Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door VIRM »

huibf schreef:
Suus schreef:De zeer korte kering in Venlo is geen onverdeeld succes. Nu in tijden van Corona lijkt het vrij goed te gaan, maar in verhouding tot het aantal keren dat ik in Venlo ben geweest de afgelopen 18 maanden is het aantal overstappen dat ik in Eindhoven door die te korte kering in Venlo heb gemist meer dan een handvol. Op de lijn Eindhoven - Venlo is er een druk goederenvervoer en de lijn/het materieel aldaar is erg gevoelig voor.
Ik reis dagelijks op dit traject en moet eigenlijk zeggen dat de treinen over het algemeen zeer stipt zijn. Ik denk zelfs dat de stiptheid nog nooit zo goed was. Of de korte kering invloed heeft op een slechtere dienstuitvoering vraag ik me af. Uiteraard is een langere stop, dus altijd beter om vertragingen eruit te halen.
Vertragingen die er zijn zijn vaak door defect materieel (sprinter) en goederentreinen of het vreemde besluit om de sprinter in te korten tot Helmond en daar te keren. Dat geeft namelijk altijd ellende met als gevolg opstoppingen en wel grote vertragingen.
Wordt er niet regelmatig geklaagd over de gemiste overstappen van en naar de [serie=Intercity|2020|Den Haag Centraal - Eindhoven Centraal1100[/serie] in Eindhoven?
Beul van de blindegeleidelijn
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door huibf »

Dat weet ik niet. Maar ik ervaar geen vertraging en hij komt vaak stipt aan.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Vinny »

teun schreef:
Vinny schreef:Het lijkt me duidelijk dat de IC alleen in Heerenveen stopt en de sprinter de tussengelegen stations gaat bedienen.
heb je daar ook een bron voor?
De provincie betaalt voor twee sprinters per uur; dat staat regelmatig in de Leeuwarder Courant te lezen: Deze worden doorgetrokken naar Zwolle als de Knoop Herfte gereed is. De NS kan op zich met de intercity nog wat schuiven, maar ik verwacht niet dat ze dat gaan doen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door teun »

Hoe moet dat verklaren dat de IC voortaan alleen nog maar in Heerenveen zou stoppen?
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Dennenboom »

Kan alleen een verklaring zijn als het alleen op Friesland betrekking heeft. Daar is Heerenveen inderdaad de enige tussenstop voor de Intercity.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door VIRM »

Vijf regionale vervoerders stappen naar de bestuursrechter, omdat zij vinden dat het besluit van de staatssecretaris in strijd is met Europees recht:https://www.nrc.nl/nieuws/2020/07/06/ve ... s-a4005166
Beul van de blindegeleidelijn
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Tom024 »

En ook een gesprek met Hettinga (Arriva) en Eringa (Trandev) in NRC:
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/07/06/ve ... g-a4005152

Dezelfde argumenten als altijd, en de boter was ook deze week weer in de aanbieding.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Mikos »

Spoorlijn Enschede-Apeldoorn blijft in handen van NS: "Heel blij mee"

14 oktober 2020

NS mag op de sprinterlijn tussen Enschede en Apeldoorn blijven rijden. Het ministerie van Infrastructuur wilde het traject decentraliseren en daarmee gunnen aan een andere vervoerder, maar die plannen gaan in de ijskast. De NS reageert verheugd. "We zijn hier heel erg blij mee."

Betere overstaptijden, snellere treinen en lagere ticketprijzen: de treinreiziger moet vooral profiteren van decentralisatie van een spoorlijn. Daarin wordt een traject overgeheveld van het Rijk naar de provincie. Ook regionale vervoerders, zoals Keolis en Arriva, kunnen zich dan intekenen op het traject. Dat gebeurde bijvoorbeeld eind 2017 met de spoorlijn tussen Enschede en Zwolle, die toen in handen kwam van Keolis.

Enschede-Apeldoorn
Maar profiteert de reiziger er wel van als het traject Enschede-Deventer-Apeldoorn overgeheveld wordt naar de provincie Overijssel? Naar die vraag deed het bureau Twynstra Gudde eind 2018 onderzoek.

Conclusie: voor de reiziger tussen Enschede en Apeldoorn levert het niet direct grote voordelen op. Wel kan decentralisatie volgens de onderzoekers zorgen voor een betere afstemming en aansluiting op de spoorlijn tussen Zwolle en Enschede.

Bron en meer...
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door SuperGhost »

Lijkt me vrij logisch, er zijn denk ik maar 2 significante winsten te halen voor deze sprinter:
1) tussen de spitsen in de ritten van x:20 weer door laten rijden naar Enschede (die van x:50 sluiten al aan op de Blauwnet-IC) of de Blauwnet-IC 2x p/u te laten rijden (alleen is daar volgens mij een infra-uitbreiding voor nodig)
2) de sprinter in Apeldoorn vastmaken aan een IC van/naar Amersfoort (dat kan door aan de spits-IC te koppelen en een los sprintertje Apeldoorn-Deventer te laten rijden, of dat kan door het bijtrappen/afkoppelen voor de IC-Enschede te verplaatsen naar Apeldoorn en dat het mat. voor de sprinter te laten vormen)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Wubbo »

Ik ben wel benieuwd naar het bijbehorende Kamerstuk maar kan dat nog niet vinden. Iemand al wel?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Wubbo »

Ik heb vandaag nog een keer gezocht, maar het weer niet gevonden. Heeft iemand betere zoekkwaliteiten (of betere bronnen) dan ik?
PHS

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Wubbo »

Ik dacht dat twee weken geduld wel genoeg was, maar ik ga nog wel een tijdje op mijn handen zitten dan ;-)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Klaasje »

Is het niet iets van de provincie Friesland geweest? Zo van: wij nemen die lijn niet over van het rijk want dan moeten we de sprinter ook op rustige tijdstippen dat die nu niet rijdt zelf betalen? Nu heb je op die tijdstippen een gratis bediening van de stopstations met een stop-IC. Ik zou even door de statenstukken bladeren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Suus »

Ik kan geen vertraging waarnemen bij het publiceren van de stukken op de site van de Tweede Kamer. De Tweede Kamer lijkt dus nog niet geïnformeerd over dit besluit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Wubbo »

Klaasje schreef: wo 28 okt 2020, 10:41 Is het niet iets van de provincie Friesland geweest? Zo van: wij nemen die lijn niet over van het rijk want dan moeten we de sprinter ook op rustige tijdstippen dat die nu niet rijdt zelf betalen?
Ik snap dat die de lijn Apeldoorn-Enschede niet willen hebben ;-)
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door SuperGhost »

Onderschat het Friese imperialistische gedachtegoed niet ;)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Klaasje »

Wubbo schreef:
Klaasje schreef: wo 28 okt 2020, 10:41 Is het niet iets van de provincie Friesland geweest? Zo van: wij nemen die lijn niet over van het rijk want dan moeten we de sprinter ook op rustige tijdstippen dat die nu niet rijdt zelf betalen?
Ik snap dat die de lijn Apeldoorn-Enschede niet willen hebben ;-)
Overijssel dan ;-)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Wubbo »

Ik heb bij Overijssel even door de statenstukken gebladerd, maar kom daar ook niks van deze strekking tegen.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Lijn 45 »

De regionale vervoerders gaan een bodemprocedure starten om de onderhandse gunning aan NS tegen te houden.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door katvis »

Als ik het goed begrijp kunnen we een situatie zoals in de UK krijgen als de onderhandse gunning niet gebeurt?
PSA: Links gaan, rechts staan
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door teun »

Hangt er nogal vanaf wat je daar mee bedoeld. :Y
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door katvis »

Heel veel aanbieders over het gehele land die regionaal treindiensten leveren.
PSA: Links gaan, rechts staan
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door MaartenD »

Dat is niet het enige dat in het VK gebeurde. Daar was ook het probleem van de tariefstructuur. Het grootste probleem bij ons is die OV-Chipkaart.

Maar het ligt er aan hoe het wordt geïmplementeerd ja. Het kan zijn dat er dus een trein Amsterdam - Maastricht komt die door Arriva gereden wordt en een trein Schiphol - Arnhem door Syntus.
En dat je dan maar moet weten bij wie je moet inchecken als je op Bijlmer staat en naar Utrecht wil.

Misschien eens een slimme OV-Chipkaart maken die van afstand uitgelezen kan worden en waar de trein dan bepaalt waar je reist.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door teun »

Ik vraag me wel af wat jullie dan de aanleiding geeft om te denken dat als het rijk het hoofdrailnet niet langer onderhands zou mogen gunnen het ineens helemaal opgeknipt moet worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten