Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door VIRM »

Het kabinet heeft de HRN-concessie gegund aan NS: https://nieuws.ns.nl/reiziger-na-2024-v ... treinreis/.

De Sprinter Zwolle - Leeuwarden wordt per 2025 losgeknipt van het HRN. Enig idee of dit helemaal 'los' wordt gehaald, of dat het bij BlauwNet of de noordelijke treindiensten wordt gevoegd?
Beul van de blindegeleidelijn
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door SuperGhost »

Ik denk niet dat de sprinter Zwolle-Leeuwarden bij de regio Oost ingedeeld gaat worden, denk dat die bij de noordelijke nevenlijnen ingedeeld gaat worden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

De betreffende verbinding kan niet zomaar aan een bestaande concessie geplakt worden, en zal eerst opnieuw moeten worden aanbesteed.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Wubbo »

Hier het nieuwsbericht van het ministerie. De bijbehorende kamerbrief kan ik nog niet vinden.
PHS

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door reisthijs »

Z2N schreef:De betreffende verbinding kan niet zomaar aan een bestaande concessie geplakt worden, en zal eerst opnieuw moeten worden aanbesteed.
Dat maakt niet uit als men het bijvoorbeeld aan Blauwnet zou willen toevoegen (of een nieuwe noordelijke variant daarop).

Het hoeft natuurlijk ook niet per sé per 2025 over te gaan. Bijvoorbeeld tegelijk aanbesteden met de Vechtdallijnen (2027) zou kunnen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Rikkel
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 13:58

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Rikkel »

Ik had eigenlijk verwacht dat Zwolle Leeuwarden en Zwolle Groningen samen zouden worden aanbesteed, maar Groningen Zwolle blijft van NS dus? Dat was toch ook kansrijk om aan te besteden als ik me niet vergis?
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Dennenboom »

Geen NS meer in Hoogeveen is om bekende redenen natuurlijk niet te verkopen.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1481
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door JordiBrabant »

Dan kunnen de NS toch als open acces basis een trein naar Schiphol exploiteren? _O-
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Selivio »

Lees in alle berichten dat het de inzet/het voornemen is om Zwolle-leeuwarden te decentraliseren, dat betekent nog niet dat het definitief is. Tegelijk staat er ook dat het minder wenselijk is om 2 of zelfs 3 regionale vervoerders te hebben in hetzelfde gebied. Hoe rijmt dat met het noorden(Zwolle heeft al 2 regionale vervoerders, leeuwarden nu nog 1. Áls Zwolle-leeuwarden aanbesteed wordt, en Abellio of Transdev of weet ik niet wie wint, zou je in Zwolle dan dus 3 regionale vervoerders krijgen en in Leeuwarden alsnog 2....)?
Grt. Stefan
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Dennenboom »

Dat is alleen maar een probleem vanwege de incheckpaaltjes. Daar kan binnen vijf jaar toch wel een oplossing voor gevonden worden?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Aking »

Die vraag zou ik aan Tristan voorleggen :Y _O_
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door cassie127 »

In Theorie zou je de paaltjes van Arriva in Noord-Nederland en van Blauwnet/Arriva Gelderland aan elkaar koppelen. Daar zit over het algemeen vrij weinig overlap in de routes.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door SuperGhost »

Dennenboom schreef:Geen NS meer in Hoogeveen is om bekende redenen natuurlijk niet te verkopen.
Maar wat nu als de nieuwe vervoerder nu "Intercity" heet? Dan heeft Hoogeveen toch eindelijk Intercity? (A) :')
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door dennistd »

Zwolle-Leeuwarden zou je bij de concessie Vechtdallijnen kunnen voegen, die loopt in 2027 af.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door jelmerrr »

Selivio schreef:Lees in alle berichten dat het de inzet/het voornemen is om Zwolle-leeuwarden te decentraliseren, dat betekent nog niet dat het definitief is. Tegelijk staat er ook dat het minder wenselijk is om 2 of zelfs 3 regionale vervoerders te hebben in hetzelfde gebied. Hoe rijmt dat met het noorden(Zwolle heeft al 2 regionale vervoerders, leeuwarden nu nog 1. Áls Zwolle-leeuwarden aanbesteed wordt, en Abellio of Transdev of weet ik niet wie wint, zou je in Zwolle dan dus 3 regionale vervoerders krijgen en in Leeuwarden alsnog 2....)?
Voor de reiziger heb je in Zwolle gewoon blauwnet en NS, dus dat is niet merr dan in Leeuwarden.
Marrick
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 22:33

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Marrick »

Het scheelt dat de treinen in de Noordelijke Nevenlijnen binnenkort ook allemaal blauw zijn *O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Suus »

Dus NS krijgt een nieuwe concessie. Maar hoe lang gaat deze duren, want dat staat nergens?

En dat Dordrecht - Breda niet uit het HRN wordt gehaald kan ik volgen, maar de argumentatie dat de stoptrein Zwolle - Leeuwarden wel uit het HRN kan maar Zwolle - Groningen of Deventer - Enschede niet. Wat is precies het verschil?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door SuperGhost »

Suus schreef:Dus NS krijgt een nieuwe concessie. Maar hoe lang gaat deze duren, want dat staat nergens?

En dat Dordrecht - Breda niet uit het HRN wordt gehaald kan ik volgen, maar de argumentatie dat de stoptrein Zwolle - Leeuwarden wel uit het HRN kan maar Zwolle - Groningen of Deventer - Enschede niet. Wat is precies het verschil?
Het verschil is dat de ene wel naar Leeuwarden gaat en de rest niet :mrgreen:

Maar serieus: volgens mij krijgt NS op dit moment voor Leeuwarden-Meppel subsidie om die 2x p/u te laten rijden (correct me if i'm wrong) en voor de overige lijnen krijgt NS dat niet. Ik denk dat ze dat o.a. als reden hebben gebruikt: als die toch al gesubsidieerd wordt en de regio er al wat invloed op uitoefent, kan die net zo goed ook regionaal worden zodat de provincie er ook meer invloed op kan krijgen.
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Daan! »

En wat willen ze doen met die invloed dan?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Z2N »

SuperGhost schreef: Maar serieus: volgens mij krijgt NS op dit moment voor Leeuwarden-Meppel subsidie om die 2x p/u te laten rijden (correct me if i'm wrong) en voor de overige lijnen krijgt NS dat niet. Ik denk dat ze dat o.a. als reden hebben gebruikt: als die toch al gesubsidieerd wordt en de regio er al wat invloed op uitoefent, kan die net zo goed ook regionaal worden zodat de provincie er ook meer invloed op kan krijgen.
2x per uur is verplicht volgens concessieregels, dus het kan hooguit zo zijn dat Fryslân de IC's subsidieert. Maar in theorie kan 2x SPR en 2x IC ook in de HRN-concessie gezet worden, dan doet NS het zonder extra subsidie.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door cassie127 »

SuperGhost schreef:
Suus schreef:Dus NS krijgt een nieuwe concessie. Maar hoe lang gaat deze duren, want dat staat nergens?

En dat Dordrecht - Breda niet uit het HRN wordt gehaald kan ik volgen, maar de argumentatie dat de stoptrein Zwolle - Leeuwarden wel uit het HRN kan maar Zwolle - Groningen of Deventer - Enschede niet. Wat is precies het verschil?
Het verschil is dat de ene wel naar Leeuwarden gaat en de rest niet :mrgreen:

Maar serieus: volgens mij krijgt NS op dit moment voor Leeuwarden-Meppel subsidie om die 2x p/u te laten rijden (correct me if i'm wrong) en voor de overige lijnen krijgt NS dat niet. Ik denk dat ze dat o.a. als reden hebben gebruikt: als die toch al gesubsidieerd wordt en de regio er al wat invloed op uitoefent, kan die net zo goed ook regionaal worden zodat de provincie er ook meer invloed op kan krijgen.
Ik meende dat Overijssel ook deels nog subsidie geeft voor de avondritten tussen Almelo en Deventer op de 7000. Ik heb wel al gelezen dat als de 7000 op de decentralisatie lijst komt te staan dit waarschijnlijk per 2032 gaat gebeuren (dan kan deze met de nieuwe ZwEnZwoKa concessie gecombineerd worden)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Staatslijn K »

Ten eerste: hoeveel zin heeft het privatiseren van Dordrecht-Breda? Juist een sprinterserie doortrekken naar Tilburg en verder zie ik als een prima tegemoetkoming zodat Dordrecht goede aansluitingen heeft in Breda (en Tilburg). Misschien wat minder rendabel, maar het keren van materieel kost ook wat dus misschien valt het mee. Anders dan Apeldoorn-Enschede en Zwolle-Leeuwarden/Groningen is dit iets meer een doorgaande lijn en is geen sprake van een aansluiting op een knoop.

Ten tweede: geen idee hoe anderen het zien, maar ik zie geen andere vervoerder heel het hoofdrailnet bedienen. Dus bij een aanbestedingsprocedure was er nauwelijks sprake van concurentie
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door TLP »

PHS schreef:Leesvoer alert: de brief met bijlagen is vanochtend gepubliceerd: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2020D23490
In de brief staat over de sprinters Zwolle-Groningen en Apeldoorn-Enschede op pagina 8/9:
Voor de sprinterdiensten Zwolle – Groningen en Apeldoorn – Enschede is de uitkomst dat regio en Rijk mogelijk kansen zien om in de toekomst met decentralisatie tot verbeteringen voor de reiziger te komen. Een belangrijke voorwaarde die de regio hierbij stelt is dat de sprinterdiensten opgenomen kunnen worden in bestaande regionale treinconcessies. Dat is juridisch pas weer mogelijk bij een volgende aanbesteding van deze regionale treinconcessies.
Over de sprinter Dordrecht-Breda staat vervolgens het volgende:
De sprinterdienst Dordrecht – Breda wordt niet gedecentraliseerd. Uit de eerdere quickscan bleek dat die decentralisatie niet kansrijk is, onder meer omdat hierbij een bestaande sprinterdienst zou moeten worden opgeknipt. Decentralisatie van deze dienst levert geen voordelen op voor de reiziger.
Laatst gewijzigd door TLP op vr 12 jun 2020, 14:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten