Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door sirvinniei »

Volgens mij werd die langzamere intercity naar Flevoland al vaker zo genoemd, zonder specifieke verwijzingen naar het invoeren van een drietreinensysteem. Zal wel gewoon sprinter en intercity blijven heten, hoewel je natuurlijk ook de naam intercity direct makkelijk kan overnemen als deze doorgetrokken wordt naar het noorden.
Ik heb geen onderschrift
Bemined
Berichten: 5960
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

Dat systeem bestaat al, alleen gebruikt men nu termen als "Intercity, stopt ook in X en Y", "Intercity, stopt niet in X en Y" en "Intercity rijdt met sprintermaterieel". In de concessie vond men de term "sneltrein" toch pakkender, maar dat is geen garantie dat de NS dit straks overneemt.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door sirvinniei »

https://nieuws.ns.nl/duurzame-treinreis ... waarborgd/
Volgens de NS gaat de tariefdifferentiatie trouwens netto minder kosten dan de huidige tarieven.
Ik heb geen onderschrift
PHS

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 5960
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

Het was toch al een tijd terug besloten dat dit een losse trein zou worden die naast de bestaande treinen kwam te rijden?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8864
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door ArrivaBas »

De verlengde RE13 is aanbesteed als een losse concessie in opdracht van Duitse autoriteiten en mag dus niet ook in de nieuwe HRN-concessie opgenomen worden als trein waarmee aan de bedieningsplicht van de Nederlandse stations wordt voldaan.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PHS

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Nitein-Repart
Berichten: 3573
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Nitein-Repart »

Als je tussen Eindhoven en Venlo 2x/uur een IC die ook stopt in Horst-Sevenum en Blerick laat rijden en 2x/uur een Sprinter tussen Eindhoven en Deurne en daarnaast 1x/uur een RE13 naar Düsseldorf zorgt dat wel een consistente en heldere dienstregeling wat reizigers zeer kunnen waarderen. Bijkomend voordeel is dat je op de rustige uren de RE13 slechts tot Venlo kan laten rijden, wat eigenlijk onmogelijk was als de RE13 tussen Eindhoven en Venlo een IC vervangt. Bovendien zorgt de constructie van 2x/uur een IC, 2x/uur een Sprinter en 1x/uur de RE13 ervoor dat voor met name station Helmond ervoor dat er voldoende capaciteit wordt geboden, aangezien de RE13 minder capaciteit heeft dan een IC.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
PHS

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Klaasje »

sirvinniei schreef: ma 14 aug 2023, 21:04 Volgens mij werd die langzamere intercity naar Flevoland al vaker zo genoemd, zonder specifieke verwijzingen naar het invoeren van een drietreinensysteem. Zal wel gewoon sprinter en intercity blijven heten, hoewel je natuurlijk ook de naam intercity direct makkelijk kan overnemen als deze doorgetrokken wordt naar het noorden.
Ja, die sneltreinen zijn een beetje gek als je IC's en sprinters gewend bent:
  • Tussen Weesp en Schiphol vervangen ze de sprinter maar gaan een station overslaan (Rai of Diemen Zuid)
  • Ze stoppen twee keer vaker dan de huidige 2400 tussen Almere C en Amsterdam zuid.
  • Ze stoppen ook drie keer minder vaak dan de huidige 4300 en worden niet meer ingehaald op Weesp.
Daarmee worden dit treinen die wel wat capaciteit toevoegen in het IC-segment zonder echt een IC te zijn en vervangen ze sprinters op de Zuidtak. Reizigers van Almere Poort of Naarden=Bussum moeten voor Amsterdam Zuid dus wel gaan overstappen.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door sirvinniei »

Waren er geen plannen om RAI op een gegeven moment op te heffen? Volgens mij voldoet dat station sowieso niet aan de bedieningseisen: er rijden geen rechtstreekse treinen van RAI naar Bijlmer ArenA en verder.
Ik heb geen onderschrift
IIVQ
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door IIVQ »

Klaasje schreef: di 15 aug 2023, 14:23 Daarmee worden dit treinen die wel wat capaciteit toevoegen in het IC-segment zonder echt een IC te zijn en vervangen ze sprinters op de Zuidtak. Reizigers van Almere Poort of Naarden=Bussum moeten voor Amsterdam Zuid dus wel gaan overstappen.
Ik hoop wel dat Duivedrecht-Laag weer meer bediend wordt. Vanuit Zwolle naar de Oostlijn (universiteit, HvA, ArenA-gebied, Amstel-III en AMC) moet je óf omreizen via Zuid, óf een enorme lange overstap op Almere voor lief nemen.
MetroRET
Berichten: 3827
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door MetroRET »

14 min, lang op Alm ?
Bemined
Berichten: 5960
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

Die overstap wordt dan 7/8 minuten op de sneltrein, eventueel 3/4 minuten overstap in Lelystad op dezelfde trein maar dat ligt aan de lijnvoering. In de referentielijnvoering beginnen de sneltreinen respectievelijk in Lelystad en Zwolle, maar in de concessie staat dat stoppatronen en lijnvoeringen niet voorgeschreven zijn dus men kan er van afwijken door bijvoorbeeld de sneltrein in Oostvaarders te starten en juist de sprinter in Lelystad en/of Zwolle.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50917
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Suus »

Er zijn mij twee dingen opgevallen aan de referentiefrequenties in 2023 op pagina 107.

Tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal staan 16 treinen per uur ingevuld, maar tussen Den Haag HS en Den Haag Centraal 10, en tussen Den Haag HS en Den Haag Laan van NOI 8.

Tussen Naarden-Bussum en Hilversum staan 10 treinen per uur ingevuld, maar tussen Hilversum en Utrecht Overvecht en tussen Hilversum en Baarn staan elk 6 treinen ingevuld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
RobertT
Berichten: 588
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door RobertT »

sirvinniei schreef: di 15 aug 2023, 15:55 Waren er geen plannen om RAI op een gegeven moment op te heffen? Volgens mij voldoet dat station sowieso niet aan de bedieningseisen: er rijden geen rechtstreekse treinen van RAI naar Bijlmer ArenA en verder.
Van Maarn naar Rhenen ook niet
MetroRET
Berichten: 3827
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door MetroRET »

Mrn > Klp zal je bedoelen.
Jultar
Berichten: 576
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Jultar »

Verrassing, Arriva ziet de internationale trein tussen Groningen en Parijs toch niet zitten: https://www.destentor.nl/zwolle/trein-t ... ~a9a67bfa/ (betaalmuur).
Blijkbaar omdat er 'geen ruimte' op het spoor zou zijn met de nieuwe HRN concessie.

sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door sirvinniei »

Tsja, als je geen ruimte vrij maakt voor internationale treinen verandert er concreet weinig met de huidige concessie. Toch wel vreemd, het ging om 1 trein per richting aan de dagranden. De andere trein zou hoogstwaarschijnlijk keren te Brussel. Voor de slaaptreinen kon tussen Arnhem en amsterdam toch ook gewoon ruimte gemaakt worden, terwijl daar over de hele route elke tien minuten een IC reed plus een IC, sprinters en goederentreinen.
Ik heb geen onderschrift
Jultar
Berichten: 576
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Jultar »

Natuurlijk is er wel ruimte te vinden, zeker als het om maar enkele treinen per dag gaat.
Ik schat eerder in dat Arriva gewoon de aanvraag heeft gedaan om te voorkomen dat de internationale verbindingen in de HRN concessie zouden komen, en dat is nu gelukt, dus kunnen ze hun aanvraag weer intrekken en zeggen 'we willen wel, maar we kunnen niet'.
PHS

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Jultar
Berichten: 576
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Jultar »

Ik ben ook niet verrast dat Arriva de keutel weer intrekt, al was het alleen al omdat ze het personeel en materieel er niet voor hebben, en ik kan mij ook niet voorstellen dat het financieel uit zou kunnen, maar nu kunnen ze mooi weer calimero spelen.
Stijngeluk
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 21:37

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Stijngeluk »

Prorail zegt het volgende erover:
NB: Tot ca. 2036 gaan de internationale paden nog naar Amsterdam Centraal en niet naar Zuid. Voor
die periode is de melding van Arriva dus ook op het trajectgedeelte tussen Schiphol en Amsterdam
Zuid niet binnen de voorziene capaciteit.

Er is geen internationaal pad voorzien. Ook is er op in ieder geval het traject tussen Lelystad en
Schiphol tussen grofweg 6 en 21u geen restcapaciteit op het netwerk. Inpassing van een
internationale trein op de route van Groningen naar Schiphol is daarom alleen mogelijk als er één of
meerdere binnenlandse treinen opgeheven worden, waarmee de impact op de capaciteit groot is.
Van Schiphol naar Groningen voorziet de melding in een trein die rijdt na 22u. Dan is er mogelijk wel
restcapaciteit op het netwerk.
De melding spreekt van één kerende trein per dag op Amsterdam Zuid. Tot ca. 2036 zal daarvoor
moeten worden omgelopen via de Watergraafsmeer of het keerspoor bij Diemen Zuid. Ook hiervoor
geldt dat er op deze route geen capaciteit is bovenop de reguliere TBOV-dienstregelingen.
Prorail meld dus, tussen Amsterdam en Breda-Grens(zoals het zo mooi heet) is er 2x per uur een buitenlands pad. Hier moet het dus lukken. Het probleem zit hem dus tussen Amsterdam Centraal / Amsterdam Zuid en Groningen.
En de meeste mensen hier weten ondertussen hoe arriva werkt. Heel hard schreeuwen, maar dan(Apd - Amf bijvoorbeeld...)
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door sirvinniei »

Jultar schreef: wo 16 aug 2023, 07:34 Ik ben ook niet verrast dat Arriva de keutel weer intrekt, al was het alleen al omdat ze het personeel en materieel er niet voor hebben, en ik kan mij ook niet voorstellen dat het financieel uit zou kunnen, maar nu kunnen ze mooi weer calimero spelen.
https://www.oogtv.nl/2023/08/ministerie ... luit-neer/
Arriva gaat in bezwaar. 't is dus duidelijk dat het niet van hun kant komt.
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten