Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door tjoektjoek »

Spoorpro heeft een interview met oprichter Roemer van den Biggelaar.

https://www.spoorpro.nl/internationaal- ... hoe-beter/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door reisthijs »

KL577 schreef: di 14 nov 2023, 08:28 Die eerste twee ritten die QBuzz aanvraagt liggen precies in het pad van de ICE 121 en de ICE 105 :s .
De dienstregeling is slechts indicatief, dat is voor de ACM genoeg, het daadwerkelijk aanvragen van de ritten komt later.
Dat een vervoerder die met de ICE wil gaan concurreren als voorbeeld dezelfde of vergelijkbare tijden als de ICE opgeeft is niet zo gek.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door VIRM »

tjoektjoek schreef: di 14 nov 2023, 13:59 Spoorpro heeft een interview met oprichter Roemer van den Biggelaar.

https://www.spoorpro.nl/internationaal- ... hoe-beter/
Wel achter een betaalmuur.
Beul van de blindegeleidelijn
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door tjoektjoek »

Hier is een Engelstalig artikel van dezelfde uitgever zonder betaalmuur:

https://www.railtech.com/all/2023/11/14 ... er-prices/
erjeebee
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door erjeebee »

erjeebee schreef: di 14 nov 2023, 05:35 niet een markt onderzoeker.
Blijkbaar wel dus (zie artikel in post hierboven), dus die neem ik terug :)
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door sirvinniei »

Blijkbaar zien er dus ook oud NS medewerkers aan boord
Ik heb geen onderschrift
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door tjoektjoek »

Flywise wil Amsterdam-Berlijn (1x per dag), Amsterdam-Parijs (1x per dag) en Amsterdam-Basel (3x per week) rijden met normale IC rijtuigen getrokken door een Vectron of Traxx.

https://www.acm.nl/nl/publicaties/meldi ... rdam-basel
PatrickM
Berichten: 1979
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door PatrickM »

Flywise is overigens het bedrijf achter GreenCityTrip.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door waldo79 »

Ik moet zeggen dat er veel initiatieven worden opgezet voor internationale treinen. Hopelijk haalt er ook wat de eindstreep.
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door dennistd »

tjoektjoek schreef: vr 17 nov 2023, 00:10 Flywise wil Amsterdam-Berlijn (1x per dag), Amsterdam-Parijs (1x per dag) en Amsterdam-Basel (3x per week) rijden met normale IC rijtuigen getrokken door een Vectron of Traxx.

https://www.acm.nl/nl/publicaties/meldi ... rdam-basel
Waarom stopt die naar Parijs in Lage Zwaluwe? _O-
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door umbusko »

Speciaal voor Chrysa *O*
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door VIRM »

Is er daar dan een goede aansluiting naar Zwitserland? ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Suus »

Als Flywise het bedrijf achter GreenCityTrip is, dat ook een interesse in ICR-rijtuigen van NS heeft getoond, is 1+1 dan in dit geval ook twee? :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door cassie127 »

Recent ergens vernomen dat die rijtuigen niet geschikt zijn.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door sirvinniei »

De boulevard express in Harderwijk heeft ook nog een trein aan de kant staan.
Ik heb geen onderschrift
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door tjoektjoek »

dennistd schreef: vr 17 nov 2023, 09:33
tjoektjoek schreef: vr 17 nov 2023, 00:10 Flywise wil Amsterdam-Berlijn (1x per dag), Amsterdam-Parijs (1x per dag) en Amsterdam-Basel (3x per week) rijden met normale IC rijtuigen getrokken door een Vectron of Traxx.

https://www.acm.nl/nl/publicaties/meldi ... rdam-basel
Waarom stopt die naar Parijs in Lage Zwaluwe? _O-
Aansluiting op de touringcars?
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door SuperGhost »

dennistd schreef: vr 17 nov 2023, 09:33
tjoektjoek schreef: vr 17 nov 2023, 00:10 Flywise wil Amsterdam-Berlijn (1x per dag), Amsterdam-Parijs (1x per dag) en Amsterdam-Basel (3x per week) rijden met normale IC rijtuigen getrokken door een Vectron of Traxx.

https://www.acm.nl/nl/publicaties/meldi ... rdam-basel
Waarom stopt die naar Parijs in Lage Zwaluwe? _O-
Ik denk dat die korte stop in Lage Zwaluwe (welk doel dat dan ook mag dienen) minder problematisch is dan al die lange stops elders...

- 24 minuten in Rotterdam
- 1 minuut in Lage Zwaluwe
- 5 minuten in Roosendaal
- 19 minuten in Antwerpen
- 6 minuten in Brussel

In totaal staat die trein dus maarliefst 55 minuten stil langs een perron...

Gek genoeg staat die in andere richting slechts 32 minuten stil langs perrons, maar rijdt die dus weer langzamer, want de totale reistijd blijft gelijk: 7:37.
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

Het is al vaker gezegd, dienstregelingen bij ACM zijn indicatief, uiteindelijk gaat Prorail op zoek naar een treinpad met de genoemde stops in een tijdvak van een uur rondom het opgegeven tijdstip.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Chrysa »

umbusko schreef: vr 17 nov 2023, 09:37 Speciaal voor Chrysa *O*
*O* Ideaal!
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door MetroRET »

https://www.acm.nl/nl/publicaties/meldi ... kopenhagen

En daar is inmiddels de 25e aanvraag via het ACM.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door JordiBrabant »

Ik wens ze veel succes met keren binnen 5 minuten in Osnabrück Hbf richting Bremen, beetje onoplettendheid misschien. Waar ze wel op gelet lijken hebben is het overbelaste Hamburg Hbf: non-stop van Harburg naar Flensburg (via Barmberg-Lokstedt?).
Venlo-Köln Hbf.-Koblenz is creatief met de tijd die ervoor staat als ze op het Hbf. willen keren. Rechtsrheinisch zouden ze kunnen rijden, maar duurt langer, of vanaf Ehrenfeld direct naar Köln-Süd.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
quakkerillo
Berichten: 111
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door quakkerillo »

Misschien willen ze niet keren op Osnabrück; de rit Osnabrück - Bremen duurt met 1u30 langer dan de RE op dit traject.
Een mogelijkheid is om dan via Minden en Nienburg te gaan; die route is ook gewoon volledig geëlektrificeed.
Omkeren op Osnabrück stuurt je ook niet richting Bremen trouwens, daarvoor zou je na Hbf op één der goederensporen moeten keren ten zuiden van de Hase.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door umbusko »

Via Minden en Nienburg?! Die route heb ik laatst een keer met een ongepland omgeleide ICE gereden en dat duurde echt een eeuwigheid, voornamelijk omdat de lijn een maximumsnelheid van 80 km/u heeft. :') (En armseinen, en enkel spoor…)
verfmeer
Berichten: 785
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door verfmeer »

quakkerillo schreef: wo 22 nov 2023, 18:41 Misschien willen ze niet keren op Osnabrück; de rit Osnabrück - Bremen duurt met 1u30 langer dan de RE op dit traject.
Een mogelijkheid is om dan via Minden en Nienburg te gaan; die route is ook gewoon volledig geëlektrificeed.
Omkeren op Osnabrück stuurt je ook niet richting Bremen trouwens, daarvoor zou je na Hbf op één der goederensporen moeten keren ten zuiden van de Hase.
Het lijkt mij het meest logisch dat het keren op de goederensporen in die 1u30 valt en dat ze in de 5 minuten op Osnabrück Hbf enkel passagiers hoeven te laten in- en uitstappen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Suus »

Er zijn twee opties. Eerst door Osnabrück Hbf laag rijden, dan naar links en dan nogmaals naar links en dan sta je op de hoge sporen met de locomotief naar Münster, en je kan dan met de locomotief aan de slag. Of stoppen op Osnabrück Hbf laag, dan het goederenstation rechts van de doorgaande sporen oprijden, daar met de locomotief aan de slag, en dan links aanhouden, rechtsaf naar Osnabrück Hbf hoog en verder naar Bremen. Of ze gaan in boterhambedrijf rijden, dan dan is het natuurlijk ook een ideaal moment om je machinist te wisselen en gaat het wellicht wel lekker snel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 175 gasten