, en stopt er ook nog een bus in de buurt. Moet je voor zo'n verbinding dan niet gaan voor de beleving van het overgrote deel van de reizigers (en dus een museumtreinstel)?
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Die bus stopt nog op redelijke afstand. Kan me wel voorstellen dat de trein voor gehandicapten wel prettig is (als ze niet met de auto zijn)
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Voor rolstoelgebruikers is de trein in de praktijk toegankelijker dan een bus.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Het spoorwegmuseum is alleen technisch gezien op loopafstand van CS, ik ken weinig mensen die 25 minuten lopen door een middeleeuwse binnenstad zien als een redelijke wandeling voor een museumbezoek in een vreemde stad. Zeker voor de mensen voor wie een ongelijkvloerse opstap een probleem oplevert.
Gezien de ligging van het museum liggen, zoals al gezegd, de bushaltes ook niet bepaald in de buurt.
Bushalte Maliebaan (lijn ligt op 8 minuten lopen, maar de route is niet geweldig toegankelijk, de stoepen op de route zijn smal en flink verzakt. Bishalte oosterstraat ligt iets verder op de route van dezelfde buslijn en is 9 minuten lopen van de ingang, deze route is relatief goed toegankelijk.
Maar het lijkt me toch dat station maliebaan ook gewoon zo'n helling op wieltjes heeft? En als het museum open is zal daar altijd wel iemand (van het museum) zijn die daarmee kan assisteren mits opgeleid. Wanneer je met de trein naar Utrecht komt is de maliebaanpendel eigenlijk de enige realistische optie om naar het spoorwegmuseum te komen als je slecht ter been bent.
Gezien de ligging van het museum liggen, zoals al gezegd, de bushaltes ook niet bepaald in de buurt.
Bushalte Maliebaan (lijn ligt op 8 minuten lopen, maar de route is niet geweldig toegankelijk, de stoepen op de route zijn smal en flink verzakt. Bishalte oosterstraat ligt iets verder op de route van dezelfde buslijn en is 9 minuten lopen van de ingang, deze route is relatief goed toegankelijk.
Maar het lijkt me toch dat station maliebaan ook gewoon zo'n helling op wieltjes heeft? En als het museum open is zal daar altijd wel iemand (van het museum) zijn die daarmee kan assisteren mits opgeleid. Wanneer je met de trein naar Utrecht komt is de maliebaanpendel eigenlijk de enige realistische optie om naar het spoorwegmuseum te komen als je slecht ter been bent.
Bij twijfel altijd klagen
-
- Berichten: 590
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Dan moet die wel op de juiste tijd aanwezig zijn. Het vooraf moeten aanvragen van reisassistentie is een behoorlijk beperkende factor, zeker voor een museum waarbij je niet van tevoren weet hoe lang het leuk is en dus welke verbinding je terug wil nemen.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Hoe lang van tevoren dien je zoiets aan te vragen?
Hoewel het opzetten van een ander protocol voor dit ene lijntje natuurlijk niet praktisch is, zo moeilijk zou het toch niet moeten zijn om een vertrekeknde museumgast even bij de kassa te laten melden waarna een vertrekassistent mee kan gaan naar het perron en het personeel op UCS (of een alternatief pendelstation in geval van de open-acess verbinding waar het over gaat) ook meteen wordt ingelicht voor het uitstappen?
Hoewel het opzetten van een ander protocol voor dit ene lijntje natuurlijk niet praktisch is, zo moeilijk zou het toch niet moeten zijn om een vertrekeknde museumgast even bij de kassa te laten melden waarna een vertrekassistent mee kan gaan naar het perron en het personeel op UCS (of een alternatief pendelstation in geval van de open-acess verbinding waar het over gaat) ook meteen wordt ingelicht voor het uitstappen?
Bij twijfel altijd klagen
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Je zou ook een plank in de trein kunnen maken, zoals in deze museumtram in Essen:
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Dat zal vast niet mogen van de veiligheisjihad volgens de voorschriften.
🍉
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Reisassistentie aanvragen gaat via de NS app, telefonisch of via de website. Ik zie nergens een minimum tijd voorgeschreven, maar ik mag aannemen dat 20 minuten toch wel voldoende is (op Maliebaan zelf lijkt me even naar een museummedewerker lopen/rollen toch wel voldoende).Dionysusnu schreef: ↑ma 02 okt 2023, 22:19 Dan moet die wel op de juiste tijd aanwezig zijn. Het vooraf moeten aanvragen van reisassistentie is een behoorlijk beperkende factor, zeker voor een museum waarbij je niet van tevoren weet hoe lang het leuk is en dus welke verbinding je terug wil nemen.
Het geheel zal toch niet zo van bureaucratie vergeven zijn dat je dit 24 uur van te voren moet aanvragen?
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Reisassistentie moet minstens 1 uur vooraf aangevraagd worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8725
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Heel leuk dat we het hebben over toegankelijkheid, maar de treinen die nu het museum zelf staan zijn dan toch ook niet toegankelijk voor mindervaliden? Ik weet niet in hoeverre daar een oplossing voor is die dan ook op de pendel met historisch materieel toegepast kan worden?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Je kan toch ook van de buitenkant van een trein genieten
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Ik vraag me ook af in hoeverre de NS reisassistentie beschikbaar is voor treinen van andere vervoerders die onder open acces rijden. Overigens lijkt me een makkelijke oplossing om de conducteur op de museumpendel op te leiden om de brug te gebruiken, als op kleine stations een taxichauffeur het kan doen dan ga ik er niet van uit dat het een opleiding van een jaar is.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
De vervoerder betaald om ergens te stoppen. ProRail of NS stations is verantwoordelijk voor dat station/halte dus is volgens mij gewoon NS reisassistentie verantwoordelijk, iig voor het concessie werk, zeg een Arriva op de NNL, of Keolis op Zwolle-Enschede.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Zover ik weet is op stations die alleen door Keolis Blauwnet worden bediend geen NS reisassistentie beschikbaar. Op de stations van Arriva Blauwnet en op de stations die Blauwnet deelt met NS is er wel NS reisasisstentie beschikbaar. Op de Noordelijke Nevenlijnen en bij Qbuzz is praktisch overal assistentie, bij Arriva Limburg zijn alleen Echt, Valkenburg en Landgraaf Arriva-only stations met reisassistentie, in de Achterhoek is Doetinchem het enige station met reisassistentie en de Valleilijn en Alphen - Gouda hebben helemaal geen tussenstops met reisassistentie, wat waarschijnlijk valt terug te voeren op het feit dat al deze stations toegankelijk zijn en er alleen maar toegankelijke treinen stoppen.
Dan zijn er ook nog een paar stations van NS die niet toegankelijk zijn en waar NS dus geen reisassistentie kan aanbieden: Blerick, Eindhoven Strijp-S, Vught, Wolfheze en Arnhem Presikhaaf. Er zijn nog een twee stations waar wel reisassistentie is maar het perron te smal is voor een oprijplank: Hoogkarspel en Bovenkarspel-Grootebroek. En tenslotte zijn er nog toegankelijke stations maar waar NS toch geen reisassistentie aanbiedt, zoals Lage Zwaluwe, Den Dolder, 't Harde, Voorburg en Purmerend Weidevenne. En tot slot is er één buitenlands station waar NS reisassistentie voor beschikbaar is: Weener.
Dan zijn er ook nog een paar stations van NS die niet toegankelijk zijn en waar NS dus geen reisassistentie kan aanbieden: Blerick, Eindhoven Strijp-S, Vught, Wolfheze en Arnhem Presikhaaf. Er zijn nog een twee stations waar wel reisassistentie is maar het perron te smal is voor een oprijplank: Hoogkarspel en Bovenkarspel-Grootebroek. En tenslotte zijn er nog toegankelijke stations maar waar NS toch geen reisassistentie aanbiedt, zoals Lage Zwaluwe, Den Dolder, 't Harde, Voorburg en Purmerend Weidevenne. En tot slot is er één buitenlands station waar NS reisassistentie voor beschikbaar is: Weener.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Daar is gewoon een kaart voor:
https://www.ns.nl/binaries/_ht_16863267 ... tie-ns.pdf
En ook een lijst: https://www.ns.nl/binaries/_ht_16889968 ... tentie.pdf
https://www.ns.nl/binaries/_ht_16863267 ... tie-ns.pdf
En ook een lijst: https://www.ns.nl/binaries/_ht_16889968 ... tentie.pdf
Laatst gewijzigd door cassie127 op wo 04 okt 2023, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Zijn dit afspraken tussen de concessieverleners en de NS? En wie bepaalt dat voor Purmerend Weidevenne geen assitentie verleend wordt, en wel voor Weener?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Het is de bedoeling dat er in 2025 reisassistentie wordt aangeboden op alle stations.
Beul van de blindegeleidelijn
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten