Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Opvallend dat westbahn en snälltaget ook zich aangesloten hebben bij de rechtzaak. Zij hebben nog geen enkele activiteit in Nederland getoond.
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Echt bijzonder vind ik dat niet, dat zijn juist twee partijen die "groot" zijn geworden door open access in respectievelijk Oostenrijk en Zweden. In die zin hebben zij dezelfde belangen als FlixBus/FlixTrain. Mogelijkerwijs is er vanuit deze partijen wel interesse (geweest) om in Nederland te gaan rijden, maar houdt het gesloten karakter van het spoorwegnet in Nederland dat tegen.
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: di 15 feb 2022, 22:33
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Dat zeg ik toch ook. Toegang tot HRN en o.a. plannen voor Zeeland.PHS schreef: ↑di 04 apr 2023, 09:14Voor de duidelijkheid: dit hoger beroep in het verloren kort geding van de regionale vervoerders tegen de Staat en de NS gaat niet alleen over de treinen in Zeeland, maar over het hele HRN.Captian_Sparkle schreef: ↑di 04 apr 2023, 02:25 En weer een rechtzaak (spoedappèl) van FMN mbt toegang tot HRN. Ditmaal met plannen voor o.a. provincie Zeeland
-
- Berichten: 347
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
https://nos.nl/artikel/2472698-ns-mag-t ... n-invoeren
De NS mag de prijzen van treinkaartjes volgend jaar aanpassen voor verschillende tijden en trajecten, bijvoorbeeld voor het reizen in de spits. Dat heeft staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur) besloten, zo laat ze weten in een brief aan de Tweede Kamer.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
NS krijgt wel erg veel speelruimte van de overheid. Flink dure treinen willen wel eens klanten wegjagen.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Zolang Nederland elke keer een rechts kabinet heeft, zal Nederland een land dat voor gericht is op auto blijven. Nederland zou inderdaad het voorbeeld van onze buurlanden moeten volgen. Elektrische auto's zijn (nieuw en tweedehands) nog te duur voor de meeste Nederlanders. Wat je dan het best kan doen is zorgen dat meer mensen het OV gaan pakken, wat dan we betaalbaar moet blijven. Prijzen voor het OV verhogen werkt dan natuurlijk niet mee.
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Is reizen in de spits niet al duurder dan daarbuiten?
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Precies, dat gaat nog duurder worden dan?
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Gewoon een nul erachter, gok ik.
En wee je gebeente als je op een druk traject reist, want dan worden het er twee!
En wee je gebeente als je op een druk traject reist, want dan worden het er twee!
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
^^ artikel is aangepast, het zal, áls het allemaal doorgaat, ingaan per 2025. De stas. heeft ook nog niks besloten, is alleen bezig met het uitdenken van oplossingsrichtingen om de gestegen kosten (verliezen) het hoofd te bieden.tjoektjoek schreef: ↑ma 24 apr 2023, 18:37 https://nos.nl/artikel/2472698-ns-mag-t ... n-invoeren
De NS mag de prijzen van treinkaartjes volgend jaar aanpassen voor verschillende tijden en trajecten, bijvoorbeeld voor het reizen in de spits. Dat heeft staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur) besloten, zo laat ze weten in een brief aan de Tweede Kamer.
Tja.. die loonsverhoging in de recente CAO.. moét ergens van betaald worden natuurlijk.
Tot eerste kerstdag heeft ze de tijd.
Volgens Europese richtlijnen moeten de afspraken over nieuwe concessies voor 25 december van dit jaar worden gemaakt.(..)
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Dus NS krijgt "steun", maar regionale vervoerders niet?
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Er wordt gewoon onderhandeld over de nieuwe concessie. Als daarin duurdere kaartjes of een lagere prijs wordt afgesproken is dat niet direct steun.
Je kan er vergif op innemen dat bij nieuwe regionale concessies vervoerders ook meer subsidie gaan vragen.
Je kan er vergif op innemen dat bij nieuwe regionale concessies vervoerders ook meer subsidie gaan vragen.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
De NS moet betalen voor haar concessie, de regionale vervoerders krijgen betaald...CamilleKreemers schreef: ↑ma 24 apr 2023, 22:45 Dus NS krijgt "steun", maar regionale vervoerders niet?
-
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
In dat zelfde artikel staat anders het betalen voor de concessie ook op losse schroeven...
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Klopt, maar dat is nog altijd anders dan geld toegelegd krijgen om er te rijden. Het is dus nog altijd geen steun krijgen, want NS zal het gewoon uit haar eigen zakken moeten bekostigen. Dat is al anders dan de regionale vervoerders, die overheidsgelden krijgen (deels juist afkomstig van de winsten van NS) om te rijden. Dat ze betaald krijgen is op zich logisch natuurlijk gezien wat ze moeten rijden, maar dat is natuurlijk steun.
En dat het op losse schroeven staat betekend overigens nog steeds niet dat het (geheel) geschrapt gaat worden. Ik vergeleek daarom ook de huidige concessies (wat ook voor de regionale vervoerders kun je natuurlijk niet in de toekomst kijken en met zekerheid zeggen hoe de financiering van die concessies zal blijven) en ook werd er gezegd "krijgt" als in huidige tijd.
En dat het op losse schroeven staat betekend overigens nog steeds niet dat het (geheel) geschrapt gaat worden. Ik vergeleek daarom ook de huidige concessies (wat ook voor de regionale vervoerders kun je natuurlijk niet in de toekomst kijken en met zekerheid zeggen hoe de financiering van die concessies zal blijven) en ook werd er gezegd "krijgt" als in huidige tijd.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 347
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Rechter: onderhands gunnen van hoofdrailnet aan NS mag
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/05/24/re ... g-a4165448
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/05/24/re ... g-a4165448
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Onder voorbehoud, want volgens dezelfde site kunnen FMN bedrijven alsnog in hoger beroep gaan.tjoektjoek schreef: ↑wo 24 mei 2023, 12:25 Rechter: onderhands gunnen van hoofdrailnet aan NS mag
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/05/24/re ... g-a4165448
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Inderdaad, de conclusie is vooral dat deze rechter hier niet voor bevoegd is. Een gang naar het CBb lukt echter niet voordat de gunning voltooid is, als ik het goed lees.
De Volkskrant komt dan ook tot een andere conclusie:
Rechtbank doet geen uitspraak over monopolie NS: ‘Werkterrein van bestuursrechter’
https://www.volkskrant.nl/a-b29b8c94
De Volkskrant komt dan ook tot een andere conclusie:
Rechtbank doet geen uitspraak over monopolie NS: ‘Werkterrein van bestuursrechter’
https://www.volkskrant.nl/a-b29b8c94
請勿靠近車門
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Zonde, als er pas na de gunning een uitspraak is zijn de consequenties veel groter.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Sowieso is het nu eigenlijk te laat om nog iets te veranderen voor 2025, vervoerders moeten zich uiterlijk 18 maanden van te voren bij ProRail melden als ze onder open toegang willen gaan rijden.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Als ik het goed lees is het vooral tegen het zere been van de private vervoerders dat het gecontracteerde vervoer onderhands naar NS gaat. Open access kunnen ze al diensten opstarten, getuige de proefballonnetjes van Arriva met nachttreinen uit Groningen en Maastricht naar Schiphol.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten